Vervangende externe 2,5 inch schijf voor mediaplayer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb heb nu een Samsung S2 externe schijf die ik gebruik als mediaschijf. Film er op en via usb aansluiten op de mediaplayer. Tot voor een paar maanden, geen problemen. Op een gegeven moment werd hij niet meer gelezen als ik `m op een van de front usb-poorten van de pc aansloot. Aan de achterzijde, geen probleem. Nu leest de mediaspeler hem 9 van de 10 keer ook niet meer (herhalende piep om de ~10 seconden) en pas na een heel aantal keer opnieuw aansluiten, schijf op de andere zijde leggen of een zacht klopje :X wordt ie eindelijk herkend met kans op een spontane i/o error halverwege de film :/

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2hyhqvq.jpg

De schijf zelf lijkt wel in orde, dus misschien iets met de voeding? De schijf in de S2 heeft geen sata-connector en zit met een paar draadjes vast gesoldeerd aan het printplaatje. De schijf openmaken heeft weinig nut denk ik. Tijd voor een nieuwe grotere schijf dus. Via Aliexpress al een usb3 behuizing besteld maar nu moet er nog een schijf in :9

Ik zat te denken aan de Seagate Firecuda en dat is een SSHD-schijf. Natuurlijk overkill als filmschijf maar het lijkt verder een prima schijf voor een relatief lage prijs. Misschien dat die 8GB flash wordt gebruikt als buffer om de film van te spelen?

Mijn vraag is eigenlijk "kan ik blind zo`n schijf aanschaffen of gaat ie ook voedingsproblemen krijgen als hij op een usb2 poort hangt?". Mijn mediaplayer is een oude Envivo 1120 (Aldi, 2011) maar voldoet nog steeds. Ik heb gezocht in de specificaties maar daar staat niks, behalve dat het usb2 is, dus dan zal de standaard wel gebruikt worden, 500mA 5V. Gaat de Seagate Firecuda daar genoeg aan hebben ?

Beste antwoord (via Chiel op 03-08-2017 13:24)

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:56
Veel laptop schijven zitten op de grens wat een USB poort maximaal hoort te geven. Echter veel desktop's geven vaak wel makkelijk richting de 800mA of zelfs 1000mA. Als er een USB 3 poort aanwezig is dan raad ik aan om de schijf voortaan op die poort aan te sluiten. USB 3 kan namelijk meer stroom leveren. Is die niet aanwezig misschien is het dan handig om een Y kabel te gebruiken? Dus 1 kabel in de harde schijf en 2 in de pc. Hierdoor kan de harde schijf via USB 2 maximaal 2x 500mA = samen 1000mA pakken.

De schijf zelf lijkt inderdaad nog gewoon goed te zijn. Wat ik zelf merk is dat oude laptopschijven (desktops nog geen ervaring mee) stijgen iets in stroomverbruik na mate ze ouder worden. Wellicht dat er meer stroom nodig is voor de sectoren? Heb zelf jaren met een simpele kabel op een bepaalde laptop kunnen werken en opeens tikkies in de harde schijf. Met een Y kabel probleem opgelost.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:56
Veel laptop schijven zitten op de grens wat een USB poort maximaal hoort te geven. Echter veel desktop's geven vaak wel makkelijk richting de 800mA of zelfs 1000mA. Als er een USB 3 poort aanwezig is dan raad ik aan om de schijf voortaan op die poort aan te sluiten. USB 3 kan namelijk meer stroom leveren. Is die niet aanwezig misschien is het dan handig om een Y kabel te gebruiken? Dus 1 kabel in de harde schijf en 2 in de pc. Hierdoor kan de harde schijf via USB 2 maximaal 2x 500mA = samen 1000mA pakken.

De schijf zelf lijkt inderdaad nog gewoon goed te zijn. Wat ik zelf merk is dat oude laptopschijven (desktops nog geen ervaring mee) stijgen iets in stroomverbruik na mate ze ouder worden. Wellicht dat er meer stroom nodig is voor de sectoren? Heb zelf jaren met een simpele kabel op een bepaalde laptop kunnen werken en opeens tikkies in de harde schijf. Met een Y kabel probleem opgelost.

• Chiel
Cave_Boy schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:55:
Schijf is inderdaad een aantal jaar oud.Gelukkig 2 usb2 aansluitingen op de mediaspeler, ik ga het met een y-kabel proberen

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:34
... of via een goede Powered hub aansluiten op de USB2 poort ...

• Chiel
Renault schreef op maandag 31 juli 2017 @ 17:39:
... of via een goede Powered hub aansluiten op de USB2 poort ...
Kan ook, maar dan kan ik net zo goed een 3,5 inch schijf gebruiken ;) Ik koos juist 2,5 inch vanwege de voeding via usb. Dat scheelt een snoer, een adapter, en een schijf die blijft draaien terwijl de mediaplayer al is uitgeschakeld.
Cave_Boy schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:55:
Met een Y kabel probleem opgelost.
Hier nu ook :D Tenminste op m`n mediaplayer. Op de frontaansluitingen van m`n pc nog steeds hetzelfde, zelfs op 2 usb3 poorten gecombineerd, het zelfde probleem. Waarschijnlijk heb ik het gewoon niet goed aangesloten of zit de voedingsaansluiting achter het frontpanel, die ik tijdens het inbouwen ooit eens ben tegengekomen, gewoon los en heb ik een moederbord dat blijkbaar niet voldoende levert op die poorten.

Maar de schijf wordt weer in 1 keer herkend door de mediaspeler en ik kan weer een film kijken zonder dat de schijf er elk moment uit kan gaan klappen _/-\o_

[ Voor 47% gewijzigd door Chiel op 03-08-2017 13:24 ]