Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een laptop nodig voor mijn studie geneeskunde volgend jaar. Ik ga hierop niet gamen of veel tijd verdrijven, het is primair bedoeld als werklaptop. Ik heb thuis een desktop staan voor gaming dus daarmee. Moet minstens 3 jaar meegaan en ik geraak liefst niet gefrustreerd doordat hij traag is. Alvast bedankt :)

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Voornamelijk Office-pakket, dingen opzoeken enzovoort. Niks drastisch dus.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Liefst 500 euro of eronder. Als er echter een laptop is die zeker de moeite waard is, kan ik wel over die 500 euro gaan. Maar ik denk niet dat dat het geval gaat zijn...

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ik ga de laptop op campus en op kot gebruiken, dus dagelijks heen en weer slepen. Laptoptasje zal dus ook worden gekocht.

Vraag over specificaties
De laptop moet voor de komende 3 jaar minstens meegaan. Nu had ik de vraag of ik best voor 4 GB ram of 8 GB ram kan gaan. Ik weet niet exact hoe snel alles aan het evolueren is in de digitale wereld en hoe lang 4 GB nog voldoende gaat zijn.

Vraag over een laptop
Coolblue had plots een mooie afprijzing op een laptop, van 429 naar 299. Nu vroeg ik me af of deze laptop voldoende gaat zijn. Ik ben zelf aan het twijfelen doordat er geen SSD in zit (luxe, maar wel leuk), 4 GB heeft en ik heb geen idee hoe goed/slecht de Intel Celeron N3350 is. De batterijduur is 6,5 uur dus dat is wel leuk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-09 11:43
Voor office volstaat in principe elke CPU van de laatste 5 jaar, dus hier moet je je niet al te druk over maken.

Batterijduur volgens specs kloppen zelden, hiervoor moet je op reviews afgaan.

Een SSD zou ik niet direct een luxe noemen, het is de enige factor die het verschil maakt tussen een goede ervaring en een slechte ervaring. Een HDD wordt sterk langzamer naarmate de tijd vordert doordat er troep opkomt, bij een SSD is dit geen probleem.

Verder zou ik nog aanbevelen om niet voor een TN beeldscherm te kiezen, gezien de matige kijkhoeken bij een laptop behoorlijk gedoe geven. Zo kun je moeilijk de persoon naast je mee laten kijken, en moet je het beeldscherm verstellen elke keer als je op een andere manier gaat zitten. Ik vind het echt een no-go nu het merendeel van laptops andere types schermen heeft. Natuurlijk is 1080p ook een eis, op lagere resoluties zien veel webpagina's er niet super meer uit.

In principe vermoed ik dat 4 gb ram voldoende voor jou is de komende 3 jaar. Ik zou wel aanbevelen een model te nemen waar je eventueel extra ram bij kan stoppen.

Verder is gewicht natuurlijk een erg belangrijke factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:36
+1 voor SSD. Qua processor is het (samen met de SSD) al snel voldoende voor Office en SPSS (ga je als het goed is ook gebruiken). 4 gb is in principe genoeg, maar met veel tabbladen open (zoals menig student wel eens heeft met bijvoorbeeld artikelen zoeken) is 8 gb wel een pre.

Klein tipje: Hp heeft op de website een eigen student store (waar je je voor kan aanmelden zodra je toegang hebt tot je studentmail) waar de laptops regelmatig een stuk goedkoper aangeboden worden. Een Hp Pavillion x360 (13 inch) of Envy kun je bv waarschijnlijk wel krijgen binnen je budget. Vaak is er nl ook een 5 a 10% kortingscode te vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door Pepper92 op 31-07-2017 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:58
Kun je niet beter volgend jaar kijken voor een laptop?

Dan zijn er vast nieuwe modellen en heb je misschien andere eisen en budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:02:

Vraag over een laptop
Coolblue had plots een mooie afprijzing op een laptop, van 429 naar 299. Nu vroeg ik me af of deze laptop voldoende gaat zijn. Ik ben zelf aan het twijfelen doordat er geen SSD in zit (luxe, maar wel leuk), 4 GB heeft en ik heb geen idee hoe goed/slecht de Intel Celeron N3350 is. De batterijduur is 6,5 uur dus dat is wel leuk.
Ik weet niet of die Celerons nog eigenlijk gewoon Atoms zijn (naamgeving lijkt het wel te suggereren), misschien loopt dat ding vlot in het begin, maar ik zou het risico niet nemen.

Een 'echte' Celeron, Pentium (of eventueel i3) geeft je al wat meer marge. Elke CPU is in principe goed, maar wat grafische toeters en bellen en een zwaarder programmaatje en die N3350 is niet meer te pruimen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
lactaxative schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:40:
...
Een SSD zou ik niet direct een luxe noemen, het is de enige factor die het verschil maakt tussen een goede ervaring en een slechte ervaring. Een HDD wordt sterk langzamer naarmate de tijd vordert doordat er troep opkomt, bij een SSD is dit geen probleem.
Een SSD is inderdaad verre te prefereren boven een harddisk, maar ook een SSD wordt langzamer. Het feit dat er een SSD ipv HDD in een systeem zit, weerhoudt software (en Windows zelf) er niet van om het systeem meer of minder te vervuilen, helaas.

Mijn Crucial M550 is voor het gedeelte waar data op staat ca 2x zo langzaam (lezen dus) als het gedeelte wat (nog) leeg is. Ook SSDs zullen naarmate de tijd vordert langzamer worden, maar omdat de random access times (voor random reads) zoveel beter zijn dan een HDD, merk je dit een stuk minder. Dit is ook gelijk de reden waarom het verschil tussen een state-of-the-art NVMe SSD (en bijbehorende meerprijs) in de praktijk nauwelijks sneller lijkt te zijn dan een 'gewone' SATA (budget) SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CryRaven schreef op maandag 31 juli 2017 @ 19:55:
Kun je niet beter volgend jaar kijken voor een laptop?

Dan zijn er vast nieuwe modellen en heb je misschien andere eisen en budget.
Er zijn ieder jaar nieuwe modellen. De studie zonder laptop starten deze september is vrij moeilijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tenhagen12500
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-09 21:42
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat zo'n 90% van de studenten een Macbook bezit. Maar in principe voldoet natuurlijk bijna elke laptop aan je eis. Zelf heb ik de laatste 2 jaar de volgende laptop gebruikt, waar ik zelf een SSD in heb geknutseld. (https://www.laptopplus.nl/producten/clevo-n131bu). Niet al te zwaar, lekker compact formaat, uurtje of 4 battery life, aluminium body en 1080p scherm. Best moeilijk te vinden voor rond deze prijs. de 4GB RAM zijn voor mij tot nu toe geen beperking geweest.
Pagina: 1