Overkapping/schuur tussen twee muren (deels kokowall)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer61
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:11
Bij deze wil ik jullie advies vragen. Ik wil graag een schuur/overkapping maken tussen twee muren. Deel van de muur is een kokowall/geluidswal. Ik wil het heel simpel houden. Afmetingen: 4 meter diep, 3 meter breed, hoogte 2,5 meter. Ik wil alles van hout. Verder een plat dak, met een afschot naar beneden waar ik het regenwater wil opvangen met een dakgoot. Bitumen of epdm dakbedekking. Ik dacht zelf aan een draagbalk aan de ene kant van de muur van 200 mm x 70 mm (4 meter lang). Aan de andere kant van de muur wordt een draagbalk iets lastiger, omdat de muur overgaat naar een kokowall schutting. Ik dacht zelf om alsnog een balkdrager te bevestigen aan die kant, maar dan in losse delen. De balk aan de kokowall schutting wil ik dan bevestigen aan de twee uiteindes ijzeren uiteindes. Weet niet of dat sterk genoeg is en welke materiaal meest geschikt is om de balk te bevestigen. De balk aan de muur wil ik bevestigen met keilbouten. Om de 60 cm wil ik dwarsbalken van 100 mm x 50 mm (van 3 meter). Deze dwarsbalken wil ik met raveeldragers of balkendragers monteren op de draagbalken. Bovenop de dwarsbalken komen osb platen. De overkapping wil ik dan in het geheel afsluiten met een deur(zie foto). Dan wordt het meer een schuur dan een overkapping.

Alle ideeën en suggesties zijn welkom.

Met name wat betreft materiaal gebruik, wellicht is het makkelijker om zonder balken te werken aan de muur kant, maar met raveeldragers?

Of de constructie sterk genoeg is, want ik heb liever geen palen in de grond.

Ik hoor het graag.
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/117639_IMG_2481_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/117639_IMG_2482_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/117639_IMG_2483_2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/117639_IMG_2484_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/117639_IMG_2485_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/117639_IMG_2486_1.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:34
Ik ben geen ingenieur maar palen van een schutting zijn doorgaans niet gemaakt om draagbalken op te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer61
Horla schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:36:
Ik ben geen ingenieur maar palen van een schutting zijn doorgaans niet gemaakt om draagbalken op te leggen...
Daar dacht ik ook aan. Alleen in dit geval is het geen normale schutting. Deze schutting is sterk verankerd in een betonnen constructie, onder de schutting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe heb je die dwarsbalken berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer61
Wolly schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:49:
Hoe heb je die dwarsbalken berekend?
Is niet echt een berekening aan voorafgegaan. Ik ben geen expert op dat gebied. Ik weet dat het van belang is voor de draagconstructie. Ik zal is kijken of ik daarover wat kan vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-07 17:33
Ik zou het dak zeker niet aan de geluidswal bevestigen.

Dwarsbalk 70x200 lijkt mij wat licht.
Wij hebben hier een uitbouw van 3m. Daar liggen de dakliggers 75x175 om de 60cm (heb je een idee. Let op, is wel met grind op het dak).

Ik zou aan de rechterkant twee stalen kolommen zetten met een stalen langsbalk, daar dan de houten balk laag dwars in leggen. Linkerkant een drager aan het metselwerk verankeren en daar de balken op leggen (of met schoentjes).

Verder een tip: isoleer je dak, al is het maar een paar centimeter. Dit voorkomt condensvorming aan de onderzijde, en daarmee voorkom je later verspochten (en evt. rotting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer61
LinkinTED schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:14:
Ik zou het dak zeker niet aan de geluidswal bevestigen.

Dwarsbalk 70x200 lijkt mij wat licht.
Wij hebben hier een uitbouw van 3m. Daar liggen de dakliggers 75x175 om de 60cm (heb je een idee. Let op, is wel met grind op het dak).

Ik zou aan de rechterkant twee stalen kolommen zetten met een stalen langsbalk, daar dan de houten balk laag dwars in leggen. Linkerkant een drager aan het metselwerk verankeren en daar de balken op leggen (of met schoentjes).

Verder een tip: isoleer je dak, al is het maar een paar centimeter. Dit voorkomt condensvorming aan de onderzijde, en daarmee voorkom je later verspochten (en evt. rotting)
Kan ik ook in plaats van stalen kolommen, houten palen gebruiken van 200x200. Lijkt mij makkelijker werken met een dwarsbalk van hout.

Met isoleren bedoel je dan tussen dakleer en osb platen en wat voor isolatie is dan het meest geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:21
Aan één hoekpaal tegen de geluidswand ontkom je niet. Maar kijk eens hoe een houten overkapping opgebouwd is bij een blokhuttenboer, dan heb je een idee van de benodigde balken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-07 17:33
Killer61 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:34:
Kan ik ook in plaats van stalen kolommen, houten palen gebruiken van 200x200. Lijkt mij makkelijker werken met een dwarsbalk van hout.
Kan zeker, maar met staal kan het slanker, 100x100 of misschien zelfs 80x80
Misschien even een constructeur naar laten kijken?
Met isoleren bedoel je dan tussen dakleer en osb platen en wat voor isolatie is dan het meest geschikt?
Ja, onder dakleer, op de houten plaat.
Zelf vind ik een PIR of PUR plaat fijn werken. Zij stevig en makkelijk te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer61
Tens schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:35:
Aan één hoekpaal tegen de geluidswand ontkom je niet. Maar kijk eens hoe een houten overkapping opgebouwd is bij een blokhuttenboer, dan heb je een idee van de benodigde balken.
Op zich is de geluidswand best wel stevig verankert, loopt nog een meter of 20 door. Is door de aannemer direct bij de bouw aangelegd. Zekere voor het onzekere kan ik natuurlijk een extra paal ter ondersteuning gebruiken. Ik heb zelf een overkapping/blokhut combinatie in de tuin, ik zal is vanmiddag naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:50
[...]

200x200, jij gaat een olifant op je dak bewaren :+

Pur platen als isolatie, verder totaal geen zin als je de rest niet gaat isoleren en niet gaat verwarmen

[ Voor 11% gewijzigd door Denniz0229 op 31-07-2017 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer61
Denniz0229 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:08:
[...]

200x200, jij gaat een olifant op je dak bewaren :+

Pur platen als isolatie, verder totaal geen zin als je de rest niet gaat isoleren en niet gaat verwarmen
Nou ja het liefst heb ik geen palen in de grond, maar na bovengenoemde reacties (stalen kolommen) dacht ik nou daar moet wel wat stevigs in komen :X ;(

nee de rest wil ik niet isoleren, wordt alleen een opslagplaats, enige reden zou voorkomen van houtrot zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Killer61 op 31-07-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Killer61 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:55:
[...]

Nou ja het liefst heb ik geen palen in de grond, maar na bovengenoemde reacties (stalen kolommen) dacht ik nou daar moet wel wat stevigs in komen :X ;(
de druk op palen is compleet anders als op liggers.
gezien de 4m lengte zou ik persoonlijk zeggen 5 palen om de meter van 80x80.
e.e.a. natuurlijk wel afhankelijk van hoe je alles bevestigt en dan voornamelijk hoe je de palen aan de grond gaat verankeren.

en misschien kan je het prima aan de kokosschutting vastmaken, alleen dan zal je wat meer info moeten geven over hoe en wat de palen daarvan vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer61
Denniz0229 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:00:
[...]

de druk op palen is compleet anders als op liggers.
gezien de 4m lengte zou ik persoonlijk zeggen 5 palen om de meter van 80x80.
e.e.a. natuurlijk wel afhankelijk van hoe je alles bevestigt en dan voornamelijk hoe je de palen aan de grond gaat verankeren.

en misschien kan je het prima aan de kokosschutting vastmaken, alleen dan zal je wat meer info moeten geven over hoe en wat de palen daarvan vast zitten.
Ik werk liever niet met zoveel palen, met name ivm verankering van de palen.

Kokosschutting is best wel stevig verankerd. De palen zijn verankerd in een betonfundering van ongeveer half meter lang en 10 cm dik. ik zal vanavond een foto plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Killer61 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:22:
[...]

Ik werk liever niet met zoveel palen, met name ivm verankering van de palen.

Kokosschutting is best wel stevig verankerd. De palen zijn verankerd in een betonfundering van ongeveer half meter lang en 10 cm dik. ik zal vanavond een foto plaatsen.
ja hoe minder palen hoe dikker degene die je wel neemt en hoe langer je overspanning hoe dikker je ligger wordt, dat kan je helemaal zelf bepalen.

ik zie op de foto niet direct palen terug, lijkt mij gewoon een raamwerk met die kokosmatten er tussen.
maar als dit gewoon kokers minstens 60x60 zijn dan kan je die prima gebruiken en hoef je geen nieuwe palen te plaatsen. moet je alleen even opletten hoe je hier een balk tegenaan wilt maken.
als je een wat knappere foto hebt kan ik misschien een wat duidelijker antwoord geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer61
Denniz0229 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:14:
[...]

ja hoe minder palen hoe dikker degene die je wel neemt en hoe langer je overspanning hoe dikker je ligger wordt, dat kan je helemaal zelf bepalen.

ik zie op de foto niet direct palen terug, lijkt mij gewoon een raamwerk met die kokosmatten er tussen.
maar als dit gewoon kokers minstens 60x60 zijn dan kan je die prima gebruiken en hoef je geen nieuwe palen te plaatsen. moet je alleen even opletten hoe je hier een balk tegenaan wilt maken.
als je een wat knappere foto hebt kan ik misschien een wat duidelijker antwoord geven :)
Die kokers zijn van pvc materiaal. Ik heb het dan ook over ijzerwerk die verticaal loopt. Die loopt helemaal naar beneden de grond in, daar is het nog is bevestigd aan een betonnen fundering. Mijn idee is om stukje draagbalk, ongeveer 2,5 meter aan beide uiteinden van het ijzerwerk te bevestigen. Verder zie ik dat een osb plaat van 18 mm, 244 x 122, 32 kg weegt, heb dan 4 platen nodig. Verder draagbalken en een bitumen dak wat er op komt. Denk dat ik een hele sterke constructie nodig heb. Ik weet dat ik rekening moet houden met eventueel sneeuw etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 13:42
Is die kokswal van jou? Dat lijkt me ook wel handig om te weten. Ook zie ik een uitmonding van een gashaard? Die zal je ook in de buitenlucht moeten houden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Ja zonder maten of iets kan ik weinig zeggen over het ijzer, wat ik van de foto's kan zien lijkt het gewoon een soort inschuif strip voor dit soort panelen. Dat het de schutting omhoog houd betekent niet automatisch dat dit stevig genoeg is. Het hangt er dan ook van af hoe je het bevestigd e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Houten raamwerk op houten balk (60x40) die je met (chemische)ankers aan je stenen muur bevestigd en bovenop je schutting laten rusten. Daarop semi transparante golfplaat onder een minimale hoek afwaterend richting _OVER_ je kokos schutting.

Krijg je geen donker hok, waterdicht, en je kunt heel licht bouwen.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer61
Señor Sjon schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:57:
Is die kokswal van jou? Dat lijkt me ook wel handig om te weten. Ook zie ik een uitmonding van een gashaard? Die zal je ook in de buitenlucht moeten houden.
Kokowall is van mij. Daar had ik inderdaad aan gedacht. Daarom wordt het ook maar 4 meter diep.
Denniz0229 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:59:
Ja zonder maten of iets kan ik weinig zeggen over het ijzer, wat ik van de foto's kan zien lijkt het gewoon een soort inschuif strip voor dit soort panelen. Dat het de schutting omhoog houd betekent niet automatisch dat dit stevig genoeg is. Het hangt er dan ook van af hoe je het bevestigd e.d.
Hmm ja lastig, het lijkt stevig zo op het oog en voelt ook stevig aan. Wil de houtenbalk met een soort van draadbout bevestigen aan de ijzeren panelen, weet niet of het de geschikte bout is.
warhamstr schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:01:
Houten raamwerk op houten balk (60x40) die je met (chemische)ankers aan je stenen muur bevestigd en bovenop je schutting laten rusten. Daarop semi transparante golfplaat onder een minimale hoek afwaterend richting _OVER_ je kokos schutting.

Krijg je geen donker hok, waterdicht, en je kunt heel licht bouwen.
Heb ik ook aan gedacht. Heb dan wel twee hoogtes. Hoogte van de schutting en hoogte van de muur. Lijkt me dan lastig om 1 mooi geheel te maken. Verder wil ik het meer als een schuur gebruiken, lichtinval heb ik dan ook niet echt behoefte aan. Misschien wel makkelijkste manier, maar optisch niet echt wat ik wil.

[ Voor 64% gewijzigd door Señor Sjon op 31-07-2017 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer61
Ik heb je posts samengevoegd, post aub niet drie keer achter elkaar als je de laatst bent die heeft gereageerd.

[ Voor 85% gewijzigd door Señor Sjon op 31-07-2017 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer61
Ik heb je posts samengevoegd, post aub niet drie keer achter elkaar als je de laatst bent die heeft gereageerd.

[ Voor 87% gewijzigd door Señor Sjon op 31-07-2017 22:42 ]

Pagina: 1