Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:18
Beste tweakers,

Ik overweeg om een Dell UP2716D monitor aan te schaffen.
Voornamelijk voor fotobewerking (niet professioneel) , internetten, thuiswerken, gaming (geen zwaar game werk).

Ik heb nog steeds een twijfel tussen bovenstaand scherm en de U2717D van Dell. Ik heb gehoord en gelezen dat de UP2716D een beter scherm zou zijn en tevens voorzien is van een KVM switch. Dit laatste maakt het wel handig om een prive en werk-laptop aan één en dezelfde monitor te hangen.

Maar goed,

Waar ik nu eigenlijk achter kom, de 2716D is een 10-bits monitor, heb ik dit goed? En zo ja, heb je daar ook een speciale GPU voor nodig? Of kan deze monitor op ieder systeem gewoon aangesloten worden enkel mis je dan de 10-bit en draai je op 8-bit. zie ik dit zo goed?

Sorry voor mijn vragen maar dat 8 bit en 10 bit zegt me niet zo heel veel.

en....

Het lukt me eigenlijk maar niet om de knoop door te hakken. de UP2716D of de U2717D.
Dus wie één van bovenstaande schermen toevallig heeft :-) .....

[ Voor 22% gewijzigd door martin484 op 01-08-2017 16:48 ]

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
niemand advies?
Modbreak:Beetje geduld mag ook wel, het is hier geen helpdesk :o

Je topic mag je pas na 24u omhoogschoppen, zie ook:
Het algemeen beleid #verbodenanders

[ Voor 86% gewijzigd door dion_b op 07-08-2017 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-09 12:01

Isniedood

nee, echt niet!

Ik heb al tijden hetzelfde dilemma gehad. Ik zou even een price alert instellen van de UP2716D. Toevallig vandaag op de kop weten te tikken voor €440,- bij Centralpoint. Al is de prijs nu weer omhoog geschoten. Ik heb gehoord dat deze monitor end of life cycle is maar ik weet niet zeker of dat waar is. Als het waar is kan er wel het één en ander met de prijs gebeuren.

Ook ik gebruik mijn monitor voor fotobewerking (niet professioneel), gamen, internetten en thuiswerken. Als game monitor heb ik niet zulke zware eisen. Speel voornamelijk rocket league. Van wat ik gelezen had heeft de UP2716D een stuk informer (maar nog steeds niet uitmuntend) beeld, LUT, KVM en AdobeRGB. AdobeRGB zijn de meningen over verdeeld hoe wenselijk dat is. Ik lees verhalen dat het enkel interessant is voor mensen die veel afdrukken. Foto's die je online deelt wil je toch in RGB plaatsen.

Ik heb zelf een Geforce 1080 en heb me nog niet erg verdiept in het 10bit verhaal. Kan je daar dus niet echt mee helpen. Ik zag een buitenkans en heb deze gepakt na al maanden een monitor te zoeken. KVM switch, uniform beeld en de bizar lage prijs waarvoor ik hem kon krijgen heeft mij over de drempel gehaald. Help me herinneren dat ik mijn ervaringen nog deel (als ik hem echt voor die €440,- krijg tenminste ;))

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Isniedood schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:50:
Ik heb al tijden hetzelfde dilemma gehad. Ik zou even een price alert instellen van de UP2716D. Toevallig vandaag op de kop weten te tikken voor €440,- bij Centralpoint. Al is de prijs nu weer omhoog geschoten. Ik heb gehoord dat deze monitor end of life cycle is maar ik weet niet zeker of dat waar is. Als het waar is kan er wel het één en ander met de prijs gebeuren.

Ook ik gebruik mijn monitor voor fotobewerking (niet professioneel), gamen, internetten en thuiswerken. Als game monitor heb ik niet zulke zware eisen. Speel voornamelijk rocket league. Van wat ik gelezen had heeft de UP2716D een stuk informer (maar nog steeds niet uitmuntend) beeld, LUT, KVM en AdobeRGB. AdobeRGB zijn de meningen over verdeeld hoe wenselijk dat is. Ik lees verhalen dat het enkel interessant is voor mensen die veel afdrukken. Foto's die je online deelt wil je toch in RGB plaatsen.

Ik heb zelf een Geforce 1080 en heb me nog niet erg verdiept in het 10bit verhaal. Kan je daar dus niet echt mee helpen. Ik zag een buitenkans en heb deze gepakt na al maanden een monitor te zoeken. KVM switch, uniform beeld en de bizar lage prijs waarvoor ik hem kon krijgen heeft mij over de drempel gehaald. Help me herinneren dat ik mijn ervaringen nog deel (als ik hem echt voor die €440,- krijg tenminste ;))
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

voor EUR 440,00 heb je echt (mocht hij inderdaad geleverd worden) mazzel haha. :-), ik vraag me serieus af of dat geen foutje is geweest....
Ik zag hem ook staan voor die prijs bij de pricewatch maar als ik doorklikte naar de website van Centralpoint dan kwam daar geen EUR 440,00 te staan maar een prijs net iets boven de EUR 700,00 exclusief BTW meen ik. In ieder geval zeker geen EUR 440,00

Ik denk zelf ook dat dit een prachtige monitor is. Ik kan er helaas niet heel veel van vinden op internet, althans net iets te weinig naar mijn zin. Zo zijn er maar een paar youtube films van beschikbaar.
Nu kwam ik vanavond op het idee om even te kijken naar de UP2516D, het kleinere broertje en daar zijn wel genoeg reviews en filmpjes van. Dit trok mij eigenlijk al over de streep om hem vanavond nog te gaan bestellen....totdat jou reactie kwam haha.

Want...als dit inderdaad einde verhaal van dit model is dan zullen inderdaad de prijzen wel wat gaan zakken. Al wil ik ook niet lang meer gaan wachten aangezien ik net als jou al maanden bezig ben om de juiste monitor te zoeken en er nu eigenlijk wel klaar mee ben, ik wil gewoon aan de slag :-)

Dat 10-Bit verhaal is meer ontstaan omdat ik graag wil weten of mijn laptop (XPS 13 i7 HD540 videokaart) wel op deze monitor aangesloten kan worden maar dat lijkt me wel het geval. Het enige waar ik denk ik niet echt van kan profiteren (als je het zo kan noemen) is die 10-bit, al hecht ik daar momenteel ook net zoveel waarde aan als dat jij dat doet. ook ik ga niet printen en zet mijn foto's bijna uitsluitend online. Maar vanuit dat kwam wel de vraag of ik dan niet beter naar de U2717D kan kijken maar dat schijnt gewoon een iets mindere monitor te zijn en tevens zonder KVM switch.

Maar ja, wat moet ik nu doen. Wat is wijsheid. Voor de prijs dat jij hem waarschijnlijk krijgt kan ik hem momenteel niet meer vinden. Zal ik hem gewoon bestellen met de kans dat hij over een aantal weken een flink stuk goedkoper is...
of....komt er een nieuwer/beter exemplaar.....
maar goed, zo kan ik natuurlijk wel aan de gang blijven, van alles komt iets nieuws uit....alleen of ik het net als jij tegen zo'n mooie prijs zal lopen.....EUR 440,00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

martin484 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:04:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

voor EUR 440,00 heb je echt (mocht hij inderdaad geleverd worden) mazzel haha. :-), ik vraag me serieus af of dat geen foutje is geweest....
Ik zag hem ook staan voor die prijs bij de pricewatch maar als ik doorklikte naar de website van Centralpoint dan kwam daar geen EUR 440,00 te staan maar een prijs net iets boven de EUR 700,00 exclusief BTW meen ik. In ieder geval zeker geen EUR 440,00

Ik denk zelf ook dat dit een prachtige monitor is. Ik kan er helaas niet heel veel van vinden op internet, althans net iets te weinig naar mijn zin. Zo zijn er maar een paar youtube films van beschikbaar.
Nu kwam ik vanavond op het idee om even te kijken naar de UP2516D, het kleinere broertje en daar zijn wel genoeg reviews en filmpjes van. Dit trok mij eigenlijk al over de streep om hem vanavond nog te gaan bestellen....totdat jou reactie kwam haha.

Want...als dit inderdaad einde verhaal van dit model is dan zullen inderdaad de prijzen wel wat gaan zakken. Al wil ik ook niet lang meer gaan wachten aangezien ik net als jou al maanden bezig ben om de juiste monitor te zoeken en er nu eigenlijk wel klaar mee ben, ik wil gewoon aan de slag :-)

Dat 10-Bit verhaal is meer ontstaan omdat ik graag wil weten of mijn laptop (XPS 13 i7 HD540 videokaart) wel op deze monitor aangesloten kan worden maar dat lijkt me wel het geval. Het enige waar ik denk ik niet echt van kan profiteren (als je het zo kan noemen) is die 10-bit, al hecht ik daar momenteel ook net zoveel waarde aan als dat jij dat doet. ook ik ga niet printen en zet mijn foto's bijna uitsluitend online. Maar vanuit dat kwam wel de vraag of ik dan niet beter naar de U2717D kan kijken maar dat schijnt gewoon een iets mindere monitor te zijn en tevens zonder KVM switch.

Maar ja, wat moet ik nu doen. Wat is wijsheid. Voor de prijs dat jij hem waarschijnlijk krijgt kan ik hem momenteel niet meer vinden. Zal ik hem gewoon bestellen met de kans dat hij over een aantal weken een flink stuk goedkoper is...
of....komt er een nieuwer/beter exemplaar.....
maar goed, zo kan ik natuurlijk wel aan de gang blijven, van alles komt iets nieuws uit....alleen of ik het net als jij tegen zo'n mooie prijs zal lopen.....EUR 440,00.
Tot mijn eigen verbazing heb ik hem nog gekregen ook en het is werkelijk een briljant mooie monitor. Uniformiteit is briljant. Heb hem nog niet zo lang aangehad dus een heel serieus oordeel kan nog niet.

Punt van zorg is wel AdobeRGB. Windows kleuren profielen gaan ingewikkelder zijn dan ik hoopte. Kleuren op bureaublad wijken flink af van wat ik in lightroom zie. Ik moet mij daar nog in verdiepen, maar het lijkt allemaal pittig ingewikkeld.

KVM switch is wel heel prettig!

edit:hier een mooi topic over kleurprofielen Gamut, color space, profielen en publiceren. Hoe zit het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 08:17
martin484 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:14:
de 2716D is een 10-bits monitor, heb ik dit goed? En zo ja, heb je daar ook een speciale GPU voor nodig? Of kan deze monitor op ieder systeem gewoon aangesloten worden enkel mis je dan de 10-bit en draai je op 8-bit. zie ik dit zo goed?
Ja, de up2716d heeft support voor 10 bit. Voor zover ik weet heb je daar met recente kaarten geen speciale videokaart voor nodig. Of jouw specifieke videokaart ook 10 bit ondersteunt weet ik niet (kun je vast opzoeken), maar het zou gewoon moeten werken, desnoods op 8 bit.

Het nut van 10 bit ligt vooral in betere geleidelijke kleurovergangen. Met 8 bit heb je 'maar' 256 mogelijke waarden per kleurkanaal. 10 bit zorgt ervoor dat de stapjes tussen naastliggende kleuren kleiner zijn dan bij 8 bit. Met een geleidelijke kleurovergang zou je met 8 bit dus kleurbanden kunnen zien (het verschil tussen twee naastliggende kleuren is dan groot genoeg om te zien). Een 10 bit monitor verhelpt dit in principe.

Let wel, dit is onafhankelijk van de gebruikte kleurruimte. Gelukkig heeft dit paneel ook een AdobeRGB mode, en die zorgt wél voor een breder palet aan kleuren. Met de up2716d krijg je dus zowel 10 bit als een breder kleurenpalet.

De up2516d heeft overigens ook 10 bit en AdobeRGB als het goed is.
De u2717d is gewoon 8 bit en SRGB, volgens de specs.

Je geeft zelf al aan niet veel te geven om 10 bit of AdobeRGB. In dat geval zou ik gewoon de goedkoopste monitor kiezen die voldoet aan jouw eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Duesenberg J schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:46:
[...]

Ja, de up2716d heeft support voor 10 bit. Voor zover ik weet heb je daar met recente kaarten geen speciale videokaart voor nodig. Of jouw specifieke videokaart ook 10 bit ondersteunt weet ik niet (kun je vast opzoeken), maar het zou gewoon moeten werken, desnoods op 8 bit.

Het nut van 10 bit ligt vooral in betere geleidelijke kleurovergangen. Met 8 bit heb je 'maar' 256 mogelijke waarden per kleurkanaal. 10 bit zorgt ervoor dat de stapjes tussen naastliggende kleuren kleiner zijn dan bij 8 bit. Met een geleidelijke kleurovergang zou je met 8 bit dus kleurbanden kunnen zien (het verschil tussen twee naastliggende kleuren is dan groot genoeg om te zien). Een 10 bit monitor verhelpt dit in principe.

Let wel, dit is onafhankelijk van de gebruikte kleurruimte. Gelukkig heeft dit paneel ook een AdobeRGB mode, en die zorgt wél voor een breder palet aan kleuren. Met de up2716d krijg je dus zowel 10 bit als een breder kleurenpalet.

De up2516d heeft overigens ook 10 bit en AdobeRGB als het goed is.
De u2717d is gewoon 8 bit en SRGB, volgens de specs.

Je geeft zelf al aan niet veel te geven om 10 bit of AdobeRGB. In dat geval zou ik gewoon de goedkoopste monitor kiezen die voldoet aan jouw eisen.
Nvidia videokaarten geven enkel 10bit weer in directX. In openGL doen ze dat niet. Laat nou net Lightroom en Photoshop de foto's renderen in openGL. De quadro videokaarten van Nvidia geven in zowel directX als openGL 10 bit weer.

Hoe AMD hiermee omgaat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Die van mij gaat trouwens terug. Enorm veel problemen met de backlight uniformiteit. Dell forum staat er ook vol mee helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Isniedood schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:42:
Die van mij gaat trouwens terug. Enorm veel problemen met de backlight uniformiteit. Dell forum staat er ook vol mee helaas.
Ik heb hem nu ook en tot nu toe bevalt hij me prima. Ik moet nog wel een beetje aan de "felle" kleuren wennen.
Backlight heeft hij bij mij iets in de hoeken maar niet storend.....

Nu je hem terugstuurt...weet je al welk model je nu gaat nemen?

[ Voor 7% gewijzigd door martin484 op 07-08-2017 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

martin484 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:41:
[...]

Ik heb hem nu ook en tot nu toe bevalt hij me prima. Ik moet nog wel een beetje aan de "felle" kleuren wennen.
Backlight heeft hij bij mij iets in de hoeken maar niet storend.....

Nu je hem terugstuurt...weet je al welk model je nu gaat nemen?
Felle kleuren komen door AdobeRGB en slecht kleurbeheer van windows. Waarschijnlijk vooral in het rood en groen. Dat is geen correcte kleurweergave. In lightroom zullen je kleuren wel kloppen.

Ik had hem gekalibreerd, maar dan kan je Uniformity compensation niet meer aan laten. Dat kan alleen in de standaard modus. Toen werd opeens duidelijk hoe slecht de uniformiteit van het paneel was. Ik laat nog 1 x een nieuwe komen in de hoop dat die beter is. Ook rammelde er wat aan de binnenkant van het paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
martin484 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:14:
Het lukt me eigenlijk maar niet om de knoop door te hakken. de UP2716D of de U2717D.
Dus wie één van bovenstaande schermen toevallig heeft :-) .....
pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart heb je ook nog en is 'maar' 420. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Bedankt Olaf voor je reactie. Ik had de knoop al doorgehakt en inmiddels staat er een UP2716D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Isniedood schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:46:
[...]

Felle kleuren komen door AdobeRGB en slecht kleurbeheer van windows. Waarschijnlijk vooral in het rood en groen. Dat is geen correcte kleurweergave. In lightroom zullen je kleuren wel kloppen.

Ik had hem gekalibreerd, maar dan kan je Uniformity compensation niet meer aan laten. Dat kan alleen in de standaard modus. Toen werd opeens duidelijk hoe slecht de uniformiteit van het paneel was. Ik laat nog 1 x een nieuwe komen in de hoop dat die beter is. Ook rammelde er wat aan de binnenkant van het paneel.
Ik moet die van mij nog echt testen. Ik heb er momenteel alleen een beetje mee op internet gezeten (zoals nu).

Het enige wat ik op dit moment vind is dat ik het beeld niet superscherp vind. Ik hem hem aangesloten op een laptop van mijn werk d.m.v. HDMI op 1920 * 1080 (hoger lukt niet). zou het aan die resolutie liggen?
Zijn er overigens nog middelen om op een hogere resolutie uit te komen? (die laptop heeft geen displayport!)

De enige twijfel die ik op dit moment heb is de grootte van het scherm. Ik kom van een 24" monitor en ik had hem iets groter verwacht. Ik heb lange tijd lopen twijfelen of ik niet een 34" widescreen moest nemen of deze 27" monitor.

Qua kleuren zal ik hem deze week eens testen in lightroom of me dat wel bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
martin484 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:56:
Het enige wat ik op dit moment vind is dat ik het beeld niet superscherp vind. Ik hem hem aangesloten op een laptop van mijn werk d.m.v. HDMI op 1920 * 1080 (hoger lukt niet). zou het aan die resolutie liggen?
Zijn er overigens nog middelen om op een hogere resolutie uit te komen? (die laptop heeft geen displayport!)
Natuurlijk ligt dat aan de resolutie. Welke laptop is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
1080p ziet er inderdaad niet echt scherp uit op een 1440p native monitor. HDMI op deze monitor zou gewoon 1440p aan moeten kunnen, ik heb zelf de UP2516D momenteel aangesloten met HDMI. Wel moet je laptop (en kabel) minimaal HDMI 1.3 zijn.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Olaf van der Spek schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:04:
[...]

Natuurlijk ligt dat aan de resolutie. Welke laptop is het?
Dit is een Dell latitude 6430u met Intel HD Graphics 4000 kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
martin484 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:09:
[...]

Dit is een Dell latitude 6430u met Intel HD Graphics 4000 kaart
Waarschijnlijk gaat ie niet verder dan 1200p. Je hebt de monitor toch niet voor die laptop gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Olaf van der Spek schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:16:
[...]

Waarschijnlijk gaat ie niet verder dan 1200p. Je hebt de monitor toch niet voor die laptop gekocht?
Nee zeker niet. Ik heb zelf een Dell XPS 13 met 4K scherm en die werkt wel prima.
Ik werk alleen ook regelmatig thuis op deze werklaptop en dan is het toch jammer dat het beeld niet zo heel scherp is.

Het zou niet aan de HDMI kabel kunnen liggen? Dat deze niet verder gaat dan 1080P ? (het is wel een iets oudere kabel...)

[ Voor 12% gewijzigd door martin484 op 07-08-2017 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
martin484 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:19:
[...]

Nee zeker niet. Ik heb zelf een Dell XPS 13 met 4K scherm en die werkt wel prima.
3200 x 1800 ;)

Toevallig heb ik hetzelfde probleem met een 1440p scherm: een videokaart zonder DP en zonder HDMI 2, moet nog even een nieuwe videokaart kopen.

Volgens mij heb je voor 1440p HDMI 2 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Olaf van der Spek schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:23:
[...]

3200 x 1800 ;)

Toevallig heb ik hetzelfde probleem met een 1440p scherm: een videokaart zonder DP en zonder HDMI 2, moet nog even een nieuwe videokaart kopen.

Volgens mij heb je voor 1440p HDMI 2 nodig.
Haha klopt, 3200 x 1800 ;-) , net geen 4K :-)

Dat zit er bij dus niet in, misschien moet ik mijn werkgever maar lief aankijken voor een nieuwe laptop haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Intel HD4000 series kan idd maximaal 1200p aan via HDMI, of 1600p via Display Port.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Mick1990 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:34:
Intel HD4000 series kan idd maximaal 1200p aan via HDMI, of 1600p via Display Port.
Bedankt Mick,

deze laptop heeft geen display port dus dan vrees ik dat het ophoud en ik het zal moeten doen met de HD resolutie van 1920 * 1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
martin484 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:36:
deze laptop heeft geen display port dus dan vrees ik dat het ophoud en ik het zal moeten doen met de HD resolutie van 1920 * 1080.
2048 x 1152 was voor mij ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Olaf van der Spek schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:59:
[...]

2048 x 1152 was voor mij ook een optie.
Bij mij ook, maar dat vind ik geen verbetering :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Dan zou ik zeker niet voor een 32 inch monitor gaan.. Dan wordt het nog minder scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Isniedood schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:35:
Dan zou ik zeker niet voor een 32 inch monitor gaan.. Dan wordt het nog minder scherp.
34 inch zelfs. Maar of ik het van mijn werk laptop moet laten afhangen.....
ik ga eerst deze monitor wel eens goed testen. 27 inch is ook een erg mooi formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Ik heb nu sinds een aantal weken deze Dell UP2716D monitor. Prachtig scherm!
Echt een verbetering (zoals een aantal al aangaven) t.o.v. mijn vorige scherm, de Samsung T240.
Zeer mooie kleuren, mooi scherp, de 27" kortom hij bevalt me echt prima.

Nu heb ik nog wel een vraag voor de kenners. Het scherm is standaard vanaf de fabriek gekalibreerd.

Is het nu nog nodig om bijvoorbeeld een Datapro Spyder 5 aan te schaffen om dit scherm zelf te kalibreren? Of nodig....anders gezegd, is het verstandig dit te doen?

Pagina: 1