Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hyundai Super16-TE bootdiskettes of images gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• duizel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-07 11:54
Wist niet goed waar ik dit moest plaatsen dus hopelijk zit ik hier goed.

Heb mijn oude Hyundai Super16-TE computer eens uit de schuur gehaald en na veel tegenslagen heb ik hem eindelijk zover dat hij het doet alleen lukt het mij met geen mogelijkheid er van te booten. Een keer met een grote floppy is het gelukt nadat ik 3 klappen op de floppydrive gaf.

Voor de duidelijkheid deze Hyundai moet hardware en software compatible zijn met commodore 64/128 je kan hem er zelfs op aansluiten. Mijn vader heeft deze computer vroeger via zijn werk gekocht en er zaten 4 zwarte headstart diskettes bij. Heb er 3 van teruggevonden maar zijn overschreven in de loop der jaren.

Er zou Dos 3.3a en gwbasic-3.0 op draaien.
Heb tientallen dos images geprobeerd maar geen enkele doet het.
De fouten kunnen bij elke diskette anders zijn. Bij eentje zegt hij Disk Boot Failure en bij de andere geen systeemschijf of schijffout, vervang schijf en druk op een toets.

Heeft iemand enig idee hoe ik aan die opstartdiskettes kan komen of misschien heeft iemand ze die ze wil delen zou geweldig zijn alvast bedankt.

Alle reacties

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik vermoed dat die diskdrive gewoon defect is. Maar ik vraag me af waarom jij denkt dat ie Commodore-compatible is. Een snelle Google search doet mij denken dat het een doodgewone XT-kloon is.

Als je het ding wilt gebruiken dan kun je eens Googelen op FreeDOS. Volgens mij moet dat op alle oude hardware wel werken. Ik heb alleen geen idee hoe je dat op een floppy krijgt nadat je het eenmaal gedownload hebt.

• duizel
thnx voor je antwoord, hoe ik daarbij kom dat hij compatible is omdat dat in de handleiding staat en bij het opstarten kom je in een menu achtig iets en staat er bij geen computer aangesloten. Maar dat is me een keer gelukt met een grote floppy maar de grote floppydrive kan goed stuk zijn, maar probeer het nu met diskettes. Pcdos gisteren toevallig geprobeerd lukt ook niet.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:51

Onbekend

...

Ik ken dat ding niet, maar ondersteund deze misschien alleen maar DD-diskettes terwijl jou diskette een HD-diskette is?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• duizel
Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn die ik even ga onderzoeken.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Onbekend schreef op maandag 31 juli 2017 @ 23:23:
Ik ken dat ding niet, maar ondersteund deze misschien alleen maar DD-diskettes terwijl jou diskette een HD-diskette is?
Die kans lijkt me heel groot. HD-drives werden pas met de AT geïntroduceerd. Specs die ik op internet van deze Hyundai vind spreken ook over een 360K drive. En compatibiliteit van DD-drives met HD-diskettes was (in mijn herinnering) vaak problematisch.

• duizel
Kan kloppen heb met winimage al eens een 768k diskette als 360k diskette geformatteerd en toen las hij de diskette wel al miste hij bestanden en sloot het netjes af met een foutmelding. Ik ga hier eens wat verder induiken thnx.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:45

Yucon

*broem*

Er was in die tijd ook een commodore pc, maar dat was verder niet heel bijzonder en had niets met de 64/128 te maken. Misschien is het een klok/klepel verhaal van iemand die wist dat deze computer met een dergelijk ding compatible was en komt daar dat verhaal vandaan.

Wikipedia: Commodore PC compatible systems

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

duizel schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 22:17:
Kan kloppen heb met winimage al eens een 768k diskette als 360k diskette geformatteerd en toen las hij de diskette wel al miste hij bestanden en sloot het netjes af met een foutmelding. Ik ga hier eens wat verder induiken thnx.
Volgens mij zijn er geen 768K diskettes. Wel 720K (DD) en 1.44MB (HD). 720K zou dubbelzijdig DD zijn en 360K is enkelzijdig DD.

Er is wel 800K maar da's gewoon een wat efficienter geformatteerde 720K diskette. MS-DOS formatteerde diskettes maar op 360K per zijde om compatible met de 5.25" floppies te zijn. Op Macs en Amiga werd wel de volledige 800K gebruikt.

• duizel
klopt ik bedoel ook 720K. En wat is dat met die gaatjes 1 gaatje is 720K en 2 gaatjes 1,44MB ?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

In het vierkante gat links zit een schuifje. Da's de write-protect schuif. Het rechter gat is om een HD-disk te identificeren. Dan moet er ook nog een manier zijn om enkelzijdig DD en dubbelzijdig DD te onderscheiden. Ik weet niet meer hoe dat werkt.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
downtime schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:39:
In het vierkante gat links zit een schuifje. Da's de write-protect schuif. Het rechter gat is om een HD-disk te identificeren. Dan moet er ook nog een manier zijn om enkelzijdig DD en dubbelzijdig DD te onderscheiden. Ik weet niet meer hoe dat werkt.
Jij bedoelt denk ik het ouderwetse diskettes knippen bij de Commodore ? In een 5,25 disk een sleufje er in knippen zodat je ze om kon draaien ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Oekiejoekie schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:44:
[...]

Jij bedoelt denk ik het ouderwetse diskettes knippen bij de Commodore ? In een 5,25 disk een sleufje er in knippen zodat je ze om kon draaien ?
Ik bedoel echt 3.5" diskettes. Mijn tweede computer was een Philips VG-8235 en die had een enkelzijdige 3.5" drive. Buiten het MSX-wereldje werden die enkelzijdige disks volgens mij nauwelijks gebruikt.
Als ik me goed herinner werd MSX-software vaak op enkelzijdige disks verkocht omdat er meerdere populaire MSX-computers waren die maar een enkelzijdige drive hadden.
Ik weet alleen niet of er ook trucs waren om enkelzijdige 3.5" disks in dubbelzijdige te veranderen. Maar de drives moeten sowieso een manier hebben gehad om die disks van elkaar te onderscheiden.

• Oekiejoekie
downtime schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:58:
[...]

Ik bedoel echt 3.5" diskettes. Mijn tweede computer was een Philips VG-8235 en die had een enkelzijdige 3.5" drive. Buiten het MSX-wereldje werden die enkelzijdige disks volgens mij nauwelijks gebruikt.
Als ik me goed herinner werd MSX-software vaak op enkelzijdige disks verkocht omdat er meerdere populaire MSX-computers waren die maar een enkelzijdige drive hadden.
Ik weet alleen niet of er ook trucs waren om enkelzijdige 3.5" disks in dubbelzijdige te veranderen. Maar de drives moeten sowieso een manier hebben gehad om die disks van elkaar te onderscheiden.
Daar was geen detectie voor, die drives hadden gewoon maar één leeskop... En nee, omdraaien kon daar niet, want een 3,5" disk had een afgeschuinde kant en een schuifje die maar naar één kant openging (bron: ik heb zelf ook nog zo'n MSX staan, en zelf de diskdrive gerenoveerd met een nieuw v-snaartje :D )

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Oekiejoekie schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:07:
[...]

Daar was geen detectie voor, die drives hadden gewoon maar één leeskop... En nee, omdraaien kon daar niet, want een 3,5" disk had een afgeschuinde kant en een schuifje die maar naar één kant openging (bron: ik heb zelf ook nog zo'n MSX staan, en zelf de diskdrive gerenoveerd met een nieuw v-snaartje :D )
Maar hoe weet een dubbelzijdige drive dan dat er een enkelzijdige disk in zit?

• Oekiejoekie
downtime schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:10:
[...]

Op die kant was niks leesbaar ?

Even nog in het algemeen: HD-disks op DD formatteren was in die tijd al nooit een succes. Als een schijfje eenmaal op HD geformatteerd was, was terug naar DD een garantie voor leesfouten...

[ Voor 28% gewijzigd door Oekiejoekie op 03-08-2017 22:14 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:57
downtime schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:10:
[...]

De drive weet dat ook niet, maar de BIOS haalt hij uit het BPB in de eerste sector van de schijf.

[ Voor 6% gewijzigd door hcQd op 03-08-2017 22:39 ]

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-11 20:11
Ik meen me te herinneren dat 3,5" floppy's te hacken waren door in een van de onderhoeken een klein gaatje te boren (aan de andere kant dan het 'schrijfbeveiligings-schuifje'.
Althans, dat is me in mn jonge jaren door mn vader verteld :P

Ik kan me zo voorstellen dat het andersom ook werkt. het hoekje weer afplakken oid waardoor de drive m weer als halve capaciteit herkent... Nu weet ik dan weer niet of dat een upgrade van 720KB naar 1.44MB was, de 360KB waar hierboven over gesproken is ken ik namelijk niet uit eigen gebruik...

• Oekiejoekie
Pixxel schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:16:
Ik meen me te herinneren dat 3,5" floppy's te hacken waren door in een van de onderhoeken een klein gaatje te boren (aan de andere kant dan het 'schrijfbeveiligings-schuifje'.
Althans, dat is me in mn jonge jaren door mn vader verteld :P

Ik kan me zo voorstellen dat het andersom ook werkt. het hoekje weer afplakken oid waardoor de drive m weer als halve capaciteit herkent... Nu weet ik dan weer niet of dat een upgrade van 720KB naar 1.44MB was, de 360KB waar hierboven over gesproken is ken ik namelijk niet uit eigen gebruik...
Ja klopt, je kon Double Density-diskettes High Density maken door er met een soldeerbout een gaatje in te prikken. Daarna kon je ze High Density formatteren. Ook in die tijd tweakten we al >:)

Maar omdat High Density met een sterker magnetisch veld werkte, kon je daarna niet meer terug naar Double Density. Tenminste, niet betrouwbaar.

Voor de duidelijkheid:

Double Density, double sided was 720 Kb.
Double Density single sided was 360 Kb (maar een kant gebruikt)
High Density was er alleen double sided en was 1,44 Mb.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:45

Yucon

*broem*

Oekiejoekie schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:21:
[...]

Ja klopt, je kon Double Density-diskettes High Density maken door er met een soldeerbout een gaatje in te prikken. Daarna kon je ze High Density formatteren. Ook in die tijd tweakten we al >:)
Grappig eigenlijk dat voor een soldeerbout gekozen werd. Nogal des tweakers.. een boormachine is eigenlijk veel logischer. ok, theoretisch heb je wel risico op krulletjes maar daar heb ik nooit problemen mee gehad

• Oekiejoekie
Yucon schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:24:
[...]

Grappig eigenlijk dat voor een soldeerbout gekozen werd. Nogal des tweakers.. een boormachine is eigenlijk veel logischer. ok, theoretisch heb je wel risico op krulletjes maar daar heb ik nooit problemen mee gehad
Dat inderdaad. Een soldeerbout gaf geen rotzooi die in je diskette terecht kwam...

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Over die C64 compatibiliteit zoals in de topic start genoemd kan ik nergens iets terugvinden. De machine is gewoon een standaard xt uit 1987, 10mhz 8088, 640kb ram
Eerlijk gezegd heeft het erg weinig zin om daar nog tijd in te steken. Als je eventueel interesse hebt in retro gaming heb je een 486 of Pentium nodig.

• duizel
Die C64 compatibiliteit is ook niet belangrijk wat mijn vraag betreft. En of het zin heeft om er tijd in te stoppen voor mij wel nostalgie en ik weet dat het ding het doet met de juiste bootdiskette dus ik ga net zolang door tot het mij gelukt is. Als ik zeker weet dat iets kan ga ik door tot het gelukt is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voorzover ik kan zien is het - zoals Henk007 aangeeft - gewoon een XT met DS/DD 360kB 5.25" floppy. Dus je hebt zo'n floppy nodig, bootable, met een compatibele OS erop, bijv MS DOS 2.0 of 3.3

Het is inderdaad niet gek dat floppies van 30 jaar oud niet meer werken, beste kans is om zo'n ding in een werkend systeem te formatteren (op juiste 360kB format) en van systeembestanden te voorzien. Mooie van de floppy interface is dat het inderdaad niet veranderd is sinds 1981, dus ieder willekeurige PC met FDD interface kan overweg met een 5.25" drive, waaronder de drive uit de Super16. Enige wat je mogelijk nodig hebt is een kabel die naast 34-pin ook de oude card-edge ondersteunt. Zo je die niet hebt kun je in ieder willekeurige kringloopwinkel die dingen vinden.

Dus:
- hang een 5.25" drive in moderne PC
- neem 360kB floppies en formatteer ze
- zet compatibele OS erop
- hang (als je het eruit gehaald hebt) 5.25" drive terug in de Super16
- floppy met OS erin
- hopelijk profit :)

Oslik blyat! Oslik!

• Oekiejoekie
dion_b schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 23:55:
\
- neem 360kB floppies en formatteer ze
Ja, maar waar haal je die nog tegenwoordig... :) Vroeger hadden ze die overal... maar tegenwoordig kijken ze je denk ik heel raar aan :D

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oekiejoekie schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 01:26:
[...]

Ja, maar waar haal je die nog tegenwoordig... :) Vroeger hadden ze die overal... maar tegenwoordig kijken ze je denk ik heel raar aan :D
TS zegt minstens 3 schijven te hebben ervoor, dus daar o.a. :z

Oslik blyat! Oslik!

• Oekiejoekie
dion_b schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 01:33:
[...]

TS zegt minstens 3 schijven te hebben ervoor, dus daar o.a. :z
Ik heb op zolder nog 2 diskettebakken staan met floppen... en nog een oude MSX... maar nog voldoende gelazer er mee soms :D

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Oekiejoekie schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 01:26:
[...]

Marktplaats, Ebay, of gewoon V&A. Dat soort plekken. En als je familie en vrienden vraagt wil er soms ook van alles tevoorschijn komen.

Ik heb even gekeken en op Ebay staan ze wel. Maar niet erg goedkoop.

• Oekiejoekie
downtime schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 08:30:
[...]

Marktplaats, Ebay, of gewoon V&A. Dat soort plekken. En als je familie en vrienden vraagt wil er soms ook van alles tevoorschijn komen.

Ik heb even gekeken en op Ebay staan ze wel. Maar niet erg goedkoop.
Niet makkelijk dus, en ook niet goedkoop... Maar @TS kan altijd nog een floppy disk emulator bestellen. Dan zet je een image van je floppy op een usb-stick, en doet dat ding alsof het een diskettestation is. Emulator 2 tientjes. En een avond hobbyen met een oude computer: onbetaalbaar :D

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Oekiejoekie schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:12:
[...]

Niet makkelijk dus, en ook niet goedkoop... Maar @TS kan altijd nog een floppy disk emulator bestellen. Dan zet je een image van je floppy op een usb-stick, en doet dat ding alsof het een diskettestation is. Emulator 2 tientjes. En een avond hobbyen met een oude computer: onbetaalbaar :D
Ik denk niet dat die oude PC over USB beschikt. Daar is ie 10 jaar te oud voor.

• Oekiejoekie
downtime schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:35:
[...]

Ik denk niet dat die oude PC over USB beschikt. Daar is ie 10 jaar te oud voor.
Daarvoor koop je juist zo'n emulator. Aan de achterkant zit gewoon een 34-polige aansluiting voor een floppy-flatcable. Aan de voorkant duw je er geen diskettes in, maar een USB-stick met een image van een diskette...

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Oekiejoekie schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:38:
[...]

Daarvoor koop je juist zo'n emulator. Aan de achterkant zit gewoon een 34-polige aansluiting voor een floppy-flatcable. Aan de voorkant duw je er geen diskettes in, maar een USB-stick met een image van een diskette...
Ik had die link over het hoofd gezien. Leuk apparaatje inderdaad. Vooral omdat je zo bestanden kunt overzetten zonder dat die andere PC ook een floppy drive moet hebben.

• Oekiejoekie
downtime schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:46:
[...]

Ik had die link over het hoofd gezien. Leuk apparaatje inderdaad. Vooral omdat je zo bestanden kunt overzetten zonder dat die andere PC ook een floppy drive moet hebben.
in de hobbysfeer met oude computers zijn die dingen best gangbaar. Zo is er bijvoorbeeld ook een Commodore 64-diskdrive-lookalike waar SD-kaartjes ingaan ipv de oude 5,25" floppy's.

Pagina: 1