Heb ivm het reizen voor mijn werk eens een training gehad waar dit soort zaken uitgebreid ter sprake kwamen.
- kluisje: blijft een gevoelskwestie. Probeer wat standaard codes op de kluis, wat voor hotel is het, kan iedere local er zo naar binnen lopen etc. (Let ook op: sommige verzekeringen betalen niets als je laptop op de hotelkamer ligt. Omdat je, indien aanwezig, een kluisje MOET gebruiken. Idem met auto, als er een afsluitbaar dashboardkastje is.)
- Paspoort. Afhankelijk van bovenstaande meenemen, bijv in zo'n plat tasje of in hotel laten.
Als ik binnen EU reis laat ik hem vaak in de kluis, dan heb ik namelijk nog een ID kaart die ook geldig is als legitimatie.
- Geld. In risicogebieden: Robwallet. Met pasjes van de supermarkt, vervangbare zooi en cash. Die stop je lekker in je broekzak.
Een compacte portemonnee (of secrid in mijn geval) kun je bijvoorbeeld in je sok (met korte broek/lage sokken gaat dat niet echt op) of in het platte tasje.
Verder in risicogebieden, maar eigenlijk altijd: Cash, euro's of dollars afhankelijk van het land om op z'n minst een taxi en een hotelovernachting te kunnen betalen. Het komt voor, mensen die op "pinsafari" mogen, dus taxi met jou en criminelen gaan een rondje rijden, en je "mag" even overal geld op gaan nemen. Na afloop donderen ze je de taxi uit, misschien nog ontdaan van telefoon en robwallet ook.
- Papieren/persoonsgegevens. Een online storage of email waarvan je het wachtwoord kunt onthouden. En ook in het betreffende land nog bij kunt (China met Google/Gmail...)
Of breng het onder bij een kennis/collega. Scan je paspoort, verzekering, rijbewijs etc. telefoonnummers van belangrijkste contacten (familie, werkgever, bank). Heel tof om een foto er van te maken met je telefoon en je contacten in je telefoon te zetten, maar telefoon en portemonnee zijn meestal de eerst gestolen dingen.
Telefoonnummers, allergieën, medicijngebruik, bloedgroep en polisnummers kun je ook prima op een kaartje printen en in je portemonnee bewaren.
En ja, voor een tripje Spanje/Griekenland ofzo is dit wellicht wat overdreven, maar als je naar Nigeria toe gaat ofzo begint het hier pas

Gelukkig ga je met je vriendin naar Oekraine, zij behoed je wel voor de vrouwen daar