Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Workstation voornamelijk Autocad en Revit met twee schermen

Pagina: 1
Acties:

• mlankveld
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-08-2024
Om kosten te besparen op een workstation wil ik dit zelf bouwen. Het workstation is bedoeld om goed te kunnen werken in Revit en Autocad.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem moet Revit makkelijk kunnen draaien met voornamelijk constructieve modellen. Volgens mij is dit niet de meest veeleisende tak van sport. Ik ben vooralsnog niet van plan om uitgebreid te gaan renderen

Wat mag het systeem gaan kosten?
De maximumprijs van het systeem inclusief monitoren is eigenlijk wel zoals hieronder. EUR 1600,00 Ik vind dat het systeem geen complete overkill hoeft te zijn, maar het moet wel enkele jaren doen wat het moet doen. Blijkt dat het juiste systeem duurder is zal ik hier aan moeten geloven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige computer is een Imac, en kan nu alleen op mijn werk gebruik maken van Revit. Ik begin dus met niets.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk een specifieke grafische kaart nodig te hebben, maar misschien kan ik wel beter uit de voeten met een goedkopere consumenten kaart? Voordeel van gecertificeerde kaarten door Autodesk ik wel dat ze op dat moment ondersteuning bieden. Ik heb gelezen dat programma's als Revit meer hebben aan hogere kloksnelheden en niet specifiek aan veel cores.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb op dit moment een Ryzen CPU vanwege hoge kloksnelheid en prijs, maar zou net zo goed voor een intel kunnen kiezen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 239,95€ 239,95
1ASRock AB350M Pro4€ 85,35€ 85,35
1PNY Quadro P2000€ 484,44€ 484,44
1Sharkoon CA-M Zwart€ 46,95€ 46,95
2Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCS) Zilver, Zwart€ 207,50€ 415,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 26,95€ 26,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1Seasonic M12II Evo 520W€ 61,-€ 61,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.621,16

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou het fijn vinden wanneer het systeem een kleine vormfactor heeft met niet te veel lawaai. Maar misschien wordt dit teveel gevraagd voor een dergelijk systeem.

Ga je overklokken?
Neen, vooralsnog niet?

Wat verwacht je van ons?
Als belangrijkste vraag ik mezelf af, is het systeem wat ik hier heb staan wel afdoende en gaat dit goed met een kleine behuizing. Of is het absoluut verstandig een gewoon atx formaat moederbord te gaan gebruiken. Verder hoop ik dat het systeem binnen de prijs gaat passen. Is verder de samenstelling goed voor een degelijk workstation?

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Normaal gesproken is mijn advies voor professioneel gebruik een ondersteunde GPU voor een workstation. Gezien je niet afhankelijk van dit workstation lijkt te zijn, had een 1070 of 1080 eventueel ook een optie geweest. Deze kaarten zijn momenteel echter dermate duur dat er geen reden is niet voor een Quadro te gaan. De beste price/performance zit op de P2000, dus dit is in principe een goede keuze. Ik verwacht in eerste instantie niet dat je veel verschil gaat merken t.o.v. een P1000, echter vind ik de P2000 met het oog op de toekomst toch een slimmere keuze.

Een Ryzen is niet direct een logische keuze voor een workstation specifiek voor CAD en Revit. Een 7700k is helaas wel een stuk duurder, maar single-thread toch nog zo'n 25% sneller. Een 7600k zou een optie zijn, maar ik zit in dubio of 4 cores - zelfs voor een CAD systeem - nog een goed advies is. Het is lastig in te schatten wat de toekomst gaat brengen. Als extra probleem heeft Ryzen hoger stroomverbruik dan Intel CPU's, wat in een dergelijke behuizing toch een nadeel is.

De behuizing is overigens inderdaad niet echt super qua airflow (lichtjes uitgedrukt). In principe heb je een redelijk zuinig systeem met een Quadro kaart met een TDP van slechts 75 W, dus hoeft dit geen probleem te zijn. Ik kan me herinneren dat op de laatste BBG waar deze kast in stond de top reactie zelfs van abominabel slechte airflow sprak, dus ik durf niet uit te sluiten dat er tijdens lange rendersessies throttling op zal treden. Gezien je niet heel erg veel waarde lijkt te hechten aan een kleine behuizing, zou ik hier gaan voor een iets groter uATX model van betere kwaliteit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan pricewatch: Fractal Design Define Mini C of pricewatch: Fractal Design Focus G of eventueel pricewatch: Cooler Master Silencio 352 (al weet ik niet hoe de laatste twee zich tot elkaar verhouden en of de Silencio nog steeds een goede keuze is, moet nog steeds een keer de Focus G proberen)

De voeding is in ieder geval niet zo'n handige keuze, deze is sterk verouderd. Ik zou hier (om toch een beetje met het budget rekening te houden) voor een pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W gaan.

Overigens weet ik niet of 2x 1080p schermen hier optimaal is. Je zou ook kunnen beginnen met een U2715H en eventueel er later een bij kopen. Dit is echter persoonlijk, als je gewend bent 2 schermen te gebruiken en niet zonder wilt heb ik natuurlijk niets gezegd.

[ Voor 5% gewijzigd door lactaxative op 31-07-2017 18:26 ]

• mlankveld
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-08-2024
Ik ben op de zaak gewend met twee schermen werken, maar kan me in een 27inch scherm vinden. Ik heb het systeem aangepast naar een intel systeem. Maar aangezien ik niet van plan ben om uitgebreid te gaan renderen, is dit dan niet een complete overkill? Of heb ik nu een degelijk systeem waarmee ik jaren vooruit kan en zelfs goed mee zou kunnen renderen. Wanneer ik flink ga bezuinigen, naar bijvoorbeeld een 7600k met een p1000, zal dat de 230 euro niet waard zijn? Of zijn er andere onderdelen die misschien niet nodig zijn en een tandje minder kunnen?

Je zegt dat je voor een CAD systeem in dubio bent of 4 cores nog wel aan te raden is, maar waar zou ik dan naar moeten kijken? De behuizing is wel een chique behuizing.

Alvast bedankt voor de hulp.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 335,50€ 335,50
1MSI B250M Mortar€ 85,09€ 85,09
1PNY Quadro P2000€ 483,43€ 483,43
1Fractal Design Define Mini C€ 81,95€ 81,95
1LG 27UD58-B Zwart€ 339,-€ 339,-
1Arctic Freezer 33€ 27,85€ 27,85
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 53,49€ 53,49
1Samsung 850 EVO 500GB€ 162,50€ 162,50
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.830,33

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
werken met CAD apps draait over het algemeen om 1 snelle core, dus een 7700k met z'n hoge turbo is bijna altijd de beste keuze. Met renderen zijn de 6 core ryzens natuurlijk sneller maar dat doe je niet veel.

Misschien hoef je uberhaupt geen 400+ euro aan een gpu uit te geven. Ik zou met een gtx 1050 ti beginnen en inruilen als je merkt dat het echt te weinig is.

specs

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Als je een gpu hebt, render je in principe op de gpu. Het voordeel van meerdere CPU cores valt dus weg.

Waar het met enige vorm van zekerheid te stellen is dat een moderne Quadro kaart enige jaren zal volstaan, is dat van een 1050 Ti een lastiger verhaal. Nu ik teruglees dat je weinig gaat renderen, kan het zomaar een goede keuze zijn. Het belangrijkste is hier denk ik wat je gewend bent op je werk. Klinkt misschien simpel, maar hardware valt doorgaans pas tegen wanneer je beter gewend bent.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Die i7 is de beste keuze. Single core performance is het enige wat telt.
Als je een 4-core neemt kunnen drie van die cores zich lekker druk maken over achtergrondtaken, het afspelen van een leuk muziekje, het scannen van virussen, etc. Single core performance inleveren voor meer cores is het domste wat je kan doen met jou use case.

Die toekomst waarbij CAD software baat gaat hebben bij veel cores zitten we al meer dan 10 jaar op te wachten, en elke keer wordt er weer aangekondigd dat de volgende versie beter met meer cores om kan gaan, en elke keer weer blijkt dat voor het gewone modelleren niet van toepassing te zijn maar alleen voor renderen e.d.

In je laatste voorstel zitten twee ssd's. Als de kosten er toe doen zou ik de M.2 ssd schrappen.
Ook de P2000 lijkt me ruimte bieden voor een bezuiniging, maar dan zou ik voor een Geforce kiezen (bv de 1050 Ti), en niet voor een Quadro.

Die certificering van Autodesk komt op mij een beetje over als snake-oil. Volgens mij wordt er enorm veel op non-certified hardware gewerkt, maar je komt op internet daarover nauwelijks problemen tegen.
Je zou voor de grap de IT afdeling op je werk eens kunnen vragen hoe vaak ze uberhaupt contact hebben gehad met Autodesk Support.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik werk ook de hele dag in Revit en ik heb gekozen voor de 7700k omdat die gewoon het snelste is in alle Revit taken m.u.v. renderen.
Als GPU heb ik de 1060 gekozen aangezien duurder geen verbetering zal geven in de weergave van de modellen en een Quadro niet nodig is voor Revit.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 01-08-2017 15:16 ]

Pagina: 1