Een aantal vragen voor ik op zoek ga voor een monitor.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 18:03
Beste beeldscherm bazen,

Op het moment maak ik al redelijke tijd gebruik van een Iiyama ProLite GB2488HSU-B1, en hoewel ik het 144Hz beeld in Windows erg rustig vind kijken en totaal geen last krijg van mijn ogen zitten er toch ook wel wat nadelen aan vind ik.

* Ten eerste haal ik ondanks dat ik in het bezit ben van een MSI GeForce GTX 1080 GAMING X+ 8G op 1080p (de max van deze monitor) maar met weinig nieuwe games echt de 144 fps.
* Met het bekijken van video's en vooral donkere scenes/stukken merk ik toch dat ik met dit TN paneel snel last heb van color banding en de kleuren dus niet mooi overlopen.
* En als laatste is natuurlijk de inkijkhoek van een TN paneel nooit echt super.

Nu wil ik graag een groter scherm (27") en heb ik hierover al op verschillende pagina's gelezen dat 1920x1080 op een 27"monitor niet aan te raden is.
Is dit echt het geval en is het dan ook slim om de overstap te maken naar 1440p (2560x1440)?

Aangezien er geen 27" A-MVA schermen zijn op deze 1440p resolutie (wel op 32" maar dat is mij VEEL te groot) zal de keuze (indien 1440p echt geadviseerd wordt) op een monitor met IPS paneel komen.

3 eigenschappen waarin ik veel verschil zie is het Dynamisch contrast van 5 miljoen t/m 30 miljoen, de kleurdiepte (8-bit of 10-bit) en het soort backlight (Edge-lit of onbekend), zijn dit eigenschappen om echt rekening mee te houden of is het "verwaarloosbaar"?

Graag zou ik hierbij van jullie kennis gebruik willen maken! _/-\o_

Beste antwoord (via Cowamundo op 01-08-2017 11:01)

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-10 14:21
Ik kan er wel een paar beantwoorden:

27" 1080p is niet aan te raden omdat je de afzonderlijke leds en het grid waarin ze liggen met het blote oog kunt zien op een afstand van ongeveer 50cm. Daardoor doet het extreem korrelig aan.

Dynamische contrast = marketing. Het zijn niet verifiëerbare waarden en veelal onzin. Het statische contrast is het belangrijkst. Reviews zijn de beste plek om te vinden hoe het écht zit, want de waarden van leveranciers zijn over het algemeen niet te vertrouwen aangaande dynamisch contrast.

8-bit is prima voor 99% van de consumenten. 10-bit (en 12-bit) is vooral voor professionals. 10-Bit monitoren zijn vaak niet geschikt voor gaming door een vaak wat slechtere input-lag en/of langzamere grey-to-grey snelheid (10ms of hoger). Daardoor kun je ghosting ervaren in games. Vooral textures met grote contrastverschillen zijn dan zeer storend om naar te kijken.
Waar je op moet letten is dat je geen 6-bit+frc koopt. Veel goedkopere TN-panelen en ook veel IPS panelen gebruiken deze techniek. Door het beperkte kleurenpalet ga je banding ervaren en het contrast is ook vaak minder.

Backlight is tegenwoordig bijna altijd edge-lit of in het geval van oleds zelfs géén backlight (maar vind maar eens een betaalbare oled-monitor.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
Ik kan er wel een paar beantwoorden:

27" 1080p is niet aan te raden omdat je de afzonderlijke leds en het grid waarin ze liggen met het blote oog kunt zien op een afstand van ongeveer 50cm. Daardoor doet het extreem korrelig aan.

Dynamische contrast = marketing. Het zijn niet verifiëerbare waarden en veelal onzin. Het statische contrast is het belangrijkst. Reviews zijn de beste plek om te vinden hoe het écht zit, want de waarden van leveranciers zijn over het algemeen niet te vertrouwen aangaande dynamisch contrast.

8-bit is prima voor 99% van de consumenten. 10-bit (en 12-bit) is vooral voor professionals. 10-Bit monitoren zijn vaak niet geschikt voor gaming door een vaak wat slechtere input-lag en/of langzamere grey-to-grey snelheid (10ms of hoger). Daardoor kun je ghosting ervaren in games. Vooral textures met grote contrastverschillen zijn dan zeer storend om naar te kijken.
Waar je op moet letten is dat je geen 6-bit+frc koopt. Veel goedkopere TN-panelen en ook veel IPS panelen gebruiken deze techniek. Door het beperkte kleurenpalet ga je banding ervaren en het contrast is ook vaak minder.

Backlight is tegenwoordig bijna altijd edge-lit of in het geval van oleds zelfs géén backlight (maar vind maar eens een betaalbare oled-monitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Cowamundo schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:17:
* Ten eerste haal ik ondanks dat ik in het bezit ben van een MSI GeForce GTX 1080 GAMING X+ 8G op 1080p (de max van deze monitor) maar met weinig nieuwe games echt de 144 fps.
Maar zolang de game boven de 60fps blijft heb je voordeel tov een standaardmonitor. Als je voor een G-sync monitor gaat zul je sowieso soepeler beeld hebben ongeacht het aantal FPS.
Nu wil ik graag een groter scherm (27") en heb ik hierover al op verschillende pagina's gelezen dat 1920x1080 op een 27"monitor niet aan te raden is.
Geen persoonlijke ervaring met 1080p op 27" maar wel met 1440p op 27" en dat is wat mij betreft dikke prima, ik zou zelf nooit 1080p op zulke grote schermen willen.
3 eigenschappen waarin ik veel verschil zie is het Dynamisch contrast van 5 miljoen t/m 30 miljoen, de kleurdiepte (8-bit of 10-bit) en het soort backlight (Edge-lit of onbekend), zijn dit eigenschappen om echt rekening mee te houden of is het "verwaarloosbaar"?
Wat betreft dynamisch contrast; dit is eigenlijk een gevaarlijke en weinig objectieve waarde. Dynamisch contrast is de verhouding tussen wit met maximale backlight gedeeld door het zwart met minimale backlight. Het zegt dus in de regel meer over hoe de verhouding tussen minimum en maximum van de gebruikte backlight (of dat nu local dimming of global is), dan echte contrastverhoudingen. Kort door de bocht; een fellere lamp als backlight erin hangen kan iedereen.

Statische contrastverhouding zegt juist wat over het paneel zelf, en die is typisch ruwweg 1000:1 voor IPS-panelen en 3000:1 voor MVA-panelen. Overigens zijn ze wel bezig met HDR voor monitoren, dus wellicht is dat nog wel interessant. Dan wel gepaard met local dimming geloof ik, maar indien goed toegepast kan dat zeker voordelen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
Als eerst wil ik jullie bedankt voor jullie uitleg!

@GromuhlDjun Thanks, die korreligheid wil ik juist voorkomen, 27 inch it is!

@A Lurker G-Sync heb ik naar gekeken maar ik vind de 27" IPS monitoren wel erg prijzig.

Na een beetje zoeken, lezen, filteren en nadenken ben ik momenteel/voorlopig tot de volgende monitor gekomen:

Iiyama ProLite XB2788QS-B1

Na het doorlezen van de handleiding kwam ik de volgende punten tegen:
Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/bb8nizk7h/Monitor.jpg

Wat is het verschil tussen de Synchronisatie Frequentie en de Max ondersteunde resolutie want het spreekt elkaar een beetje tegen? :?

Ook viel mij op dat er via HDMI en DisplayPort dus 10-bit kleurweergaven is?

EDIT: Ook is de resolutie via Display Port hoger dan de "optimale resolutie", is het dan verstandiger om de HDMI kabel te gebruiken, displayport op 2880x1620, of display port op 2560x1440 ?

[ Voor 10% gewijzigd door Cowamundo op 01-08-2017 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
  • Nu online
Die 2880x1620 wordt gedownsampled naar 2560x1440 door je monitor. Leuke optie maar je computer zal natuurlijk gewoon op 2560x1440 de monitor moeten aansturen voor optimale beeldkwaliteit.

Verder is het zo dat je scherm 60Hz beelden weergeeft, maar hij kan wel op andere frequenties synchroniseren met je videokaart. Zoals je kan zien is 60Hz in alle gevallen ondersteund als synchronisatiefrequentie (getuige de ranges 40-60 etc), dus het spreekt elkaar zeker niet tegen.

Wat al die frequenties technisch precies betekenen weet ik ook niet, dan zou je ook even verder in FreeSync moeten duiken of reviews moeten lezen van deze monitor.

[ Voor 3% gewijzigd door A Lurker op 01-08-2017 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
Als ik dat lees: met freesync ingeschakeld, kriijg je 40hz-60hz. Dus als je onder de 40fps zakt, heb je weer te maken met normale vsync (of je krijgt mogelijk tearing)
Zonder freesync kan de monitor dus werken op waarschijnlijk 50, 60 of 75hz. Dat varieert niet en zal je vast kunnen zetten in je monitor opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowamundo
Check, bedankt!

Maakt het ondanks de 10-bit via hdmi en displayport nog uit welk van de twee je gebruikt of beter werkt?

Als ik deze monitor ga aanschaffen ga ik mijn oude toch pas verkopen als ik tevreden ben en kan ik dus ze ook nog even side by side vergelijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Nu online
GromuhlDjun schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:51:
Als ik dat lees: met freesync ingeschakeld, kriijg je 40hz-60hz. Dus als je onder de 40fps zakt, heb je weer te maken met normale vsync (of je krijgt mogelijk tearing)
Zonder freesync kan de monitor dus werken op waarschijnlijk 50, 60 of 75hz. Dat varieert niet en zal je vast kunnen zetten in je monitor opties.
Maar met een nVidia kaart zul je helaas geen gebruik kunnen maken van FreeSync. De monitor zal wel werken, maar de FreeSync feature zal uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
A Lurker schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:46:
[...]

Maar met een nVidia kaart zul je helaas geen gebruik kunnen maken van FreeSync. De monitor zal wel werken, maar de FreeSync feature zal uit staan.
Klopt, dat is wel iets om rekening mee te houden!
Pagina: 1