Dag beste Tweakers,
Ik heb afgelopen week een Philips MC41 PLC met SP40 in handen gekregen. Voor degenen die niet met die afkorting bekend zijn: het staat voor Programmable Logic Controller. Omdat ik erg geïnteresseerd ben in dit soort hardware, heb ik een tijdje gezocht op internet of ik wat resources kon vinden over hoe het ding werkt, maar de hoeveelheid beschikbare informatie is zeer beperkt. Dit is wat ik tot nu toe gevonden heb:
Bron: http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a241372.pdf
Mijn MC41:

Wat niet te zien is op de foto: aan de zijkant zitten de twee connectoren die aan de voorkant zitten (PU en RS232) nogmaals, echter aan de zijkant staan de benamingen van de connectoren er niet onder.
Ik vond ook een forumthread waar er wordt gesproken over de MC31, een broertje van de MC41. Hier wordt de PU30 handheld programmer aangehaald. Ook wordt er een DOS-programma genoemd wat kan worden gebruikt voor het programmeren van de PLC (programma heet PDS). Er is een manual gepost maar die link is dood.
Tot slot heb ik deze diagrammen gevonden:
Diagram MC41:

Sturing van de ingangen van de MC41:

De uitgangen van de MC41:

De bijhorende handheld programmer, PU40:

Bron voor bovenstaande diagrammen: http://www.mechatronica.org/PLC%20uitleg.pdf
Deze informatie is allemaal hartstikke interessant, maar ik kan er niet zoveel mee. Wat ik wil bereiken is dat ik de PLC aan de gang krijg en er een programma voor kan maken - en uiteindelijk iets aan en uit kan zetten. Ik ben hiervoor opzoek naar:
Heb jij iets waar ik wat aan kan hebben? Dan hoor ik dat graag!
Ik heb afgelopen week een Philips MC41 PLC met SP40 in handen gekregen. Voor degenen die niet met die afkorting bekend zijn: het staat voor Programmable Logic Controller. Omdat ik erg geïnteresseerd ben in dit soort hardware, heb ik een tijdje gezocht op internet of ik wat resources kon vinden over hoe het ding werkt, maar de hoeveelheid beschikbare informatie is zeer beperkt. Dit is wat ik tot nu toe gevonden heb:
Models | MC40, MC41 |
IO capabilities | |
No. discrete I/os in basic unit | 20 |
PID control | No |
High speed counter module, max. rate | 10 kHz |
CPU & Memory features | |
Available no. relays | 20 max |
Approx. scan time per 1k memory | 10 ms |
Application memory | 2k |
Math capabilities | Math |
Enhanced instruction features | Prog. I/O, jump, shift, bit left/right |
Internal diagnostic features | Watchdog, low battery |
Programming & Interfacing | |
Force I/o? | Yes |
Higher level language(s) | SFC, IL, FBD, LD |
Nos. & types of serial ports | 1 RS485, 1 RS232 |
Configurable I/O mapping | Yes |
Programming by | Handheld (waarschijnlijk een PU40); IBM PC or computer |
Program loading by | Floppy disk |
Hard copy documentation | Program listing, latter diagram, SFC-listing |
Bron: http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a241372.pdf
Mijn MC41:

Wat niet te zien is op de foto: aan de zijkant zitten de twee connectoren die aan de voorkant zitten (PU en RS232) nogmaals, echter aan de zijkant staan de benamingen van de connectoren er niet onder.
Ik vond ook een forumthread waar er wordt gesproken over de MC31, een broertje van de MC41. Hier wordt de PU30 handheld programmer aangehaald. Ook wordt er een DOS-programma genoemd wat kan worden gebruikt voor het programmeren van de PLC (programma heet PDS). Er is een manual gepost maar die link is dood.
Tot slot heb ik deze diagrammen gevonden:
Diagram MC41:

Sturing van de ingangen van de MC41:

De uitgangen van de MC41:

De bijhorende handheld programmer, PU40:

Bron voor bovenstaande diagrammen: http://www.mechatronica.org/PLC%20uitleg.pdf
Deze informatie is allemaal hartstikke interessant, maar ik kan er niet zoveel mee. Wat ik wil bereiken is dat ik de PLC aan de gang krijg en er een programma voor kan maken - en uiteindelijk iets aan en uit kan zetten. Ik ben hiervoor opzoek naar:
- Iemand met ervaring met dit type PLC of PLC's in het algemeen
- Een handleiding voor de MC41 en/of PU40 en/of PDS
- Een kopie van het programma PDS
- Meer resources over de PLC
Heb jij iets waar ik wat aan kan hebben? Dan hoor ik dat graag!