Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Is dit mogelijk (videocompresie)

Pagina: 1
Acties:

• bassiej19
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:02
Goedemiddag,

Ik werd gewezen op het volgende:
https://vovklict.nl/intercom/2017/1/59.pdf

Aangezien ik zelf veel met betrekking tot videos doe heb ik het gevoel dat het bullshit is.

A. Met compressie zou je nagenoeg altijd verlies van kwaliteit moeten hebben (bij videos)
B. Als ze al zoiets al zouden kunnen bereiken zou er volgens mij sprake moeten zijn dat je dat niet zomaar met elke device kan afspelen (nog niet). Gezien die de structuur niet kennen.
C. De fullhd video over 64Kbit lijntje klinkt een beetje "te" overdreven. Of beter gezegd totaal onmogelijk.

Het gaat voornamelijk om het rechter deel.

Ik weet eigenlijk 99,999999999% zeker dat het niet klopt. Wat vinden jullie? Of wint de 0,000000001% het toch?

• Switchie
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

quote:
Waarna een bedrijf werd opgezet
in Nederland, waar deze compressie/
encoding techniek voor het eerst is
gepresenteerd tijdens Purple Nectar
2016.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• bassiej19
quote:
Wellicht ben ik achterlijk, maar waar doel je hiermee op? Dat het wel zou moeten kloppen omdat ze het gepresenteerd hebben?

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

ff klaar met Tweakers

Evanescent wijzigde deze reactie 07-08-2017 20:15 (86%)

Ruimteverspilling

• bassiej19
quote:
Evanescent schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:41:
Sorry, maar ik ga geen random PDFje openen. Misschien kun je een afbeelding/kopie van de tekst quoten?
Excuus. Bij deze:

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 03:17
Ik zeg spaar tijd en moeite tot er een onafhankelijke review/benchmark van deze wauwtec :? Codec verschijnt ;)

Henk007 wijzigde deze reactie 31-07-2017 18:43 (12%)

• bassiej19
quote:
Henk007 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:42:
Ik zeg spaar tijd en moeite tot er een onafhankelijke review/benchmark van deze wauwtec
Hebben zelf verder geen interesse om hier naar te kijken. Maar werdt er door een klant op gewezen. En mijn gevoel zegt dat er geen zak van klopt. En kan er verder niks over vinden. Dus zoek meer bevestiging dat ik niks over het hoofd zie ;).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 03:43
Zo was er destijds toch ook een Nederlander met een zogenaamde mega compressie. Hij had het helemaal werkend maar is overleden en heeft het mee zijn graf genomen.

Ik denk dat het onzin is.

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

ff klaar met Tweakers

Evanescent wijzigde deze reactie 07-08-2017 20:15 (91%)

Ruimteverspilling

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

quote:
bassiej19 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:35:
[...]

Wellicht ben ik achterlijk, maar waar doel je hiermee op? Dat het wel zou moeten kloppen omdat ze het gepresenteerd hebben?
quote:
bassiej19 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:44:
[...]

Hebben zelf verder geen interesse om hier naar te kijken. Maar werdt er door een klant op gewezen. En mijn gevoel zegt dat er geen zak van klopt. En kan er verder niks over vinden. Dus zoek meer bevestiging dat ik niks over het hoofd zie ;).
Het ging mij er om dat er een geregistreerd bedrijf achterzit en dat er wellicht wat te vinden is over de presentatie uit 2016.
Uit jouw tekst bleek namelijk niet dat je zelf al research had gedaan ;)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 03:17
Laat ik nog een laatste reactie geven: Het lijkt mij uitgesloten dat een voormalige outsider plotseling iets heeft ontwikkeld dat de huidige state of the art verslaat (h.264, h.265, WebM)
Herinnert inderdaad een beetje aan het verhaal over Jan Sloot :)

Henk007 wijzigde deze reactie 01-08-2017 09:35 (15%)

• bassiej19
quote:
Switchie schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:48:
[...]

[...]

Het ging mij er om dat er een geregistreerd bedrijf achterzit en dat er wellicht wat te vinden is over de presentatie uit 2016.
Uit jouw tekst bleek namelijk niet dat je zelf al research had gedaan ;)
Ah duidelijk! Je hebt gelijk. Ik heb er al wel enige onderzoek naar gedaan. Maar zoals verwacht niks concreets gevonden.

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

ff klaar met Tweakers

Evanescent wijzigde deze reactie 07-08-2017 20:15 (92%)

Ruimteverspilling

• bassiej19
quote:
Henk007 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:49:
Laat ik nog een laatste reactie geven: Het lijkt mij uitgesloten dat een voormalige outsider plotseling iets heeft ontwikkeld dat de huidige state of the art verslaat (h.264, h265, WebM)
Dat bedoel ik dus. Ik weet dat h265 al veel kleiner kan dan h264 en daar moeten devices speciaal ondersteuning voor hebben. Dus dat iemand dat iets bedenkt wat op huidige systemen werkt lijkt me dan vrijwel uitgesloten.

Maar ik ben ook geen einstein, vandaar dat ik het toch check :).

• OnTracK
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20:03
Lossless video compressie is prima mogelijk, sterker nog, het wordt al jaren lang in de praktijk gebruikt. HuffYUV is een voorbeeld en vermoedelijk zijn er tegenwoordig nog wel betere varianten. Echter zijn er wel beperkingen aan hoe ver lossless kan compressen en over het algemeen kunnen moderne lossy codecs veel beter compressen ten koste van minimale kwaliteitsverlies.

Hou in je achterhoofd dat uncompressed video enorm is qua bestandsgrootte, en dat bijvoorbeeld ieder frame als png opslaan ook telt als lossless compressie. Maar het nut is beperkt en alleen voor bijvoorbeeld studio's die beeldmateriaal later nog verder willen bewerken. Winst valt te behalen bij een codec die bijvoorbeeld wel een 10% meer van uncompressed af kan schaven zonder ook maar een pixel aan beeldkwaliteit in te leveren.

Maargoed, vermoedelijk bedoelen zij niet daadwerkelijk lossless, maar zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.

edit:

Om een voorbeeldje te geven. HuffYUV haalt bij een doorsnee test zo'n 40% van de originele bestandsgrootte. De beste in die lijst behaalt 20% van de originele bestandsgrootte. Dus als wauwtec zegt dat "de kosten voor opslag en datatransmissie met 80% verminderd kunnen worden" dan is dat best te geloven. Behalve dat niemand natuurlijk uncompressed video opslaat.

OnTracK wijzigde deze reactie 31-07-2017 18:58 (21%)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• bassiej19
quote:
OnTracK schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:52:
Lossless video compressie is prima mogelijk, sterker nog, het wordt al jaren lang in de praktijk gebruikt. HuffYUV is een voorbeeld en vermoedelijk zijn er tegenwoordig nog wel betere varianten. Echter zijn er wel beperkingen aan hoe ver lossless kan compressen en over het algemeen kunnen moderne lossy codecs veel beter compressen ten koste van minimale kwaliteitsverlies.

Hou in je achterhoofd dat uncompressed video enorm is qua bestandsgrootte, en dat bijvoorbeeld ieder frame als png opslaan ook telt als lossless compressie. Maar het nut is beperkt en alleen voor bijvoorbeeld studio's die beeldmateriaal later nog verder willen bewerken. Winst valt te behalen bij een codec die bijvoorbeeld wel een 10% meer van uncompressed af kan schaven zonder ook maar een pixel aan beeldkwaliteit in te leveren.

Maargoed, vermoedelijk bedoelen zij niet daadwerkelijk lossless, maar zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.
Maar lijkt jou het mogelijk dat ze meer dan 80% kleiner kunnen krijgen dan het huidige h264 zonder zichtbaar kwaliteitsverlies? En dat dit dan inmiddels nog niet groter is opgepakt?

• OnTracK
Wie zegt dat hun marketing gaat over ten op zichte van de huidige h264. Ik vermoed ten op zichte van uncompressed. Oftewel, goed bedacht van de afdeling marketing.

• bassiej19
quote:
OnTracK schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:59:
Wie zegt dat hun marketing gaat over ten op zichte van de huidige h264. Ik vermoed ten op zichte van uncompressed. Oftewel, goed bedacht van de afdeling marketing.
Maar 80% besparing op uncompressed kan je nog steeds niet over 64kbit streamen lijkt me ;).

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wat ik me ook afvraag is of drastisch interen op fps ook als "kwaliteitsverlies" wordt gezien. De individuele frames blijven namelijk evengoed kwalitatief. Kan me voorstellen dat b.v. 10 fps voor de meeste doeleinden al toereikend kan zijn

• OnTracK
quote:
bassiej19 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 19:00:
[...]

Maar 80% besparing op uncompressed kan je nog steeds niet over 64kbit streamen lijkt me ;).
Hangt er natuurlijk maar net vanaf wat het origineel was en hoe ver zij bereid zijn de werkelijkheid met hun marketing wil laten overeenkomen. ;)

Kijk, ik zeg niet dat dat pdf'je wèl klopt, maar dat ze de extremen van alle kanten hebben genomen om iets op te schrijven dat revolutionair klinkt. En als je er dan naar zou vragen ze kunnen zeggen: "ja, onder deze en deze omstandigheden is dit mogelijk... bijvoorbeeld alleen een checkerboard-patroon"

OnTracK wijzigde deze reactie 31-07-2017 19:06 (14%)

• deathgrunt
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
quote:
nielsn schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:48:
Zo was er destijds toch ook een Nederlander met een zogenaamde mega compressie.
De Broncode - Eric Smit

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 02:49
quote:
Evanescent schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:50:
Dat is echt onzin. Als een outsider een briljante vondst heeft, wil dat niet zeggen dat ze het niet aan de man kunnen brengen bij de insiders, waarna het groot gemaakt kan worden.
'Briljante vondsten' zijn vrij schaars. En meestal heeft iemand dan al een track record in een bepaalde branche. Fantasten of incompente mensen zijn er genoeg.

Meh.

Dit persbericht noemt 'Swig Media' icm. de meneer van het artikel en de zogenaamd 'geniale' Dr. Schubert.

Swig Media Forges Strategic Partnership with Remote Entertainment to Dramatically Expand Swig’s International Presence and Content Selections.
quote:
“We are particularly excited to be increasing our UHD and 4K selections,” added Dr. Gunter Schubert, CTO of Swig Media, “as the combination of our SwigStreaming and Swig4K OTT Media Stick is the first to market, globally networked, OTT media streaming solution, that can stream UHD /4K content, at bandwidth requirements up to 50% less than any competitor.
Oh, wat is dat dan, die SwigStick?

WHY SHOULD I BUY THE SWIGSTREAM™ 4K/UHD TV MEDIA STICK

Gewoon een willekeurige Chinese mediastick dus. Met de volgende bullshitclaim:
quote:
However, it is also the first and only device to introduce SWIG MEDIA’s patent pending H.264 High Efficiency encoding offering the dual advantage of: 1) streaming 4K shows at less than half the bandwidth required for H.265 encoding
Ik kan geen patent vinden, en H.264 met 'minder dan de helft van H.265 bitrate' (met ongedefinieerde kwaliteit) is natuurlijk in alle gevallen onzin.

Crimineel incompetent of een levendige fantasie - misschien wel beide, dat is soms lastig te zeggen.

Het feit dat zo'n artikel in zo'n blad beland (en die kerel blijkbaar een podium krijgt) zegt ook wat.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Switchie wijzigde deze reactie 31-07-2017 22:00 (8%)

• ZaPPZion
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 18-03 10:40
quote:
bassiej19 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:26:
C. De fullhd video over 64Kbit lijntje klinkt een beetje "te" overdreven. Of beter gezegd totaal onmogelijk.
Er staat versturen, niet streamen, ik denk dat ze daarmee een soort 'loophole' hebben gemaakt :P. Moet je kijken, we kunnen zelfs over een 200 baud modem! Duurt wel lang, maar het kan!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

* even achter wat tags.... Blijft natuurlijk een aanname op basis van beperkt onderzoek. Hoeft dus niet direct het hele www op

Switchie wijzigde deze reactie 31-07-2017 22:02 (53%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bassiej19
Bedankt iedereen. Ben ik niet helemaal achterlijk en kan ik dus hopelijk nog wat jaren mee ;).

Toch grappig hoe snel mensen in staat zijn soms iets te vinden waar je zelf nog niet aan gedacht hebt.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True