Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
De huizenmarkt is bij ons weer aardig in beweging.

In de straat staan huizen te koop voor 190k k.k. Hier wordt al voordat het op Funda staat de vraagprijs voor geboden.

Enkele straten bij ons vandaan gaan vergelijkbare woningen (zelfde m2 en aantal woonlagen) ook voor tussen de 185k en 190k van de hand.

Nu vroeg ik mij af wij hier nog voordeel uit kunnen halen als de woningwaarde merkbaar is gestegen en onze hypotheek momenteel 30k onder deze vraagprijzen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ja, je kan je woning voor meer verkopen. Maar vergis je niet, een eventueel nieuw huis wat je wilt kopen zal ook gestegen zijn in prijs..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bel de hypotheekverstrekker :) het zou inderdaad kunnen dat je rente omlaag kan als je d.m.v. een taxatie kunt aantonen dat je financiering onder een bepaald percentage van de actuele marktwaarde v/d woning is gezakt (afhankelijk van je hypotheekvoorwaarden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:16
Als de waarde van je woning zo flink boven je hypotheek ligt, kan het interessant worden om over te sluiten (banken werken (vaak?) met risicotoeslag die afhankelijk is van de verhouding tussen hypotheek en waarde). Maar daarvoor kun je het beste bij je toenmalige hypotheekadviseur aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:22
Je kan even bij jouw bank kijken bij hoe veel % van de woningwaarde je een lagere rente krijgt. Bij de Rabobank liggen deze percentages op 67,5% en 90%. Als je zelfs met de 30k extra niet onder de 67,5% komt dan maakt die taxatie ook niets uit.

https://www.rabobank.nl/p...hypotheek/hypotheekrente/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:56
anboni schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:39:
Als de waarde van je woning zo flink boven je hypotheek ligt, kan het interessant worden om over te sluiten (banken werken (vaak?) met risicotoeslag die afhankelijk is van de verhouding tussen hypotheek en waarde). Maar daarvoor kun je het beste bij je toenmalige hypotheekadviseur aankloppen.
Oversluiten is niet altijd nodig. Soms is alleen aantonen voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Of je rente omlaag gaat als het openstaande bedrag op je hypotheek beneden een bepaald percentage komt hangt nogal af van je geldverstrekker. Sommige verstrekkers hanteren meerdere renteopslag-categorieën, anderen niet of slechts één of twee. Je hypotheekadviseur kan je idd meer vertellen ;)

Hypotheken passen trouwens beter in PFSL, dus WVB -> PFSL

[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 01-08-2017 14:02 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je NHG? Dan is de kans erg klein, de NHG rentetarieven zijn vaak voordeliger dan de 90% of 80% tarieven. Je moet in de meeste gevallen onder de 60% uit komen om echt voordeel te behalen.

Bij sommige banken is NHG zelfs het laagste tarief en krijg je nooit een lager tarief ongeacht hoeveel je aflost.

[ Voor 23% gewijzigd door Tsurany op 01-08-2017 14:07 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Ik heb idd wel NHG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan zou ik even uitrekenen wat jouw risico percentage zou zijn bij een taxatie op 190.000 euro en dan kan je op de site van de bank snel zien in welk tarief je zou vallen. Grote kans dat je met NHG alsnog in het voordeligste tarief zit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 22:59
Lensent schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:28:
De huizenmarkt is bij ons weer aardig in beweging.

In de straat staan huizen te koop voor 190k k.k. Hier wordt al voordat het op Funda staat de vraagprijs voor geboden.

Enkele straten bij ons vandaan gaan vergelijkbare woningen (zelfde m2 en aantal woonlagen) ook voor tussen de 185k en 190k van de hand.

Nu vroeg ik mij af wij hier nog voordeel uit kunnen halen als de woningwaarde merkbaar is gestegen en onze hypotheek momenteel 30k onder deze vraagprijzen liggen.
afhankelijk van je hypotheek kom je in een lagere risico klasse, doordat je huis in waarde gestegen is loopt je hypotheekverstrekker minder risico en "beloont" je daarvoor met minder rente. datzelfde gebeurd ook als je aflost. https://www.hypotheek24.nl/informatie/risicoklasse

de verschillen tussen hypotheekverstrekkers verschillen flink, sommigen berekenen zelf lagere maandlasten, anderen zal je dit moeten vragen, of passen dit pas aan na een bepaalde looptijd

edit: ik lees dat je een hypotheek met NHG hebt, dan gaat bovenstaande (vrijwel) niet op

[ Voor 4% gewijzigd door jorisjan op 01-08-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Je kunt het navragen bij je hypotheek verstrekker. Dat heb ik onlangs ook gedaan. Munt hanteert iig een risicoopslag tussen de 80% en 90% hypotheek (wij zaten al op 90%). Zakken we onder de 80% dan gaat er weer 0,25% van de rente af. Dan kan door extra af te lossen of door een nieuwe taxatie die hoger uitvalt. Dat laatste gaan we proberen (al dan niet icm aflossen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Ik vind het zo apart dat 1 uitspraak van een taxateur ervoor kan zorgen dat dit gebeurt.
Je kunt die taxateur bij wijze van ook omkopen..

Anyway, ik vind het wel iets om in de gaten te houden want het kan ons bijna 80e in de maand opleveren. En dat is best prettig als hoofdverdiener met een kind en een ZZP'ende vrouw voor de spreekwoordelijke krenten in de pap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Lensent schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:29:
Ik vind het zo apart dat 1 uitspraak van een taxateur ervoor kan zorgen dat dit gebeurt.

Anyway, ik vind het wel iets om in de gaten te houden want het kan ons bijna 80e in de maand opleveren. En dat is best prettig als hoofdverdiener met een kind en een ZZP'ende vrouw voor de spreekwoordelijke krenten in de pap.
Een NWWI taxatie is aan vrij strikte eisen gebonden en moet ook vrij veel foto's, maten etc bevatten voordat hij geaccepteerd is. Daarnaast wordt er met referentie objecten met recente transactie data gewerkt etc. Je kunt altijd wat rommelen in de marge, maar veel meer dan 5 a 10k zal dat echt niet gaan opleveren.

https://site.nwwi.nl/over-nwwi/valideren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Sander schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:31:
[...]

Een NVVM taxatie is aan vrij strikte eisen gebonden en moet ook vrij veel foto's, maten etc bevatten voordat hij geaccepteerd is. Daarnaast wordt er met referentie objecten met recente transactie data gewerkt etc. Je kunt altijd wat rommelen in de marge, maar veel meer dan 5 a 10k zal dat echt niet gaan opleveren.
Oke helder, dan is het verstandig dat ik nog even wacht tot deze woningen verkocht zijn zodat er met recente data gewerkt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lensent schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:39:
[...]

Oke helder, dan is het verstandig dat ik nog even wacht tot deze woningen verkocht zijn zodat er met recente data gewerkt kan worden.
En je weet zeker dat je in een lager tarief terecht komt dan het NHG tarief? Als dat niet zo is dan is het enkel zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Seraphin

Meep?

Lensent schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:29:

Kun je die 80e onderbouwen? Volgens mij ga je nu namelijk uit van het oversluiten van je hypotheek (en dus ook aftikken van boeterente en evt. zlefs nieuwe hypotheekakte bij notaris laten passeren); het lijkt mij zéér onwaarschijnlijk dat je met een hypotheek van 150-160k 80e per maand gaat besparen door in een lagere LTV bucket terecht te komen, al helemaal als je nu al NHG hebt.

Even ruim (en in jouw voordeel) gerekend met een hypotheek van 150k en een woningwaarde van 200k zou je nu in 75% LTV vallen. Bij de grote drie (Rabo, ING, ABN), is 75% LTV nog steeds niet voordeliger dan NHG.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Pff, 80 euro besparing op een hypotheek van rond de 180k vind ik ook nogal wat.... die rente-categorieën gaan om een paar tienden van een procent, laat het een keer twee of drie kwart procent zijn. Zelfs nog afgezien van de NHG, met de winst van een paar tienden hypotheekrente op een bedrag van ~180k kom ik ook niet zo snel op 80 euro per maand besparing.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Tenzij ik de info verkeerde interpreteer (dat gevoel krijg ik nu wel iig) heb ik de reden van dit topic hier vandaan gehaald:

https://www.ing.nl/partic...oor-1-mei-2014/index.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Lensent Je hebt nu NHG, dat is 0,2% korting. Ga je naar 60% tot 80% marktwaarde betaal je 0,2% opslag. Je gaat dan dus 0,4% meer betalen dan nu. Je bent dus duurder uit, met NHG zit je al in het voordeligste tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Oke, dus het heeft totaal geen nut in ons geval en voorlopig in de toekomst ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

naitsoezn schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:53:
Pff, 80 euro besparing op een hypotheek van rond de 180k vind ik ook nogal wat.... die rente-categorieën gaan om een paar tienden van een procent, laat het een keer twee of drie kwart procent zijn. Zelfs nog afgezien van de NHG, met de winst van een paar tienden hypotheekrente op een bedrag van ~180k kom ik ook niet zo snel op 80 euro per maand besparing.
Lijkt me ook veel. bij ons gaat het om zon 100,- besparing per maand op een hypotheek van 450k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 23:40
Lensent schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:59:
Oke, dus het heeft totaal geen nut in ons geval en voorlopig in de toekomst ook niet.
Klopt. Ik heb nog geen enkele geldverstrekker gezien die verschillende risicoklassen hanteert bij NHG-hypotheken. Met een NHG-hypotheek heb je dus altijd al de laagst mogelijke rente en heeft het geen zin om extra af te lossen of je onderpand te hertaxeren om in een lagere risicoklasse te komen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Helder, topic kan dicht.
Dank voor de snelle antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 22:59
wat railgunner ook al zegt: in dit geval zit de NHG rente standaard 0,06% ONDER de laagst mogelijke "gewone" rente...
https://www.blg.nl/rente/rente/actuele-rente.html
Pagina: 1