Nieuwe auto overspuiten, verschil zichtbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vandaag onze nieuwe auto opgehaald bij de dealer. Wat een pareltje. Gelijk blij als een kind en uiteraard na de nodige uitleg de showroom uitgereden en een eerste rondje gemaakt.

Dat eerste rondje resulteerde in wat foto's op een mooi plekje. En toen was het schrikken: een kras/putje op de motorkap. Helaas geen vlek, want dat is het eerste dat je hoopt.

Binnen het uur terug naar de dealer. Volgens hen is het steenslag. Kan gebeuren, maar het is wel heel erg als dat zo snel al mogelijk is terwijl je gewoon op de normale weg rijdt. De dealer biedt aan om de auto in te leveren en de motorkap over te spuiten en het te herstellen.

Laat ik voorop stellen dat ik heel blij ben dat de dealer dit überhaupt wil doen en de kosten op zich neemt. Maar mijn vraag is of we verschil of schade gaan zien: de auto is nieuw en zuinig en perfectionistisch als we zijn wilden we dat graag een tijdje zo houden.

Als de motorkap overgespoten wordt, zien we dan kleur verschil? Is het net zo netjes als 'af fabriek'? Gelukkig heeft de dealer een eigen spuiterij of connecties hiermee, dus ik neem aan dat dit professioneel is. De auto is een week weg en ik hoop dat dat dan wel zijn vruchten afwerpt. Verder erg tevreden over hoe de dealer dit voor ons oplost, afgezien van of het mijn schuld is of dat het al zo was. Beiden niet goed gekeken.

[ Voor 4% gewijzigd door THE_BASE op 31-07-2017 21:58 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hangt van de kleur v/d auto af
En hoe goed die spuiter is.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

met Jaaap maar het kan wel zeker. Heb het ook gehad met een gloed nieuwe auto. zag het al in de showroom voor de oplevering. een 'iets' boven de stijl van de bestuurders deur. Garage wou het toen eerst downplayen maar heb aangegeven fix het maar of lever maar een nieuwe... paar dagen later opgeleverd en niets meer van te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:12

GforceNL

Out of memory....

Geen zorgen, dat ga je niet zien bij een nieuwe auto. Zie je het wel? Dan eisen dat het opnieuw gedaan moet worden.

Wellicht is het te fiksen met een spot repair. Dan hoeft niet de hele kap gespoten te worden.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:54
Als het een beetje een normale spuiter is ga je er niets van zien. De lak is nog niet langdurig aan de zon of zoute lucht blootgesteld dus kleur en lagen zijn nog niet aangetast.
De spuiter heeft toegang tot de officiële kleuren om te mengen dus ik zou me geen zorgen maken.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 31-07-2017 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als het een nieuwe auto is als in: "Nieuw, eerste eigenaar, slechts een paar km op de teller", is de kans groot dat het gewoon zonder kleurverschil gemaakt kan worden*. Als het een tweedehands "nieuwe" auto is, is het afhankelijk van heel veel omstandigheden of het zonder verschil gespoten kan worden (maar: Niet onmogelijk)

* - Wat veel mensen niet weten is dat de meeste auto's al eens lakschade hebben gehad, en daarvoor hersteld zijn, voordat er uberhaupt ook maar één km op de teller staat.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties. Fijn te horen dat het weinig invloed zal kunnen hebben. Zeker gezien dat de lak inderdaad nog niet blootgesteld is aan zon of zoute lucht en dat de spuiter aan de juiste kleur kan komen. Maar het was wel even schrikken als je zo blij als een klein kind bent...

En inderdaad heb ik vandaag gelezen dat nieuw ook niet altijd nieuw is. In de fabriek schijnt ook het één en ander te gebeuren. Met die gedachte gaan we het er maar mee doen en duimen voor een goede afloop.

[ Voor 26% gewijzigd door THE_BASE op 31-07-2017 22:17 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zie je verschil in kleur tussen de metalen delen en de bumpers? Zo niet, ga je het kleur verschil van overspuiten ook niet zien.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Dat is wel het andere uiterste. Veel fabrikanten krijgen dat niet goed voor elkaar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
En veel mensen zien het niet. Dus als je dat al niet ziet ga je het kleurverschil van overgespoten delen ook niet zien.
Net zo als veel mensen niet de structuur zien in het spuitwerk. Wat je niet ziet is er niet toch? ;)

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik ben perfectionist en zie veel wat een ander niet ziet. Oog voor detail. Ik snap dat er een heel klein kleurverschil kan zijn, maar het moet niet storen. Hoop van harte dat ze het kunnen fixen. De auto is een week weg, dus je zou zeggen dat ze er de tijd voor nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zelf helaas met nog geen 100km op de teller de parkeersensoren verkeerd geïnterpreteerd en zo langs de wagen van de buren geschaafd met m'n neus. Betrof metallic witte lak. Keurig gerepareerd, niets van te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

In een ver verleden was ik lakker en kan je zeggen dat het absoluut niet te zien zal zijn, mits goed gelakt.
Geen stress dus en gewoon lekker genieten van je nieuwe auto. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 23:07
Er zit altijd kleur verschil tussen lak op metaal of op kunststof. Minimaal, maar ik zie het afhankelijk van de lichtval buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Toch altijd weer bijzonder die wisselende ervaringen van Tweakers. Uiteraard is de motorkap metaal en de bumpers kunststof, maar waar ik bang voor ben, of was, is dat de motorkap een hele tint donkerder zou worden. Dat is met verf op de muur zo. Drie keer schilderen is toch anders dan een keer. Maar dat hoeft met autolak dus niet zo te zijn, gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-06 16:27
En toch ligt het aan de kleur. Metallic zilver is bijvoorbeeld vrij opvallend als het net niet perfect is of in de verkeerde richting gespoten.

Dus welke kleur praten we over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:00
Mijn ervaring is als het onder garantie het prima zonder kleurverschil kan. Echter als je zelf de opdracht geeft is de kans een stuk groter op kleurverschil.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:28
Ik heb al verschillende keren vandalisme moeten laten repareren (gelukkig zonder vrijstelling). Telkens zijn er één of meerdere panelen overspoten. Mij is nog nooit kleurverschil opgevallen. Dit ging over een zwarte auto. De uitvoerder was elke keer een door de leasemaatschappij gekozen schadebedrijf.

De vergelijking met verf op de muur is wel zeer ver te zoeken. De meeste muren absorberen verf. Een metalen plaat doet dat niet of nauwelijks.

[ Voor 19% gewijzigd door redfox314 op 01-08-2017 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mijn ervaring is dat solid kleuren, non metallic, heel erg moeilijk is. Ook de spuiter moet weten wat hij doet. Mijn witte auto is naar de schadehersteller geweest voor inbraakschade. lakschade a 2 cm groot.
Het spuiten aansich niets mis mee. Maar het uitwaaieren (blenden van nieuwe lak met oude lak) met solid kleuren is erg lastig.

Er kwamen bij mij oneffenheden, zanderig effect onder de blanke lak. Na 3x delen proberen, heeft de verfleverancier de gehele achterkant gespoten. Met de verkeerde tint. Toen klacht ingediend en door de merkdealer laten herstellen door hele zijkant te spuiten. Opgelost.

Dus: neem geen wit, neem metallic. Grijs is het makkelijkst.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 17:42

WhiteDog

met zwarte hond

Weet niet wat merk de auto is maar misschien kan je heel na het repareren even binnen brengen bij een professionele carwash om te laten detailen met een degelijke coating. Kost je wel 500+ euro maar je auto blijft veel langer netjes zo.

Kwaliteit van de lak op nieuwe auto's is ook niet altijd 100%... ook bij duurdere merken soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:55

Polycom

Poes van goud

THE_BASE schreef op maandag 31 juli 2017 @ 23:08:
Ik ben perfectionist en zie veel wat een ander niet ziet. Oog voor detail. Ik snap dat er een heel klein kleurverschil kan zijn, maar het moet niet storen. Hoop van harte dat ze het kunnen fixen. De auto is een week weg, dus je zou zeggen dat ze er de tijd voor nemen.
Ik wens je lang een 'perfecte' auto toe maar houd er rekening mee dat een auto een gebruiksproduct is en (vaak) buiten staat. Een (klein) putje, krasje, deukje, vlekje zit er zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 18:25
Een goede spuiter en de juiste verf zegt alles.
Mijn auto werd vorig jaar open gebroken, schroevendraaier tussen plaatwerk en rubber, en gratis wat extra krassen omdat ie niets kon stelen.

Deze laten overspuiten bij de dealer omdat ik al daar jaren kwam en het was toch verzekeringswerk. Maar echt ik zie niets tussen links en rechts qua kleur. En dat voor een auto van 13 jaar oud.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-04 14:11

Patjeee

Ik woon in Boston MA

steenslag gebeurt binnen de 1e paar kilometers van autorijden. opnieuw spuiten, 3M transparante plastic film erop en lekker verder rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 13:14
TS gaat een zware tijd tegemoet! Ik denk als er 100 beschadigingen of krasjes op mijn auto zouden zitten, dat ik er 90 niet zelf op heb gemaakt. Die eerste paar zijn zuur, daarna zucht je een keer en haal je je schouders op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-06 14:52
ReseT schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:30:
Mijn ervaring is dat solid kleuren, non metallic, heel erg moeilijk is. Ook de spuiter moet weten wat hij doet. Mijn witte auto is naar de schadehersteller geweest voor inbraakschade. lakschade a 2 cm groot.
Het spuiten aansich niets mis mee. Maar het uitwaaieren (blenden van nieuwe lak met oude lak) met solid kleuren is erg lastig.

Er kwamen bij mij oneffenheden, zanderig effect onder de blanke lak. Na 3x delen proberen, heeft de verfleverancier de gehele achterkant gespoten. Met de verkeerde tint. Toen klacht ingediend en door de merkdealer laten herstellen door hele zijkant te spuiten. Opgelost.

Dus: neem geen wit, neem metallic. Grijs is het makkelijkst.
Metallic goed spuiten is juist moeilijker dan een platte kleur, verkeerde richting spuiten en je kunt opnieuw beginnen. Bij een non-metallic heb je daar geen last van.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
Peenutzz schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 19:04:
[...]

Metallic goed spuiten is juist moeilijker dan een platte kleur, verkeerde richting spuiten en je kunt opnieuw beginnen. Bij een non-metallic heb je daar geen last van.
Dat dacht ik dus ook, daarom ook een solid/platte kleur gekozen. Maar bij navraag van 2 schadeherstellers (Verzekerings toegewezen en BMW eigen hersteller) en een Sikkens automotive verfexpert, is bij een solid kleur moeilijk te mengen, waardoor het kleurverschil tussen gespoten en uitgewaaierde delen erg makkelijk te zien zijn. Helemaal bij wit.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Bij een autoverhuurbedrijf werden een zwik nieuwe auto's direct vanuit de haven op trailers geleverd. Klant krijgt dus een gloednieuwe auto mee. Voordat ik het meegeef even een controle rondom. Bij 1 van de 5 door mij gecontroleerde auto's een put op de voorbumper 8)7

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Derby schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:18:
Zie je verschil in kleur tussen de metalen delen en de bumpers? Zo niet, ga je het kleur verschil van overspuiten ook niet zien.
Dat ligt ook wel aan de kleur toch? Bij mijn huidige auto (metalic groen/blauw) zie ik geen kleurverschil tussen motorkap en bumpers (auto is van april, maar wel een 'kortingsmodel', dus niet in april uit de fabriek gerold ;) ).

Bij mijn vorige auto zag ik per paneel/deur verschillen (rode auto) en de auto daarvoor zag ik verschil tussen de plastic en de metalen delen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 08:48:
[...]

Dat ligt ook wel aan de kleur toch? Bij mijn huidige auto (metalic groen/blauw) zie ik geen kleurverschil tussen motorkap en bumpers (auto is van april, maar wel een 'kortingsmodel', dus niet in april uit de fabriek gerold ;) ).

Bij mijn vorige auto zag ik per paneel/deur verschillen (rode auto) en de auto daarvoor zag ik verschil tussen de plastic en de metalen delen.
Het hangt zeker af van de kleur, zwart is moeilijk om te zien, geel en rood daarentegen is heel duidelijk.
Daarbij hangt het ook af van het merk. Mazda vindt ik bijvoorbeeld echt schrikbarend. Met Honda heb ik ook wel bijzondere combinaties gezien, zelfs drie kleuren grijs/zilver op 1 nieuwe auto.

Het wordt ook wel een baan genoemd, auto's spuiten. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Derby schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:52:
[...]

Het wordt ook wel een baan genoemd, auto's spuiten. :*)
Quality control ook :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap