Laptop leasen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:28
Hoi GoT!

Ik kom de laatste tijd steeds vaker partijen tegen waar je ook laptops kunt leasen. Je betaalt (zoals wel vaker wanneer je iets least) een vast maandelijks bedrag voor je laptop, waarbij onderhoud en reparatie je uit handen genomen worden.

Bij veel partijen lees ik dezelfde verkoopargumenten:
  • Gratis installatie, onderhoud en reparatie
  • Leaseplannen van doorgaans 3 of 5 jaar
  • Gratis omwisselen voor een nieuw model na 2/3e van de leaseduur
Klinkt op papier prima, maar ik kan me voorstellen dat er in de werkelijkheid nogal wat haken en ogen aan vastzitten.

Is er hier iemand met ervaring met het leasen van een laptop?

Ik ben erg benieuwd naar de mate van service (wordt je laptop bv ter allen tijde gerepareerd?) en ontzorging, maar ook het omwisselen van model (komen daar geen verborgen kosten bij kijken?) alsook de afwikkeling van zo'n leasecontract (kan ik het contract voor dezelfde kosten doorzetten?).

Andere ervaringen zijn natuurlijk ook van harte welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Bulder op 01-08-2017 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waarom wil je dit? Ik ben meer voorstander van in 1 klap kopen, leasen (of dat soort constructies) zijn puntje bij paaltje altijd duurder..

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:35

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Let op, geld lenen kosten geld.
Daarmee is ook eigenlijk alles wel gezegd.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888629

@bramm90 Elektronica leasen moet je nooit doen. Per saldo betaal je gewoon teveel en als je onder zo'n contract uit wilt komen dan kost je dat klauwen met geld. Vergeet daarnaast niet de BKR registratie waardoor je veel moeilijker ergens geld kunt lenen wanneer de nood het hoogst is en jij op zo'n moment geen geld voorhanden hebt.

De laptop zal ook nooit je eigendom worden, en er staan wel zaken in zo'n contract waarvoor je niet standaard 'verzekert' bent. Voor dergelijke verzekeringen moet je dan vaak ook nog eens bijbetalen.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 888629 op 01-08-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Even een voorbeeld.
Laptop: pricewatch: Asus P302UA-FN181T = €500
Huren: €32,95 p/m voor 5 jaar = €1977.

Welke service bied een verhuurbedrijf voor €1477 zodat het loont om te huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
Ik wil graag voor de zaak leasen, dus dit heeft meer te maken met ontzorging dan dat ik een eenmalig aankoopbedrag wil vermijden. Ik betaal met liefde op jaarbasis een paar honderd euro meer om geen seconde over mijn hardware te moeten nadenken.

Mijn grootste vraag: is dat ook zo wanneer je een laptop lease't? Of ben je eigenlijk voornamelijk je aankoopbedrag aan het uitspreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bramm90 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:17:
Ik wil graag voor de zaak leasen, dus dit heeft meer te maken met ontzorging dan dat ik een eenmalig aankoopbedrag wil vermijden. Ik betaal met liefde op jaarbasis een paar honderd euro meer om geen seconde over mijn hardware te moeten nadenken.

Mijn grootste vraag: is dat ook zo wanneer je een laptop lease't? Of ben je eigenlijk voornamelijk je aankoopbedrag aan het uitspreiden?
Is er sprake van fiscale voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je betaalt voornamelijk teveel. :+

Zakelijk moet je geen hardware leasen, dan moet je een servicecontract nemen bij een IT dienstverlener. Die kunnen beheerde laptops leveren.

Leasen is doorgaan pas interessant op grote schaal. Zoals het leasen van honderd zakelijke laptops + service.
Of bij dure apparatuur, zoals laboratoriumgereedschap waar je 5/6 nullen voor moet neerleggen + jaarlijkse calibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-04 15:07
Wat ik zie heb je na 17 maanden de laptop als zelf betaald met het lease bedrag.

Zie alleen maar nadelen. En de kosten zijn wat 600-1000 euro dat moet toch wel lukken als zaak kosten. Misschien het onderhoud etc maar om zo een bedrag daar voor te betalen dan koop je toch 2 computers..... En als je een bedrijf bent koop een laptop duurder dan 475 euro dacht ik kan je nog KIA voordeel nemen ook moet dan even kijken wat het je kost.

[ Voor 19% gewijzigd door MeZZiN op 01-08-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MeZZiN schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:20:
Wat ik zie heb je na 17 maanden de laptop als zelf betaald met het lease bedrag.

Zie alleen maar nadelen. En de kosten zijn wat 600-1000 euro dat moet toch wel lukken als zaak kosten. Misschien het onderhoud etc maar om zo een bedrag daar voor te betalen dan koop je toch 2 computers..... En als je een bedrijf bent koop een laptop duurder dan 475 euro dacht ik kan je nog KIA voordeel nemen ook moet dan even kijken wat het je kost.
@bramm90

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar om eerlijk te zijn. Om welke laptop gaat het (nieuwprijs) en hoeveel bedraagt de maandelijkse betaling voor de zogenaamde service en aflossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Nieuw prijs laptop (vond ik even snel online) 600 euro kosten per maand 36 euro dus na 16 maanden heb je hem afbetaald en dan betaal je eigenlijk de service fee. Was bij een studenten lease concept met onderhoud dat wel en virus meuk en ondersteuning.

Ik zou zelf gewoon laptop in kopen gewoon op de balans zetten KIA (kleinschalige investerings aftrek) en gaan. Een computer van 600 euro zou op mijn balans niet eens opvallen met alle andere kosten die ik per maand maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
Dank voor alle feedback jongens.

Ik denk dat ik de vraag even moet bijstellen:

Kan iemand me meer vertellen over de serviceverlening van dergelijke lease providers? Iemand die first-hand heeft meegemaakt hoe zo'n bedrijf omgaat met reparaties, vervangingen, omwisselen voor nieuwe modellen etc.

Dat ik onderaan de streep (veel) meer kwijt ben begrijp ik goed, bedankt voor het welgemeende advies.
Anoniem: 888629 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:24:
[...]
@bramm90

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar om eerlijk te zijn. Om welke laptop gaat het (nieuwprijs) en hoeveel bedraagt de maandelijkse betaling voor de zogenaamde service en aflossing?
Om toch even aan te geven dat het m.i. enigszins meevalt: het betreft een tweetal Macbooks à €2500 ex. Deze zijn per stuk zo'n €82 ex p.m. voor een vijfjarig plan, waarbij je dus na 3 jaar een nieuwe Macbook ontvangt à wederom €2500.

Maandelijks 82 euro over 5 jaar komt ook neer op zo'n 5k, dus mits er verder geen verborgen kosten bij komen en de service de belofte waarmaakt niet eens zo'n slechte deal. Ja, we missen een stukje investeringsaftrek, maar bij deze bedragen valt dat ook nog wel mee.

[ Voor 50% gewijzigd door Bulder op 01-08-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Het valt mee dan maar goed de rest waarde van de macbook is ongeveer 1000 euro na 3 jaar dus de directe kosten zijn 2000 euro verschil. Geen KIA voordeel dat is ook iets van 30%. Plus als je even zoekt kosten de macbook ook iets minder dan de advies prijs.

De kosten zijn rond de 2000-2500 + KIA niet voordeel hebbend. en na 5 jaar heb je niets aan comps. en macbook redden het makkelijk 4 jaar.

Het enige voordeel dat je heb is dat je nu niet het geld hoeft uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@bramm90 Ik denk dat je het beste info in kunt winnen bij de betreffende leasemaatschappij. Ook, en zeker inzake eventuele 'verborgen', en dus extra kosten. Mijn broer heeft nu al 4 jaar een MacBook, en er nooit problemen mee gehad. Mocht hij binnen 3 jaar tegen een probleem aanlopen, dan was er sprake van garantie-service. Hij kon zelfs daarna nog die servicegarantie verlengen.

Ik ben van mening dat je dus ook beter zoiets kunt overwegen. Gewoon meteen een MacBook kopen en buiten de gebruikelijke garantie....de garantie verlengen. Tevens blijven MacBooks aardig waardevast, waarop je deze altijd na 3 jaar zou kunnen verkopen, en dan eventueel een nieuwe kopen.

Mijn broer heeft verder ook geen ervaring met dergelijke bedrijven en hun service, maar hij is wel van mening dat zo'n bedrijf hetzelfde zou doen als een consument...deze gaat met zo'n MacBook naar een Apple service- c.q. verkooppunt en laat hen de MacBook repareren. Het enige voordeel wat je eventueel zou (kunnen) hebben is, dat zo'n leasemaatschappij jou tijdelijk van een andere laptop voorziet totdat jouw geleasede laptop weer gerepareerd is, maar daar betaal je dan wel fors voor aan de hand van de aflossing. Maar goed...zoals gezegd...zo'n MacBook 'crasht' echt niet zomaar en ik zou echt mijn idee in overweging nemen.

'Betaal zo'n laptop in 1 keer en verleng de garantietermijn als je besluit om je MacBook langer dan 3 jaar te houden'.

Lees dit maar eens:

https://www.apple.com/nl/support/products/mac.html
Pagina: 1