Ben aan het nadenken over hoe ik het netwerk in mijn nieuwe woning zal aanpakken.
Hierbij alvast de aparaten die aangesloten moeten worden:
Bedraad

Zoals jullie zien zal er dus een modem-only telenet modem zijn. Als ik het goed begrepen heb dien ik, om de interactiviteit van de digicorder te behouden, nog een extra switch te voorzien waarop ik dan de digicorder en een eigen router aansluit. Deze staat rechtsboven op de afbeelding. Ik heb nog een gigabit 8poort switch van D-link liggen, ik dacht deze daarvoor te gebruiken. Goed idee of niet?
Verder spreekt de tekening voor zich denk ik. Qua router twijfel ik tussen een "Edgerouter X" en een "Unifi Security Gateway". Is er, in mijn situatie een bepaalde reden om of het een, of het ander te gebruiken?
Qua switch gaf de simulator op de Ubiquiti website aan een "Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W" te gebruiken.
Qua aantal poorten kom ik hier wel mee toe, terwijl 8 poorts sowieso te krap is. Ook de PoE lijkt me handig gezien de draadloze access points. De prijs van bijna €300 is wel een beetje hoog.
Dan mijn concrete vragen:
Hierbij alvast de aparaten die aangesloten moeten worden:
Bedraad
- Telenet digicorder
- Smart tv
- Soundbar
- PS4 PRO
- KODI PC naast tv
- Vaste PC in buroruimte
- Één (of meerdere indien nodig) draadloze access points
- 2 smartphones
- Tablet
- 3 laptops
- Eventuele gasten

Zoals jullie zien zal er dus een modem-only telenet modem zijn. Als ik het goed begrepen heb dien ik, om de interactiviteit van de digicorder te behouden, nog een extra switch te voorzien waarop ik dan de digicorder en een eigen router aansluit. Deze staat rechtsboven op de afbeelding. Ik heb nog een gigabit 8poort switch van D-link liggen, ik dacht deze daarvoor te gebruiken. Goed idee of niet?
Verder spreekt de tekening voor zich denk ik. Qua router twijfel ik tussen een "Edgerouter X" en een "Unifi Security Gateway". Is er, in mijn situatie een bepaalde reden om of het een, of het ander te gebruiken?
Qua switch gaf de simulator op de Ubiquiti website aan een "Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W" te gebruiken.
Qua aantal poorten kom ik hier wel mee toe, terwijl 8 poorts sowieso te krap is. Ook de PoE lijkt me handig gezien de draadloze access points. De prijs van bijna €300 is wel een beetje hoog.
Dan mijn concrete vragen:
- Gaat de opstelling zoals getekend zijn werk goed doen?
- D-link switch gebruiken tussen modem en router? (om digicorder af te splitsen)
- Router: welke kan ik hier best voor nemen?
- Switch: is er een goedkoper alternatief met evenveel poorten? Wat dan ivm PoE?
- Hebben jullie nog andere opmerkingen/tips? Eventueel ivm het telenet deel
- Gaat dit netwerk gemakkelijk te configureren zijn? Ik heb een kleine basiskennis ivm netwerken maar daar blijft het bij