Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe desktop (oude desktop usen als server?) build tips

Pagina: 1
Acties:

• markmjb
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-01 17:26
Hoi tweakers,
Mijn desktop is ondertussen niet echt meer te upgraden. De specificaties van mijn oude pc zijn:
  • I5-2320
  • 16gb ddr3 1333mhz ram
  • gtx 660
  • Samsung 840 250gb ssd + 700gb hdd
  • uAtx mobo in zo'n kant en klare behuizing
Waarom ik de oude specs post? Omdat ik twijfel wat ik met de oude pc ga doen.
Er zijn wat dat betreft 2 opties:

1. Verkoop de oude pc en kijk maar wat je ervoor krijgt. Investeer dit geld in een betere pc die ook VMs zonder problemen kan draaien.

2. Houdt de oude pc. Configureer deze als server zodat de load van VMs, een database en andere random dingen die ik er misschien mee ga doen niet op je desktop-pc gaat. Wat geld besparen op de cpu hierdoor.

Ik weet niet zeker welke optie het handigst zou zijn. Dus het is ook meer beslissen wat ik ga doen hiermee dan wat anders.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Linux in VM draaien, Database op de achtergrond. Hoop programmeren. Qua gaming 80% vooral League of Legends/rocket league/Runescape, dus niet de zware titles. Wil de mogelijkheid hebben om richting 4k te gaan, vind het niet erg om details wat terug te schroeven als ik zwaardere titles speel.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Moet een goede reden hebben om meer dan €1000-€1200 uit te gaan geven, zeker als ik de oude pc niet verkoop.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Samsung 840 EVO 250GB SSD en een 700GB hdd heb ik al. Hangt er dus vanaf of ik het oude systeem houdt of niet of ik dit nieuw nodig heb.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-16GB is erg handig als ik het oude systeem verkoop.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
-VM's moeten goed werken. Geen problemen met Intel gehad, gehoord over kinderziektes met AMD. Geen behoefte aan het testkonijn te zijn van AMD, dus het moet werken. Niet per se intel/amd fan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stille behuizing/ setup heeft de voorkeur.

Ga je overklokken?
Standaard is prima, maar maakt die keus heel veel uit? (zeker als je toch al geld gaat uitgeven aan een stille koeler)

Wat verwacht je van ons?[i]
Mij een keuze helpen maken met wat ik met het oude systeem ga doen, en tips voor het nieuwe systeem.
Ik verwacht een jaar of 2-3 hier toch minstens mee verder te moeten kunnen.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
Kinderziektes heeft AMD niet in de zin dat je pc instabiel zal zijn. Het ergste wat er nu nog kan gebeuren is dat je een kitje van 3000MHz ram koopt en het in het aller aller ergste geval niet verder komt dan 2400, maar 2666 is eigenlijk meer wat je zal zien als laagst.
Ik zou zeggen neem een R7 1700 dan kun je je VM's en database lekker draaien tijdens het gamen. Alsof het die 8core16thread wat uitmaakt :)
Hoeveelheid ram hangt ervanaf. Kom je rond met 16? moet je concessies doen door ram op het moment?

Verder zou ik de 4K optie laten zitten tenzij je het bij games zoals de genoemde houdt. Je zult er anders minimaal een 1070 tegenaan moeten slingeren en die zijn best wel duur op het moment. Ik zou op zoek gaan naar een 1060 voor rond de 300-350 euro als je dingen als rocket league in 4K wil spelen in de toekomst. Je kan nu ook voor een goedkopere 1050Ti gaan en straks met je nieuwe 4K monitor even kijken wat nvidia en amd dan voor je hebben staan. De opvolgers van de 10 series bij nvidia bijvoorbeeld.

Ik zou de oude pc als server inzetten en mocht het gewoon niet gaan zou ik de bootdrive wipen en hem te koop zetten. Je kan het altijd proberen.