Op reis, paspoort en andere waardevolle spullen beschermen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-05 22:57
Hallo,
Ik ga binnenkort op Reis naar Oekraïne. Mag in het vliegtuig een kleine rugzak meenemen.
Aangezien ik aanneem dat ik wel altijd mijn paspoort bij me moet hebben, en een portemonnee ook wel handig is; hoe beschermen jullie je waardevolle spullen als je bijv. door een buitenlandse stad loopt? Tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06:02
is dit een serieuze vraag ? Er zijn al meer als 25 jaar platte tasjes te koop ter grootte van een paspoort die je onder je kleding om je nek draagt en waar ook creditcards, contant geld e.d. in kunnen. Loop eens binnen bij de plaatselijke Action/Blokker/Kruidvat en je hebt er een...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:17
(jarig!)
Over het algemeen er vooral niet zo'n zorgen over maken. Dat helpt al heel erg voor jezelf. Oekraïne is een mooi land met (tot zo ver ik ben tegengekomen) vriendelijke mensen. Ze bijten niet :P

Meestal heb ik maar een paar nodige pasjes (Pin,credit, ID/rijbewijs) en wat contant geld los in mijn zakken zitten en niet een portomonnee als ik op vakantie ga.

Paspoort heb ik over het algemeen (op kortere tripjes van een paar uur, zoals dineren) niet bij me, die laat ik in het hotel (let wel, ik heb ook een ID kaart). Bij een dagtrip gooi ik hem in het vakje van of m'n daypack of m'n cameratas. Daar kan dan trouwens ook mijn portomonnee in.

Wat ook helpt is het allemaal in de handtas van je vriendin stoppen O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Nat-Water op 01-08-2017 16:51 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Als de hotelkamer een kluis heeft, stop ik daar zoveel mogelijk belangrijke spullen in. Zo niet, dan doe ik het in mijn koffer en doe ik mijn koffer op slot. Ik zit doorgaans in wat betere hotels, waarbij ik er geen rekening mee hoef te houden dat de koffer van de kamer gestolen wordt ;)

Op straat gebruik ik wel eens een 'buidel' die onder mijn kleding zit, bijv. via een riem of een koord. Dit maakt het moeilijk om spullen te stelen dan als ik een portemonnee in mijn broekzak heb zitten. En in deze buidel zit dan alleen cash en evt. een creditcard, verder niets.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Als je gewoon logisch nadenkt kun je al veel leed besparen, nooit in rare steegjes lopen, als iets te goed is om waar te zijn, niet op in gaan, loop niet als een toerist rond. Ik heb al aardig wat rondgereist, nooit problemen gehad. Eerder problemen gehad in NL dan andersom..

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saken
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/57dc22c8c8ffda0c60f26a25e7c89099.png

Zo'n eentje gekocht bij de Action :)
Thanks voor de tip.... nu hopen dat Wizzair niet moeilijk gaat doen dat ik dit ding meeneem onder mn Tshirt... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
saken schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:13:
[afbeelding]

Thanks voor de tip.... nu hopen dat Wizzair niet moeilijk gaat doen dat ik dit ding meeneem onder mn Tshirt... :X
Als je er geen messen/scharen/semtex in stopt, is dat geen enkel probleem >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:14

Qwerty-273

Meukposter

Oekiejoekie schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:26:
Als je er geen messen/scharen/semtex in stopt, is dat geen enkel probleem >:)
Of een klein flesje van dat dodelijke spul, ook wel water genoemd 8)7
Maar inderdaad dat is de oplossing om je spullen (paspoort etc) een beetje makkelijk mee te nemen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

[afbeelding]

Dan leg je m gewoon in het bakkie door de scanner? :? Of ben je van plan om te wachten totdat ze je gaan fouilleren :P wat je na de scanners enzo doet zal de vliegtuigmaatschappij een zorg zijn.

Mn oud-huisgenoot is vorige maand teruggegaan naar Londen, hij moest wel drie truien, drie broeken en twee jassen aan in het vliegtuig omdat zn tas anders te vol zat >:)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Zo'n leip tasje lijkt mij juist een extra handig doelwit om onzekere toeristen te spotten, maar dat een persoonlijke aversie zijn :X

Zelf heb ik altijd gewoon portomonnee waar die normaal ook zit ( kontzak ) of in een van de voorzakken van mijn broek als je een drukke metro in moet. Paspoort heb ik ook altijd in een van mijn zakken zitten. De rest kan in een rugzak. Zo'n 26 landen later blijkt dat prima te werken.

Het belangrijkste wat je bij je hebt is trouwens je paspoort en je pinpas. Zonder die twee heb je een probleem, de rest is imo minder belangrijk.

Het onveiligste van Oekraine is trouwens het overchargen van toeristen in de taxi :P

[ Voor 22% gewijzigd door Basszje op 01-08-2017 18:26 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Qwerty-273 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:32:
[...]

Maar inderdaad dat is de oplossing om je spullen (paspoort etc) een beetje makkelijk mee te nemen.
Water is toch ook dodelijk ? Als je er een liter of 15 van drinkt ? (en voor de rest is dat hele vloeistofverbod gewoon een maatregel dat je je flesje water veel te duur op de luchthaven koopt...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

paspoort gaat bij mij altijd direct in de kluis van de hotelkamer, daar ga ik never nooit mee rondlopen. Jaren geleden meegemaakt dat een vriendin op vakantie dr paspoort verloor ergens, en dan moet je ineens een hoop dingen regelen. GEwoon in de kluis leggen, evt een kopie mee in je portemonnee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:54

Rmg

[afbeelding]

Het is cabinlugage en hij moet ook nog eens onder de stoel bij wizzair. Waarom niet gewoon in de tas? Tot aan aankomst is je rugzak nooit buiten zicht als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
In een kluis op je hotelkamer kan alleen als je niet rondreist. En het kan de vraag zijn of ze genoegen nemen met een rijbewijs als je je ergens moet identificeren.

Ik probeer wel als het beetje kan pinpas en CC apart te houden zodat ik niet beide tegelijk kwijt ben. Maar portemonnee en paspoort gaan gewoon in broekzak. Bij wandelkleding is het vaak wel mogelijk zakken af te sluiten, wat het voor zakkenrollers toch weer lastiger maakt. Bij reguliere kleding lukt dat niet, dus dan gewoon in de normale zakken. En ik sla mezelf voor mijn kop als het een keer gejat wordt. Tegelijk lijkt het mij makkelijker om de telefoon te jatten bij alle vrouwen waar hij voor 50% bij de kontzak eruit steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Waarom niet gewoon een ID kaart meenemen in je portemonnee en je paspoort in het hotel laten liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Basszje schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 18:24:
Zo'n leip tasje lijkt mij juist een extra handig doelwit om onzekere toeristen te spotten, maar dat een persoonlijke aversie zijn :X

Zelf heb ik altijd gewoon portomonnee waar die normaal ook zit ( kontzak ) of in een van de voorzakken van mijn broek als je een drukke metro in moet. Paspoort heb ik ook altijd in een van mijn zakken zitten. De rest kan in een rugzak. Zo'n 26 landen later blijkt dat prima te werken.

Het belangrijkste wat je bij je hebt is trouwens je paspoort en je pinpas. Zonder die twee heb je een probleem, de rest is imo minder belangrijk.

Het onveiligste van Oekraine is trouwens het overchargen van toeristen in de taxi :P
Precies dit, maak je jezelf makkelijk een doelwit.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:30

NoTimeRemains

I know

gewoon een kopietje maken van je paspoort, en die voor de vorm meenemen. De rest in een kluisje op de hotelkamer. Niet te veel meenemen.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:53

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Arthur-M. schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:29:
Waarom niet gewoon een ID kaart meenemen in je portemonnee en je paspoort in het hotel laten liggen?
in principe is een ID namelijk niet geldig in de Oekraine, in de EU is het slim idee van je overigens!

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:22
Ik heb eigenlijk altijd een klein rugzakje mee (ook handig voor wat eten, water etc), daarin doe ik dan telefoon, portemonnee en paspoort. Dat dan wel in aparte vakjes, die niet met de onderkant verbonden zijn. Een veelgebruikt trucje is immers snel de onderkant doorsnijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:32:
[...]

Water is inderdaad niet dodelijk, maar je kan ook andere dingen in een flesje stoppen. Elk flesje controleren is nou eenmaal teveel werk, maar voor baby maken ze wel een uitzondering en die worden ALTIJD getest.

Deze maatregel is trouwens ingevoerd nadat bekend werd dat er een aanslag via een waterflesje gepleegd zou worden in de UK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Deveon schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:03:
Deze maatregel is trouwens ingevoerd nadat bekend werd dat er een aanslag via een waterflesje gepleegd zou worden in de UK.
Volgende maatregel is dan natuurlijk gewoon het weren van de mensen, want die hebben tot zo ver altijd de aanslagen gepleegd :D

De hele regelgeving is zwaar doortrokken, op speculaties wat er mogelijk ooit eens zou kunnen gebeuren.
Ook is het frapant dat deze regelgeving niet wordt toegepast op andere vervoersvormen met meerdere passagiers (bus, trein, boot), want ook daar zou men een aanslag kunnen plegen...

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:52
Officieel moet je je als toerist in het land altijd kunnen identificeren, een NL rijbewijs is alleen een geldig identificatiemiddel in Nederland. In het buitenland moet je dus officieel altijd een ID (Europa) of Paspoort bij je hebben. Tenzij je in je beste Oekraïens kan vertellen dat je die in je hotel hebt liggen.

Voor de zekerheid heb ik altijd nog een kopie bij mij die ik niet elke dag mee neem en een kopie online staan zodat ik er via de onlinebronnen bij kan.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-06 09:33
ShitHappens schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 12:29:
Ik heb eigenlijk altijd een klein rugzakje mee (ook handig voor wat eten, water etc), daarin doe ik dan telefoon, portemonnee en paspoort. Dat dan wel in aparte vakjes, die niet met de onderkant verbonden zijn. Een veelgebruikt trucje is immers snel de onderkant doorsnijden.
Idem. Ik heb mijn Eastpak door moeders aan laten passen door in de rugzak tegen mijn rug aan een aparte 'zak' vast te laten naaien. In deze zak zitten mijn waardevolle spullen als ik ergens de toerist uithang. In principe zitten daar alleen mijn paspoort, wat reisbescheiden, extra credit cards en het grote geld in.

Net als shithappens al zei, hiermee voorkom je het uitsnijden van de onderkant van je rugzak dat alles er dan uitkomt. Verder heb ik in mijn broekzak voor een SecrID pashouder met daarin wat geld en pinpassen.

In het verleden wel eens zo'n tasje op mijn borst gehad, maar dat werkte niet. Als je wat moet hebben moet je je half uitkleden en dan val je echt op als toerist.

Ik denk dat wanneer je er niet uit ziet als een mallotige USA toerist met petje van de USS 'Garbunkel' sowieso al 50% hebt gewonnen om je waardevolle spullen te beschermen. De grootste tip, zie er niet uit als een toerist, maar als local. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 922281

TokkieB schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:35:
[...]

Idem. Ik heb mijn Eastpak door moeders aan laten passen door in de rugzak tegen mijn rug aan een aparte 'zak' vast te laten naaien. In deze zak zitten mijn waardevolle spullen als ik ergens de toerist uithang. In principe zitten daar alleen mijn paspoort, wat reisbescheiden, extra credit cards en het grote geld in.

Net als shithappens al zei, hiermee voorkom je het uitsnijden van de onderkant van je rugzak dat alles er dan uitkomt. Verder heb ik in mijn broekzak voor een SecrID pashouder met daarin wat geld en pinpassen.

In het verleden wel eens zo'n tasje op mijn borst gehad, maar dat werkte niet. Als je wat moet hebben moet je je half uitkleden en dan val je echt op als toerist.

Ik denk dat wanneer je er niet uit ziet als een mallotige USA toerist met petje van de USS 'Garbunkel' sowieso al 50% hebt gewonnen om je waardevolle spullen te beschermen. De grootste tip, zie er niet uit als een toerist, maar als local. :)
Men ziet doorgaans binnen 2 seconden of je een local bent of een toerist. Als boomlange blonde Nederlander gaan ze mij in Kampala, Da Nang of Medellin écht niet aanzien voor een local.. Is ook niet erg, zolang je je niet gedraagt als een domme toerist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

LordSinclair schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:16:
In het buitenland moet je dus officieel altijd een ID (Europa) of Paspoort bij je hebben. Tenzij je in je beste Oekraïens kan vertellen dat je die in je hotel hebt liggen.
De kans dat dat gebeurd is vrijwel nihil en zeker niet op straat. Sterker nog, mocht dat ergens gebeuren in de buurt van populaire toeristencafe's zou ik liever aanraden om de barman te vragen / iemand anders om te vertalen of eventueel zelf de echte politie erbij te halen. ( Dat soort grapjes zijn trouwens wel een beetje verleden tijd nu, want er is een nieuwe politie ) .

Tenzij je van plan bent wat strafbaars te doen en ervoor opgepakt te worden natuurlijk ;)

Je hebt trouwens wel paspoort nodig voor instappen bij de trein / kopen van treintickets.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:13:
[...]

Volgende maatregel is dan natuurlijk gewoon het weren van de mensen, want die hebben tot zo ver altijd de aanslagen gepleegd :D

De hele regelgeving is zwaar doortrokken, op speculaties wat er mogelijk ooit eens zou kunnen gebeuren.
Ook is het frapant dat deze regelgeving niet wordt toegepast op andere vervoersvormen met meerdere passagiers (bus, trein, boot), want ook daar zou men een aanslag kunnen plegen...
Er was een terroristische aanslag gepland en voorbereid die de door deze maatregel dus letterlijk levens heeft gered. Ander vervoersmiddelen zijn minder gevoelig voor aanslagen, zo bewijst de geschiedenis. Een vliegtuig is natuurlijk al iets engs en het scheelt ook dat er tonnen aan massa in zit plus de opslag van de energie om een lange afstand te overbruggen die direct benut kan worden om schade aan te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Deveon schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 14:47:
....Ander vervoersmiddelen zijn minder gevoelig voor aanslagen, zo bewijst de geschiedenis.....
Om maar een snelle greep te pakken, uit de 'recente' geschiedenis op ons continent:
3 april 2017 metro te St. Petersburg
18 juli 2016 trein te Wurzburg
21 August 2015 trein te Oignies
18 July 2012 bus te Burgas
11 april 2011 metro te Minsk (ok wellicht twijfelachtig in dit rijtje)
7 juli 2005 metro en bus te London

Het is trouwens maar de vraag of het complot uit 2006 (https://en.wikipedia.org/...ansatlantic_aircraft_plot) inderdaad gewerkt zou hebben. Het idee zou geweest zijn om verschillende chemicaliën vermomt als frisdrank mee te nemen aanboord, om ze daar te combineren met een explosieve reactie als gevolg. Ook had men deze groep dus al op het oog, de maatregel heeft wellicht voorkomen dat mensen die tot zo ver niet opgemerkt waren hetzelfde hadden proberen uit te voeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Qwerty-273 op 02-08-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-06 15:54

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je hoeft je (in Oekraïne dan in ieder geval) niet zo druk te maken over dit soort zaken. Tenzij je natuurlijk bewust de wat minder fijne plekjes opzoekt. Ik heb mij zelf in Kiev in ieder geval nooit onveilig gevoeld. En ik heb daar laat in de avond gewoon door het Podol district gelopen.

Doe wat je in Amsterdam ook zou doen: stop belangrijke zaken in de binnenzakken van je jas, en let gewoon een beetje op je spullen.

Van die gekke tasjes onder je kleding zijn leuk; maar áls iemand besluit je te beroven dan vinden ze die écht wel!
Je moet gewoon opletten voor zakkenrollers en lui die je tas van je schouder af willen trekken (net als in Amsterdam dus).

Over je paspoort: Je kan die inderdaad beter in de hotelkamer laten. Meestal stop ik die van mij ergens weg in een tas of tussen een boek. Vaak hebben medewerkers van het hotel wel een manier om die kluisjes open te maken met bepaalde codes (aldus mijn vriendin die in een hotelketen werkt).

Een kopie van je paspoort meenemen volstaat meestal wel. Ik maak mij er in ieder geval nooit druk om.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:22
In mei was ik ook in Oekraïne geweest en rondgereisd. Paspoort ingescand en als pdf opgeslagen in mij telefoon. Mocht ik aangehouden worden dan kun je ze best uitleggen dat paspoort in hotel ligt.
Ik nam altijd mijn pinpas mee, lokale valuta (ongeveer 50-60 euro), telefoon en af en toe een fotocamera.

Zoals eerder aangegeven let gewoon op je spullen. En kom niet op de plekken die je in Nederland ook zou bezoeken. :)

V-Strom 650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:05

Bob Popcorn

Plop!

Oekiejoekie schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 18:46:
[...]

Water is toch ook dodelijk ? Als je er een liter of 15 van drinkt ? (en voor de rest is dat hele vloeistofverbod gewoon een maatregel dat je je flesje water veel te duur op de luchthaven koopt...)
Wat een gelul, je mag je flesje gewoon leeg meenemen en na de security weer bijvullen in de toiletten :')

Ontopic; 15 jaar reiservaring, ook in Oekraïne en ik heb altijd m'n paspoort in m'n broekzak buiten de EU, naast m'n portomonnee. Nog nooit gezeik gehad, alleen m'n paspoort heeft wat versleten hoekjes.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-06 11:30

EektheMan

DPC

Bob Popcorn schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:51:
[...]
15 jaar reiservaring, ook in Oekraïne en ik heb altijd m'n paspoort in m'n broekzak buiten de EU, naast m'n portomonnee. Nog nooit gezeik gehad, alleen m'n paspoort heeft wat versleten hoekjes.
Alleen is het paspoort nu 10 jaar geldig, ik zou er iets voorzichter mee omgaan. Als echte nederlander kun je het toch niet maken om na 5 jaar al een nieuwe aan te moeten schaffen omdat het paspoort te versleten is? ;)

En om daar dieper op in te gaan: Als je vaak reist kun je ook een zakelijk paspoort aanvragen. Krijg je meer pagina's voor hetzelfde geld. On-Nederlandse aanbieding...

Ik voel me trouwens in UA veiliger dan in NL. Als politie je dan toch staande houdt, zullen ze je eerder met alle égards behandelen, of beschaamd wegwandelen omdat ze geen Engels spreken.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Toen ik in Berlijn was, had ik wat extra geld (en kopie van treintickets) in mijn koffer zitten. In een ritsvakje onderaan de koffer waar mijn kleding in zit.

Mocht mijn rugtas gestolen worden, dan heb ik altijd nog geld in de koffer op de hotelkamer om naar huis te kunnen komen. En anders heb je ook een kluis op de hotelkamer, alleen jammer dat die vaak een masterpincode hebben. Zo zat ik ooit eens in een hotel bij Van de Valk waar ik gebruik wou maken van de kluis. Echter een koekert die voorheen op onze kamer zat had de kluis voor de grap dus op slot gedaan.
Uiteindelijk een handige technische Harry bij de receptie opgesnord die wel even kwam kijken. Met 10 seconden had hij de kluis al open met een speciale pincode... 8)7.

Nu was dit bij Van der Valk, en zal het personeel wel betrouwbaar zijn, maar in het buitenland zou ik het bij een vaag hotel niet zo vertrouwen :P.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-06 11:30

EektheMan

DPC

Ja inderdaad, geld spreiden tussen de partners. En op een digitale kluis even alle nummers meermaals aanraken. Bij een schoon toetsenbord kun je anders goed zien welke 4 nummers gebruikt zijn en als je een iets te simpele code gebruikt hebt die bij de meest 4-cijferige gebruikte codes zitten (1234, 8520 etc) dan ben je de sjaak. Beide een pasje van een andere bank meenemen kan ook handig zijn.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Oke ik heb een kopie gemaakt van mn paspoort... is het ook handig als ik bepaalde dingen afscherm / doorkras op de kopie van het paspoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Daar zijn digitaal (smart phone/ pc scanner) en hardware (hoesje) matig "afscherm" tools voor... hoef je zelf niet te krassen en kunnen met een truuk (bijv UV licht oid) het ook niet meer zichtbaar maken...

Berg passpoot/cards etx goed op obv de tips die je al had.
Houd een kleine portemonnee apart...diep in je zak, zodat je niet telkens de hele boel te voorschijn hoeft te halen... dat geeft extra risico.
Mochten ze dan toch je een keer die kleine portemonnee rollen is dat jammer, maar geen man over boord (bijv met ca 20 euro).

[ Voor 53% gewijzigd door route99 op 06-08-2017 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
saken schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:37:
Oke ik heb een kopie gemaakt van mn paspoort... is het ook handig als ik bepaalde dingen afscherm / doorkras op de kopie van het paspoort?
Nee, Als je paspoort gestolen wordt, wil de ambassade juist dingen weten als je BSN en het documentnummer. Alles wat je doorhaalt, maakt het alleen maar lastiger.

Als je incheckt in een hotel, dan wel altijd doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Je kunt je BSN nummer ook versleuteld in de mail zetten en in jouw mobiel....
Ben je met zijn 2-en doe je dat dubbel/wederzijds.
Je never know...identiteitsdiefstal levert je meer problemen op dan een beetje extra moeite doen.
Ik maak voor verre reizen altijd een mapje aan met alle papieren ingescand... (of als kopie van de originele pdf als dat al zo was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

AW_Bos schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:47:

Mocht mijn rugtas gestolen worden, dan heb ik altijd nog geld in de koffer op de hotelkamer om naar huis te kunnen komen. En anders heb je ook een kluis op de hotelkamer, alleen jammer dat die vaak een masterpincode hebben. Zo zat ik ooit eens in een hotel bij Van de Valk waar ik gebruik wou maken van de kluis. Echter een koekert die voorheen op onze kamer zat had de kluis voor de grap dus op slot gedaan.
Uiteindelijk een handige technische Harry bij de receptie opgesnord die wel even kwam kijken. Met 10 seconden had hij de kluis al open met een speciale pincode... 8)7.
Ik vroeg me al af waarom iedereen die kluisjes in de hotelkamer zo vertrouwt. Ik ga er altijd maar vanuit dat het voltallige personeel van dat hotel de mastercode of -sleutel wel zal hebben. Mijn vertrouwen in die kluisjes is maar heel beperkt.

Zelf zal ik in het buitenland altijd paspoort, creditcard, pinpas en mobieltje bij me hebben. Zelfs als ik de hotelkamer maar voor een paar minuten verlaat. Daarmee kan ik elk probleem oplossen. Maar zonder geld en papieren kan je vakantie wel eens vervelend eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Gelukkig is mijn vriendin een native :)
Yes, ik heb ook een kopie op mn tel staan ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb ivm het reizen voor mijn werk eens een training gehad waar dit soort zaken uitgebreid ter sprake kwamen.
- kluisje: blijft een gevoelskwestie. Probeer wat standaard codes op de kluis, wat voor hotel is het, kan iedere local er zo naar binnen lopen etc. (Let ook op: sommige verzekeringen betalen niets als je laptop op de hotelkamer ligt. Omdat je, indien aanwezig, een kluisje MOET gebruiken. Idem met auto, als er een afsluitbaar dashboardkastje is.)

- Paspoort. Afhankelijk van bovenstaande meenemen, bijv in zo'n plat tasje of in hotel laten.
Als ik binnen EU reis laat ik hem vaak in de kluis, dan heb ik namelijk nog een ID kaart die ook geldig is als legitimatie.

- Geld. In risicogebieden: Robwallet. Met pasjes van de supermarkt, vervangbare zooi en cash. Die stop je lekker in je broekzak.
Een compacte portemonnee (of secrid in mijn geval) kun je bijvoorbeeld in je sok (met korte broek/lage sokken gaat dat niet echt op) of in het platte tasje.
Verder in risicogebieden, maar eigenlijk altijd: Cash, euro's of dollars afhankelijk van het land om op z'n minst een taxi en een hotelovernachting te kunnen betalen. Het komt voor, mensen die op "pinsafari" mogen, dus taxi met jou en criminelen gaan een rondje rijden, en je "mag" even overal geld op gaan nemen. Na afloop donderen ze je de taxi uit, misschien nog ontdaan van telefoon en robwallet ook.

- Papieren/persoonsgegevens. Een online storage of email waarvan je het wachtwoord kunt onthouden. En ook in het betreffende land nog bij kunt (China met Google/Gmail...)
Of breng het onder bij een kennis/collega. Scan je paspoort, verzekering, rijbewijs etc. telefoonnummers van belangrijkste contacten (familie, werkgever, bank). Heel tof om een foto er van te maken met je telefoon en je contacten in je telefoon te zetten, maar telefoon en portemonnee zijn meestal de eerst gestolen dingen.
Telefoonnummers, allergieën, medicijngebruik, bloedgroep en polisnummers kun je ook prima op een kaartje printen en in je portemonnee bewaren.

En ja, voor een tripje Spanje/Griekenland ofzo is dit wellicht wat overdreven, maar als je naar Nigeria toe gaat ofzo begint het hier pas ;) Gelukkig ga je met je vriendin naar Oekraine, zij behoed je wel voor de vrouwen daar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heel simpele die ik gebruik tijdens reizen, vooral langere reizen waarbij ik in vervoermiddel zal slapen ((nacht)treinen) etc: overhemd met zakken die met knopen dicht kunnen. Paspoort in linkerborstzak. Evt andere waardezooi in rechterborstzak.

Tevens erg handig bij controle: niet graven, gewoon gelijk bij de hand.

Voor dingen die niet direct bij de hand moeten zijn: dieper weggestopt in tas. Liefst onder vuil wasgoed. In zijkant toilettas is ook een goede. Dat laatste is in praktijk gebleken. Werd een keer op de nachttrein van Bucuresti naar Praha wakker en zag een insluiper in m'n rugzak wroeten. Voordat ik goed en wel de situatie doorhad was hij weggevlucht. Mijn tweede portemonnaie zat in de toilettas die hij in handen had gehad, maar hij had niet verder gekeken toen hij zag wat er primair in zat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Eigenlijk bescherm ik mijn waardevolle spullen nooit tijdens mijn vakantie. In Istanbul liep ik met met mijn Eastpak waar mijn reserve tel (iPhone 5) en paspoort "gewoon" in het achterste vakje bevonden. Uiteraard een easy target voor zakkenrollers maar heb het idee dat je juist een target bent wanneer je overdreven je best doet om alles te beschermen. Wanneer je niet opvalt blend je makkelijker in de locals en ben je veel minder snel een target. Ook afgelopen weekend in Scheveningen tijdens het vuurwerk event, had een schoudertasje met een iPad achter op mijn rug. Niks gebeurd. Uiteraard geen garantie maar als het gebeurt gebeurt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Tja... en als het gebeurt spreek je de verzekering aan en betalen wij allen mee aan jouw gedrag, hoe goed bedoeld ook, toch niet errug "handig"...?
Verder geef ik er maar geen kwalificatie aan. Je kunt zelf ook een reflectie doen nav mijn opmerking...

Als je helemaal afziet van enige claims tav verzekeringen dan is het gewoon een "eigen gekozen risico", en dat is niet aan ons om daar iets van te moeten zeggen.

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 15-08-2017 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Gelukkig zijn alle maatregelen die je treft om waardevolle spullen te beschermen een garantie dat jouw spullen niets overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Bedankt voor jouw zorg tav mij, maar je laat nog vragen onbeantwoord hoe je in jouw geval van diefstal er mee omgaat... ben erg benieuwd en hoop niet op een sociaal wenselijk antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Mijn toestel is het enige wat verzekerd is, voor de rest zijn mijn enige waardevolle spullen op vakantie mijn reisdocumenten en eventueel mijn tablet/laptop. Als elektronica gestolen wordt jammer dan. Voor de reisdocumenten neem ik contact op met de Ambassade/Consulaat. Ik ga op vakantie om te genieten, niet om alles driedubbel te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ok, duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Oekiejoekie schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 18:46:
[...]

Onzin. Op de meeste vliegvelden staan gewoon gratis water-refill stations. Ben nog op geen luchthaven zonder geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BFmango schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:26:
[...]

Onzin. Op de meeste vliegvelden staan gewoon gratis water-refill stations. Ben nog op geen luchthaven zonder geweest.
Uiteraard. Maar redelijk weggestopt en pas zichtbaar nadat je langs tig horecagelegenheden gelopen bent waar groot vermeld staat dat je hun drankjes wel mee mag nemen (vorige week nog op zowel Schiphol als Heathrow terminal 4 gezien). Komt bij dat de duty-free ook volop baat heeft bij het feit dat je niet even vanuit thuis flesje wijn of sterk in je handbaggage mag meenemen.

I call bullshit op die hele 'veiligheids'maatregel, bovenal omdat de enige bekende poging om met vloeistoffen iets naars te doen juist zonder deze maatregel verijdeld is.
route99 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:52:
Tja... en als het gebeurt spreek je de verzekering aan en betalen wij allen mee aan jouw gedrag, hoe goed bedoeld ook, toch niet errug "handig"...?
Verder geef ik er maar geen kwalificatie aan. Je kunt zelf ook een reflectie doen nav mijn opmerking...
Hij heeft IMHO een sterk punt dat houding en gedrag minstens zo belangrijk zijn als willekeurig welke technische maatregel. Kijk maar naar de plek met grootste risico op zakkenrollerij in de EU: de trein tussen Schiphol en Amsterdam CS. Ik zit er vaak zat in, en net zoals duizenden andere forenzen nul problemen gehad. Maar ga er maar eens in zitten als vermoeide, verwarde toerist die net voor het eerst in NL de vliegtuig uitgewaggeld komt...

Idem op andere plekken. Je moet geen illusies hebben dat je volledig door kan gaan voor local als het meer dan paar honderd km weg is, maar je kunt prima ervoor zorgen dat je niet op prooi lijkt. Beetje alert rondkijken, bewust zijn van waar je bent, waar je heen gaat en wie er uithangt. Als je dat doet, zoeken ze wel iemand anders.

[ Voor 41% gewijzigd door dion_b op 15-08-2017 12:45 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 15:36

Angeloonie

Cheeseburger Addict

[afbeelding]

Met zo'n ding naar New York geweest niemand die er iets over gezegd heeft, want niemand wist dat ik hem om had.
Basszje schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 18:24:
Ja, want van buiten kan iedereen zien dat je zo'n tasje om hebt? :? 8)7
dion_b schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:39:
[...]

Uiteraard. Maar redelijk weggestopt en pas zichtbaar nadat je langs tig horecagelegenheden gelopen bent waar groot vermeld staat dat je hun drankjes wel mee mag nemen (vorige week nog op zowel Schiphol als Heathrow terminal 4 gezien).
Op Schiphol heb je bij elk toilet een fonteintje staan, dus dat is onzin.

[ Voor 21% gewijzigd door Angeloonie op 15-08-2017 12:55 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Angeloonie schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:40:
[...]

Op Schiphol heb je bij elk toilet een fonteintje staat, dus dat is onzin.
Ga door veiligheidscontrole en marechaussee in terminal 2. Je komt - zonder vloeistoffen >100ml - uit op de boulevard. Zowel rechts als links heb je na 100m toiletten. Dat fonteintje is niet vanaf de boulevard zichtbaar. In beide richtingen kom je langs minstens twee plekken waar je gekoelde frisdranken en - prominent uitgestald - flesjes water kunt kopen voordat je de ingang voor toiletten passeert.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1