Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psYchovic
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05 14:29
Heb de afgelopen weken nieuw moederbord, processor en geheugen gekocht en in mijn behuizing geplaatst. Eerst had ik het probleempje dat de aanwezige BIOS versie mijn 7e generatie processor niet herkende, dus eerst de nieuwere BIOS F21a versie er op gezet. Dat probleem opgelost, maar nu loop ik sinds een paar dagen tegen het volgende probleem aan:

Ik heb 2x8 gb geheugen en wanneer ik die in slots 1/3 of 2/4 plaats krijg ik geen beeld en komen er 5 lange piepen vanuit mijn speaker. Heb alle mogelijke combinaties geprobeerd en ben tot de conclusie gekomen dat het alleen werkt wanneer ik 1 van de 2 modules in slot 3 plaats. Beide modules werken dus alleen wanneer er 1 enkele in slot 3 zit, op elke andere manier krijg ik de 5 lange piepen te horen. Zie onderaan wat ik verder allemaal geprobeerd heb.

Iemand een idee hoe ik dit probleem op kan lossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Gigabyte Z170-HD3P
Intel i5 7500 (+ Scythe Mugen 4)
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Cooler Master GX 650W
Nvidia Geforce 760 GTX 2GB
Cooler Master CM 690 II Advanced

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Alle mogelijke combinaties met de RAM modules
- Processor gecontroleerd op verbogen pinnetjes
- XMP instelling, Fast Boot instelling en Voltages veranderd (standaard 1.2V, veranderd naar 1.35V, MHz snelheid geprobeerd op 2133, 2400, 3200 ook combinaties hiervan)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:12

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Met pieptonen kun je in ieder geval zien wat de officiële foutcode is bij Gigabyte support.

Via een snelle google zie ik meer ramproblemen met 5 piepjes door de zoekterm "gugabyte + 5 beeps" bij jouw type moederbord (zelfs zonder jouw type in te vullen, gaan alle hits over jouw mobo), zoals http://www.tomshardware.c...-hd3-boot-loop-beeps.html

Ik vermoed een incompatibaliteitsprobleem van het ram-geheugen.. heb je al een memtest op beide stukjes losgelaten. Dan heb je in ieder geval uitgesloten of je RAM niet brak is.

Is je cpu-socket op moederbord ook 100%?

[ Voor 3% gewijzigd door Michael Knight op 31-07-2017 14:14 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Michael Knight schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:13:
Ik vermoed een incompatibaliteitsprobleem van het ram-geheugen.. heb je al een memtest op beide stukjes losgelaten. Dan heb je in ieder geval uitgesloten of je RAM niet brak is.

Heb even gecheckt en het geheugen staat op de lijst met supported ram.

CORSAIR 8GB 2Rx8 CMK16GX4M2B3200C16 DS 16-18-18-36 1.35v v v 2133

Verder uit de support list:
When enabling Dual Channel mode with two or four memory modules, it is recommended that using the same capacity, brand, speed, and chips of memory modules and also installed in the same color of DDR4 slots
2 DIMM: Supports one pair of modules inserted into the same color slots as one pair of Dual-channel memory configuration. Install the modules into DDR4_1, DDR4_2 for better compatibility. 2 DIMM: DDR4_1, DDR4_2
• When running XMP at DDR4 3200 MHz or higher, the system’s stability depends on the CPU’s capabilities. DDR4 3200MHz
En ook niet geheel onbelangrijk. De slots lijken op dit bord "andersom" genummerd te zijn, dus 4,3,2,1 ipv 1,2,3,4

[ Voor 43% gewijzigd door Switchie op 31-07-2017 14:35 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psYchovic
Michael Knight schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:13:
Met pieptonen kun je in ieder geval zien wat de officiële foutcode is bij Gigabyte support.

Via een snelle google zie ik meer ramproblemen met 5 piepjes door de zoekterm "gugabyte + 5 beeps" bij jouw type moederbord (zelfs zonder jouw type in te vullen, gaan alle hits over jouw mobo), zoals http://www.tomshardware.c...-hd3-boot-loop-beeps.html

Ik had dat bericht ook al gelezen. Echter, werken de modules bij mij apart van elkaar allebei in slot 3, waardoor ik vermoed dat mijn geheugen modules in orde zijn. Zoals Switchie ook al zegt, staat het geheugen gewoon op de lijst op de gigabyte website. Zal de memtest voor de zekerheid even doen.

Ik heb de cpu-socket gister nog bekeken, die zag er onbeschadigd uit en alles zat recht.

edit: memtest beide modules probleemloos, ik weet niet meer waar ik het moet zoeken..

[ Voor 3% gewijzigd door psYchovic op 31-07-2017 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psYchovic
Switchie schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:22:
Verder uit de support list:

[...]

En ook niet geheel onbelangrijk. De slots lijken op dit bord "andersom" genummerd te zijn, dus 4,3,2,1 ipv 1,2,3,4
Hiervan was ik mij bewust en heb extra opgelet tijdens het plaatsen van het geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Uit de oude, maar betrouwbare doos: voer eens een clear cmos uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 20:55
Geen socket schade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psYchovic
Anoniem: 263284 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:04:
Uit de oude, maar betrouwbare doos: voer eens een clear cmos uit.
Helaas nog steeds hetzelfde probleem na een clear cmos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psYchovic
Heb hem 2 dagen terug nog bekeken en zag er allemaal oke uit, mocht ik geen oplossing vinden vandaag/morgen ga ik hem opnieuw bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Heb zomaar het vermoeden dat je het moederbord even terug moet sturen. RMA aanmaken.
Pagina: 1