Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat het scherm op zwart gaat tijdens het werken achter de laptop. Er worden geen bijzondere taken verricht (browsen, verkenner, etc.). Als ik in de event viewer kijk staat er alleen dat de laptop onverwacht is afgesloten (door mij, door de aan/uit-knop ingedrukt te houden). Voor de rest geen spannende gebeurtenissen.

Het komt ook voor dat het scherm niet meer uit de slaapstand kan komen (systeem staat nog wel aan). Het LEDje voor de SSD activiteit knippert ook helemaal niet meer, ongeacht wat voor toetsencombinatie ik probeer (taakbeheer bijv.). Systeem reageert dus nergens meer op.

Zojuist heb ik zelfs meegemaakt dat het systeem in één keer totaal uitvalt, zonder eerst op zwart te gaan. Dit geeft mij het gevoel dat het om een hardwareprobleem gaat. Eerste idee was te hoge temperaturen, maar tijdens het schrijven van deze TS draait Prime95 al een tijd zonder problemen.. Als de laptop Prime95 weet te overleven denk ik dat een probleem met temperaturen uit te sluiten is (ondanks 'ie behoorlijk heet wordt).

Probleem speelt niet sinds vandaag. De afgelopen twee maanden is dit willekeurig voorgekomen, maar ik kan geen oorzaak vinden (speciale software oid).

Volledige setup:

- Dell XPS 15 l502x (i7 2720qm, GT540M (wordt niet gebruikt), 16GB RAM, Samsung 830 EVO 128GB SSD).
- Hitachi Travelstar Z5K500 500 GB in een caddy (hiervoor zat een WD erin, toen gebeurde het ook, dus niet relevant)
- Dell U2515H aangesloten via DisplayPort (wat op de IGP zit, niet op de discrete graphics).
- Windows 10, versie 10.0.15063 Build 15063, volledig bij met updates.

Geen idee waar ik het nu zou moeten zoeken. :?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen.28
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 16:17
Heb je al geprobeerd om een clean install van Windows te doen?

Je zou ook nog even kunnen kijken of het misschien aan de SSD ligt aangezien die relatief "oud" is.
Maar ik verwacht het eigenlijk niet aangezien SSD's die kapot aan het gaan zijn meestal blue screens veroorzaken.

Daarnaast is het misschien slim om een RAM test te draaien om te zien of een RAM stick corrupt is, dit kan je doen met de Memory diagnostic tool van windows of met memtest86. Dit kan er namelijk ook voor zorgen dat je laptop random uitgaat.

Als dit allemaal niet werkt kan je de BIOS eventueel nog resetten, echter is de kans klein dat dat de oplossing gaat zijn. Maar goed je kant het altijd proberen.

Anders vrees ik dat het inderdaad aan de hardware ligt en dat is lastiger op te lossen.
Dan moet je zien te achterhalen wat er precies kapot is.
Echter is het lastig om voor oudere laptops om aan spare parts te komen.

In ieder geval succes met het diagnosticeren van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@koen.28 Bedankt voor je reactie. Denk dat ik het BIOS wel met rust kan laten, zitten geen spannende instellingen in en ik heb nooit wat gewijzigd (in 6 jaar). RAM testen kan ik idd nog wel even doen, binnenkort een nachtje Memtest draaien. SSD is nog prima als ik CrystalDiskInfo mag geloven (ook al is dat geen garantie dat de SSD 100% in orde is).

"Makkelijkste" is nu om Windows er opnieuw op te zetten. Verwacht niet dat dit het probleem gaat verhelpen maar het kan geen kwaad. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Goed, poging twee om dit bericht te typen..

Sinds een paar dagen draait er een clean install op. Zojuist is de boel echter weer op zwart gegaan. Enige wat draaide was Edge en qBittorrent (die bijna idle is).

Tijdens het typen van bovenstaande crashte te boel wederom (~1 minuut na opstarten). Deze keer ging het echter niet op zwart, maar kreeg ik dit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tLeUPwVJ1Ysu4Z9SY9FQweTI/full.jpg

Close-up van dat zwarte dingetje ( :+ ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/52HoOJXTwqVj5qcUvMCLjVxe/full.jpg

Ik neig steeds meer naar een hardwareprobleem (specifiek de IGP van de CPU). Als iemand anders nog ideeën heeft (of hetzelfde denkt) hoor ik het graag.. Best jammer dat 'ie zo aan z'n einde komt.

Crash 1 (zelf systeem hard uitgeschakeld):
Kritiek 8-8-2017 17:08:49 Kernel-Power 41 (63)
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Daarna gebeuren de volgende dingen:
Fout 8-8-2017 17:08:52 AppModel-Runtime 37 Geen
App Container-profiel is mislukt met fout 0x800700B7, omdat de AppContainer-SID niet kan worden geregistreerd.
Fout 8-8-2017 17:08:53 AppModel-Runtime 37 Geen
App Container-profiel is mislukt met fout 0x800700B7, omdat de AppContainer-SID niet kan worden geregistreerd.
Fout 8-8-2017 17:08:54 EventLog 6008 Geen
De vorige afsluiting van het systeem om 16:35:49 op ‎8-‎8-‎2017 is onverwacht gebeurd.
Fout 8-8-2017 17:08:54 Service Control Manager 7000 Geen
De CldFlt-service kan vanwege de volgende fout niet worden gestart:
De aanvraag wordt niet ondersteund.

Fout 8-8-2017 17:08:54 Eventlog 1101 Gebeurtenissen verwerken
Tijdens het transport zijn controlegebeurtenissen verloren gegaan. 0
Waarschuwing 8-8-2017 17:08:54 BTHUSB 34 Geen
De lokale adapter ondersteunt niet een kritieke Low Energy-controllerstatus die randapparaatmodus ondersteunt. Het minimaal vereiste ondersteunde statusmasker is 0x491f7fffff, er is 0x1fffffff. Functionaliteit voor Low Energy randapparatuur is niet beschikbaar.
Fout 8-8-2017 17:08:59 DistributedCOM 10016 Geen
In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Activeren niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID
{6B3B8D23-FA8D-40B9-8DBD-B950333E2C52}
en APPID
{4839DDB7-58C2-48F5-8283-E1D1807D0D7D}
aan de gebruiker NT AUTHORITY\LOCAL SERVICE SID (S-1-5-19) met het adres LocalHost (via LRPC) die wordt uitgevoerd in de toepassingscontainer Niet beschikbaar SID (Niet beschikbaar). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerprogramma van Component Services.

Fout 8-8-2017 17:08:59 DistributedCOM 10016 Geen
In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Activeren niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID
{6B3B8D23-FA8D-40B9-8DBD-B950333E2C52}
en APPID
{4839DDB7-58C2-48F5-8283-E1D1807D0D7D}
aan de gebruiker NT AUTHORITY\LOCAL SERVICE SID (S-1-5-19) met het adres LocalHost (via LRPC) die wordt uitgevoerd in de toepassingscontainer Niet beschikbaar SID (Niet beschikbaar). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerprogramma van Component Services.

Waarschuwing 8-8-2017 17:09:00 User Device Registration 360 Geen
Windows Hello for Business provisioning will not be launched.
Device is AAD joined ( AADJ or DJ++ ): Not Tested
User has logged on with AAD credentials: No
Windows Hello for Business policy is enabled: Not Tested
Local computer meets Windows hello for business hardware requirements: Not Tested
User is not connected to the machine via Remote Desktop: Yes
User certificate for on premise auth policy is enabled: Not Tested
Machine is governed by none policy.
See https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=832647 for more details.

Waarschuwing 8-8-2017 17:09:02 Wininit 11 Geen
Aangepaste DLL-bestanden worden voor elke toepassing geladen. De systeembeheerder moet de lijst met DLL-bestanden controleren om zich ervan te verzekeren dat deze horen bij vertrouwde toepassingen. Ga naar http://support.microsoft.com/kb/197571 voor meer informatie.
Fout 8-8-2017 17:09:05 Apps 5973 (5973)
Het activeren van de app Microsoft.BingWeather_8wekyb3d8bbwe!App is mislukt door de fout Deze app ondersteunt het opgegeven contract niet of is niet geïnstalleerd.. Kijk in het logboek Microsoft-Windows-TWinUI/Operational voor aanvullende informatie.
Fout 8-8-2017 17:10:56 volmgr 46 Geen
Crashdumpinitialisatie is mislukt! (Shit hits the fan)

En vanwege crash 2 (blauw scherm hierboven):
Kritiek 8-8-2017 17:10:56 Kernel-Power 41 (63)
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Ik zie geen reden dat de boel zomaar eruit knalt aan de softwarezijde iig.

[ Voor 74% gewijzigd door S_Chief op 08-08-2017 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Al getest op alleen je HD ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@Hackus Ik begrijp je vraag niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

S_Chief schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:29:
@Hackus Ik begrijp je vraag niet helemaal?
Of je al getest hebt op je hd ipv ssd

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Nope, ik heb geen nieuwe installatie op een HDD gedaan. De HDD heb ik overigens verwijderd bij de nieuwe install (gebruik 'em niet meer).

Net weer eruit geklapt (toen ik Google Maps opende). Wederom niets in event viewer, maar wel weer opvallend dat het gebeurt tijdens iets dat grafisch iets meer "intensief" is. Voor de gein weer Maps geopend, maar nu gebeurt er niets.

[ Voor 32% gewijzigd door S_Chief op 08-08-2017 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwissel je RAM module of test met 1
Test met alleen videomodus van je CPU zonder extern beeldscherm en herstel bios
Test met andere ssd of hd
(ik test altijd met Ubuntu cd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:30
Draai eens memtestx86. En dan minimaal 12 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Wat ik nog niet had vermeld is dat ik vlak na de installatie een BSOD kreeg (KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED). Vond het niet zo spannend omdat ik nog bezig was met het installeren van updates en drivers. Zojuist (was nog eea aan het zoeken/downloaden) weer een BSOD gehad, maar nu UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP, iets dat toch echt richting hardware wijst.

Memtest en Ubuntu resultaten post ik asap. Overigens had ik wel de build in diagnostics van Dell gedraaid op het geheugen. Daar kwam niets uit.

EDIT: net weer een KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED. Vlak daarvoor schoof het beeld door elkaar (denk aan het typische beeld van een falende GPU).

Al het bovenstaande trouwens tijdens het werken zonder extern scherm.

Ben er wel een beetje klaar mee nu. :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e0YsOt3A3sA50uJsP4XcabW1/full.jpg

Ik probeer MemTest nog te laten draaien (heb toch niets te verliezen), maar hij reageert niet eens op de sneltoetsen (C, enter, spatie).

Nog een poging gedaan met BlueScreenView, lijkt erop dat er nog een paar BSOD's zijn geweest tijdens de keren dat het scherm op zwart stond (SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION, PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA).

@Arunia Laatste poging gedaan om MemTest te draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ycGqebEcOf1hzyeREM7EqfqO/full.jpg

Vlak voordat ik ging slapen zat hij op 90% van pass 2, zonder fouten. Helaas werd ik vanochtend weer begroet met een zwart scherm met rennende pixels.

Mag nu wel met zekerheid zeggen dat de laptop dood is.

[ Voor 64% gewijzigd door S_Chief op 09-08-2017 12:08 ]

Pagina: 1