Center als aanvulling op 2x Boston A25

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-09 10:51

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Ik ben al een heeeeele poos (gebrek aan budget) aan het neuzen om mijn 2.1 opstelling uit te breiden naar een 5.1

#ProductPrijsSubtotaal
1Pioneer VSX-S500-K€ 0,-€ 0,-
1Boston Acoustics A 25 set (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Jamo SUB 210 (Zwart)€ 129,-€ 129,-

Als surrounds heb ik 2x a23 in gedachten, het liefst nog iets kleiner door bijv. de CA Minx 12 te pakken.
Voor de center dacht ik een A225c te nemen. Dit zou imho toch de meest ideale opstelling zijn als aanvulling op de A25's en de Jamo.

Maar nu kwam ik op een center uit de surroundset serie van Boston terecht die ik voor een paar tientjes kan overnemen. De A2310HTS. De center daarvan is de A223C.

Deze is qua formaat iets kleiner wat ik an-sich wel prettig vind, maar past deze wel samen met de A25 als fronts?

Ik heb de specs even naast elkaar gelegd, maar ik weet dus niet of ik dus verschil ga horen in de overgang van Links > Center > Rechts, als niet audiofiel zijnde.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kBR1VQe.png

Hopelijk zeggen de specs jullie wat meer dan ze mij wat zeggen. Of kan ik beter even langer wachten en toch de A225C pakken?

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Specificaties zeggen niet direct iets over de klank van een speaker. We kunnen wel naar de specs kijken, maar ook die zijn weer afhankelijk van de plaatsing en de ruimte (akoestiek).Veel foto's van de speakers kan ik niet vinden, maar als de bouw gelijk is dan zicht de reflexpoort aan de achterzijde. Als je een dergelijke speaker inbouwt of strak tegen een achterwand zet verandert dat de klank en boost mogelijk het bereik.

Als je de A225C vergelijkt met de A223C zie je vooral dat de laatste een lagere gevoeligheid heeft dan de A25 dan wel de A225C. Op zich geen probleem, want de receiver trekt dat wel recht. Het verschil zit hem vooral in de gebruikte woofers: De A225C heeft 5,25" woofers (gelijk aan de A25) waar de A223C slechts 3,5" woofers heeft. Dat zie dan weer terug in de grootte van de speaker (de fysieke kast), gewicht en het bereik. De A223C is al 3 dB afgevallen op 80 Hz waar de A225C dat pas bij de 65 Hz is.

De receiver zal de A223C denk ik zo op een crossover gaan zetten van over de 100 Hz waar je met de A225C onder de 100 Hz zal blijven. De 100 Hz is een waarde waarop je gaat horen dat de subwoofer het bereik over gaat nemen. Voor een natuurlijkere weergave wil je dus onder die 100 Hz blijven zitten.

Bovenstaande is wel puur theorie gebaseerd op de cijfertjes. Maar waarom wil je een kleine(re) center? Zodra je een center speaker toevoegt gaat het gros van de stemmen over die speaker. Oftewel behoorlijk belangrijke informatie in tegenstelling tot bijvoorbeeld de rear speakers.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Duidelijk antwoord :)

Waarom is in dit geval meer een prijs kwestie dan estetisch mits het geluid er niet door beinvloed wordt.
De center zal tussen de fronts geplaatst worden op de kast.

Maar als ik je verhaal goed begrijp:
Ik ga verschil merken in de overgang van de frontspeaker naar de center (bijv. het overvliegen van een helicopter van links naar rechts), Dit door het verschil in formaat van de woofers.
Dit is in principe op te vangen door receiver en woofer maar gaat wel merkbaar worden.

Long story short, eventjes doorsparen en de A225C pakken dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

RoRoo schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:49:
Waarom is in dit geval meer een prijs kwestie dan estetisch mits het geluid er niet door beinvloed wordt.
De center zal tussen de fronts geplaatst worden op de kast.
Het geluid zal uiteraard beïnvloed worden. Of dit in positieve of negatieve zin is, is vooral subjectief en kun jij als enige zinnig antwoord op geven.

Puur op basis van cijfertjes is de 225 in ieder geval de betere van de 2.
Maar als ik je verhaal goed begrijp:
Ik ga verschil merken in de overgang van de frontspeaker naar de center (bijv. het overvliegen van een helicopter van links naar rechts), Dit door het verschil in formaat van de woofers.
Dit is in principe op te vangen door receiver en woofer maar gaat wel merkbaar worden.
Het surround effect kan logischerwijs niet door de sub worden opgevangen. De sub pakt idealiter de lage tonen welke de speakers niet kunnen pakken. (+/- <100hz)
Ik zou het doen maar het is en blijft jouw geld :)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Switchie schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:07:

Het geluid zal uiteraard beïnvloed worden. Of dit in positieve of negatieve zin is, is vooral subjectief en kun jij als enige zinnig antwoord op geven.
Begrijpelijk
Puur op basis van cijfertjes is de 225 in ieder geval de betere van de 2.

Het surround effect kan logischerwijs niet door de sub worden opgevangen. De sub pakt idealiter de lage tonen welke de speakers niet kunnen pakken. (+/- <100hz)
Ik lees dat dus als "hoorbaar" verschil aangezien mijn A25's wat later schakelen (??)
Ik zou het doen maar het is en blijft jouw geld :)
:+ Goed dat je het zegt hoor. Ik geef het liever 1x goed uit dan dat ik nu iets neem "omdat het zo lekker goedkoop is".

Ik sla 'm dan "gewoon" over en spaar nog even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

RoRoo schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:26:
Ik lees dat dus als "hoorbaar" verschil aangezien mijn A25's wat later schakelen (??)
Je bedoelt hiermee het cross-over verhaal?

Levensbedreigend is het niet maar ook zeker niet ideaal. Sowieso is het voor een center fijn om de crossover op 80 te hebben.
:+ Goed dat je het zegt hoor. Ik geef het liever 1x goed uit dan dat ik nu iets neem "omdat het zo lekker goedkoop is".

Ik sla 'm dan "gewoon" over en spaar nog even door.
Lijkt me een wijs besluit. Een goede speaker kun je jaren en jaren plezier van hebben dus het zou jammer zijn om nu die paar tientjes te besparen

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Dank voor de verheldering iig :)
Ik ga door met budgetteren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoRoo schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:49:
.......
Ik weet niet waar je deze center denkt te gaan "pakken", want hij is bij mijn weten niet meer nieuw leverbaar in Nederland. ;)
Mocht hij alsnog ergens nieuw opduiken dan zul je snel moeten toehappen.

Op MP komt hij trouwens wel regelmatig voorbij, maar ook daar is het een gewilde speaker.
Kleiner dan deze A225C kan ik je overigens niet aanraden, zie daarvoor ook de eerdere comments.

Ik heb de center zelf een jaar in gebruik gehad en hij is het geld absoluut waard.
Intussen heb ik nieuwe speakers en een andere (lees grotere) center en ik moet zeggen dat je beter niet op een center kunt bezuinigen.
Dus groter ja, kleiner nee. :+

Maar voor een A25 heeft deze A225C als companion precies het goede formaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:15:
[...]

Ik weet niet waar je deze center denkt te gaan "pakken", want hij is bij mijn weten niet meer nieuw leverbaar in Nederland. ;)
Mocht hij alsnog ergens nieuw opduiken dan zul je snel moeten toehappen.

Op MP komt hij trouwens wel regelmatig voorbij, maar ook daar is het een gewilde speaker.
Kleiner dan deze A225C kan ik je overigens niet aanraden, zie daarvoor ook de eerdere comments.

Ik heb de center zelf een jaar in gebruik gehad en hij is het geld absoluut waard.
Intussen heb ik nieuwe speakers en een andere (lees grotere) center en ik moet zeggen dat je beter niet op een center kunt bezuinigen.
Dus groter ja, kleiner nee. :+

Maar voor een A25 heeft deze A225C als companion precies het goede formaat. :)
Hij komt heeeel soms nog wel eens omhoog bij een shop. Maar vaker via marktplaats :)
Er is een Tweaker die 'm momenteel in de verkoop heeft staan. Ik hoop dat er lang genoeg niemand op afkomt dat ik 'm kan overnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoRoo schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 11:01:
[...]
Hij komt heeeel soms nog wel eens omhoog bij een shop. Maar vaker via marktplaats :)
Er is een Tweaker die 'm momenteel in de verkoop heeft staan. Ik hoop dat er lang genoeg niemand op afkomt dat ik 'm kan overnemen :)
Het goede nieuws is dat de prijs redelijk is en hij de kleur zwart heeft. :9
De witte uitvoering van deze speakers schijnt hinderlijk te verkleuren, die zou ik lekker laten staan.

De Tweaker die je noemt woont trouwens bij Brussel, dat is voor een enkele speaker nog best een heel eind rijden. ;)
Ik had die van mij graag voor je apart gehouden, maar hij is helaas al verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
:)
Daarom, alleen moet ik ws. net even te lang wachten voor de financien vrijkomen.
Hij wilde 'm ook prima opsturen. Ik vertrouw daar wel op.

Good things come to those who wait is het toch?

Pagina: 1