Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe processor voor mijn game pc. Ik kan nu een Intel i7-4790 kopen van een vriend voor een hele goede prijs. Maar toen ging ik even zoeken of die processor wel in mijn PC kan. Helaas, blijkbaar kan het niet met het moederbord dat ik heb. Daarom zit ik te denken om dan misschien ook gelijk een nieuw moederbord te kopen.

Nu is mijn eerste vraag:
Wat is een goede moederbord die ook goedkoop is?

Mijn budget is niet erg groot, vandaar dat hij goedkoop moet zijn. Tussen de 50 en 80 euro, als dat mogelijk is.

En mijn tweede vraag:

Is het moeilijk om de moederbord te vervangen? Ik ben niet erg thuis in het verbouwen van PC's... Heeft iemand een goede tutorial, en ook vooral: een checklist wat ik allemaal moet doen VOORDAT ik begin aan het vervangen (drivers etc.).

Moederbord momenteel: ASRock 960GM-VGS3
Processor momenteel: AMD FX-6300

Alvast bedankt! O-)

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-08-2017 19:01)

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:47
Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:37:
[...]

Geprobeerd, kan alleen geen goede vinden. Veel video's zijn dat ze een PC in elkaar zetten, maar niet vervangen. Toch bedankt :P
Vervangen en in elkaar zetten is praktisch hetzelfde, echter kan je stap 1 t/m 4 overslaan rest is zelfde procedure.

Aangezien je moederbord+proc wil vervangen zal je alles opnieuw moeten installeren let dus op dat je een retail key van Windows hebt, oems keys zitten vaak regels aan kwa hardware dus check even deze link https://support.microsoft...ing-after-hardware-change

Lijstje van taken voor de upgrade:

- Backup maken van alle bestanden die je wil houden (naar NAS of externe schijf ofzo)
- Download alvast alle drivers van het moederbord als je weet welke. Heb je die alvast klaar staan en is het up to date.
- Optioneel: Wellicht wil je bios nog instellen, maar meestal zit t wel goed.
- Zorg voor een bootable USB stick van Windows 10 (ga ik gemakshalve even van uit) + werkende key
- Drivers installeren van alles dus moederbord, videokaart etc. etc.
- Backup terug zetten
- Alle software/games die je op dat moment nodig acht.
- De rest kan je overtijd weer gaan installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Turismo op 01-08-2017 17:42 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:46
Definieer hele goede prijs?
Maar is er zat keuze, zowel 1e hands als 2e hands

EDIT: Waarom verkoopt je maat trouwens wel z'n processor, maar niet z'n moederbord? Lijkt me sterk dat hij namelijk een upgrade van alleen de processor doet..

[ Voor 15% gewijzigd door Nat-Water op 01-08-2017 16:15 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nat-Water schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:14:
30 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Grapjas :P

Maar kijk eens op YouTube, zat PC bouw tutorials te vinden ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

30? Heeft dat ding 3 defecte cores ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:30:
30? Heeft dat ding 3 defecte cores ofzo?
Nee werkt prima, maar daar gaat deze Topic niet om. Ik vroeg alleen maar om hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:29:
Grapjas :P

Maar kijk eens op YouTube, zat PC bouw tutorials te vinden ;)
Geprobeerd, kan alleen geen goede vinden. Veel video's zijn dat ze een PC in elkaar zetten, maar niet vervangen. Toch bedankt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:36:
[...]

Nee werkt prima, maar daar gaat deze Topic niet om. Ik vroeg alleen maar om hulp.
Dat heeft Nat-Water al prima gegeven. Zoek een gebruikt moederbord met B85 of H97 chipset die in je behuizing past. Het heeft weinig zin als wij een ATX bord adviseren terwijl jij een mATX behuizing hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nat-Water schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:14:

EDIT: Waarom verkoopt je maat trouwens wel z'n processor, maar niet z'n moederbord? Lijkt me sterk dat hij namelijk een upgrade van alleen de processor doet..
Nog niet echt aangedacht om dat inderdaad ook te vragen, maar het plan was dat mijn oude processor in die van hem ging zodat hij die pc nog kon verkopen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:43:
[...]

Dat heeft Nat-Water al prima gegeven. Zoek een gebruikt moederbord met B85 of H97 chipset die in je behuizing past. Het heeft weinig zin als wij een ATX bord adviseren terwijl jij een mATX behuizing hebt.
Bedankt, zal even zoeken :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:37:
[...]

Vervangen en in elkaar zetten is praktisch hetzelfde, echter kan je stap 1 t/m 4 overslaan rest is zelfde procedure.

Aangezien je moederbord+proc wil vervangen zal je alles opnieuw moeten installeren let dus op dat je een retail key van Windows hebt, oems keys zitten vaak regels aan kwa hardware dus check even deze link https://support.microsoft...ing-after-hardware-change

- Backup maken van alle bestanden die je wil houden (naar NAS of externe schijf ofzo)
- Download alvast alle drivers van het moederbord als je weet welke. Heb je die alvast klaar staan en is het up to date.
- Zorg voor een bootable USB stick van Windows 10 (ga ik gemakshalve even van uit) + werkende key
- Backup terug zetten

[ Voor 6% gewijzigd door Turismo op 01-08-2017 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Turismo schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:25:
[...]
Aangezien je moederbord+proc wil vervangen zal je alles opnieuw moeten installeren let dus op dat je een retail key van Windows hebt, oems keys zijn verbonden aan voornamelijk moederbord + proc oftewel 1 malig te gebruiken.
Dat ligt er maar net aan: https://support.microsoft...ing-after-hardware-change

offtopic:
Kan er bijna een sticky van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:37:
[...]

Dat ligt er maar net aan: https://support.microsoft...ing-after-hardware-change

offtopic:
Kan er bijna een sticky van maken
Ging mij er meer om dat er rekening mee word gehouden omdat het nogal vaak over het hoofd wordt gezien, dat je even de key controleert, ben niet echt van het alles tot in de puntjes uitleggen meer van de subtiele hints, zelf nadenken mag ook ;)

Wel handige link trouwens, heb post geupdate daarmee.

[ Voor 8% gewijzigd door Turismo op 01-08-2017 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Turismo schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:25:
[...]

- Backup terug zetten
toon volledige bericht
Bedankt! Nog wel ff 1 vraag: Moet ik ook de drivers van o.a de videokaart enz op een USB zetten? Of alleen die van de nieuwe moederbord? (Natuurlijk snap ik het niet in één keer :F )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 19:03:
[...]

Bedankt! Nog wel ff 1 vraag: Moet ik ook de drivers van o.a de videokaart enz op een USB zetten? Of alleen die van de nieuwe moederbord? (Natuurlijk snap ik het niet in één keer :F )
Dat maakt op zich niet uit, vooraf of achteraf. Windows zal zelf een default driver installeren zodat je in ieder geval beeld hebt :)

Maar zelf doe ik dat wel altijd vooraf, wel zo makkelijk om de hele rits achter elkaar te gaan installeren, zodat je zo snel mogelijk van je upgrade kan genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Turismo schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 19:32:
[...]

Dat maakt op zich niet uit, vooraf of achteraf. Windows zal zelf een default driver installeren zodat je in ieder geval beeld hebt :)

Maar zelf doe ik dat wel altijd vooraf, wel zo makkelijk om de hele rits achter elkaar te gaan installeren, zodat je zo snel mogelijk van je upgrade kan genieten.
Top! Bedankt voor de informatie ;) ;) ;)
Pagina: 1