Nieuwe build voor beeldbewerking, niet tevreden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 19:44
Beste collega tweakers,

Ik heb vanwege mijn job als drone-fotograaf een nieuw systeem samengesteld voor foto -en videobewerking. Daardoor ben ik bij de volgende build uitgekomen;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 328,24€ 328,24
1Asus ROG Strix Z270E Gaming€ 210,95€ 210,95
1EVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING ACX 3.0 Black Edition€ 478,-€ 478,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 74,-€ 74,-
1Corsair Carbide SPEC-01 Red Led€ 52,37€ 52,37
1Asus PB287Q Zwart€ 426,-€ 426,-
1Cryorig H7€ 37,95€ 37,95
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 287,-€ 287,-
1EVGA SuperNOVA 650 G2€ 109,12€ 109,12
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.129,63

Alles goed en wel geïnstalleerd merk ik dat in 4K-bewerking en zelfs met simpele bewerkingen in Lightroom, het systeem veel lag vertoont. Er was me nochtans door meerdere tweakers beloofd dat dit systeem alles zeer vlot zou moeten laten verlopen.

Vraag:
Zijn er dingen die ik kan aanpassen zodat alles sneller verloopt? Wat zou een veilige overclock zijn en zou ik dan best naar waterkoeling overstappen? Is er een manier om toch mijn videokaart het meeste werk te laten doen via Premiere pro als ik video's bewerk of dien ik altijd met proxies te werken? Of dien ik finaal toch voor een andere processor te gaan?

Heel erg bedankt voor onderbouwde reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 15:35

ThunderNet

Flits!

Op welke schijf heb je Windows en het Adobe CC pakket geinstalleerd, en hoe staan je cratchdisks / libraryschijven ingesteld?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
4K bewerking is behoorlijk zwaar volgens mij, CPU technisch gezien.

Goed om uit te zoeken waar precies je bottleneck zit

Zag laatst een video van LinusTechTips over videobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-07 10:27
Overclocken geeft tegenwoordig niet meer zo een prestatie winst, voor bewerking is vooral het aantal cores dat er toe doet.

Ik zelf had de 7700K niet aangeraden omdat dit niet echt de beste is om bewerkingen/rendering op te doen. Een Intel Core i7-6800K Boxed heeft meer cores en is beter beschikt (wel oudere generatie). Ik weet niet wat je budget is, maar een CPU vooral voor pre rendering is vooral een investering waard.

Maar het kan ook zijn dat je de applicatie op de SSD hebt staan, en de lib op de fat disk. Dan is ook gelijk de disk de bottleneck en zal het programma "trager" worden omdat hij bezig is met data ophalen van een langzame schijf.

Wat dingen die je kan testen:

1. Open task manager -> resources en bekijk wat de CPU + MEM en DISK doet. Springt dit snel naar de 100%?
2. Kijk even of de bios wel 3200mhz als geheugen instelt, het gebeurd vaak dat dit op 2400 staat.

Ik heb een half jaar geleden voor mijn vriendin (freelancer media artist) een vergelijkbare machine ingericht. (wel de cpu die ik benoemde) en 1 NVME system schijf en 2 SSD'S in raid 0. De fat disk wordt gebruikt als backup. Videobewerking vraagt ook veel cache en maakt hier ook intensief gebruik van, dus eigenlijk moet je de fat disk alleen gebruiken als backup of om gerenderde bestanden op te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Cloclo100 de cpu wordt niet te warm en loopt op de juiste clocksnelheid onder belasting?

mbt tot video, wat lagged er precies, welke handelingen? wat voor 4k codecs heb je het over? uit wat voor camera? mpe hardware versnelling staat aan in de project settings? wat is je preview res en heb je dje ook van 1/1 op 1/2 of lager geprobeerd?

en lightroom, wat exact gaat er traag? heb je al eens smart previeuws en gpu versnelling aan/uit gezet en getest?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
ThunderNet schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 11:38:
Op welke schijf heb je Windows en het Adobe CC pakket geinstalleerd, en hoe staan je cratchdisks / libraryschijven ingesteld?
Gewoon op de C-schijf. Waar kan ik dat van die cratchdisks/libraryschijven ontdekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
maratropa schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 19:32:
@Cloclo100 de cpu wordt niet te warm en loopt op de juiste clocksnelheid onder belasting?

mbt tot video, wat lagged er precies, welke handelingen? wat voor 4k codecs heb je het over? uit wat voor camera? mpe hardware versnelling staat aan in de project settings? wat is je preview res en heb je dje ook van 1/1 op 1/2 of lager geprobeerd?

en lightroom, wat exact gaat er traag? heb je al eens smart previeuws en gpu versnelling aan/uit gezet en getest?
Ik ga er vanavond mee aan de slag en kom hier op terug. Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
marco-ruijter schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:00:
Overclocken geeft tegenwoordig niet meer zo een prestatie winst, voor bewerking is vooral het aantal cores dat er toe doet.

Ik zelf had de 7700K niet aangeraden omdat dit niet echt de beste is om bewerkingen/rendering op te doen. Een Intel Core i7-6800K Boxed heeft meer cores en is beter beschikt (wel oudere generatie). Ik weet niet wat je budget is, maar een CPU vooral voor pre rendering is vooral een investering waard.

Maar het kan ook zijn dat je de applicatie op de SSD hebt staan, en de lib op de fat disk. Dan is ook gelijk de disk de bottleneck en zal het programma "trager" worden omdat hij bezig is met data ophalen van een langzame schijf.

Wat dingen die je kan testen:

1. Open task manager -> resources en bekijk wat de CPU + MEM en DISK doet. Springt dit snel naar de 100%?
2. Kijk even of de bios wel 3200mhz als geheugen instelt, het gebeurd vaak dat dit op 2400 staat.

Ik heb een half jaar geleden voor mijn vriendin (freelancer media artist) een vergelijkbare machine ingericht. (wel de cpu die ik benoemde) en 1 NVME system schijf en 2 SSD'S in raid 0. De fat disk wordt gebruikt als backup. Videobewerking vraagt ook veel cache en maakt hier ook intensief gebruik van, dus eigenlijk moet je de fat disk alleen gebruiken als backup of om gerenderde bestanden op te slaan.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik heb inderdaad voornamelijk content op de F-schijf staan, ik zal eens kijken als ik thuis ben indien ik content verwissel naar de C.

Echter de laatste alinea is wat Chinees voor me. Kan ik een zulke setting inrichten vanuit mijn huidige set-up of dien ik alles opnieuw te formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-07 10:27
Cloclo100 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:35:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik heb inderdaad voornamelijk content op de F-schijf staan, ik zal eens kijken als ik thuis ben indien ik content verwissel naar de C.

Echter de laatste alinea is wat Chinees voor me. Kan ik een zulke setting inrichten vanuit mijn huidige set-up of dien ik alles opnieuw te formatteren?
Ik vermoed (weet wel zeker) dat zodra jij echt vanuit SSD's werkt je traagheid als sneeuw voor de zon verdwijnt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
marco-ruijter schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:30:
[...]

Ik vermoed (weet wel zeker) dat zodra jij echt vanuit SSD's werkt je traagheid als sneeuw voor de zon verdwijnt :)
let us pray :)!
Het zit ooi in de kleine dingen, I keep you posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

@Cloclo100 Het advies is dan ook om eens te investeren in een extra SSD naast de SSD voor je OS. Een grote SSD voor je workfiles en Libraries is tegenwoordig niet zo duur meer. Natuurlijk, toch weer 280 euro extra voor 1TB SSD. Maar voor de rest heb je een systeem waar je voorlopig alles mee zou moeten kunnen doen op redelijke snelheid. Een normale HDD is de laatste echte bottleneck.

Overklokken met weinig kennis is niet aan te raden, dus inlezen op het OC process is een advies. Allereerst is het belangrijk om de temps te weten onder maximale load, zodat we kunnen inschatten waar je ongeveer gaat eindigen.

[ Voor 5% gewijzigd door millman op 03-08-2017 16:48 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1