12 volt aftappen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:49
Mijn vraag
Met de vakantie voor de deur ben ik op zoek naar een mogelijkheid om 12 volt af te tappen in de auto. Ik heb dit nodig voor enerzijds de navigatie, anderzijds de koelbox en tenslotte ook nog voor de wifi hotspot. Ik heb al het nodige onderzoek gedaan, maar wil even weten wat jullie ervaringen zijn en wat de beste oplossing volgens jullie is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eigenlijk zijn er vier opties mogelijk.
  1. Via de sigarettenaanstekers. Ik heb er twee in de auto: één bij de radio, één tussen de voorstoelen achter. Ik heb dit vorig jaar al gedaan, alleen viel de stekker er met regelmaat uit. Nu wil ik de kabel ook niet zichtbaar wegwerken, evenals de wifi hotspot. Beiden wil ik uit het zicht hebben.
  2. Via het aftappen van de radio. Ik zou dan via de ISO stekker dit kunnen aftappen. Kroontje ertussen en klaar. Voordeel is bovendien dat ik voldoende ruimte heb achter het dashboard op dit specifieke punt.
  3. Via de zekeringenkast. Ik zou dan een zekeringenadapter kunnen gebruiken. Mijn zekeringenkast is diep genoeg om dit te kunnen doen. Wel is er iets minder ruimte achter het dashboard om de rest weg te kunnen werken.
  4. Via de accu. Valt af vanwege constante stroom.
Via het aftappen van de radio heeft mijn voorkeur nu. Maar kan dit zomaar? Gaat dit niet storen? De zekeringenkast is by far het eenvoudigst en heeft mijn tweede keus.

Belangrijker is echter: wat is het veiligst. Zowel voor mij als bestuurder als voor de elektronica. Ik zit er niet op te wachten om de auto afgefakkeld in Zuid Frankrijk te zien staan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Ik denk dat je ook rekening moet houden met stroomgebruik, wat de zekering aan kan, en of je dan nog snel de apparatuur kan uitschakelen als er iets mis gaat.

Met de sigarettenaansteker heb je het voordeel dat ze door de fabrikant al gemaakt zijn met eindgebruikers in gedachte, dus met zekering, makkelijk verbinden/ontkoppelen, en geen effect op de rest van de electronica in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
johnkeates schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:33:
Met de sigarettenaansteker heb je het voordeel dat ze door de fabrikant al gemaakt zijn met eindgebruikers in gedachte, dus met zekering, makkelijk verbinden/ontkoppelen, en geen effect op de rest van de electronica in de auto.
Alleen de koelbox wil ik makkelijk kunnen ontkoppelen. Die wil ik eventueel nog wel via de aansteker doen. Maar de andere twee liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zoek eerst eens goed uit wat max ampere is op elke optie, radio en sigarettenaansteker zitten in de range van 2 tot 10A, navigatie en wifi hotspot kan je makkelijk, maar een koelkast is toch iets ander kaliber.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Direct van de accu met een zwevende zekering is dé manier om af te tappen. Zomaar aansluiten op draden van de radio is niet wijs. ws kabels te dun, of te ligt afgezekerd.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 21:58
Kun je niet makkelijk bij de sigarettenaansteker, als in, de achterkant? Ik heb zelf tussen de aansteker en de originele kabel een splitter gemaakt. Toevallig paste de standaard kabelschoentjes van de bouwmarkt er zo op. Hiermee dus een Y-kabel gemaakt en zo de 12V naar de plek getrokken waar ik deze nodig had.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:39
Ik heb de subwoofervoeding gepakt. Die zit al via een dikke (10mm2) kabel achterin de kofferbak. Koelbox zit hier ook op.
Met een simpel relais+optocoupler gebruik ik de schakeldraad van de radio. Op die manier schakelt de koelbox uit als het contact uitgaat (en dus geen lege accu)

Wifi hotspot en dergelijke kun je ook prima voeden met een powerbankje of een sigaretten-usb-ding: Koop gewoon zo'n multipoort USB voeding.

Overigens: Wat voor koelbox is het? Een peltierding koelt ruk en maakt herrie. Een absorbtiekoelbox (heb ik zelf) werkt beter, echter voordat die koel is ben je een paar uur verder...

Concreet: Tenzij het een compressorkoelbox is kun je beter een paar koelelementen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
Steefph schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:44:
Kun je niet makkelijk bij de sigarettenaansteker, als in, de achterkant? Ik heb zelf tussen de aansteker en de originele kabel een splitter gemaakt. Toevallig paste de standaard kabelschoentjes van de bouwmarkt er zo op. Hiermee dus een Y-kabel gemaakt en zo de 12V naar de plek getrokken waar ik deze nodig had.
Ik ben eruit. Het wordt deze oplossing en dan gaat het om de 12V stekker in het dashboard. Het demonteren van de middenconsole is (volgens YouTube) ongeveer 5 minuten werk en dan kan ik snel een aftakking maken. De 12V van de aansteker ziet er qua bekabeling ook al een stuk degelijker uit als de ISO-stekker naar de radio.

Als ik de onderste helft van de middenconsole eruit haal, dan heb ik eigenlijk ook direct voldoende ruimte om de wifi hotspot neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

DJSmiley schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:58:

Concreet: Tenzij het een compressorkoelbox is kun je beter een paar koelelementen nemen.
Alleen wil je die volgens mij niet echt op je sigarettenaansluiting hebben zitten :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:39
SinergyX schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:10:
[...]

Alleen wil je die volgens mij niet echt op je sigarettenaansluiting hebben zitten :P
Eens. Maar eigenlijk wil je niets wat >5A continue trekt op dat ding hebben zitten. Ik heb bij sommige auto's wel eens de bedrading gezien en het zou mij niet lekker zitten om daar een koelbox of watdanook op te hebben zitten.

Een beetje koelboxding trekt snel 75watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
DJSmiley schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:16:
[...]

De koelbox kan ik eventueel rechtstreeks op de accu vastzetten. Dus dat heb ik al getackeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:11
DJSmiley schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:16:
[...]

Eens. Maar eigenlijk wil je niets wat >5A continue trekt op dat ding hebben zitten. Ik heb bij sommige auto's wel eens de bedrading gezien en het zou mij niet lekker zitten om daar een koelbox of watdanook op te hebben zitten.

Ik kan dit bevestigen, alleen is de bedrading niet het grootste probleem, maar de plug aan de koelbox. Alle stroom moet via een slecht contact makend puntje door een plug die eigenlijk nooit goed vast zit. Bij mijn koelbox werd de plug gloeiend heet, niet met blote handen vast te pakken.

Rechtstreeks aan de accu is inderdaad het beste met zo'n ding :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-06 20:38

mark-k

AKA markkNL

Wat je ook doet, zorg dat het afgezekerd zit. Dus als je iets rechtstreeks op je accu gaat aansluiten zet er dan zelf een zekering tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:50
Ik heb een relais gekocht en in de achterbak aangesloten dat hij inschakelt zodra de motor draait. Van daar komen er contacten van de accu gezekerd naar een sigaretten plug waar je naar hartelust stroom kan aftappen voor de koelbox. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Een WiFi hotspot voor op vakantie in de auto 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
FastFred schreef op maandag 31 juli 2017 @ 20:23:
Is toch ideaal? Je sluit 1 onbeperkt telefoonabonnement af en je hele gezin kan er van profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
FastFred schreef op maandag 31 juli 2017 @ 20:23:
Ja, waarom niet? Ik neem aan dat jij anno 2017 toch ook gewoon je telefoon gebruikt in het buitenland of zoek je nog elke keer keurig een telefooncel op met een prepaid telefoonkaartje van 10 Franse franc? ;)

In plaats van wifi van de camping gebruiken, gebruik ik gewoon een wifi hotspot van mezelf. Ik druk er een Frans kaartje in en tadaa... Iedereen heeft internet. Geen gepruts met tethering. Niet tijdens de vakantie, maar ook niet als we binnenkort naar Zandvoort gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:50
Waarom een frans kaartje? Is het internet daar zoveel goedkoper dan in Nederland? Gaat tegenwoordig uit je bundel..

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
LED-Maniak schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:02:
Waarom een frans kaartje? Is het internet daar zoveel goedkoper dan in Nederland? Gaat tegenwoordig uit je bundel..
Om deze reden: nieuws: Vakantiegangers klagen over traag mobiel internet T-Mobile. Als NL-providers het internetverkeer in het buitenland afknijpen, dan kan ik dus nog steeds niets beginnen met mijn wifi-hotspot. Daarmee blijft dus automatisch een lokale provider over. En natuurlijk: als blijkt dat het meevalt met het afknijpen, dan ga ik niet eens moeilijk doen. Die wifi hotspot blijft wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
mind123 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:06:
Om deze reden: nieuws: Vakantiegangers klagen over traag mobiel internet T-Mobile. Als NL-providers het internetverkeer in het buitenland afknijpen, dan kan ik dus nog steeds niets beginnen met mijn wifi-hotspot.
Het zijn niet de Nederlandse providers die het knijpen doen, maar juist de buitenlandse...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
Bij deze dan nog even de opvolging:

Uiteindelijk bleek het nog wat meer moeite te zijn om de middenconsole te verwijderen. Het YouTube filmpje liet een ouder model auto / middenconsole zien. Uiteindelijk ben ik ongeveer 10 minuten bezig geweest met het verwijderen van de middenconsole.

Het aftappen van de sigarettenaansteker bleek verder een koud kunstje. Ik had al een voorziening waarbij ik direct de TomTom en telefoon op een USB-poort kon aansluiten en het was verder een kwestie van kabeltje trekken, tie-ripje eromheen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
mind123 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:28:
Mijn vraag
Met de vakantie voor de deur ben ik op zoek naar een mogelijkheid om 12 volt af te tappen in de auto. Ik heb dit nodig voor enerzijds de navigatie, anderzijds de koelbox en tenslotte ook nog voor de wifi hotspot. Ik heb al het nodige onderzoek gedaan, maar wil even weten wat jullie ervaringen zijn en wat de beste oplossing volgens jullie is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eigenlijk zijn er vier opties mogelijk.
  1. Via de sigarettenaanstekers. Ik heb er twee in de auto: één bij de radio, één tussen de voorstoelen achter. Ik heb dit vorig jaar al gedaan, alleen viel de stekker er met regelmaat uit. Nu wil ik de kabel ook niet zichtbaar wegwerken, evenals de wifi hotspot. Beiden wil ik uit het zicht hebben.
  2. Via het aftappen van de radio. Ik zou dan via de ISO stekker dit kunnen aftappen. Kroontje ertussen en klaar. Voordeel is bovendien dat ik voldoende ruimte heb achter het dashboard op dit specifieke punt.
  3. Via de zekeringenkast. Ik zou dan een zekeringenadapter kunnen gebruiken. Mijn zekeringenkast is diep genoeg om dit te kunnen doen. Wel is er iets minder ruimte achter het dashboard om de rest weg te kunnen werken.
  4. Via de accu. Valt af vanwege constante stroom.
Via het aftappen van de radio heeft mijn voorkeur nu. Maar kan dit zomaar? Gaat dit niet storen? De zekeringenkast is by far het eenvoudigst en heeft mijn tweede keus.

Belangrijker is echter: wat is het veiligst. Zowel voor mij als bestuurder als voor de elektronica. Ik zit er niet op te wachten om de auto afgefakkeld in Zuid Frankrijk te zien staan.
Ik laat dit altijd door de dealer doen.
Ik heb wat dashcams draaien en wil daarvoor altijd een extra aansluiting in het dashboardkastje. Maar liefst geschakeld op het contact.
En de kofferbak één voor een koelbox.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
dfrenner schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:52:
Ik laat dit altijd door de dealer doen.
In dit geval was ik binnen 15 minuten en voor minder dan 5 euro aan materiaalkosten klaar. Natuurlijk kan ik het door de dealer laten doen, maar dat was minstens 1 uur arbeidsloon geweest plus materiaalkosten. In totaal kostte me dat ongeveer 120,- euro en dat was het me niet waard. Ik had het hoogstens overwogen als ik een auto had van 2-3 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
mind123 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:41:
In dit geval was ik binnen 15 minuten en voor minder dan 5 euro aan materiaalkosten klaar. Natuurlijk kan ik het door de dealer laten doen, maar dat was minstens 1 uur arbeidsloon geweest plus materiaalkosten. In totaal kostte me dat ongeveer 120,- euro en dat was het me niet waard. Ik had het hoogstens overwogen als ik een auto had van 2-3 jaar oud.
Hangt heel erg per dealer af.
Bij Ford was ik 50 euro kwijt, maar laatst bij Peugeot 171 euro.

Ach zakelijke kosten, btw eraf en van het bruto salaris...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1111095

Ik heb een draadje aan een zekering gesoldeerd, maar er bestaan ook connectoren, bij een autoonderdelen shop te koop. Als je een dubbele neemt, houdt je de orginele zekering en zekert de aftap af met een zekering naar keuze. Veilig en snel zonder breekwerk
Drewes55

https://goo.gl/images/b3hccW

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1111095 op 01-09-2018 06:23 . Reden: Toevoeging ]

Pagina: 1