Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen3950
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 22:22
Ben aan het nadenken over hoe ik het netwerk in mijn nieuwe woning zal aanpakken.

Hierbij alvast de aparaten die aangesloten moeten worden:

Bedraad
  • Telenet digicorder
  • Smart tv
  • Soundbar
  • PS4 PRO
  • KODI PC naast tv
  • Vaste PC in buroruimte
  • Één (of meerdere indien nodig) draadloze access points
Draadloos
  • 2 smartphones
  • Tablet
  • 3 laptops
  • Eventuele gasten
Qua apparatuur om dit alles aan te sluiten had ik gedacht aan volgend schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CXt2jlGtmtXY4r2AyKdOmfYZ/thumb.jpg

Zoals jullie zien zal er dus een modem-only telenet modem zijn. Als ik het goed begrepen heb dien ik, om de interactiviteit van de digicorder te behouden, nog een extra switch te voorzien waarop ik dan de digicorder en een eigen router aansluit. Deze staat rechtsboven op de afbeelding. Ik heb nog een gigabit 8poort switch van D-link liggen, ik dacht deze daarvoor te gebruiken. Goed idee of niet?

Verder spreekt de tekening voor zich denk ik. Qua router twijfel ik tussen een "Edgerouter X" en een "Unifi Security Gateway". Is er, in mijn situatie een bepaalde reden om of het een, of het ander te gebruiken?

Qua switch gaf de simulator op de Ubiquiti website aan een "Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W" te gebruiken.
Qua aantal poorten kom ik hier wel mee toe, terwijl 8 poorts sowieso te krap is. Ook de PoE lijkt me handig gezien de draadloze access points. De prijs van bijna €300 is wel een beetje hoog.

Dan mijn concrete vragen:
  1. Gaat de opstelling zoals getekend zijn werk goed doen?
  2. D-link switch gebruiken tussen modem en router? (om digicorder af te splitsen)
  3. Router: welke kan ik hier best voor nemen?
  4. Switch: is er een goedkoper alternatief met evenveel poorten? Wat dan ivm PoE?
  5. Hebben jullie nog andere opmerkingen/tips? Eventueel ivm het telenet deel
  6. Gaat dit netwerk gemakkelijk te configureren zijn? Ik heb een kleine basiskennis ivm netwerken maar daar blijft het bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

koen3950 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:14:
[...]

Verder spreekt de tekening voor zich denk ik. Qua router twijfel ik tussen een "Edgerouter X" en een "Unifi Security Gateway". Is er, in mijn situatie een bepaalde reden om of het een, of het ander te gebruiken?
De USG kan binnen de UniFi-omgeving beheerd worden, de Edgerouter X heeft een aparte, andere UI. Als je toch voor UniFi AP's en switches gaat ligt het voor de hand ook een UniFi router te nemen. Zo niet maakt het weinig uit, beide prima producten die voor hun prijs goede features en gemak bieden.
Qua switch gaf de simulator op de Ubiquiti website aan een "Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W" te gebruiken.
Qua aantal poorten kom ik hier wel mee toe, terwijl 8 poorts sowieso te krap is. Ook de PoE lijkt me handig gezien de draadloze access points. De prijs van bijna €300 is wel een beetje hoog.
Het is inderdaad redelijk aan de prijs. Voordeel is dat alles (vnl VLANs als je het over een switch hebt) van binnen de UniFi-omgeving beheerd kan worden. Verwacht je in het geheel geen gebruik van de management-features (VLANs dus) te maken, dan kun je voor een veel goedkopere unmanaged PoE switch gaan. Als je voor de router evenmin voor UniFi gaat kun je ook als je een managed switch wilt goedkopere opties vinden dan de UniFi switch. Nadeel is dat je dan *weer* een andere omgeving hebt om alles in te stellen. UniFi dient vooral het gemak.
Dan mijn concrete vragen:
  1. Gaat de opstelling zoals getekend zijn werk goed doen?
  2. D-link switch gebruiken tussen modem en router? (om digicorder af te splitsen)
Ben niet goed genoeg thuis in Telenet's TV-oplossingen om hier iets zinnigs over te roepen.
  1. Router: welke kan ik hier best voor nemen?
USG lijkt me verstandig.
  1. Switch: is er een goedkoper alternatief met evenveel poorten? Wat dan ivm PoE?
Er zijn tig switches met PoE beschikbaar die goedkoper zijn dan dit, ook managed switches. Wedervraag: wat wil je exact ermee?
  1. Hebben jullie nog andere opmerkingen/tips? Eventueel ivm het telenet deel
De UniFi UAP AC LR is in een binnenhuissituatie vrij onzinnig. Alle meerwaarde tov de goedkopere UAP AC Lite zit in de 2.4GHz, die je als het goed is alleen voor legacy/low-end meuk gebruikt. Ik zou ofwel voor de UAP AC Lite gaan, of als dat niet voldoet voor de UAP AC Pro.
  1. Gaat dit netwerk gemakkelijk te configureren zijn? Ik heb een kleine basiskennis ivm netwerken maar daar blijft het bij
Gemakkelijk zonder al teveel kennis configureren is juist de unique selling point van UniFi. Qua router en switch betaal je iets meer dan bij de alternatieven maar krijg je daar eenvoud/gemak voor terug. Als dat zwaar weegt in je beslissing zou ik voor UniFi router, switches en AP's gaan.

Goedkopere alternatieven zijn er zeker, maar dan moet je twee of drie verschillende configuratiesystemen aanleren. Ook geen rocket science, maar kost wel meer moeite.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen3950
Ik ben niet van plan om veel speciaals te doen met het netwerk. Zeker vLans etc heb ik niet nodig.

Het centraal beheren van alle toestellen is inderdaad iets dat met aantrekt in de unifi reeks, maar als ik een unmanaged switch zou nemen is het enige dat ik echt moet instellen de router, correct? Indien dat het geval is, is misschien de edgerouter ook geen slechte keuze, zeker de prijs mee in gedachten genomen.

Ik had de UAP AC LR in mijn wenslijst opgenomen omdat we een vrij lang huis hebben, met ook nog eens een diepe tuin en om te vermijden dat ik elke 15 meter een AP moet hangen (beton in plafonds en dikke muren) dacht ik dat de LR wel verstandig was. Maar indien dit niet het geval is zal ik zeker de andere opties ook eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_Te
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-02-2023
Ik denk dat het toch wel wat goedkoper/beter kan...

Als je de EdgeRouter POE-5 (169€) als router/firewall gebruikt heb je meteen 5 POE poorten en kan je de dure 16-poorts POE switch laten vallen. Voor het verschil kan je dan de Unifi AC-PRO ipv de LR kopen en dat lijkt me heel wat meer waar voor je geld.

Als je vervolgens een managed switch koopt voor je overige apparaten dan kan je eventueel die D-Link tussen de modem & router weglaten door gewoon een extra VLAN op de managed switch te voorzien voor al je "WAN" devices (digicorders/digiboxen). Maar als je niet echt met VLAN's wil gaan werken in de rest van je thuisnetwerk dan zou ik die D-Link gewoon laten staan en er nog een extra unmanaged 8-poort switch(je) bijkopen voor zo'n 30€ ipv 300€.

De EdgeRouters zijn wat moeilijker te configureren, maar ook daar zijn via google heel wat voorbeelden terug te vinden...

Als je toch liever alles Unifi hebt, kan je nog steeds kiezen om het AP gewoon via de meegeleverde POE injector van stroom te voorzien of om samen met de Unifi Secure Gateway (119€) de kleine 60W 8-poort Unifi POE switch te gebruiken. Die heeft maar 4 POE poorten, maar voor één AP heb je dan nog steeds héél wat room to grow. En die kleine switch heb je al voor 120€...

Ik zou alvast liever meer geld uitgeven aan een beter AP (of twee AP's) dan aan een duurdere switch...

Vergeet ook niet te kijken naar de Unifi CloudKey controller om je AP('s) te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

koen3950 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:17:
Ik ben niet van plan om veel speciaals te doen met het netwerk. Zeker vLans etc heb ik niet nodig.

Het centraal beheren van alle toestellen is inderdaad iets dat met aantrekt in de unifi reeks, maar als ik een unmanaged switch zou nemen is het enige dat ik echt moet instellen de router, correct?
Vergeet de AP's niet! Die moet je sowieso binnen de UniFi management console beheren. Dus vraag is of je de router daarbinnen wilt beheren (USG) of erbuiten (willekeurig andere router).
Indien dat het geval is, is misschien de edgerouter ook geen slechte keuze, zeker de prijs mee in gedachten genomen.
Het scheelt EUR 15, en is nagenoeg identiek qua prestaties/mogelijkheden. Je zit alleen met ander interface.
Ik had de UAP AC LR in mijn wenslijst opgenomen omdat we een vrij lang huis hebben, met ook nog eens een diepe tuin en om te vermijden dat ik elke 15 meter een AP moet hangen (beton in plafonds en dikke muren) dacht ik dat de LR wel verstandig was. Maar indien dit niet het geval is zal ik zeker de andere opties ook eens bekijken.
Hoe groot hebben we het hier over als je meerdere keren 15 meter noemt? :o

Ik betwijfel nog steeds of de LR zinnig is. Een UAP AC Lite kan in een open ruimte prima >100m goed signaal geven, en zodra je dikke muren hebt gaat een AC LR er ook niet doorheen (wederom omdat de 5GHz van de LR geen steek beter is dan van de Lite). Als je muren hebt waar geen WiFi doorheen gaat, heb je aan beide kanten een AP nodig, ongeacht hoe groot of klein de vertrekken zijn.

Verder met hierboven eens qua dingen om over na te denken :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:47

PromWarMachine

Forsaken Archer

dion_b schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:42:
[...]

Vergeet de AP's niet! Die moet je sowieso binnen de UniFi management console beheren. Dus vraag is of je de router daarbinnen wilt beheren (USG) of erbuiten (willekeurig andere router).
Dit inderdaad!

Ik heb in mijn 'netwerk upgrade' wenslijst ook gewoon de Unify switch meegenomen.
Liever meteen goed, wat mij betreft.. Een dumb switch en dan de AP met een injector voeden kan ook goed, maar een managed switch van een 'ander' merk, makes no sense to me. :)
Hoe groot hebben we het hier over als je meerdere keren 15 meter noemt? :o

Ik betwijfel nog steeds of de LR zinnig is. Een UAP AC Lite kan in een open ruimte prima >100m goed signaal geven, en zodra je dikke muren hebt gaat een AC LR er ook niet doorheen (wederom omdat de 5GHz van de LR geen steek beter is dan van de Lite). Als je muren hebt waar geen WiFi doorheen gaat, heb je aan beide kanten een AP nodig, ongeacht hoe groot of klein de vertrekken zijn.
Dit is ook een belangrijk punt.
Een vergelijking die ik hier pas las: vergelijk de 5Ghz band met lichtinval. Zo werkt je bereik ook ongeveer. :)

Ik ga voor mijn woning met 1 extra verdieping en open trap beginnen met 1 AC PRO op de verdieping. Als dat onvoldoende blijkt, dan zet ik er beneden nog eentje bij.

Succes sowieso!

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Zonet hier ook ea omgebouwd naar Unify

Telenet modem => Digicorder op LAN Telenet Modem
=> Unify USQ=> LAN 1 => 24P Switch (unmanaged) => Unify AP AC LR
=> LAN 2 => Apple TV (netflix) als testje....

Bereik is prima (staat op max vermogen) maar opteer om later toch nog een 2e AP in de tuin te monteren (tuinhuis) en een 3e AP op de 1e of 2e vedieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen3950
Bedankt voor de input allen.

prijsverschil tussen edgerouter X (€55) en de unifi security gateway (€135) is toch iets groter dan €15? Nu, als ik toch de accesspoints ook via de unifi interface moet beheren dan misschien liefst de router ook ineens.
Qua router zal ik dus voor de USG gaan.

Dan de switch: unmanaged lijkt me voldoende voor mijn wensen? In het unifi gamma lijken me geen unmanaged 16 poorts switchen te zitten, correct? Dan zou het dus goedkoper zijn om 2x "Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)" te kopen? 1x 8poorts is te weinig, zie lijstje boven (en daar was ik mijn NAS nog op vergeten).
Is de PoE van bovenstaande switch compatibel met de UAPs (LR, lite, PRO)?
Om deze switchen aan te sluiten kan ik veronderstel ik gewoon de lan1 van de ene verbinden met de lan1 van de tweede? Of hoe sluit je dit aan?

Wat betreft Access Points: wat is in mijn situatie het voordeel van een PRO tov een lite of LR?
Als ik zou moeten kiezen tussen een lite of LR zou ik waarschijnlijk toch voor een LR gaan. Ik heb nog verschillende toestellen die geen 5ghz ondersteunen dus ik zou dan, tot deze vervangen worden, nog kunnen profiteren van de snellere 2,4ghz verbinding.

Dan vermeldt Eric_Te nog de cloudkey. Heeft het meerwaarde deze te installeren? Ik dacht begrepen te hebben dat je de controllersoftware ook op een pc of laptop kunt installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:35

darkrain

Moderator Discord

Geniet

koen3950 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:01:

prijsverschil tussen edgerouter X (€55) en de unifi security gateway (€135) is toch iets groter dan €15? Nu, als ik toch de accesspoints ook via de unifi interface moet beheren dan misschien liefst de router ook ineens.

Dan de switch: unmanaged lijkt me voldoende voor mijn wensen? In het unifi gamma lijken me geen unmanaged 16 poorts switchen te zitten, correct? Dan zou het dus goedkoper zijn om 2x "Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)" te kopen? 1x 8poorts is te weinig, zie lijstje boven (en daar was ik mijn NAS nog op vergeten).
Om deze switchen aan te sluiten kan ik veronderstel ik gewoon de lan1 van de ene verbinden met de lan1 van de tweede? Of hoe sluit je dit aan?

Wat betreft Access Points: wat is in mijn situatie het voordeel van een PRO tov een lite of LR?
Als ik zou moeten kiezen tussen een lite of LR zou ik waarschijnlijk toch voor een LR gaan. Ik heb nog verschillende toestellen die geen 5ghz ondersteunen dus ik zou dan, tot deze vervangen worden, nog kunnen profiteren van de snellere 2,4ghz verbinding.

Dan vermeldt Eric_Te nog de cloudkey. Heeft het meerwaarde deze te installeren? Ik dacht begrepen te hebben dat je de controllersoftware ook op een pc of laptop kunt installeren?
Ik zal proberen antwoord te geven op al je vragen.

2x 8 poorts switch betekend 13 poorten voor randapparatuur plus 1 keer uplink naar de USG en 1x op beide voor de link tussen de switches.
Switch 1 sluit je dus gewoon op 1 van de LAN poorten op Switch 2 aan.

De genoemde switches zijn compatible met de genoemde UAP's.

Voordeel van PRO ten opzichte van LR in jou specifieke geval kan ik niet zeggen, LR lijkt mij prima te voldoen...

Als je voor deze configuratie gaat is een Cloud Key wat mij betreft zeker de moeite waard. De controller is dan constant online en geeft je leuke statistieken (DPI). Ook het configureren van zowel de USG, USW's en UAP's kun je dan vanaf de Cloud Key doen, je kunt de controller software ook op een andere machine installeren... Wat voor jou het beste werkt moet je zelf even bepalen...

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen3950
darkrain schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:43:
[...]
Als je voor deze configuratie gaat is een Cloud Key wat mij betreft zeker de moeite waard. De controller is dan constant online en geeft je leuke statistieken (DPI). Ook het configureren van zowel de USG, USW's en UAP's kun je dan vanaf de Cloud Key doen, je kunt de controller software ook op een andere machine installeren... Wat voor jou het beste werkt moet je zelf even bepalen...
Ah dat is nieuw voor me, klinkt inderdaad interessant. Het configureren van de toestellen via de cloud key, gebeurt dat dan via een webpagina of hoe moet ik me dat voorstellen? Ik kan dan maw bv vanaf de iPad beschikken over de volledige interface waardat ik zonder cloudkey een pc/laptop zou moeten opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:35

darkrain

Moderator Discord

Geniet

koen3950 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:51:
[...]

Ah dat is nieuw voor me, klinkt inderdaad interessant. Het configureren van de toestellen via de cloud key, gebeurt dat dan via een webpagina of hoe moet ik me dat voorstellen? Ik kan dan maw bv vanaf de iPad beschikken over de volledige interface waardat ik zonder cloudkey een pc/laptop zou moeten opstarten?
De controller is inderdaad via een webpagina te bereiken voor de meeste functies.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 11:38
Ubiquiti is bezig met UNMS voor het managen van alle devices, maw het "voordeel" van de USG zal over een ~jaar zijn weggevallen. Daarnaast kun je Unify ook ergens anders draaien.

Ik zou voor de Edgerouter X gaan, paar AC Lite's en paar goedkope (al dan niet managed) switches ala TP-link.
Je hebt geen exotisch netwerk en je bent geen bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
z1rconium schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:27:
Ubiquiti is bezig met UNMS voor het managen van alle devices, maw het "voordeel" van de USG zal over een ~jaar zijn weggevallen. Daarnaast kun je Unify ook ergens anders draaien.

Ik zou voor de Edgerouter X gaan, paar AC Lite's en paar goedkope (al dan niet managed) switches ala TP-link.
Ja lekker handig, dan investeer je in een "fully-managed" netwerk, en dan moet je alles in 3 losse interfaces beheren :X . Ik heb thuis alles Unifi (USG, Switches & AP's) en het is juist heerlijk dat alles in 1 interface zit.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
DennusB schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:29:
[...]

Ja lekker handig, dan investeer je in een "fully-managed" netwerk, en dan moet je alles in 3 losse interfaces beheren :X . Ik heb thuis alles Unifi (USG, Switches & AP's) en het is juist heerlijk dat alles in 1 interface zit.
Dat zeg ik; over een jaar is UNMS min of meer klaar met alle ubiquiti devices.

Maar goed, wat zit jij dan "allemaal te beheren" in dat bizarre thuisnetwerkje van je ?

Als het goed is: helemaal niets. Je zet het op en klaar het werkt, die interface heb je nodig ten tijde van problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:02
z1rconium schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:27:

UNMS zie ik meer als een 'beheer' product voor een service provider die meerdere klanten moet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
z1rconium schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:34:
[...]

Dat zeg ik; over een jaar is UNMS min of meer klaar met alle ubiquiti devices.

Maar goed, wat zit jij dan "allemaal te beheren" in dat bizarre thuisnetwerkje van je ?

Als het goed is: helemaal niets. Je zet het op en klaar het werkt, die interface heb je nodig ten tijde van problemen.
Nee hoor, die interface heb je bijvoorbeeld ook nodig voor het gasten netwerk. Anders doet je portal het niet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
In de openingspost lees ik dat er ook een gastenwifi overwogen wordt. Dan ga je dus wel werken met VLAN's dus is 1 managed switch sowieso geen overbodige luxe.

Als kosten echt een issue zijn dan zou ik niet voor 1 16 poorts switch gaan. Eerder voor in ieder geval 1 UniFi 8 poorts 60 watt en verder een switch naar keuze(of dat nog een UniFi is, of een ander merk en of die managed of unmanaged is maakt dan niet zo heel veel uit).

Volgens mij is de USG toch hardwarematig gelijk aan de Edgerouter Lite? De Edgerouter X is volgens mij minder krachtig dan de USG en de Lite.

Met betrekking tot de AP's, als je de nieuwe gereviseerde modellen van de Lite of LR hebt(AC) dan zijn ze 802.3af compatible. Let daar wel even op, want UBNT heeft bij nieuwe switches ook de 24V Passive POE eruit gehaald. Ik zou trouwens eerder voor 2x Lite gaan dan 1x PRO als dat de keuze is(dus liever meer AP's dan duurdere AP's).

Een cloudkey is niet per se nodig maar wel handig. Als je graag wat besparen wil zou ik die eerst achterwege laten. Je kunt later altijd je controller op je pc/laptop nog migreren naar een cloudkey. Afhankelijk van welke NAS je hebt kun je het hier ook op draaien, of misschien heb je nog een Pii ligen?

[ Voor 14% gewijzigd door Qlimaxxx op 01-08-2017 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
m3gA schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:37:
[...]

UNMS zie ik meer als een 'beheer' product voor een service provider die meerdere klanten moet ondersteunen.
Cloudkey is hier ook voor bedoeld.
DennusB schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:38:
[...]
Nee hoor, die interface heb je bijvoorbeeld ook nodig voor het gasten netwerk. Anders doet je portal het niet ;)
Die zet je ook maar 1x op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:02
z1rconium schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:42:
[...]

Cloudkey is hier ook voor bedoeld.

[...]
Je kunt meerdere sites managen of als je het goed wil aanpakken een UniFi ASP. Maar als je meerdere productreeksen managed (airMax, UniFi, EdgeMax) heb je weinig aan alleen een cloudkey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ja, maar als je dan je controller uitzet doet je gasten netwerk t niet meer. Je Unifi Controller is VEREIST voor je guest portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
DennusB schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:46:
[...]

Ja, maar als je dan je controller uitzet doet je gasten netwerk t niet meer. Je Unifi Controller is VEREIST voor je guest portal.
Daarnaast kun je Unify ook ergens anders draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Beter lezen, het ging nu over EEN Unifi Controller, of die nou draait op een CloudKey of ergens in een datacenter in China boeit niks. Alleen met UMNS kan je je guest portal nog niet in de lucht houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

koen3950 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:01:

prijsverschil tussen edgerouter X (€55) en de unifi security gateway (€135) is toch iets groter dan €15?
Jazeker, maar wij hadden het over de EdgeRouter Lite. Die is functioneel identiek aan de USG en kost EUR 95, waar de USG EUR 110 kost (weet niet waar je EUR 135 ziet, maar dat kan goedkoper dus).
Nu, als ik toch de accesspoints ook via de unifi interface moet beheren dan misschien liefst de router ook ineens.

Dan de switch: unmanaged lijkt me voldoende voor mijn wensen? In het unifi gamma lijken me geen unmanaged 16 poorts switchen te zitten, correct? Dan zou het dus goedkoper zijn om 2x "Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)" te kopen? 1x 8poorts is te weinig, zie lijstje boven (en daar was ik mijn NAS nog op vergeten).[/]
Als je een unmanaged switch neemt, valt er (per definitie :z ) niets te managen - het is een dom ding waar je kabels in steekt, meer niet - dus heeft het nul meerwaarde om een UniFi switch te nemen.
De LR en Pro maken gebruik van 802.3af PoE. Elke switch die 802.3af ondersteunt is ermee compatibel, deze dus ook. De Lite is iets ingewikkelder. Aanvankelijk werd 802.3af niet ondersteund en werd enkel een proprietary 24V PoE erop ondersteund. Ongeveer een jaar terug is na veel geklaag gekozen om een nieuwe revisie van de Lite uit te brengen die ook 802.3af doet. Alles wat je nu nieuw koopt zou 802.3af moeten ondersteunen, maar het loont om vooraf navraag te doen en om te zorgen dat je kunt retourneren als per abuis nog oude stock geleverd wordt.
Op alle moderne switches is Auto MDI-X aanwezig, dus je kunt in beginsel iedere poort met iedere kabel verbinden aan elkaar.
Dat valt tegen. De LR heeft twee verschillen tov de Lite:
1) 3x3 MiMo (dus drie datastromen), maar enkel in de 2.4GHz
2) hoger zendvermogen

Eerste punt helpt met ontvangstgevoeligheid, maar sneller gaat het alleen worden als je clients ook drie datastromen aankunnen. Legacy/low-end 2.4GHz-only troep heeft doorgaans maar een enkele antenne, of misschien twee. Met een antenne ga je hoe hoog of laag je springt niet meer dan 50Mbps halen in 2.4GHz, met twee is 100Mbps de max - en een max die je niet vaak gaat halen, want interferentie, waar . Vergelijk dat met >500Mbps throughput met 5GHz op de Lite of LR. 2.4GHz is gewoon niet geschikt als je performance-eisen hebt - en daar gaat een UAP AC LR niets aan veranderen, punt.

Tweede punt is simpelweg in de EU niet toegestaan. Je mag in de 2.4GHz max 100mW/20dBm uitzenden. Je hebt er ook weinig aan, want je client is de beperkende factor en die kan niet harder uitzenden.

Wat je aan meerwaarde overhoudt: zinnig bereik van 183m (LR) vs 122m (Lite/Pro). Pas als je meer dan 122m wilt bereiken met een enkele AP heeft de LR toegevoegde waarde boven de Lite :o
Kan, maar staat die 24/7 aan? Dat is de meerwaarde van de cloudkey. Overigens kun je hetzelfde goedkoper bereiken met een Raspberry Pi, maar dat is iets meer knutselwerk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
DennusB schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:49:
[...]

Beter lezen, het ging nu over EEN Unifi Controller, of die nou draait op een CloudKey of ergens in een datacenter in China boeit niks. Alleen met UMNS kan je je guest portal nog niet in de lucht houden ;)
Beter lezen ?
Daarnaast kun je Unify ook ergens anders draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Wat bedoel je in godsnaam met Unify? Je schrijft het sowieso met een I, niet met een Y.

[ Voor 24% gewijzigd door DennusB op 01-08-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 14:47
@koen3950 Welke keuzes heb je uiteindelijk nog gemaakt en ben je tevreden met het resultaat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen3950
Knappa schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 08:36:
@koen3950 Welke keuzes heb je uiteindelijk nog gemaakt en ben je tevreden met het resultaat ?
Ik heb uiteindelijk gekocht:
- 2x Ubiquiti UniFi AP AC Lite
- Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W
- Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router
- Ubiquiti UniFi Cloud Key

Dit samen met een modem-only van telenet, waarachter ik een simple unmanaged gigabitswitch heb geplaatst waarop mijn digicorder en de router steken.

Ben er alleszins supertevreden over. Wifi dekking is uitstekend overal in huis (tot zelfs vanachter in de tuin). Gebruiksgemak van alle apparatuur is ook enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
koen3950 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:16:
[...]

Dit samen met een modem-only van telenet, waarachter ik een simple unmanaged gigabitswitch heb geplaatst waarop mijn digicorder en de router steken.

Ben er alleszins supertevreden over. Wifi dekking is uitstekend overal in huis (tot zelfs vanachter in de tuin). Gebruiksgemak van alle apparatuur is ook enorm.
Goed om te horen. Hier vrijwel dezelfde setup (2x Lite AP, 1x USG en 2x Unifi Switch 8-poorts) en controller op een VM in een DC in Amsterdam. Stabiel als een huis :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 12-09 13:37
Gefeliciteerd, ik heb ook een Cloudkey, USG, SW16-150, AP HD Pro + SW24 een half jaar draaien en er geen moment spijt van.

Ik zit nog te twijfelen om de SW24 te gaan vervangen door de SW16-XG (10 Gbit)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 16:22
Kan iemand me verlossen?
Ik wil graag mijn modem/router (T-Mobile Thuis) vervangen voor een Ubiquiti.
Ik heb op het internet gezocht naar de voor- en nadelen van de USG ten opzichte van de EdgeRouter en telkens werd er verteld dat de USG het net-niet is. In principe kun je net zoveel als met een EdgeRouter alleen is het minder gebruiksvriendelijk (lees CLI werk). De posts waren echter al van een tijdje geleden. Kan iemand me vertellen of de gebruiksvriendelijkheid verbeterd is?

Voor de duidelijkheid, ik twijfel tussen de volgende twee apparaten:
- UniFi USG Enterprise Gateway Router
- EdgeRouter 4 (even ervan uitgaande dat de SFP module past en werkt, anders wordt het de 3 Lite)

PS, heeft iemand ervaring met de EdgeRouter 4 en T-Mobile Thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Dr Pro schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:06:
Kan iemand me verlossen?
Ik wil graag mijn modem/router (T-Mobile Thuis) vervangen voor een Ubiquiti.
Ik heb op het internet gezocht naar de voor- en nadelen van de USG ten opzichte van de EdgeRouter en telkens werd er verteld dat de USG het net-niet is. In principe kun je net zoveel als met een EdgeRouter alleen is het minder gebruiksvriendelijk (lees CLI werk). De posts waren echter al van een tijdje geleden. Kan iemand me vertellen of de gebruiksvriendelijkheid verbeterd is?

Voor de duidelijkheid, ik twijfel tussen de volgende twee apparaten:
- UniFi USG Enterprise Gateway Router
- EdgeRouter 4 (even ervan uitgaande dat de SFP module past en werkt, anders wordt het de 3 Lite)

PS, heeft iemand ervaring met de EdgeRouter 4 en T-Mobile Thuis?
Je modem moet je sowieso laten staan, maar in bridge zetten.
Maaruhm, wat wil je precies met je USG/Edgerouter gaan doen dan? Ik heb hier een USG met 4 VLAN's, een zwik firewall rules en 802.1x en dat gaat als de brandweer vanuit de GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 16:22
DennusB schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:10:
[...]

Je modem moet je sowieso laten staan, maar in bridge zetten.
Maaruhm, wat wil je precies met je USG/Edgerouter gaan doen dan? Ik heb hier een USG met 4 VLAN's, een zwik firewall rules en 802.1x en dat gaat als de brandweer vanuit de GUI.
Ja dat vooral. Ik heb nu een full blown Check Point installatie (VMs) staan die de firewalling en routing op zich neemt, maar wil van mijn ESX host af, dus het gaat me vooral om firewalling/routing

Voor nu dus een '+' aan de kant van de USG
Modem heb ik inmiddels al vervangen voor een TP-Link, die standaard DrayTek crap wilde ik niet hebben (plus die kon niet in bridge mode).
Ik moet alleen ff checken of de SFP module ook in de Ubiquiti's past, dan kan ook de TP-Link eruit.
Vereist alleen wel een wat grotere investering mocht het de USG worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koen3950 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:16:
[...]

@koen3950 dus er is geen andere manier om de digicorder juist aan de praat te krijgen zonder een unmanaged switch achter de modem-only? Ik wil dezelfde opstelling gaan plaatsen :)

En algemene vraag nog, als je modem-only gaat, verlies je dan de telenet Wi-Free/Homespot functionaliteit? Want zelf broadcast je geen homespot meer en ik dacht dat dat vereist was als je zelf nog op andere homespots wil kunnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen3950
Je hebt inderdaad een kleine switch nodig tussen modem en router waar je je digicorder op aansluit. Gewoon melden bij telenet dat je een modem-only wilt, ze hebben geen reden gevraagd en ook niet moeilijk gedaan.
Het zou kunnen dat je met VLANs dit ook opgelost krijgt maar hier weet ik eerlijk gezegd niets over :)

Nadelen tov wifimodem zijn:
- je hebt een extra switch nodig
- je kan je opnames op de digicorder niet bekijken op een ander aparaat in je thuisnetwerk
- je verliest inderdaad de mogelijkheid wifree/homespot te gebruiken. Maakt mij niet uit want voor mobile ben ik overgeschakeld van telenet naar mobile Vikings, 4x zoveel data voor dezelfde prijs ;)

[ Voor 8% gewijzigd door koen3950 op 15-01-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:33
DennusB schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:46:
[...]

Dat is waar, maar een guest portal is natuurlijk niet vereist voor een gastennetwerk. Voor thuis heb je toch geen guestportal nodig? Wat voegt dat toe?
Pagina: 1