Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Beste Ram voor Ryzen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Mijn vraag is wat is nu eigenlijk de beste Ram voor je Ryzen Processor ?

Ik kwam dit tegen op het internet:

https://www.toptengamer.com/best-ram-amd-ryzen-5-7-cpu/

YouTube: Overclocking Ryzen to 4GHz... I FAILED

Nu zijn de Ram reepjes besproken in deze link nogal aardig prijzig, van zo rond de 180 euro tot redelijk boven de 200.
Is het zo belangrijk om Samsung B-Die modules te hebben ? Volgens die link dus wel.

Ik heb zelf zitten kijken nog naar de G.Skill Trident Z gtzb. Die zouden Samsung E-Die moeten hebben.
Maar die zitten ook zo rond de 160 - 170 euro. En die zouden ook goed moeten werken met een ryzen 5 1600.

Nu ben ik bezig met een pc build voor iemand die graag de ryzen 5 1600 wil en dan overgeklokt.
Ik zit te kijken om die Ryzen 5 1600 in een Msi tomahawk, of Msi gaming pro carbon te stoppen aangezien zijn budget niet heel veel meer toelaat dan als het ook aan gaat komen op die hele dure Ram. en er nog een goeie videokaart naast moet, wat dan respectievelijk, of de goedkoopste Vega kaart gaat worden of een gtx 1070, met als budget versies mocht het budget het niet anders toelaten de RX 580 of GTX 1060 6GB word. Kwa voeding ben ik er voor zijn Build ook wel aardig uit. Maar ik zit dus met welke Ram

Omdat ik verschillende ervaringen lees over Ryzen met bepaalde types Ram en ook Mobo's
Wil ik zeker weten dat de Ram 100% compatible is en zonder problemen loopt op de juiste snelheden met een overgeklokte Ryzen 5 1600.

Ik heb zelf al gekeken op : Msi site, De link in dit verhaal, YouTube.
En komen vaak die dure Ram modules met Samsung B-Die naar voren Zoals de Trident Z en bepaalde Ripjaws V versies.

Mvg.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2017 19:05 ]

Alle reacties

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Zo te horen zit je rond de 1000 euro qua budget. Hier is 50 euro extra betalen voor supersnel RAM het niet waard, waardoor je op pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 uitkomt. Ik zie dat je net een topic gebumpt hebt dat vertelt dat dit setje niet werkt op een Asus bord, dus zou ik voor een MSI of ASRock bordje kiezen. Ik heb altijd gezeur met Asus producten dus ontloop dit merk eigenlijk zonder uitzondering, en kan hier verder weinig zinnigs over vertellen. Een keuze voor MSI is qua RAM compatibility vaak het veiligst.

Verwijderd

Topicstarter
@lactaxative

Ik heb in het verleden dat juist ook gehoord over Asrock dat die soms problemen gaven, dus die ontloop ik eigenlijk een beetje, En daarbij is Asrock niet van Asus ? Volgens mij had ik ergens gelezen dat Asrock een dochter is van Asus of zoiets

Maargoed, Volgens mij is het wel waard wat ik gelezen heb op internet, zal een link bijvoegen,

http://www.tomshardware.c...r-memory-samsung-die.html

Dat budget ligt idd rond de 1000 tot 1150 euro ongeveer maar ja dit is natuurlijk geen desktop aankoopadvies, dus dat is niet zo belangrijk, ging mij om de zaken die ik gevonden had omtrent ryzen 5 1600 en snelle ram, en dan met name over het belang van Samsung B-Die, of zelfs dan Samsung E-Die.

Die Corsair Ram die jij voorstelt heb ik ook overwogen, maar na het lezen van van alles over (zie hierboven), word het alleen maar onduidelijker. Mede omdat ik dus ook lees dat sommige mensen problemen schijnen te hebben met die corsair Ram, Zelfs lees ik ook dat het ook niet altijd lukt omdat het ook and de cpu kan liggen ofzoiets.

De keuze voor Mobo ligt ook bij Msi voor mij op dit moment, dus Asus of Asrock, valt denk ik zowiezo voor mij af, vanwege compatible issues / problemen die ik hier en daar lees.

Maar als ik je zou volgen, wanneer zou die 50 euro extra voor die snellere Ram dan wel waard zijn volgens jou ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2017 22:40 ]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:27:
@lactaxative

Ik heb in het verleden dat juist ook gehoord over Asrock dat die soms problemen gaven, dus die ontloop ik eigenlijk een beetje, En daarbij is Asrock niet van Asus ? Volgens mij had ik ergens gelezen dat Asrock een dochter is van Asus of zoiets
ASRock is in 2002 uit Asus ontstaan. 2002 is best wel lang geleden.
Maargoed, Volgens mij is het wel waard wat ik gelezen heb op internet, zal een link bijvoegen,

http://www.tomshardware.c...r-memory-samsung-die.html

Dat budget ligt idd rond de 1000 tot 1150 euro ongeveer maar ja dit is natuurlijk geen desktop aankoopadvies, dus dat is niet zo belangrijk, ging mij om de zaken die ik gevonden had omtrent ryzen 5 1600 en snelle ram, en dan met name over het belang van Samsung B-Die, of zelfs dan Samsung E-Die.

Die Corsair Ram die jij voorstelt heb ik ook overwogen, maar na het lezen van van alles over (zie hierboven), word het alleen maar onduidelijker. Mede omdat ik dus ook lees dat sommige mensen problemen schijnen te hebben met die corsair Ram, Zelfs lees ik ook dat het ook niet altijd lukt omdat het ook and de cpu kan liggen ofzoiets.

De keuze voor Mobo ligt ook bij Msi voor mij op dit moment, dus Asus of Asrock, valt denk ik zowiezo voor mij af, vanwege compatible issues / problemen die ik hier en daar lees.

Maar als ik je zou volgen, wanneer zou die 50 euro extra voor die snellere Ram dan wel waard zijn volgens jou ?
Bij een PC van rond de 2000-2500 euro, en zelfs daar eigenlijk niet. De winst is ~2 fps http://www.guru3d.com/art...g_analysis_review,10.html

Verwijderd

Topicstarter
Maar in die link blijft hij / zweert hij bij die G.Skill flare X modules omdat ie ondervind dat het daarmee heel stabiel loopt en dat die heel erg compatible zijn. En als het goed is hebben die Flare X modules Samsung B Die of E Die... en daar gaat het mij, kun je dezelfde stabiliteit en compatibilty halen met die Corsair ?
Dat de winst misschien maar +/- 2 fps is maakt idd niet zo heel uit maar gaat mij ook om de stabiliteit.
Ja ok hij gebruikte het op een Asrock bordje, en volgens hem kon je settelen voor de 2667 en 2933 snelheid kwa Ram en dat volgens hem de sweetspot lag bij 3000 Mhz modules, Maar ik lees ook zoveel andere ervaringen die negatiever zijn ten opzichte van die 3000 Mhz en lagere modules.

Maar ik ga je advies onderzoeken, en ik blijf verder lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2017 23:13 ]

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
https://nl.hardware.info/...tervaring-door-willemc700

Dit is dan wel interessant leesvoer.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Verwijderd

Topicstarter
Thx @Tjm De Groot Idd Interessante leesvoer.

Dus ook volgens jou Link, Conclusie is, dat heb je een Ryzen 5 1600 en die will je gaan overklokken En wil je een stabiel goed lopend systeem, heb je Samsung B-Die Ram modules nodig. ok thx

Waarom word dan in de BBG Die corsair vengeance aangeprezen ? Volgens mij zijn dat geen B-Die modules ?

Mijn 2e vraag is dan nog, Deze B-Die modules zijn dus allen Single Rank ? Maar waren Dual Rank Modules niet beter ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2017 02:38 ]

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 23:12:
Maar in die link blijft hij / zweert hij bij die G.Skill flare X modules omdat ie ondervind dat het daarmee heel stabiel loopt en dat die heel erg compatible zijn. En als het goed is hebben die Flare X modules Samsung B Die of E Die... en daar gaat het mij, kun je dezelfde stabiliteit en compatibilty halen met die Corsair ?
Dat de winst misschien maar +/- 2 fps is maakt idd niet zo heel uit maar gaat mij ook om de stabiliteit.
Ja ok hij gebruikte het op een Asrock bordje, en volgens hem kon je settelen voor de 2667 en 2933 snelheid kwa Ram en dat volgens hem de sweetspot lag bij 3000 Mhz modules, Maar ik lees ook zoveel andere ervaringen die negatiever zijn ten opzichte van die 3000 Mhz en lagere modules.

Maar ik ga je advies onderzoeken, en ik blijf verder lezen.
Heb met zowel de B350 Strix als de X370 Prime en 3000c15 Corsair geheugen nooit instabiliteit ervaren. Maar ook nooit stabiel 2933mt kunnen draaien. Inmiddels doet m'n eigen X370 met 32GB 3000c15 netjes 2800mt met timings iets onder de XMP profielen en heb ik werkelijk niets te klagen kwa performance.

Maar: Als je de keuze hebt voor Samsung B-die te gaan, (niet E-die) ipv SK Hynix chips doe dat dan, zeker als je op lagere resoluties met hoge framerates wilt werken.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11 10:47
Wat ik trouwens heb gelezen is dat Samsung B-Die/E-Die allemaal single rank is ipv dual rank zoals het Corsair geheugen (niet te verwarren met dual channel)

"Do note that Dual Rank RAM is faster than Single Rank. E.g. 2933 MHz Dual Rank is faster than 3200 MHz Single Rank. Single/Dual Rank is not to be confused with Single/Dual Channel (Dual Channel is always better)."

bron: https://www.reddit.com/r/.../?st=j5tbwdwh&sh=02882274

Of het waar is laat ik even in het midden, ik zie er verder geen onderbouwing of benchmarks bij, maar ik ga er vanuit dat het wel klopt, gezien het een topic is met veel expert en de start post behoorlijk uitgebreid is met technische informatie.

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een Ryzen upgrade, over proc en mobo ben ik al uit enkel zie door de bomen het bos niet meer wanneer het op geheugen aankomt, ik wil niet 100 euro meer uitgeven aan Samsung B-Die, is mij gewoon niet waard.

Ik zie wel dat de meeste Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 kopen of word geadviseerd, maar wat ik mij afvraag, waarom voor een 10tje meer niet het 3200Mhz geheugen? corsair-vengeance-lpx-cmk16gx4m2b3200c16 aangezien met de komende bios updates er best een kans is dat in de toekomst dit ook op 3200mhz kan lopen, het is nu al beter bij sommige gebruikers met die Agesa updates ( ja het is "maar" 200mhz verschil, maar het is ook maar een 10tje).

[ Voor 7% gewijzigd door Turismo op 01-08-2017 10:49 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Verwijderd

Topicstarter
@Turismo Dat had ik zelf ook al gevonden van die single vs dual rank. Maar lees ik meer en meer dat Ryzen toch meer baat heeft bij Samsung B-Die ook al is die single rank, Het gaat dan om een kleine game perfomance extra maar vooral om hem stabiel te krijgen op 3200, Ondanks dat dual Rank dus beter is zullen die niet boven de 2933 uitkomen en sommige halen dat niet stabiel. Ik heb een post gezien van iemand die de corsair vengeance heeft, en al 3 maanden aant wachten is op een eventuele bios update die hem dan mischien zal redden maar al 3 maanden ? dus als dit probleem al 3 maanden bekend is of langer waar blijft die update dan ? kan mischien nog wel 6 maanden duren.... Dus volgens mij als je nu een pc build wil maken met Ryzen dan is het volgens mij zo dat die samsung B-Die setjes je echt wel gaan helpen op dit moment, kan natuurlijk zo zijn dat over 3 maanden die vengeance het dan ook beter doet vanwege een bios update of 2 .

Wat ik ook lees is dat als je voor die vengeance gaat dat je dan moet kijken naar de versie ! het schijnt dat er verschillende versies van zijn en dat je moet kijken naar de versie 4.31 want die zouden Samsung B-die hebben alle andere Hynix. Dus de Samsung B-Dies kunnen op 3200 stabiel lopen met ryzen
Hynix en andere, zullen niet boven de 2933 uitkomen.

Wat ik wel vind is dat als ik nu voor de vengeance zou gaan en laten we zeggen de 3200Mhz module dan wil ik hem toch op 3200 laten draaien en niet op 2933 of lager ? ik bedoel ik koop dan een setje voor zon 150 euro die loopt op de snelheid van een setje die mischien nu bijv een 2800 of 2666 setje mischien ook wel 2 tientjes goedkoper is of 3 weet niet goed de prijzen uit men hoofd. En als je dan nog een maand of 2 - 3 moet wachten tot het gefixt kan worden met een update...

Ja ik zie zelf de bomen ook niet meer zo door het geheugen bos.

Ik zal hier nog even wat linkjes doen, die jou mischien ook iets zullen helpen.

http://techteamgb.co.uk/2...amd-ryzen-memory-support/

https://linustechtips.com...e-a-difference-for-ryzen/ Scroll naar beneden en je ziet ook een video die nog wat extra uitleg geeft.

https://disqus.com/by/simongregorc/

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=168529

https://www.reddit.com/r/...ung_bdie_confusion_eg_on/

Ik ben zelf ook nog aant zoeken, lezen, enz.

Mischien heb ik het wel helemaal mis, En is die dual rank Vengeance uiteindelijk beter omdat dual rank sneller is dan single rank en die dadelijk met een bios update ook stabiel gaat lopen op 3000 en 3200 Mhz en dat die update binnen nu en een week of 2 er is, En dat dus mischien wel betekent dat je dan een dual rank stabiel hebt lopen vs een duurdere single rank Samsung B-Die.... Maar ja ik ben ook maar en mens, dus mischien nog even wachten ? Ik blijf verder zoeken.

P.S. Die Samsung B-Die zal geen 100 euro meer zijn dan die Corsair, verschil is zon 50 - 60 euro, Voor G.Skill Flare x modules 3200 Mhz die speciaal geoptimized zijn voor Ryzen.

Hier nog een link over iemand die aant overklokken is met ryzen en zijn 3000 Mhz corsair op 2400 Mhz moet laten draaien omdat het anders niet stabiel loopt en hij een bios update had gedaan die het nog iets erger maakte dus hij stapte zelfs weer een bios update terug. Ok granted de video komt uit April.

YouTube: Ryzen 5 1600 Overclock Settings

@Turismo Dat Geil setje in je post onder mij had ik ook al gevonden en kan er zelf ook nog niet echt wat over vinden maar dat zou wel een iets schappelijkere prijs zijn, Dan zal die ook wel Single Rank zijn, en blijft dat deel nog open. Een single rank ram maar B-Die die goed stabiel loopt met ryzen, over een dual rank setje wat niet B-Die is maar dadelijk over een week of wat net zo goed gaat lopen...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2017 11:55 ]

• Turismo
Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 11:18:
@Turismo Dat had ik zelf ook al gevonden van die single vs dual rank. Maar lees ik meer en meer dat Ryzen toch meer baat heeft bij Samsung B-Die ook al is die single rank, Het gaat dan om een kleine game perfomance extra maar vooral om hem stabiel te krijgen op 3200, Ondanks dat dual Rank dus beter is zullen die niet boven de 2933 uitkomen en sommige halen dat niet stabiel. Ik heb een post gezien van iemand die de corsair vengeance heeft, en al 3 maanden aant wachten is op een eventuele bios update die hem dan mischien zal redden maar al 3 maanden ? dus als dit probleem al 3 maanden bekend is of langer waar blijft die update dan ? kan mischien nog wel 6 maanden duren.... Dus volgens mij als je nu een pc build wil maken met Ryzen dan is het volgens mij zo dat die samsung B-Die setjes je echt wel gaan helpen op dit moment, kan natuurlijk zo zijn dat over 3 maanden die vengeance het dan ook beter doet vanwege een bios update of 2 .

Wat ik ook lees is dat als je voor die vengeance gaat dat je dan moet kijken naar de versie ! het schijnt dat er verschillende versies van zijn en dat je moet kijken naar de versie 4.31 want die zouden Samsung B-die hebben alle andere Hynix. Dus de Samsung B-Dies kunnen op 3200 stabiel lopen met ryzen
Hynix en andere, zullen niet boven de 2933 uitkomen.

Wat ik wel vind is dat als ik nu voor de vengeance zou gaan en laten we zeggen de 3200Mhz module dan wil ik hem toch op 3200 laten draaien en niet op 2933 of lager ? ik bedoel ik koop dan een setje voor zon 150 euro die loopt op de snelheid van een setje die mischien nu bijv een 2800 of 2666 setje mischien ook wel 2 tientjes goedkoper is of 3 weet niet goed de prijzen uit men hoofd. En als je dan nog een maand of 2 - 3 moet wachten tot het gefixt kan worden met een update...

Ja ik zie zelf de bomen ook niet meer zo door het geheugen bos.

Ik zal hier nog even wat linkjes doen, die jou mischien ook iets zullen helpen.

http://techteamgb.co.uk/2...amd-ryzen-memory-support/

https://linustechtips.com...e-a-difference-for-ryzen/ Scroll naar beneden en je ziet ook een video die nog wat extra uitleg geeft.

https://disqus.com/by/simongregorc/

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=168529

https://www.reddit.com/r/...ung_bdie_confusion_eg_on/

Ik ben zelf ook nog aant zoeken, lezen, enz.

Mischien heb ik het wel helemaal mis, En is die dual rank Vengeance uiteindelijk beter omdat dual rank sneller is dan single rank en die dadelijk met een bios update ook stabiel gaat lopen op 3000 en 3200 Mhz en dat die update binnen nu en een week of 2 er is, En dat dus mischien wel betekent dat je dan een dual rank stabiel hebt lopen vs een duurdere single rank Samsung B-Die.... Maar ja ik ben ook maar en mens, dus mischien nog even wachten ? Ik blijf verder zoeken.

P.S. Die Samsung B-Die zal geen 100 euro meer zijn dan die Corsair, verschil is zon 50 - 60 euro, Voor G.SkillFlare x modules 3200 Mhz die speciaal zijn ontworpen voor Ryzen.
Diegene die begin dit jaar hebben gekocht die wisten min of meer het risico dat ze aangingen op dat moment, de zogenaamde early adopters, en inderdaad heeft de huidige Agesa bios updates voor meer memory compatibility gezorgd bij velen en dat ze ook stabiel 2933 kunnen draaien op non Samsung B-Die, deze bios updates zijn momenteel nog in een rap tempo gaande.

Ik vind het wel enigzins belachelijk ergens dat je 3200mhz modules koopt op een platform wat 3200Mhz ondersteund en dat het dan nog niet werkt, maargoed dat daar gelaten, we weten dat dat nu eenmaal een feit is.

Nog nooit is het zo moeilijk geweest om geheugen te kiezen. Voorheen was het veel meer recht door zee en de specs van het geheugen kon je gewoon halen en duurder geheugen kon nog verder, nu mag je blij zijn als je de 2933 al haalt met je 3200 mhz geheugen 8)7 omgekeerde wereld.

Al die reviews en forums e.d. lezen specifiek over geheugen word ik nu ook al moe van, ben al bijna op het punt van f*ck it, ik koop wel gewoon dat Corsair. Ik ga je linkjes wel even doornemen ;) , tnx!

Volgens @JVRadeon zou dit ook setje ook Samsung B-Die moeten zijn, alleen dan voor een veel schappelijkere prijs pricewatch unsorted: Geil 16 GB DDR4-3200 Kit (GEX416GB3200C16ADC)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/51982189
Die lijst van reddit bevestigd het ook, enkel kan er geen reviews van vinden of ervaringen van andere Tweakers.

[ Voor 6% gewijzigd door Turismo op 01-08-2017 11:43 ]

• MonkeyJohn
  • Laatst online: 10-11 12:30
Turismo schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 11:33:
[...]
Ik vind het wel enigzins belachelijk ergens dat je 3200mhz modules koopt op een platform wat 3200Mhz ondersteund en dat het dan nog niet werkt, maargoed dat daar gelaten, we weten dat dat nu eenmaal een feit is.
Daar zit je dus fout, beetje afhankelijk van je RAM configuratie is eigenlijk alles boven de 2667 MT/s overclocken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wN9x0Ir.jpg
Dat wil niet zeggen dat alle RAM dat hoger dan 2667 MT/s draait instabiel is of niet werkt, maar ze kunnen het niet garanderen dat het out-of-the-box werkt.
Zelf heb ik een pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 setje op een gigabyte AB350-Gaming 3 (met nieuws te BIOS) geprikt en dat werkt gewoon prima zonder gezeur met het XMP op 2933 MT/s.
Het is dus nu nog erg afhankelijk van welk mobo (en de fabrikant) je neemt als je het mij vraagt.

Verwijderd

Topicstarter
@MonkeyJohn

Maar dan is het toch ogen dicht en wijs met je vinger maar een Mobo plus ram setje aan en hopen dat het werkt ?, Er van uit gaande dat die Corsair goed werkt in combinatie met dat Gigabyte bordje met een nieuwe bios update... Dan ok... Maar wat als je dan dus een ander Mobo wilt, de kans dat die corsair daar goed op loopt is dan niet zeker, Ik kan niet 3 of 4 verschillende borden kopen en dan in alle 4 de corsair plaatsen en dan maar kijken welke combi het het beste doet... Heb je dan mischien ook een link waar je de goed werkende combi's kunt vinden ?

Want een ander goed werkende combi die ik had gevonden was een Msi Tomahawk met een Samsung B-Die setje de G.Skill Flare X of een Trident Z Maargoed als dat dus niet nodig is omdat die corsair ook gewoon werkt op dat bordje waar kan ik dat vinden ? Ik zal zelf nog even proberen met nog wat meer specfieke zoek termen.

@mstx Thx voor je reactie, Dat er misschien geen '' beste ram '' is voor ryzen ok. En dat je het kan vinden op QVL lijsten wist ik en kijk ik ook op, En kijk ook idd naar gebruikers ervaringen en dat is het hem nu juist dat veel van die ervaringen, misschien van een maand of 2 geleden wel is waar vaak gaan over dat het niet werkt of eigenlijk onstabiel, en dat je niet de 3000 zou kunnen halen terwijl je dus 3200 zou moet kunnen halen en daar zitten dan verschillende Mobo's bij enzevoort, En dan vind je dus dat Samsung B-Die het antwoord is, Maar zoals ik al aangaf, Ik zal zelf nog even verder zoeken en hopelijk vind ik het licht...
Ik had gehoopt dat er inmiddels een oplossing zou zijn, waarbij gebruikers mij kunnen vertellen dat bijv die corsair bijna overal goed stabiel op werkt nu out of the box bedoelende met een ondersteund Mobo en bios update...

Want het lijkt dus bij sommige van de ervaring die ik vind dat de betreffende Ram wel in de QVL staat maar dat ze dan toch niet de rated snelheid kunnen halen.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2017 12:31 ]

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De enige manieren om te weten of je RAM op de rated snelheid kan draaien zijn: 1. Als het op de QVL staat, 2. Ervaringen van andere gebruikers. Er is geen "beste RAM", het zal altijd de RAM/mobo-combi zijn.
Die CMK16GX4M2B3000C15 heb ik ook sinds eind maart al op een Gaming 3 met AGESA 1.0.0.4 op 2933mhz draaien, en dat met SK Hynix modules. Blijkbaar heb ik daarmee geluk gehad. O-)

• Turismo
MonkeyJohn schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 11:54:
[...]

Daar zit je dus fout, beetje afhankelijk van je RAM configuratie is eigenlijk alles boven de 2667 MT/s overclocken.
[afbeelding]
Dat wil niet zeggen dat alle RAM dat hoger dan 2667 MT/s draait instabiel is of niet werkt, maar ze kunnen het niet garanderen dat het out-of-the-box werkt.
Zelf heb ik een pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 setje op een gigabyte AB350-Gaming 3 (met nieuws te BIOS) geprikt en dat werkt gewoon prima zonder gezeur met het XMP op 2933 MT/s.
Het is dus nu nog erg afhankelijk van welk mobo (en de fabrikant) je neemt als je het mij vraagt.
Ik begrijp je punt ja, daarom zei ik ook enigzins, ik had het niet lekker verwoord.
Echter is Ryzen nog steeds erg selectief en een coinflip voor bepaalde configuraties en dan zijn er nog amper garanties.

En ik snap ook wel dat ik er dan ook niet voor kan kiezen en dan gewoon naar Intel moet gaan voor zekerheid, maar dat is dan je kop in t zand steken en accepteren dat de industrie zo eenmaal werkt met die onzekerheden.

Het woord "geluk" valt helaas wel erg vaak wanneer het om Ryzen en memory gaat en blijkbaar is dat normaal geen kip die ervan opkijkt, eigenlijk zou dat na een half jaar niet echt meer mogen zijn.

Daarmee zeggen we eigenlijk met zijn allen dat we op een soort beta platform nog draaien, maar dat is mijn mening...

Doet me beetje denken aan toen ik nog een jong tweakertje was die elk dubbeltje opzij had gezet om een gaming videokaart te kopen ik had toen net geld voor de S3 Savage 4 na lang sparen, omdat Riva TNT2 gewoon weg veels te duur was voor mij.

Op papier was alles goed en wel, maar die videokaart heeft nooit stabiel gewerkt of de beloofde performance gehaald mocht al blij zijn als een game draaide, uiteindelijk gooide de fabrikant ook maar de handdoek in de ring en losde niks meer op. Daar gingen mijn zuurverdiende centjes, en zat ik met een brakke videokaart die om de haverklap vastliep vanwege brakke driver, gelukkig had ik nog mijn voodoo2. Nou is AMD gelukkig niet het S3 van toendertijd, wel heel ander kaliber maar toch.

Ik heb er wel (helaas) een harde les uit geleerd door niet zomaar te geloven op de blauwe ogen van de fabrikant

[ Voor 37% gewijzigd door Turismo op 01-08-2017 13:15 ]

• MonkeyJohn
Tja als je er, nog, geen vertrouwen in hebt moet je misschien nog een generatie CPU's afwachten of naar intel gaan kijken die ondertussen al op generatie 1000 van dezelfde chipset zit ;). Maar als ik het goed heb begrepen gaat het bij intel net zo min van een leien dakje met de release van een nieuwe chipset*.
Het lijkt er vooral op dat RAM op 3200 MT/s draaiend krijgen vaak nog niet lukt (met SK Hynix chips) , @Ozfo heeft geloof ik een gaming 3 met de 3200 variant van de corsair, maar 3000 MT/s lukt in de meeste gevallen wel.

*volgens mensen hier op het forum dan, zelf had ik tot een maand geleden sinds 2009 geen nieuwe PC in elkaar geknutseld en mij dus ook niet bezig gehouden met/verdiept in alle perikelen rondom nieuwe hardware.

• Ozfo
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 13:38
Ik heb inderdaad dit setje RAM;
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
i.c.m.
pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3

Dit setje kan inderdaad helaas (nog) niet op 3200 Mhz draaien, deze moet je handmatig terugbrengen naar 2933 Mhz omdat je anders in een reboot loop van de BIOS terecht komt.

Je kan bij Gigabyte gewoon op de site terugvinden welke memory gesupport wordt voor de Ryzen 5.
Op de PDF staat per snelheidsvariant welke ram stickjes je zou kunnen gebruiken.
http://www.gigabyte.us/Mo...ming-3-rev-10#support-doc

Verwijderd

Topicstarter
@Ozfo Thx !

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:34

br00ky

Moderator Harde Waren

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Excuses Brooky, Dit topic was eigenlijk ook niet echt bedoeld als aankoopadvies.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
MonkeyJohn schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:35:
Tja als je er, nog, geen vertrouwen in hebt moet je misschien nog een generatie CPU's afwachten of naar intel gaan kijken die ondertussen al op generatie 1000 van dezelfde chipset zit ;). Maar als ik het goed heb begrepen gaat het bij intel net zo min van een leien dakje met de release van een nieuwe chipset*.
Maar die nieuwe Intel chipset en cpu is toch helemaal niet voor consumenten bedoeld? De huidige Z170/270 chipsets zijn juist vreselijk stabiel en je kunt er vrijwel elk geheugen mee aansturen. Alleen heel snel geheugen van boven de 3000 Mhz is zonde van het geld want daar gaat de cpu niet harder van werken. De Intel IMC is 'lui', om het zomaar te zeggen en daardoor rete stabiel. Tja, slecht werkend geheugen kan altijd gebeuren maar daar kom je dan ook snel achter. Terug sturen als DOA en je ontvangt weer goed geheugen terug. Een Skylake i5/i7 set hoeft helemaal niet meer dan een Ryzen set te kosten. En voor de meeste gebruikers zal dat qua snelheid en werking meer dan genoeg zijn want het grootste deel van de gebruikers zal aan 4 cores minimaal meer dan genoeg hebben. Dat zullen de AMD fanaten hier niet met me eens zijn maar dat is dan maar zo.

• MonkeyJohn
Volgens mij had met het niet per se over x299 maar over eerdere releases van intel.
De z170 en lga 1151 zijn ondertussen ook al 2 jaar oud?
Zo even snel rondkijken op Google en ook daar zie je wat problemen met ddr4 bij de release. Dat soort dingen zul je altijd blijven houden bij nieuwe releases want dan worden pas 'real world use cases' duidelijk (bedrijven kunnen het zich gewoon niet veroorloven qua tijd en geld om die duizenden verschillende hardware configuraties te testen).
Natuurlijk een beetje oneerlijk om te gaan zoeken naar problemen want dan zul je ze altijd vinden maar geeft wel aan dat het niet ongewoon is.

• Turismo
Ik heb gister toch maar de gok gewaagd en een Ryzen 7 1700 met Asus Prime X370-Pro en dit setje geheugen gekocht pricewatch unsorted: Geil 16 GB DDR4-3200 Kit (GEX416GB3200C16ADC)

Computer net in elkaar gezet, en dit is inderdaad Samsung B-Die geheugen :)
Nu nog maar s zien hoe dit over te klokken is

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VSOWen6.png

Verwijderd

Topicstarter
@Turismo Ok ! Nice one ! Laat aub ff weten hoe het gaat.

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
@Verwijderd
Met de AGESA 1.0.0.6 update zou DDR4-4000 ondersteund worden.
http://www.anandtech.com/...s-ryzen-agesa-1006-update

Officiële AMD AM4 Motherboard memory support list.
https://www.amd.com/syste...ory-support-list-en_0.pdf

Het beste is om bij de memory support list van desbetreffende moederbord te kijken wat getest is en werkt.
Per moederbord zijn er namelijk nog verschillen!
Bijv. http://dlcdnet.asus.com/p...DRyzenProcessors_0316.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door uname -r op 03-08-2017 22:13 ]

• Turismo
Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:00:
@Turismo Ok ! Nice one ! Laat aub ff weten hoe het gaat.
Ik heb in 1x geboot :+
Ik ga zo geheugen eens op 3200 proberen te zetten en cpu op 3.9Ghz

Verwijderd

Topicstarter
@zeadope Thx! Will do !

@Turismo Nice one ! Volgens mij kun je met samsung B-Die zelfs de 4Hhz halen als je geluk hebt, bij een Ryzen 1700, Maar 3.9 is zowiezo haalbaar had gezien op verschillende YouTube videos. En het zou dus allemaal zonder Crashes moet gaan, en zonder gepiel dus om de juste stabiele instellingen te zoeken.

Ik hoop alleen dat als straks die 3000 en 3200 dual rank non B-Dies ook goed lopen dat je dan niet teveel onder doet dan kwa ram snelheid vanwege dat die van jou single is.

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2017 22:37 ]

• Turismo
@Verwijderd memory boot in 1x op 3200Mhz :) of het stabiel is weet ik nog niet, moet nog wat stress testen, maar dat het boot is een goed teken als ik alle verhalen zo hoor.

Enkel nu heb ik iets vaags dat de multiplier automatisch op 15.5 wordt gezet waardoor corespeed 1550 Mhz is lol.

Zo te zien een Asus bugje https://rog.asus.com/foru...ocked-to-x15-5-multiplier

Zet de voltage wel even op default en multiplier op 37 voor nu

Pagina: 1