Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ran-dy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-08 13:45
He allemaal,

Binnenkort ben ik afgestudeerd en ga ik op zoek naar een baan buiten mijn vakgebied, namelijk in de IT. Dit omdat de IT mij erg aanspreekt en ik denk dat er voor mij een hoop kansen liggen. Mijn voorkeur hierin zou uitgaan naar een business/requirements analist als startersfunctie. Omdat ik dus nieuw ben in de IT wereld, zou ik mij graag wat inlezen over bijvoorbeeld de basics en structuur van IT. Zijn er mensen die tips hebben voor leesvoer?

Alvast bedankt! _/-\o_

Beste antwoord (via ran-dy op 04-08-2017 11:44)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lees je in over IT/Enterprise architectuur en agile werken. Dat is basiskennis als je in grote bedrijven aan de slag wilt gaan. Vrijwel allemaal hebben ze een enterprise architectuur en heel vaak werken ze via agile teams.

En ga je dan verdiepen in de verschillende methoden voor business analyse. Lees je in over BPM, UML,data modeling en user stories (niet te verwarren met agile user stories).

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lees je in over IT/Enterprise architectuur en agile werken. Dat is basiskennis als je in grote bedrijven aan de slag wilt gaan. Vrijwel allemaal hebben ze een enterprise architectuur en heel vaak werken ze via agile teams.

En ga je dan verdiepen in de verschillende methoden voor business analyse. Lees je in over BPM, UML,data modeling en user stories (niet te verwarren met agile user stories).

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Kan je een heel stuk meer specifieker zijn dan "de IT"? Wat ben je van plan te gaan doen? Als secretaresse bij Google werk je ook "in de IT" nl.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 13:24

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Het komt zelden voor dat starters een functie als requirements analist of business analist krijgen, zeker wanneer het ook nog eens niet je vakgebied is. Kan je aangeven wat je hebt gestudeerd en op welk niveau? Er zijn bedrijven die traineeships aanbieden aan afgestudeerde HBO'ers of WO'ers in andere vakgebieden waarbij wat meer wordt gefocust op de zachte kant van IT. Ik ken iemand die na een studie geschiedenis uiteindelijk functioneel beheerder Sharepoint is geworden via Ajilon.

Het beste boek dat ik ken over business analyse is het boek Seven Steps to Mastering Business Analysis van Barbara Carkenord (https://www.bol.com/nl/p/...nalysis/1001004006350784/). Dat boek geeft een goed overzicht van het type werkzaamheden dat je kan verwachten als IA/BA en focust bovendien op compenties en softskills die je nodig hebt, niet zozeer op technieken.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ran-dy
Tsjipmanz schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 18:00:
Het komt zelden voor dat starters een functie als requirements analist of business analist krijgen, zeker wanneer het ook nog eens niet je vakgebied is. Kan je aangeven wat je hebt gestudeerd en op welk niveau? Er zijn bedrijven die traineeships aanbieden aan afgestudeerde HBO'ers of WO'ers in andere vakgebieden waarbij wat meer wordt gefocust op de zachte kant van IT. Ik ken iemand die na een studie geschiedenis uiteindelijk functioneel beheerder Sharepoint is geworden via Ajilon.

Het beste boek dat ik ken over business analyse is het boek Seven Steps to Mastering Business Analysis van Barbara Carkenord (https://www.bol.com/nl/p/...nalysis/1001004006350784/). Dat boek geeft een goed overzicht van het type werkzaamheden dat je kan verwachten als IA/BA en focust bovendien op compenties en softskills die je nodig hebt, niet zozeer op technieken.
Ik kijk inderdaad naar een traineeship om dit te bereiken. Ik heb zelf een technische achtergrond (technische bdk). Ik vind het belangrijk om in mijn baan ook een groot sociaal aspect te hebben, vandaar mijn keuze op de, zoals je noemt, zachte kant van IT. Het beeld wat ik op dit moment heb van een IA/BA lijkt daar in te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
ran-dy schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 18:41:
[...]

Ik kijk inderdaad naar een traineeship om dit te bereiken. Ik heb zelf een technische achtergrond (technische bdk). Ik vind het belangrijk om in mijn baan ook een groot sociaal aspect te hebben, vandaar mijn keuze op de, zoals je noemt, zachte kant van IT. Het beeld wat ik op dit moment heb van een IA/BA lijkt daar in te passen.
Bij partijen als Capgemini, Accenture Consulting of Deloitte kunnen ze posities hebben om als requirements / business analist te beginnen vers uit de studiebanken. Daar kun je eens rond kijken.

Geen idee of je overigens TBK op WO-niveau hebt gedaan, maar de laatste twee zullen waarschijnlijk naar WO-papieren vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 13:24

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

:? :? Ik vind Technische Bedrijfskunde nou niet echt een vakgebied buiten de ICT. Toen ik informatica studeerde zaten er bij sommige programmeervakken ook gewoon TBK'ers. Leer je tegenwoordig niks meer over ICT op een opleiding Technische Bedrijfskunde

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
ran-dy schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:58:
He allemaal,

Binnenkort ben ik afgestudeerd en ga ik op zoek naar een baan buiten mijn vakgebied, namelijk in de IT. Dit omdat de IT mij erg aanspreekt en ik denk dat er voor mij een hoop kansen liggen. Mijn voorkeur hierin zou uitgaan naar een business/requirements analist als startersfunctie. Omdat ik dus nieuw ben in de IT wereld, zou ik mij graag wat inlezen over bijvoorbeeld de basics en structuur van IT. Zijn er mensen die tips hebben voor leesvoer?

Alvast bedankt! _/-\o_
Als je niks kan vinden zoek even goed op google. Er zijn organisaties die jou in 2 jaar opleiden als junior in verschillende vakken binnen de IT. Daarbij krijg je gewoon betaald, moet je alleen 2 of 3 jaar bij hetzelfde bedrijf blijven zitten.

Zover ik weet is 't best ok en doen wel meer mensen daar aan mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ran-dy
Bedankt voor alle reacties, wat betreft een werkgever heb ik al een aantal clubs op het oog om vanuit een traineeship te starten. Ik heb de HBO versie gestudeerd, waar uiteraard een klein component ICT in zat.

Vandaar mijn vraag over de boeken. Ik hoop hiermee meer inzicht te krijgen in de (bekende) structuren, termen en werkwijze welke er gebruikt worden, zodat ik niet geheel onbeslagen ten ijs kom.
Pagina: 1