Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-12-2024
Mijn vraag

Ik heb een seagate hard disk die kapot is, ik heb een diagnose laten stellen en er is gezegd dat het een motorisch probleem is waardoor hij niet opstart. Het is een 2TB simpele plug en play schijf met USB en als ik hem inplug hoor ik inderdaad een paar rateltjes waarna hij niks meer doet.

Nu heb ik veel gezocht maar niet echt iets gevonden over die specifieke probleem. De zaak waar ik ben geweest zij dat het te maken is maar dat het geen garanties geeft (zoals altijd) en dat het ronde de 500 euro gaat kosten.

Nu is mijn vraag: herkennen jullie dit probleem en is 500 dan een reëel bedrag? of hebben jullie nog andere ideeën, suggesties of opmerkingen?

Alvast bedankt voor jullie expertise!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:58
Probeer de schijf eens in een andere externe case te doen? 9 van de 10 gevallen betreft het 't printplaatje in de externe hardeschijf waar de schijf op zit gedrukt. Dit geeft ook vaak de klacht die jij omschrijft.

[ Voor 12% gewijzigd door Exception op 01-08-2017 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Lijkt me lomp duur. Voor veel minder heb je een gloednieuwe waar je die recent gemaakte back-up zo opkwakt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Wat je kunt proberen is de schijf uit zijn behuizing halen en in een docking station stoppen

Als je gelukt hebt krijg je er dan nog wat leven in. (Ik denk zelf van niet)

Het klinkt echter alsof je deze schijf af kunt schrijven, in dat geval is een nieuwe kopen de goedkoopste oplossing. Je bent dan voor nog geen honderd euro klaar. categorie: Externe harde schijven

[ Voor 5% gewijzigd door ImNotnoa op 01-08-2017 14:16 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
Bedankt voor de reacties! Ik ben echter niet volledig geweest in mijn verhaal excuus hiervoor!

Ter aanvulling: Ik zou heel graag de foto's die hierop staan terug willen halen, vandaar dat ik zo bezig ben met het "repareren" van deze schijf, eenmalig leeghalen is uiteraard ook meer dan voldoende! Er staan heel veel foto's op van onze pup bijvoorbeeld...maar voor 500 koop ik wel een nieuwe hond :-)

Ik heb hem in een extern station gehad en dit gaf helaas geen resultaat, ook hebben we geprobeerd om het in zilver gewikkelde schijfje in een ander hulsje met verloopje te steken maar ook helaas geen
resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
hansheem schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:31:
Bedankt voor de reacties! Ik ben echter niet volledig geweest in mijn verhaal excuus hiervoor!

Ter aanvulling: Ik zou heel graag de foto's die hierop staan terug willen halen, vandaar dat ik zo bezig ben met het "repareren" van deze schijf, eenmalig leeghalen is uiteraard ook meer dan voldoende! Er staan heel veel foto's op van onze pup bijvoorbeeld...maar voor 500 koop ik wel een nieuwe hond :-)

Ik heb hem in een extern station gehad en dit gaf helaas geen resultaat, ook hebben we geprobeerd om het in zilver gewikkelde schijfje in een ander hulsje met verloopje te steken maar ook helaas geen
resultaat.
Dan is de enige optie die €500 lappen (of iemand vinden die het voor minder doet) en hopen op het beste.

En het is een stukje leergeld voor de volgende keer, zorg voor minstens 3 backups waarvan eentje off-site ;)

Edit:

Het klinkt misschien heel lullig maar als iemand mij vraagt om data te recoveren van een defecte schijf is mijn wedervraag altijd: en je backup is ook defect ?

Als de respons op die vraag is dat er geen backup is, is mijn antwoord ook dat de data dan schijnbaar ook niet belangrijk genoeg is om mijn tijd/energie in te steken

[ Voor 15% gewijzigd door ImNotnoa op 01-08-2017 14:35 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
Lekker Seagate zelf benaderen, die hebben immers een eigen data recover center in Nederland. Tweakers.net heeft hier enige tijd geleden nog aandacht aan besteed. Zie: video: De complexiteit van dataherstel - Op bezoek in Seagates Data Recovery Lab

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Ibidem schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:34:
Lekker Seagate zelf benaderen, die hebben immers een eigen data recover center in Nederland. Tweakers.net heeft hier enige tijd geleden nog aandacht aan besteed. Zie: video: De complexiteit van dataherstel - Op bezoek in Seagates Data Recovery Lab
Aanvulling op bovenstaande:

willemdemoor in 'video: De complexiteit van dataherstel - Op bezoek in Seagat...

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
En als aanvulling dat Seagate die samenwerking met MyCom inmiddels heeft beëindigd i.v.m. voormalig faillissement van MyCom. Zelf dus even op de Seagate site zoeken: http://www.seagate.com/nl.../recover/in-lab-recovery/

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret2000
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-09 16:15
Als de schijf het los van de externe (USB) behuizing ook niet doet wordt het moeilijk en meestal veel duurder. Dan heb je data recovery nodig.

Met alle respect heb ik enige twijfel of een niet nader genoemde computerzaak "de zaak" de beste weg is voor dataherstel van je gegevens. Wellicht is de data recovery van Seagate Nederland een veiligere optie. je kunt eens vragen wat het zou kosten. Kroll Ontrack Nederland is ook een bedrijf met veel expertise op het gebied van data recovery.

https://www.ontrackdatare...covery-opties-en-prijzen/

[ Voor 14% gewijzigd door secret2000 op 01-08-2017 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
Ik ga het eens uitzoeken bij seagate zelf! Bedankt!

Over de backup: het is wat dat betreft ook een beetje de wet van Murphy geweest...We hebben de foto's op deze schijf gebackuped...vervolgens gaat de originele computer kapot en twee weken later ging deze kapot !

Helemaal mee eens dat ik meer backups had moeten maken en in die twee weken had dat ook gemoeten maarja...vaak bedenk je pas dat iets belangrijk of waardevol is als het weg is.. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt zelfs heel veel gratis ruimte in de cloud krijgen... bijv bij Stack 1 TB ... daar kun je veel foto's kwijt...
Dure les helaas... je bent niet de eerste en ook niet de laatste...
Zoals je schrijft: Idd 2 weken was lang genoeg... 1 opslag=geen backup..

@amnoa
Als de respons op die vraag is dat er geen backup is, is mijn antwoord ook dat de data dan schijnbaar ook niet belangrijk genoeg is om mijn tijd/energie in te steken
tja... zo kun je het ook bekijken.
Maar kunt het ook anders bekijken, bijvoorbeeld: er kwam iemand bij met "data kwijt'... "ze had een backup want alles staat op de externe schijf.... "
Wat bleek : ze sloeg alles rechtstreeks op de externe schijf want ze dacht dat dit de backup was...
Niets lokaal op haar laptop...
Het dringt dus blijkbaar niet daar wat exact een backup is...
Die heb ik gelukkig wel kunnen helpen om haar thesis (!) terug te halen van de corrupte externe schijf.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Is echt de motor kapot of de printplaat?

Ik heb zelf een harde schijf met kapotte printplaat liggen die ik wil vervangen met een printplaat uit dezelfde reeks.
Er moet dan wel een chip van de oude naar de nieuwe overgezet worden.

De nieuwe printplaat heb ik hier vandaan, het was iets van 30 dollar.
http://www.hddzone.com/

Leveringstijd was ongeveer 2 weken.

[ Voor 3% gewijzigd door Frosty15 op 01-08-2017 22:03 ]

Pagina: 1