Witte rook bij koude motor, nieuwe APK.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb sinds kort een Toyota Starlet uit 1998 gekocht. Op de auto zit sinds eergisteren een nieuwe APK, door de verkoper geregeld, in overleg.

Nu valt het me op dat als ik wegrijd met een koude motor een hele grote witte rook wolk achter me heb. Gisteren een uurtje gereden en daarna stationair volgas gegeven maar toen kwam er geen rook uit.

Nu zit ik een beetje te googelen en uiteindelijk komt het op een lekke koppakking neer.

Weten jullie of dit bij mij ook het geval is? Of komt het doordat het een oudere auto is?

Ik hoor graag van jullie.

Mvg,

William

Beste antwoord (via Verwijderd op 10-08-2017 00:50)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je kan altijd voorzichtig de gassen ruiken. Zit er alleen een benzine-geur aan, is er niks aan de hand, ruikt het zoetig, dan komt er koelvloeistof mee (verbrandde glycerine ruikt zoet).

Bij een lekke koppakking met een lek van koelwater richting cilinder wordt doorgaans erger naar mate de motor warmer wordt. Het koelsysteem komt namelijk onder druk te staan en er wordt meer water richting cilinder geperst.
Trekt de witte wolk na een paar minuten weg, is er niks aan de hand, dan is het condens in de uitlaat, zoals hier al meer is aangegeven. Zeker de laatste weken, sinds het wat kouder is, en vooral vochtig, ontstaat er wat meer condens in de uitlaat en zie je het dus ook duidelijker.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:58

Eris

-

APK != goede auto

APK zegt alleen dat de auto op de weg niet in elkaar stort en kan remmen.

Niet veel meer..

Heb je garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:02
Het kan ook gewoon condens zijn. Dat heb je vaak met een koude motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deethan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

deethan

the best is yet to come

Witte rook bij koude motor is niet abnormaal, witte rook als de motor warm is, is alarmerender.

"Push now for a Golden Age"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nee nieuwe paus, niet nieuwe APK.

Controleer de onderkant van de olievuldop eens en desnoods plaats je een foto ervan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 14:16
hoeveel rook is het? en heb je koelvloeistof gebruik ?

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan je makkelijk controleren. Is ook wel belangrijk of het een diesel of benzine is, zal wel benzine zijn.

Kan ook slechte verbranding zijn, hoeft niet persee lekke koppakking.

Kom je achter door water en oliepeil in de gaten te houden, en kijken of er olie in je koelwater drijft, of mayo achtige aanslag in je oliedop/peilstok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15
Is het een beetje doorzichte witte rook? Ja, dan is het condens. Is het echt dikke witte rook zoals mist, dan heb je kans dat het je koppakking is. Zit er olie bij je KVS ? Zit er sludge aan de onderkant van je oliedop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:42
Google kan je niet vertellen dat je een lekke koppakking hebt. Witte rook als de motor koud is, is meestal gewoon condens in de uitlaat. Zet je echt de hele straat onder de witte rook en doet ie dit altijd, dan kan inderdaad je koppakking aan de beurt zijn.

Hou je olie en koelvloeistof niveau even in de gaten. Als er koelvloeistof verdwijnt en onder de olievuldop zie je een mayonaise achtige substantie, dan kan het koppakking zijn (kan ook gewoon condens in het blok zijn als je veel korte ritten rijd).

[ Voor 32% gewijzigd door FastFred op 31-07-2017 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zit iniedergeval geen Sludge of iets dergelijks bij de oliepeil/oliedop. Verder verbruikt hij geen koelvloeistof alleen 'zweet' hij een beetje olie. Het is inderdaad een Benzinemotor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:01

-tom-562

Oliesjeik

Koelsysteem laten afpersen, dan weet je het meteen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:12:
Er zit iniedergeval geen Sludge of iets dergelijks bij de oliepeil/oliedop. Verder verbruikt hij geen koelvloeistof alleen 'zweet' hij een beetje olie. Het is inderdaad een Benzinemotor.
Dan is er waarschijnlijk niks aan de hand, mijn auto (Citroën C4 van 2005, benzine) rookt ook wat wit de eerste 2 of 3 km, vooral als het flink koud is buiten.

Een beetje olie zweten is ook heel normaal voor een 19 jaar oude auto. Af en toe even peilen en indien nodig wat bijvullen.

Geniet van de auto overigens, die Starlets zijn niet stuk te krijgen, een vriendin van me heeft er ook al jaren zo eentje. Netjes op tijd z'n onderhoud geven en dan gaan ze jaren mee!
Eris schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:05:
APK != goede auto

APK zegt alleen dat de auto op de weg niet in elkaar stort en kan remmen.

Niet veel meer..

Heb je garantie?
Als de koppakking echt stuk is en hij verbrand koelvloeistof, dan zijn de uitstootwaarden niet goed bij de viergasmeting = apk afkeur

[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 31-07-2017 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zijn je toeren wel stabiel? Vaak bij koppakking gaan je stationair toeren ook raar doen.

Zeker die 90s toyota's willen nog best wat extra olie gebruiken, ook niet raar na zoveel jaar :P

Maar als de rook snel wegtrekt, is het gewoon condens.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Ik kijk het allemaal even aan en als ik iets geks zie horen jullie t wel.

Word er bij de APK overigens niet gekeken naar de hoeveelheid uitlaatgassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:21:
Bedankt voor alle reacties!

Ik kijk het allemaal even aan en als ik iets geks zie horen jullie t wel.

Auto’s met een bouwjaar van 1993 of later die zijn uitgerust met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator moeten sinds 1 januari 1998 een zogenoemde viergasmeting ondergaan tijdens de APK. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een viergastester. Met behulp van dit instrument wordt door de APK keurmeester gecontroleerd of de uitlaatgassen niet de wettelijk vastgestelde percentages overschrijden. Als de viergastester aangeeft dat de percentages van bepaalde gassen worden overschreden kan de oorzaak daarvan liggen in een defecte katalysator. De katalysator van een voertuig zet namelijk de meeste schadelijke stoffen om die door de motor worden uitgestoten.

Met de viergasmeting worden vier verschillende gassen die uit de uitlaat komen gemeten. Dit zijn de gassen:

Koolmonoxide, dit wordt aangegeven met CO
Kooldioxide, dit wordt aangegeven met CO2
Koolwaterstoffen, dit wordt aangegeven met HC
Zuurstof, dit wordt aangegeven met O2
Door deze gassen te meten kan de APK keurmeester tevens controleren of de werking van de lambdasonde, de katalysator en het regelsysteem goed is. In de huidige eisen voor de APK is een maximaal toelaatbaar CO2-gehalte vastgelegd dat gemeten wordt in het uitlaatgas. Dit CO2 gehalte wordt gemeten achter de katalysator. Daarnaast heeft men het bij de APK ook over een lambdawaarde. De lambdawaarde kan worden gepaald door het meten van meerdere uitlaatgascomponenten. Daarom is de APK keurmeester verplicht om een 4-gastester te gebruiken.
Bron: http://www.technischwerke...asmeting-tijdens-een-apk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:21:
Nee, de Algemene Periodieke Keuring (;)) is puur om te kijken of de auto aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet om op de weg te mogen rijden. De uitstoot valt tot zekere hoogte daaronder; zolang het binnen de marge zit is het prima. :)

En trouwens, is die uitstootmeting natuurlijk ook maar een schijn dingetje. Zie dieselgate bijvoorbeeld en wie weet wat de uitstoot doet ná de APK-keuring, om wat voor reden dan ook. ;) Ik zou dus echt niet al te zwaar tillen aan de uitstoot van een auto. :)

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 31-07-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

APK in nederland stelt niets voor met bijv de APK van duitsland. Hier kan je zelfs heel APK afkopen als geld maar schuift zelfs.

Witte rook bij koude start is vaak zo goed als een lekke koppakking. Dit in hoogstwaarschijnlijk vroeg stadium nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:02:
APK in nederland stelt niets voor met bijv de APK van duitsland. Hier kan je zelfs heel APK afkopen als geld maar schuift zelfs.

Witte rook bij koude start is vaak zo goed als een lekke koppakking. Dit in hoogstwaarschijnlijk vroeg stadium nog.
Witte rook bij een koude start kan evengoed condens zijn. Witte rook als je een half uur hebt gereden (en het is niet -10) is natuurlijk problematischer. Een beetje zwarte rook bij gas geven is meestal een te rijk mengsel en blauwe rook is verbrande olie.

De APK stelt geen bout voor nee, op sommige punten wordt overdreven gecontroleerd en andere punten worden weer amper behandeld.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik heb zelf ook drie Starlets gehad en die hadden het ook allemaal. Nooit issues mee gehad. Eentje heb ik drie ton op gezet :+

Ga er weer eentje kopen als ik verhuisd ben, kekke wagentjes hoor ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
kleine Japannertjes doen dat bijna allemaal. Ze hebben stuk voor stuk van die lange uitlaatjes van dun staal onder auto die voor veel condens zorgen. Zo gauw je daar hete uitlaatgassen doorheen blaast krijg je witte wolken. Als die wolken na een tijdje weggaan en je ze dan niet meer ziet, is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WhizzCat schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:32:
Ik heb zelf ook drie Starlets gehad en die hadden het ook allemaal. Nooit issues mee gehad. Eentje heb ik drie ton op gezet :+

Ga er weer eentje kopen als ik verhuisd ben, kekke wagentjes hoor ;)
Het zijn inderdaad leuke autotje's. Lekker licht, redelijk snel en ze rijden heerlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dirk33 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:37:
kleine Japannertjes doen dat bijna allemaal. Ze hebben stuk voor stuk van die lange uitlaatjes van dun staal onder auto die voor veel condens zorgen. Zo gauw je daar hete uitlaatgassen doorheen blaast krijg je witte wolken. Als die wolken na een tijdje weggaan en je ze dan niet meer ziet, is er niks aan de hand.
Het probleem is dus dat ik geen klein 'piemeltje' als uitlaat heb maar n groot ding. Iemand heeft er vroeger namelijk een sportieve japspeed uitlaat onder gezet. Daar kan bijna mijn hele hand in. :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Koppakking is geen APK eis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:01

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:00:
[...]

Het probleem is dus dat ik geen klein 'piemeltje' als uitlaat heb maar n groot ding. Iemand heeft er vroeger namelijk een sportieve japspeed uitlaat onder gezet. Daar kan bijna mijn hele hand in. :O
Dat is alleen de einddemper, niet de rest van het uitlaattraject

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-tom-562 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:07:
[...]

Dat is alleen de einddemper, niet de rest van het uitlaattraject
Ahh, alsnog geen klein dempertje.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je kan altijd voorzichtig de gassen ruiken. Zit er alleen een benzine-geur aan, is er niks aan de hand, ruikt het zoetig, dan komt er koelvloeistof mee (verbrandde glycerine ruikt zoet).

Bij een lekke koppakking met een lek van koelwater richting cilinder wordt doorgaans erger naar mate de motor warmer wordt. Het koelsysteem komt namelijk onder druk te staan en er wordt meer water richting cilinder geperst.
Trekt de witte wolk na een paar minuten weg, is er niks aan de hand, dan is het condens in de uitlaat, zoals hier al meer is aangegeven. Zeker de laatste weken, sinds het wat kouder is, en vooral vochtig, ontstaat er wat meer condens in de uitlaat en zie je het dus ook duidelijker.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1