Borderbakken maken in tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Komende woensdag ga ik beginnen met het maken van borderbakken in de tuin.
De bedoeling is dat we meerdere bakken maken, op meerdere hoogtes. Qua materiaal is van alles voobij gekomen, maar hout vinden we het mooist en werkt het prettigst.
De tekening die we voor de tuin hebben is deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wNfoTEGSJd5g4eaa0viZplrM/thumb.jpg

De terrassen, tuinhuisje etc is allemaal klaar, nu tijd voor de 3 kleurtjes groen, ofwel de bakken.

Online is er best veel te vinden over borderbakken maken van hout, dus de constructie zelf krijg ik wel in orde, maar ik vind weinig info over welke houtsoorten ze gebruiken. Ik wil het liefst er geen vermogen aan uitgeven, maar hoe voorkom ik dat mijn hout na 3 tot 5 jaar verrot doordat het in constant contact is met de grond (en dus vocht).
Mijn eerste gedachte is om gewoon tussen het hout en de grond worteldoek te plaatsen, dat is sowieso geen slecht idee en zie ik meer gebeuren. Maar mijn bakken staan op de grond en de planten mogen juist gebruik maken van de volle grond (dus ik wil het doek niet aan de onderkant dicht hebben).

Eigenlijk heb ik 2 vragen, welk type hout is aan te raden (en/of icm behandeling als beitsen/lakken/verven)) en is het raadzaam om er ofwel worteldoek ofwel dik plastic(?) tussen het hout en de grond te plaatsen?

Alles van grenen hout maken verlengt de levensduur sowieso, maar we moeten aardig wat meters bak maken en grenen is wel prijzig. Liever een oplossing die niet bijna 1000 euro aan hout kost zeg maar :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Douglas hout kan ook een behoorlijke tijd mee. Al zal ook dit hout geen fan zijn van continue natte voetjes.
Komen de bakken zelf op tegels te staan? Dan zou je met kleine plastic pootjes al het leed kunnen voorkomen.

Indien de bakken worden "ingegraven" zou je er alsnog wat tegels onder de randen kunnen plaatsen. Desnoods wat gratis stoeptegels van marktplaats

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Even een tip: wij hadden veel vocht in de schuur omdat de border direct tegen de schuurmuur was geplaatst (en de aarde veel water vast hield wat doorsloeg naar de muur). Uiteindelijk hebben we tussen de muur en de aarde van de border planken Azobe hout + worteldoek gedaan en sindsdien is de schuur droog :)

https://www.marktplaats.n...1b&previousPage=lr&pos=19

Dit soort planken dus. Ideaal en zeer duurzaam ;)

Wel even met de zaagmachine uitkijken dat het niet gaat roken :P

[ Voor 34% gewijzigd door President op 31-07-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:41
Hout moet in principe niet in het water staan maar kunnen drogen. Worteldoek wordt inderdaad veel gebruikt.

In jouw geval kan je dat op verschillende manieren oplossen:

1. Gewoon doen, al die simpele houten bakken die je ziet staan ook gewoon in het nat. Rotten wel weg maar dat duurt een aantal jaren.

2. Je zou betonnen bandjes (stoeprandjes) kunnen gebruiken om het deel in de grond + een deel boven de grond te doen. Daar bovenop zet je het hout middels een metalen verbinding zodat het hout niet op het beton rust (ook dat gaat rotten). Dan heb je een kier tussen hout en beton zodat het kan droger.

Dan zie je dus:
- hout
- kier (zwart van het worteldoek wat doorloopt)
- beton band
- straatwerk

3. Zelfde als 3 maar je hangt het hout over het beton heen. Dan zie je dus:

- hout
- kier (beton)
- straatwerk

4. Je maakt de bakken van beton / stenen en hangt er hout voor. Dan is het hout helemaal vrij en gaat het het langste mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Of je gebruikt gewoon hardhout. Ja, het kost wat, maar je hebt er ook het langste plezier van. Als je straks delen of palen moet vervangen terwijl je border al helemaal volgroeid is, is vele malen meer werk.

Op een heel tuinproject is het wel te overzien. Hell, hier ging alleen al in de elektra en tuinverlichting honderden euro's zitten. :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:52
Domme vraag misschien, maar met welk programma is dat tekeningetje gemaakt?

Ben zelf bezig met nadenken over bepaalde borders en dan is het wel handig om het zo schematisch te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-06 11:42
Tarkin schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:52:
Domme vraag misschien, maar met welk programma is dat tekeningetje gemaakt?

Ben zelf bezig met nadenken over bepaalde borders en dan is het wel handig om het zo schematisch te doen
Dat lijkt mij het programma Floorplanner, handige software voor dit soort toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:13
Als ik iets lees over hout dat tegen een natte omgeving moet kunnen denk ik meteen aan azobé.
Ongelooflijk hard hout en duurt ontzettend lang (ook onbehandeld) voordat het gaat rotten. Laat staan als je het schildert, of afdekt met doek.
Nadeel is wel dat het zo hard is dat het zeer moeilijk bewerkbaar is, zagen, boren, schroeven etc.
Ik heb eens geprobeerd om met een hamer een stalen nagel heel rustig in het hout te slaan, na 4 kromme nagels heb ik het opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 14:30
Potato42 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 08:54:
Als ik iets lees over hout dat tegen een natte omgeving moet kunnen denk ik meteen aan azobé.
Ongelooflijk hard hout en duurt ontzettend lang (ook onbehandeld) voordat het gaat rotten. Laat staan als je het schildert, of afdekt met doek.
Nadeel is wel dat het zo hard is dat het zeer moeilijk bewerkbaar is, zagen, boren, schroeven etc.
Ik heb eens geprobeerd om met een hamer een stalen nagel heel rustig in het hout te slaan, na 4 kromme nagels heb ik het opgegeven.
Gewoon in boren met een ijzerboortje. Geen enkel probleem. Ook zagen gaat prima. Enig nadeel aan Azobe dat ik met kan bedenken is dat het gaat stinken als je het bewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:24
Rvs schroeven in azobe krijg je niet vast zonder goed voor te boren en te verzinken.

Niet te hard aan willen draaien want je draait gewoon de kop er af.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-06 14:06

H12

is het raadzaam om er ofwel worteldoek ofwel dik plastic(?) tussen het hout en de grond te plaatsen?
Het is sowieso raadzaam om een afscheiding tussen je hout en de grond te plaatsen. Sommige houtsoorten kunnen iets gaan werken/kromtrekken en dan kan de grond uit de bak tussen de ontstane kieren uitspoelen.

Houd er rekening mee dat een simpel worteldoek alleen het uitspoelen de grond en doorgroei van wortels (redelijk) tegen gaat. Je hout wordt en blijft dus wel vochtig vanuit de zijde van de grond. Met een goede houtsoort, zoals al aangeraden, is dit mogelijk geen probleem.
Als je een waterdicht (HD)PE-folie achter het hout plaatst kan er niet continue, of eigenlijk geen, vocht ' indringen' vanuit de grond. Dit scherm achter en onder het hout plaatsen zorgt er voor dat het hout alleen van (opspattende) neerslag nat wordt en ook weer vrij kan drogen, de grond in de bak staat zo ook in verbinding met de volle grond er onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Wij hebben een kleine 2 jaar geleden een "mega-bloembak" in een U-vorm gebouwd in de voortuin van 5x4x2 meter ongeveer. We hebben gekozen om te bouwen met "regels" van 7x4,5 cm. De eerste regel en de paaltjes zijn van hardhout, de rest is gewoon geimpregneerd vuren of grenen (weet even niet meer welke van de 2). Tegen de binnenkant van de bak hebben we een dubbelgeslagen worteldoek bevestigd met een tacker. De onderkant is open, zodat regenwater gewoon de grond in kan.

Dat was het advies wat we destijds vanuit meerdere kanten kregen. Over een 15 jaar wil je waarschijnlijk toch wel weer eens wat anders, dus het zou zonde zijn om kapitalen uit te geven aan hardhout. Zorg er wel voor dat je inderdaad een eventuele muur vrij houdt van zand vanwege vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:15
Je kan de binnenkant van de bakken of eigenlijk gewoon alles wat niet zichtbaar is en/of in contact komt met grond aflakken met menie. Het is relatief goedkoop en zorgt ervoor dat het een stuk minder snel gaat rotten.

https://www.bouwbestel.nl/blog/wanneer-menie-gebruiken.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-06 15:18
En wat als je nou de bakken maakt (of eigenlijk: koopt) van een duurzaam materiaal, en daar een betimmering tegenaan maakt van goedkoper hout? Dus bakken van bijvoorbeeld glasfiber spul, en er dan tegenaan geïmpregneerd hout "voor de mooi".

Dat lijkt me langer meegaan dan wat voor houten oplossing en prettig voor de portemonnee...

Edit: zoiets dus https://dutch.alibaba.com...-planter-60229696209.html

[ Voor 21% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 15-08-2017 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-06 09:02
Door worteldoek kan nog genoeg vocht gaan. Je kan ook voor landbouwzeil gaan. Zie hier een DIY video; YouTube: Hoe kan ik een houten bloembak maken? - Tuinieren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:03
Wij hadden hier eerst (van de vorige bewoners) een stuk terras bij de vijver dat was gemaakt van dit soort spul (is schijnbaar composiet):

https://homingxl.nl/c-woo...grove-ribbel-en-vlak.html

Ondanks dat dat er al jaren opgeschroefd zat was er helemaal niets mee gebeurd, kan ook niet echt natuurlijk. Misschien kun je inderdaad goedkope bakken of iets dergelijks kopen en dit vervolgens gebruiken om het mee af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Composiet is soms nog duurder dan hardhout. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:25:
Komende woensdag ga ik beginnen met het maken van borderbakken in de tuin.
Ben benieuwd, heb je ze gemaakt? Hoe zien ze eruit en waar heb je uiteindelijk voor gekozen?

Wij willen (uiteindelijk) ook op een paar plekken border bakken in de tuin maken en ook wij vinden hout het mooist. Maar wellicht het minst onderhoudsvriendelijk, in combinatie met het feit dat het een huurhuis is en het dus ook goedkoop moet.

Zou je misschien foto's kunnen delen als ze bij jullie staan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
KleinDraakje schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:52:
[...]

Ben benieuwd, heb je ze gemaakt? Hoe zien ze eruit en waar heb je uiteindelijk voor gekozen?

Wij willen (uiteindelijk) ook op een paar plekken border bakken in de tuin maken en ook wij vinden hout het mooist. Maar wellicht het minst onderhoudsvriendelijk, in combinatie met het feit dat het een huurhuis is en het dus ook goedkoop moet.

Zou je misschien foto's kunnen delen als ze bij jullie staan? :)
We (naja vooral ik :P) zijn al lekker aan het bouwen geslagen, maar helaas vorige week 2 weken geleden alweer bijna door mijn rug gegaan en daarmee zijn de werkzaamheden ook even stil komen te liggen. Ondertussen redelijk beter en zal binnenkort wel verder gaan bouwen vermoed ik :)

Uiteindelijk hebben we gekozen voor 3 verschillende hoogtes qua bakken.
De laagste is gemaakt van 40cm hoge borderrand (waarvan 20cm boven de grond).
De middelste hoogte heeft als fundering deze elementen, op 5cm na geheel de grond in.
En daarboven op een houten constructie van geimpregneerd hout met palen op de hoeken, in dit geval 3 planken hoog van 14cm per stuk (totaal 42cm hoog dus). Aan de binnenkant afgewerkt met worteldoek.

De hoogste bakken zijn we nog niet aan begonnen, maar worden op dezelfde manier gemaakt als de middelste bakken, maar met een constructie die 5 planken hoog wordt en daarmee eindigt op 70cm.
Deze bakken zullen niet tot aan de grond gevuld worden met grond, maar een opgehoogde bak worden met een diepte van 40cm voor de grond. Op die manier kan het zijn eigen vocht beter vasthouden. In de hoge bakken komen ook geen grotere planten te staan dan heide/lavendel/aardbeiplantjes e.d.

Onze zitbank komt tegen deze hoge bakken aan, waarbij de rugleuning 80cm hoog wordt totaal, zodat je net boven de bakken eindigt en niet je haar/hand/arm in de bak steekt per ongeluk.
H12 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:15:
[...]

Het is sowieso raadzaam om een afscheiding tussen je hout en de grond te plaatsen. Sommige houtsoorten kunnen iets gaan werken/kromtrekken en dan kan de grond uit de bak tussen de ontstane kieren uitspoelen.

Houd er rekening mee dat een simpel worteldoek alleen het uitspoelen de grond en doorgroei van wortels (redelijk) tegen gaat. Je hout wordt en blijft dus wel vochtig vanuit de zijde van de grond. Met een goede houtsoort, zoals al aangeraden, is dit mogelijk geen probleem.
Als je een waterdicht (HD)PE-folie achter het hout plaatst kan er niet continue, of eigenlijk geen, vocht ' indringen' vanuit de grond. Dit scherm achter en onder het hout plaatsen zorgt er voor dat het hout alleen van (opspattende) neerslag nat wordt en ook weer vrij kan drogen, de grond in de bak staat zo ook in verbinding met de volle grond er onder.
We hebben een combinatie gebruikt inderdaad van vijverfolie en worteldoek waarbij de onderkant van de bak open is naar de volle grond, dat kan goed met de lage en middelste bakken (20cm en 40cm hoogte)

[ Voor 31% gewijzigd door Nomad op 15-08-2017 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Niet online
Nomad schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:23:
[...]

We (naja vooral ik :P) zijn al lekker aan het bouwen geslagen, maar helaas vorige week 2 weken geleden alweer bijna door mijn rug gegaan en daarmee zijn de werkzaamheden ook even stil komen te liggen. Ondertussen redelijk beter en zal binnenkort wel verder gaan bouwen vermoed ik :)

Uiteindelijk hebben we gekozen voor 3 verschillende hoogtes qua bakken.
De laagste is gemaakt van 40cm hoge borderrand (waarvan 20cm boven de grond).
De middelste hoogte heeft als fundering deze elementen, op 5cm na geheel de grond in.
En daarboven op een houten constructie van geimpregneerd hout met palen op de hoeken, in dit geval 3 planken hoog van 14cm per stuk (totaal 42cm hoog dus). Aan de binnenkant afgewerkt met worteldoek.

De hoogste bakken zijn we nog niet aan begonnen, maar worden op dezelfde manier gemaakt als de middelste bakken, maar met een constructie die 5 planken hoog wordt en daarmee eindigt op 70cm.
Deze bakken zullen niet tot aan de grond gevuld worden met grond, maar een opgehoogde bak worden met een diepte van 40cm voor de grond. Op die manier kan het zijn eigen vocht beter vasthouden. In de hoge bakken komen ook geen grotere planten te staan dan heide/lavendel/aardbeiplantjes e.d.

Onze zitbank komt tegen deze hoge bakken aan, waarbij de rugleuning 80cm hoog wordt totaal, zodat je net boven de bakken eindigt en niet je haar/hand/arm in de bak steekt per ongeluk.
Ouch! Hopelijk ben je er snel weer bovenop. Klinkt als een stevige en mooie constructie. Wellicht gaan wij onze bakken ergens volgend jaar soortgelijk doen.

Heb/maak je gaten aan de onderkant van de (houten) bakken zodat hemelwater er weer uit kan? Of timmer je het nou juist dicht zodat het water beter wordt vastgehouden? Wij hebben een aardbeien constructie met dakgoten (verticaal moestuinieren) en daar expres gaten in gemaakt. Weliswaar aan de zijkant (ong 1cm vanaf onderkant dakgoot) zodat niet ál het water gelijk eruit loopt. Maar als het een keer flink stort het overtollige water wel weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
KleinDraakje schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:32:
[...]

Ouch! Hopelijk ben je er snel weer bovenop. Klinkt als een stevige en mooie constructie. Wellicht gaan wij onze bakken ergens volgend jaar soortgelijk doen.

Heb/maak je gaten aan de onderkant van de (houten) bakken zodat hemelwater er weer uit kan? Of timmer je het nou juist dicht zodat het water beter wordt vastgehouden? Wij hebben een aardbeien constructie met dakgoten (verticaal moestuinieren) en daar expres gaten in gemaakt. Weliswaar aan de zijkant (ong 1cm vanaf onderkant dakgoot) zodat niet ál het water gelijk eruit loopt. Maar als het een keer flink stort het overtollige water wel weg kan.
De hoge bakken, die niet in de volle grond komen, krijgen een waterafvoer systeem inderdaad. De bak is in principe dicht, maar er loopt een 80mm rioleringsbuis gehalveerd over de bodem, die aan de bovenkant gaatjes heeft. Daarmee kan water maximaal 4cm hoog op de bodem blijven staan, daarna loopt het dus via die buis naar buiten. De bak wordt onderin gevuld met hydrokorrels, dat voorkomt verstopping van eerdergenoemde gaatjes en helpt de vochtregulering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Niet online
Nomad schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:38:
[...]

De hoge bakken, die niet in de volle grond komen, krijgen een waterafvoer systeem inderdaad. De bak is in principe dicht, maar er loopt een 80mm rioleringsbuis gehalveerd over de bodem, die aan de bovenkant gaatjes heeft. Daarmee kan water maximaal 4cm hoog op de bodem blijven staan, daarna loopt het dus via die buis naar buiten. De bak wordt onderin gevuld met hydrokorrels, dat voorkomt verstopping van eerdergenoemde gaatjes en helpt de vochtregulering.
Aha slim. Wel geavanceerder dan dat wij het zouden doen, maar dat komt omdat we niet teveel willen investeren in een gehuurd huis/tuin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-06 14:06

H12

Top dat je er goed over nagedacht hebt hoe de vochtregulering in zo'n afgesloten bak werkt. Dit gaat zeker bevorderlijk zijn voor de groei en het behoud van je planten, nooit geheel verzadigde grond maar wel een 'waterreservoir' om directe verdroging tegen te gaan. Alhoewel ik geen heb verstand van planten, wel van water.
De middel- en lage bakken lijken ook degelijk ontworpen.

En uiteraard beterschap, ik hoop dat je snel van het geheel kunt genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Niet online
Ik ben benieuwd of je nog verder hebt gebouwd en er wellicht nog veranderingen in je bouwplannen zijn geweest. Of, wellicht een eindresultaat foto? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 06:01
off-topic: welke software heb je gebruikt om de tuintekening te maken? Of heeft een tuinarchitect deze aangeleverd?
Pagina: 1