Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperLevi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-07 17:59
Mijn vraag
Hoi!
Ik heb zelf een PC gebouwd een half jaar terug, en de CPU wordt met ieder render proces hoger warm.
Vandaag heeft hij tijdens het renderen van een video 89 graden aangetikt.
Ik heb er een Scythe 4 Mugen op zitten, met twee 140mm fans aan de voorkant; blijkbaar is dit nog niet genoeg?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

http://imgur.com/UzMTSCs

De temperatuur en stats van mijn systeem.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik kan zelf twee opties bedenken (maar ik denk niet dat dit het zijn)
- Of er zit te weinig coolpaste op de CPU.
- Of de hete lucht kan niet makkelijk uit de kast komen. (zit een fan achterop dat de lucht naar buiten blaast.

Het systeem is NIET overgeklokt.

Bij voorbaat dank! Ik maak me toch wel zorgen hierover.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024
Heb hier een 6700 draaien met stock cooler en die zit op een warme dag, 25 graden kamer op wat heftig rekenwerk op de 75 graad ofzo. Vast ook niet heel laag maar jij hebt nog een dikke cooler erop ook. Denk dat je hem niet correct hebt gemonteerd.

Rijstkorreltje pasta is genoeg, in het midden plaatsen en dan de cooler erop. Dan verspreid het vanzelf goed.

[ Voor 18% gewijzigd door Yemoke op 31-07-2017 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:17

Mavamaarten

Omdat het kan!

Heb je nog koelpasta liggen? Zo ja, koeler even losmaken, CPU proper maken en koeler opnieuw monteren met de juiste hoeveelheid pasta (erwt). Dan kan je dat alvast uitsluiten :)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperLevi
Ik moet er even bij zeggen dat hij in een gekoelde kamer staat van +/- 19 graden met airco, 24/7 (dus ook op hele warme dagen). Ik heb destijds met het monteren erg weinig cooling paste gebruikt; maar dat werd me destijds geadviseerd door een professional, met de reden dat te veel ook niet koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
Denk dat dat het probleem is, cooler maakt dus niet goed contact. Wat Mavamaarten zegt, even opnieuw erop zetten en goed schoonmaken. In het midden wat plaatsen en dan de cooler erop, dan komt het goed.

Of heb je nu al een rijstkorrel/erwt aan pasta gebruikt? Het is in ieder geval veelste warm voor je kamer temp en de cooler die je gebruikt.

Wellicht als hij al een tijd staat dat de pasta is uitgedroogd? Want als ik het goed begrijp had je hier eerder geen last van?

[ Voor 15% gewijzigd door Yemoke op 31-07-2017 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperLevi
De cooler zit compleet op de CPU goed gemonteerd. Er is geen twijfel over mogelijk dat deze niet aansluit.
Mijn voornaamste reden zou kunnen zijn dat de cooling paste inderdaad aan het slijten is. Dit omdat iedere keer als hij een render proces moet uitvoeren, dat de maximale temperatuur steeds hoger wordt. 3 maanden terug was de max temperatuur nog maar 80 graden bij precies hetzelfde renderproces.
Zou het geen mogelijkheid zijn om over te stappen naar watercooler? Ik moet zeggen dat geld geen probleem is en dat ik de PC 24/7 nodig heb voor mijn werk; dus het welzijn van het beestje is van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
Hoelang draait de pc inmiddels? Als hij nog maar 3 maanden draait en hij werd al 80 graden vanaf dag 1, is er toen al iets niet goed gegaan. Denk niet direct dat watercooling dit gaat oplossen, denk zelfs dat je er meer onderhoud aan hebt. Wat is je idle temperatuur?

Oke nu ik even goed lees, half jaar oud systeem. Ik zeg cooler opnieuw monteren, goed schoonmaken en ff verse pasta erop. Zal de pasta zijn, of je mugen moet vol stof zitten.

[ Voor 49% gewijzigd door Yemoke op 31-07-2017 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperLevi
Ik heb hem sinds februari en toen was de maximum temperatuur iets van 72 graden bij 100% langdurig gebruik of renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperLevi
dankjewel, ik ga het eens proberen! Ik moet ook even bij zeggen dat de achterste fan van de Scythe er niet op zit vanwege een defecte fan tijdens de levering. Nu maakt dit in theorie niks uit want stel hij zou er wel op gezeten hebben dan zou de fan direct tegen de fan van de case zelf aangezeten hebben.
Ik ga de CPU koeler binnenkort eens eraf halen. Ik laat je dan direct weten of het verschil heeft uitgemaakt.
Ik zou bijna willen zeggen dat ik een watercooling systeem ga kopen omdat ik extreem slechte ervaringen heb met deze cooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
Mja let wel met watercooling heb je wel veel meer risico op een 24/7 systeem natuurlijk. Tuurlijk zal het beter koelen, maar in een airco ruimte van rond de 19 graden lijkt mij dat echt niet nodig om een beetje deftige temperaturen te halen.

Veel succes, hoop voor je dat het je probleem oplost!

[ Voor 10% gewijzigd door Yemoke op 31-07-2017 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Niet gewoon ophoping van stof wat over de maanden steeds meer en meer wordt (langzaam stijgende temps over de maanden)?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-09 20:50
zijn alle ventilatoren gelinkt aan de temperatuur in je systeem ?
oftewel pwm gestuurd en hoe zijn deze tabellen ingesteld ?
ook hier kan best welleens wat zitten. geef alle fans bijv een wat hoger toerental.
als bijv de cpu warmer word gaan de andere ventilatoren harder gaan draaien ?
want als alleen je cpu fan harder gaat draaien en je in en output blijven op een laag toerental staan dan heb je onvoldoende luchtverversing in je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 fans? Dan is het een Mugen 4 PCGH met een fixed toerental van de fans. Geen PWM. Die dingen draaien continue op 800 rpm. Als je pech hebt dan heb je een 7700K met een slechtere TIM dan gemiddeld en dan is dit het resultaat.
Pagina: 1