Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-07 15:48

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Op dit moment werk ik al bijna 2 jaar via Randstad voor een opdrachtgever in de automotive branche. Ik heb een fase B detacheringsovereenkomst tot 29 oktober van dit jaar. Gisteren heeft men het nieuws bekend gemaakt dat de opdrachtgever ervoor heeft gekozen de overeenkomst met Randstad vroegtijdig op te zeggen. Ze hebben het contract afgekocht. Men wil per 1 oktober mijn functie onderbrengen bij een andere detacheerder op een externe locatie. Voor mij is dit op alle vlakken nadelig: meer reistijd, minder salaris, meer commerciële werkzaamheden en geen enkele fysieke connectie meer met het bedrijf waar ik feitelijk voor werk. Alles wat ik bij Randstad zou hebben opgebouwd vervalt. Vanzelfsprekend loop ik hier niet warm voor.

Mij wordt de keuze aangeboden over te stappen naar deze nieuwe contractant per 1 oktober, waarbij ik nog wel eerst bij hen mag solliciteren naar mijn eigen functie. Maak ik geen gebruik van deze 'fantastische kans', en nu komt het, dan dien ik alsnog mijn contract bij Randstad uit te zitten voor de opdrachtgever. Dit betekent dat wanneer ik vanwege de waardeloze deal die mij wordt geboden afzie van een overstap, ik alsnog tot het einde van mijn contract bij die contractant op de werkvloer mijn uren moet gaan volmaken. Dus met de langere reistijd naar de nieuwe locatie, om de dagen vol te maken tot ik gedwongen vertrek. Dit is een belachelijk idee, en ik snap niet eens hoe zoiets kan wanneer er geen contract meer is tussen Randstad en de opdrachtgever per 1 oktober. In het eerste gesprek met Randstad hierover werd echter duidelijk dat er geen enkele bereidwilligheid is mij hierin tegemoet te komen. Bovendien zou ik de mogelijkheid verliezen om alsnog over te stappen naar de nieuwe contractant als ik niet meteen mee ga per die datum.

Ik begrijp dat ik als gedetacheerde per definitie het drekkige end van de stok aangereikt krijg, maar dit gaat me wel erg ver. Wat zijn mijn rechten en plichten in deze situatie? Ik word feitelijk ontslagen door factoren waar ik geen invloed op heb. Of krijg in elk geval geen verlenging van dienstverband. Randstad is dan wel verplicht mij werk te geven tot einde contract, maar ik zie de manier waarop dit wordt ingericht niet zitten en vraag mij af of dit überhaupt kan. Ik wil niet naar de nieuwe locatie. Wat kan ik doen?

Momenteel ben ik herstellende van een beenbreuk. De enige reden dat ik met alle extra moeite alweer op kantoor kom is voor mijn collega's. Een deel van mij overweegt serieus om me gewoon ziek te melden tot einde contract en niet mee te spelen in dit circus. Ik kan de tijd goed gebruiken om te zoeken naar wat anders. Wat zijn mijn kansen van slagen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Een verandering van arbeidsplek kan om bedrijfsredenen gerechtvaardigd zijn. Het lijkt aannemelijk dat je collega's verhuizen, wat een goede reden is, dus dan zul je een maandje mee moeten.

Overstappen naar een andere detacheerder is een tweede keuze, die kun je inderdaad afwijzen. Tijd genoeg om over te stappen. Het feit dat Randstad het contract verloren heeft is een goede reden om te solliciteren, dat wordt jou niet persoonlijk aangerekend.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:41
Er zijn limieten aan woon-werkafstand die enzijdig wordt aangepast door de werkgever, maar die zijn niet mals. Ik meen dat je pas bij 150km enkel mag piepen (correct me if I'm wrong, klok en klepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:05
Als het contract met Randstad is afgekocht, dan hoef jij niet mee.
Randstad is dan verantwoordelijk voor de uitbetaling van het restant van jouw contract. En het is dan aan hun om je in die periode van een andere baan te voorzien, of je te betalen om thuis te zitten.

Het kan ook dat je concurrentiebeding bij randstad wordt afgekocht, zodat je zonder randstad bij je huidige klant mag blijven werken. In dat geval heb jij er geen fluit aan.

Overstappen naar een andere detacheerder is overigens erg lastig. Ze zijn namelijk wettelijk verplicht om al jouw opgebouwde rechten (dus ook maximale duur tijdelijke contracten) over te nemen. Dit is omdat ze je bij dezelfde opdrachtgever gaan plaatsen als Randstad. Anders zou je 10 jaar bij dezelfde klant kunnen zitten, met telkens een jaarcontract van een andere detacheerder.

Zo heeft een vriend bijvoorbeeld per ongeluk een vast contract gehad.... Ze hadden hem overgenomen van de detacheerder (toevallig ook randstad). Maar daar geen rekening mee gehouden dat die jaren via Randstad ook meetelden voor het maximale aantal tijdelijke contracten. Toen ze daar achter kwamen was het te laat en moest zijn jaarcontract worden omgezet naar een vast dienstverband.

Maar zo te zien zijn Randstad en je werkgever niet echt happig zich aan die wetten te houden... Misschien kan het UWV je helpen. Die zijn hier soms wel behulpzaam (zodat ze je straks geen uitkering hoeven te geven).

[ Voor 4% gewijzigd door RocketKoen op 01-08-2017 17:08 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

RocketKoen schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:07:
Overstappen naar een andere detacheerder is overigens erg lastig. Ze zijn namelijk wettelijk verplicht om al jouw opgebouwde rechten (dus ook maximale duur tijdelijke contracten) over te nemen. Dit is omdat ze je bij dezelfde opdrachtgever gaan plaatsen als Randstad. Anders zou je 10 jaar bij dezelfde klant kunnen zitten, met telkens een jaarcontract van een andere detacheerder.

Zo heeft een vriend bijvoorbeeld per ongeluk een vast contract gehad.... Ze hadden hem overgenomen van de detacheerder (toevallig ook randstad).
Wat als je dit nou eens omdraait, stel dat nieuwe detacheerder hier wel van op de hoogte is...
Hoe groot is dan de kans dat als TS alsnog overgaat naar de nieuwe, dat die hem er na een maand ook uitgooit om maar niet een vast contract te hoeven geven...
Dan heeft TS en zn baan weg en ook nog een maand voor minder gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:05
JBplap schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:22:
[...]

Wat als je dit nou eens omdraait, stel dat nieuwe detacheerder hier wel van op de hoogte is...
Hoe groot is dan de kans dat als TS alsnog overgaat naar de nieuwe, dat die hem er na een maand ook uitgooit om maar niet een vast contract te hoeven geven...
Dan heeft TS en zn baan weg en ook nog een maand voor minder gewerkt.
Je moet inleners hetzelfde loon betalen als je vaste personeel. Meestal volgens een CAO schaal.
Je kan niet ineens iemand minder gaan betalen voor hetzelfde werk.
waadi art 8.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-07 09:25
Bel afdeling het UWV. Zij kunnen je vertellen wat wel/niet volgens de regels gaat en hoe je het best kunt handelen zonder je recht op WW te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
MSalters schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:57:
[...]
Overstappen naar een andere detacheerder is een tweede keuze, die kun je inderdaad afwijzen. Tijd genoeg om over te stappen. Het feit dat Randstad het contract verloren heeft is een goede reden om te solliciteren, dat wordt jou niet persoonlijk aangerekend.
Dat is dan ook niet het probleem. Dit is een uitstekende gelegenheid om op te stappen en ik ben al op zoek naar iets nieuws. Ik baal alleen van de manier waarop dit gaat.
RocketKoen schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:07:
Als het contract met Randstad is afgekocht, dan hoef jij niet mee.
Randstad is dan verantwoordelijk voor de uitbetaling van het restant van jouw contract. En het is dan aan hun om je in die periode van een andere baan te voorzien, of je te betalen om thuis te zitten.

[...]

[...]

Maar zo te zien zijn Randstad en je werkgever niet echt happig zich aan die wetten te houden... Misschien kan het UWV je helpen. Die zijn hier soms wel behulpzaam (zodat ze je straks geen uitkering hoeven te geven).
Het is ook mijn donkerbruine vermoeden dat hier regels worden geschonden. Wanneer wij overstappen verliezen we namelijk alles wat bij Randstad is opgebouwd, zogenaamd omdat we een andere functie krijgen. Dit lijkt mij nogal sterk. Wellicht dat er nog wat bij komt, maar aan het einde van de dag moeten we dezelfde dienst verlenen voor dezelfde opdrachtgever. De nieuwe detacheerder lijkt er daarmee op uit de obligaties van opvolgend werkgeverschap te schenden.
RocketKoen schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 18:09:
[...]

Je moet inleners hetzelfde loon betalen als je vaste personeel. Meestal volgens een CAO schaal.
Je kan niet ineens iemand minder gaan betalen voor hetzelfde werk.
waadi art 8.
En toch proberen ze het. Hoewel er een retentiebonus beloofd wordt voor de medewerkers die mee gaan, geldt deze slechts tot en met december en wordt deze ook pas uitgekeerd als je in januari nog in dienst bent. Slim. Zo kunnen ze de ervaren medewerkers nog even wat lekkers voor houden om ze te motiveren te blijven. Wanneer nieuwe medewerkers eenmaal ingewerkt zijn na een paar maanden staat niets je in de weg om de oude garde alsnog eruit te knikkeren.
Gadgeteer schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:33:
Bel afdeling het UWV. Zij kunnen je vertellen wat wel/niet volgens de regels gaat en hoe je het best kunt handelen zonder je recht op WW te verliezen.
Dat ga ik dan maar doen. Hoewel ik prima een andere baan kan zoeken en gewoon kan opstappen, voel ik me door de gang van zaken gedwongen om te onderzoeken of wat men hier probeert wel kan en mag.

Waar ik vooral mee zit is dat Randstad mij tot einde contract door wil laten werken voor de opdrachtgever, op de locatie van de nieuwe detacheerder. Daarbij liepen ze er niet warm voor om ander werk te gaan zoeken voor me (al wil ik in de eerste plaats niet overgeleverd worden aan waar zij mee op de proppen komen), waardoor ik vrees dat ik aan het einde van die episode gewoon op straat kom te staan.

Alles wijst erop dat Randstad gewoon van ons af wil via deze dubieuze constructie. Als wij overstappen zijn ze ons niets meer verplicht.

Ik blijf liever thuis de periode overstap tot einde contract, zodat ik goed de gelegenheid heb om werk te zoeken. Het is niet mijn keuze geweest om in deze situatie te verkeren. Wat voor opties heb ik eventueel om dit af te dwingen?

[ Voor 10% gewijzigd door Singular1ty op 02-08-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-07 09:25
Mijn ervaring met uitzenburo's is dat ze tot op het randje willen gaan of er net overheen, wanneer ze iemand kwijt willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:35
@t_captain
Er zijn limieten aan woon-werkafstand die enzijdig wordt aangepast door de werkgever, maar die zijn niet mals. Ik meen dat je pas bij 150km enkel mag piepen (correct me if I'm wrong, klok en klepel.
Uit eigen, recente, ervaring: Anderhalf uur, enkele reistijd via de meest gangbare route (met auto, dus met OV ben je zeer waarschijnlijk een heel stuk langer onderweg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Alright, het UWV wist mij weinig meer te vertellen dan dat ik wel recht op een uitkering zou hebben wanneer ik gewoon mijn contract bij Randstad uitzit. Voor vragen over mijn rechten en plichten in deze situatie kon ik mij wenden tot het juridisch loket. Dat is dan stap 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Veel uitzend krachten halen de 2 jaar niet omdat er dan een transitie vergoeding moet worden uitgekeerd door de werkgever(in dit geval het uitzendbureau, 2 jaar of langer in dienst van bv een uitzendbureau)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Pagina: 1