HP P420 controller herkend niet alle disks?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Sindskort heb ik een HP P420 controller in mijn server zitten, als vervanging voor mijn stokoude HP P400, die onlangs problemen gaf en een array spontaan liet falen (vermoed ik althans).

De controller heb ik toen vervangen (zie vorig topic: HP P400 RAID5 array stuk, maar disks zijn OK, wat nu?) en sindsdien ben ik eigenlijk constant in de weer geweest met mijn server, omdat ik de array's / disks gewoon nog niet lekker aan de praat krijg in mijn setup:

#Product
1Intel Core i7-4790K Boxed
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming G1
4WD Red WD20EFRX, 2TB
4WD Red WD40EFRX, 4TB
1Chieftec Mesh LCX-01B-B-SL Zwart
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter
1Icy Dock MB454SPF-B
1Noctua NH-L9i
2Corsair CMX16GX3M2A1600C11
1HP Smart Array P420/2GB with FBWC - Storage controller (RAID) - 8
1BitFenix Whisper BWG450M
1Crucial MX300 2,5" 1,05TB
1Samsung 830 series SSD 256GB
Bekijk collectie
Importeer producten

De betreffende array, van 4x 2TB disks in RAID5 bleef namelijk falen en uiteindelijk besloot ik om de controller te vervangen; die was oud en misschien daarom niet goed meer. Dit heef tot nu toe nog 0 resultaat. Ook heb ik afgelopen week de 4x 2TB disks vervangen wat WD Greens waren (ook nog wel mee getest, dankzij een tip van Wim-Bart om WDIDLE3 te draaien. Uiteindelijk heb ik een Linux alternatief daarvoor gedaan en is deze idle-timer dus uit.

Omdat de fouten bleven, deze WD Greens aangeschaft zijn in 2010 en steeds dezelfde twee disks faalden, nadat ik de array meermaals opnieuw heb aangemaakt, ben ik ervan uitgegaan dat de disks ook gewoon op zijn. Afgelopen week heb ik daarom 4 nieuwe disks besteld en aangezien ik nu een P420 heb, kan ik ook grotere disks aansluiten aan de controller (officieel gaat die tot 4TB). Ik heb daarom 4x 4TB aangeschaft, maar helaas heb ik die nooit goed kunnen testen, omdat 1 disk daarvan DOA is.

De machine draait ESXi en op zowel de 4x 2TB als de 4x 4TB wil ik een RAID5 array aanmaken. Ik wil dus kijken hoe de 4x 2TB het nu doen. Deze combinatie heeft echter eenmalig geboot op mijn machine, daarna nooit meer; frapante daarbij is dat de disk in bay 3 nooit herkend wordt. Met de disks in de IcyDock als buiten deze IcyDock word de disk in bay 3 nooit herkend. De 7 overgebleven disks worden bovendien perfect herkend door mijn desktop, ik weet dus dat deze 7 overgebleven disks prima zijn.

Sluit ik de 4x 2TB array aan op SAS-poort 1 (de linker vanaf de achterkant gezien) dan doet de controller er heel langer over en uiteindelijk (denk ik) een soort time-out geeft en dan maar doorgaat, zonder disks herkend te hebben. Echter blijft het laden van ESXi dan hangen bij het laden van de nhpsa driver. Dit is de driver voor HP controllers.

Ik heb daarom het volgende geprobeerd om mijn 4x 2TB disks (waar reeds een RADI5 array op zit vanuit de HP P400) aan de praat te krijgen op mijn P420:
  • Disks apart in mijn desktop getest. Alle disks (behalve de disk die DOA is) worden herkend door mijn desktop.
  • Andere SAS-to-SATA kabel geprobeerd, dit geeft echter hetzelfde beeld. In de linker SAS-poort wordt de controller heet en hangt het laden van ESXi uiteindelijk op de nhpsa driver. Ik geloof wel dat na lang wachten ESXi uiteindelijk doorstart, maar ook dan gaat hij geloof ik automatisch herstarten.
  • Disks aangesloten op de controller, terwijl zij niet in de IcyDock zitten. Ook dan worden maar 3 disks herkend, bay 3 wordt dan niet herkend, mits de SAS kabel aan de rechter SAS-poort zit. Geldt voor beide kabels, overigens.
  • De SATA-kabels van de SAS-kabel aan andere disks. In eerste instantie had ik de volgorde 1, 2, 3 en 4. Ik heb ook de volgorde 2,1, 4 en 3 geprobeerd, ook met beide kabels overigens, maar ook dit mocht niet baten.
  • UEFI/BIOS. Ik las in een issue op Github (al is dat een totaal anders iets als waar ik last van heb) dat eea wellicht kan komen doordat de PC vanuit UEFI boot. Ik heb daarom geswitched naar legacy, in de hoop dat het zou werken, maar helaas, ook dit mocht niet baten.
  • HP driver van HP P420 upgraden vanuit commandline van ESXi Ik heb momenteel 2.0.14 (oid) geïnstalleerd, versie 2.0.16 (oid) probeer ik te installeren, maar lukt helaas niet. Op beide versies van ESXi (HP image van 6.5.0 van mei en juli 2017) overigens.
Dit is zo 1 2 3 wat ik nog kan bedenken wat ik heb geprobeerd. Mijn excuus als ik van jullie tips krijg die ik al heb geprobeerd, maar ik weet gewoon verder niet meer wat ik wel heb getest en wat niet.

De HP SmartArray P420 is voorzien van versie 8 van de firmware, zover ik begrepen heb is dit de nieuwste. Ook zit er een 2GB FWBC module op met capacitor.

Als het even kan, gooi ik liever niet de array weg van de disks. Het is niet dat er superbelangrijke data op staat, maar zou het jammer vinden als ik alles wat er op staat, opnieuw moet zien te krijgen, daar gaat dan wel de nodige tijd eroverheen om die data terug te krijgen. ;) Mochten er geen andere opties zijn, kan ik dit immers altijd nog doen, maar het lijkt mij stug dat dan een disk opeens wel herkend kan/zou worden.

De versie van ESXi die ik gebruik is 6.5.0, ik heb de custom HP installatie, momenteel draait de versie van mei 2017, maar met de versie van juli 2017 (die onlangs released is) heb ik dezelfde problemen.

Toen ik met mijn server begon, intussen de nodige jaren geleden, heb ik destijds een HP P400 controller gekocht. Om compatibiliteit te houden met de array's en data loss te voorkomen (wat een overstap naar ZFS bijvoorbeeld momenteel zou kosten), heb ik ervoor gekozen om een nieuwe Smart Array te kopen. :) Niet dat het voor het issue belangrijk is, maar dan is tenminste wat duidelijker waarom ik voor deze array koos. ;) Uiteindelijk wil ik wel van hardware RAID af, maar heb daarvoor momenteel de financiën niet (zou dan een extra machine willen / moeten draaien, plus ESXi heeft geen support voor ZFS, zover ik weet), plus deze hardware is voor het moment méér dan afdoende voor mijn server. :)

Ik zit dus ook niet te wachten op reacties om over te stappen naar bijvoorbeeld ZFS. Ik weet dat dat een beter systeem is dan de hardware RAID die ik nu heb, maar ik heb momenteel de middelen noch de financiën niet om daar naartoe over te stappen op een nette manier, zonder data loss.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 09-08-2017 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik hoop dat er iemand is die wat tips en tricks voor mij heeft. Ik zit namelijk momenteel best onthand, om heel eerlijk te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 15:13
Hoor je de schijven wel allemaal opspinnen? Het aantal Watt van je voeding lijkt prima, maar misschien teveel piek belasting bij het inschakelen van je PC (is geen server 😉).

Als dat zo is, kun je ook vaak bij Smartarrays inschakelen dat de hdd's na elkaar starten.

Verder geen idee, maar wel een tip om geen RAID5 meer te gebruiken. RAID10 is een beter keuze voor de eenvoud (o.a. minder CPU gebruik, recovery mogelijkheid) en snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
@rookie no. 1, ik hoor wel alle disks opspinnen naar mijn beste weten. Sluit ik de disks afzonderlijk aan op mijn desktop, dan worden alle disks wel gewoon herkend. Ik ga dit wel verder proberen uit te sluiten.

Ik moet even kijken hoe ik bij de BIOS / ACU moet komen van de Smart Array controller, want hij schiet er aan voorbij bij het opstarten (schiet gelijk door na de initialization). Ik kan de nieuwe disks eventueel in RAID10 gooien, al heb ik met RAID5 meer opslagruimte over. CPU-power en performance e.d. boeit mij niet zo heel veel, het staat vooral te idlen.

Als de schijven teveel vermogen tegelijk zouden vragen, zou toch ook elke keer een andere disk niet reageren, terwijl het nu altijd precies dezelfde is die niet beschikbaar is.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 01-08-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 15:13
Ik heb dit meegemaakt in mijn HP N40L; teveel schijven en het waren altijd de twee zelfde die niet wilden opspinnen.

Zit er in je BIOS/UEFI een mogelijkheid om option ROMS of Int19h o.i.d. in te schakelen? En je kunt het beste je logo uitschakelen, dan zie je de post voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik heb de 4x 2TB disks verspreid over twee kabelbomen. Nu zie ik inderdaad gewoon vier disks, maar ben bang dat ik de data kwijt ben, ik krijg de volgende foutmelding:
Controller: Smart Array P420 in slot 2 has an unsupported configuration. You may reconfigure the controller, but the existing configuration and data will be overwritten and potentially lost.

Error: The specified device does not have any logical drives.
Wel raar, want ik heb niets gedaan met de volumes en data die op de disks staat, toen ik ze in mijn desktop testte. Nou ja, het is niet anders dan maar weer opnieuw te beginnen, denk ik. :)

Nu eerst de disks maar weer eens terugdoen in de IcyDock. Als dan bay 3 weer weg is, gok ik zo dat de IcyDock gewoon een defect heeft of zo (die heeft ook maar 2 molex stekkers nodig).

EDIT:
Ik heb zojuist de disks terug in de IcyDock gedaan en wederom is de disk in bay 3 niet beschikbaar.
Waarschijnlijk zit het probleem dus in de IcyDock.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 02-08-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik ben weer een paar dagen verder. De disk die DOA is, is vervangen en kan intussen weer wat verder testen.

Ik blijf een ding niet begrijpen en dat is dat de PC wel de POST door komt, de controller wordt herkend en gaat zijn ding doen, maar als ik in beide poorten een SAS-kabel doe, blijft hij eeuwig op initializing hangen. Gebruik ik enkel de tweede SAS-poort, dan worden er enkel 3 van de vier disks herkend. De disks zijn verder prima in orde; in mijn normale desktop worden alle vier de disks perfect herkend. net in de controller, zowel los als via de IcyDock, worden de disks in bay 1, 2 en 4 herkend. Het maakt niet uit welke disks ik aansluit, of ik de 4x 2TB's aansluit, of de 4x 3TB, enkel bay 3 wordt niet herkend.

Ik kan nog proberen om de controller door te geven aan een VM, want dat wil ik intussen gaan doen, zodat ik (nadat ik de controller in HBA heb gezet) ZFS kan gebruiken. Wie weet dat dat wat verschil maakt, maar krijg er een hard hoofd in intussen. Intussen ben ik redelijk ten einde raad en weet ik niet meer wat ik nog meer kan testen. Ik zou daarom enige feedback van jullie wel waarderen.
rookie no. 1 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:38:
Ik heb dit meegemaakt in mijn HP N40L; teveel schijven en het waren altijd de twee zelfde die niet wilden opspinnen.
Wel uiteindelijk op weten te losen? :) De P420 controller kan trouwens maximaal 240TB storage aansturen en (volgens de specificaties) maximaal 4TB disks, dan kom je dus op 60 disks uit, lijkt mij niet dat 8 disks (in totaal) dan teveel zijn, toch? :?
Zit er in je BIOS/UEFI een mogelijkheid om option ROMS of Int19h o.i.d. in te schakelen? En je kunt het beste je logo uitschakelen, dan zie je de post voorbij komen.
Ik heb gekeken, maar zie geen opties om option ROM messages in- of uit te schakelen, helaas. De Int95h optie zie ik ook niet, weet eigenlijk ook niet zo goed wat je daarmee bedoeld?

EDIT:
Net ook in een poging van hoop de P420 controller in een ander slot gedaan op het moederbord, maar helaas, mocht ook geen soelaas bieden.

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 04-08-2017 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Hopelijk is er gedurende de vakantietijd iemand die me kan helpen? Aangezien ik vooralsnog de enige ben die reageert in dit topic, lijkt het erop van niet? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Bij HP even de SUM iso downloaden (smart update manager) en die er over heen trekken. Kans is aanwezig dat je een firmware update nodig hebt of dat die beschikbaar is i.v.m. loslopende bugs :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:22
Hoe is je geheugen?
Heb je die al getest?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
WhizzCat schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:28:
Bij HP even de SUM iso downloaden (smart update manager) en die er over heen trekken. Kans is aanwezig dat je een firmware update nodig hebt of dat die beschikbaar is i.v.m. loslopende bugs :)
Degene van wie ik de HP P420 heb gekocht, heeft zelf reeds de nieuwst beschikbare firmware (versie 8.00) erop gezet.
mell33 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:30:
Hoe is je geheugen?
Heb je die al getest?
Over welk geheugen heb je het? De RAM? Ja, dat gaat goed en wordt door ESXi prima herkend, alle 32GB kan ik altijd gebruiken. Begrijp ook niet helemaal hoe het RAM van effect kan zijn hierop, maar goed. Als je de disks bedoeld, die zijn ook allemaal goed, in mijn desktop worden ze allemaal prima herkend.

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 07-08-2017 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

CH40S schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:40:
[...]
Degene van wie ik de HP P420 heb gekocht, heeft zelf reeds de nieuwst beschikbare firmware (versie 8.00) erop gezet.
[...]
Over welk geheugen heb je het? De RAM? Ja, dat gaat goed en wordt door ESXi prima herkend, alle 32GB kan ik altijd gebruiken. Begrijp ook niet helemaal hoe het RAM van effect kan zijn hierop, maar goed. Als je de disks bedoeld, die zijn ook allemaal goed, in mijn desktop worden ze allemaal prima herkend.
Maar heb je zelf je eigen server al geupdate? Kan een conflict zijn met het e.e.a.

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
WhizzCat schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:43:
Maar heb je zelf je eigen server al geupdate? Kan een conflict zijn met het e.e.a.
Wat moet ik updaten dan? Zoals gezegd, ik heb een whitebox, zie de topic start voor de volledige lijst aan specs wat in de whitebox zit. BIOS/UEFI van het moederbord is reeds de nieuwste. Enige wat er anders aan is, is dat de voeding intussen een BitFenix Whisper 450M geworden is.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 07-08-2017 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

CH40S schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:43:
[...]
Wat moet ik updaten dan? Zoals gezegd, ik heb een whitebox, zie de topic start voor de volledige lijst aan specs wat in de whitebox zit. BIOS/UEFI van het moederbord is reeds de nieuwste. Enige wat er anders aan is, is dat de voeding intussen een BitFenix Whisper 450M geworden is.
Excuus, dacht dat het een MicroServer was van HP zelf :)

Heb je de controller ook al in een andere PC getest met disken d'r aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
WhizzCat schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:50:
Excuus, dacht dat het een MicroServer was van HP zelf :)
Helaas heb ik geen MicroServer van HP zelf, mede omdat die geen ruimte biedt aan veel disks (8 stuks in totaal, plus 2 SSD's). De HP P400 heeft ook altijd prima gewerkt, tot ongeveer een 3 weken geleden dus.
Heb je de controller ook al in een andere PC getest met disken d'r aan?
Nee, dat heb ik nog niet getest, is namelijk wat veel werk om over te gaan zetten (ivm veel disks en kabels en zo), maar zal binnenkort zeker eens kijken of dat wat verschil maakt! Wel heb ik intussen dus een tweede HP P420, de eerste is intussen terug naar de winkel, omdat ik dacht dat de controller defect was.

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 07-08-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is je kabel wel goed? En weet je zeker dat het upgrade path van een P400 naar P420 door HP gesupport wordt zonder data loss?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
CH40S schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:40:
[...]

Nee je 2GB FBWC module(2GB Flash-Backed Write Cache), op de controller, je ecc ram zal wel melden als er een fout gelezen word.

Ik heb zelf onlangs deze verkocht V&A aangeboden: HP Enterprise RAID-controller: SmartArray P822 + 2GB FBWC + 6... En ik hoorde dat vorige week de module was vervangen.

Splinter nieuwe controller.

[ Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 07-08-2017 12:59 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Kaalus schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:53:
Is je kabel wel goed? En weet je zeker dat het upgrade path van een P400 naar P420 door HP gesupport wordt zonder data loss?
Kabels zijn goed, het heeft een enkele keer goed gewerkt (werden er althans 4 herkend), maar hoe die situatie was, kan ik niet meer namaken, sindsdien krijg ik het ook niet meer aan de praat. Ik ben inmiddels voorbij het punt dat ik de data heb zonder dataloss. Voor dat het eenmalig werkte, had ik hetzelfde gedrag, overigens.

Aanvankelijk was het bedoeld om inderdaad een array weer nieuw leven in te blazen, maar dat is helaas niet gelukt, ik ben nu sowieso alles kwijt. Het liefste wil ik daarom de controller doorgeven aan een VM, maar ja, als niet alle disks herkend worden, heb ik er alsnog niet zo veel aan natuurlijk. ;)
mell33 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:57:
Nee je 2GB FBWC module(2GB Flash-Backed Write Cache), op de controller, je ecc ram zal wel melden als er een fout gelezen word.
Ik volg je even niet. Zoals in de specs te zien, heb ik namelijk totaal geen ECC-RAM, foutcorrectie zit er dus niet in. ;) En nogmaals; ik begrijp niet waarom RAM van invloed zou kunnen zijn hierop; maximaal 3 disks worden namelijk wél herkend, ongeacht hoe de kabels aangesloten zitten, de vier disks zijn dus goed.

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 07-08-2017 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Op je controller zit een 2GB FBWC module, dat geheugen is een cache.
Ik heb het niet over je RAM

PS een server-raid kan je beter wel met ECC ram laten draaien.

[ Voor 48% gewijzigd door Mel33 op 07-08-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Heb zelf geen andere FBWC bij de hand om dat te kunnen uitsluiten (heb er al wel elders een vraag ervoor uit staan). Zonder de module schakelt de controller zich ook nog eens uit en kan ik dus helemaal niets.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 07-08-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Klopt die FBWC heb je nodig.
En idd test hem eens in een andere pc, het kan ook nog aan je pcie slot liggen (dus je Mbord)
lastig dit zonder er veel werk er voor te doen met uitwisselen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Morgen komt er als het goed is een tweede FBWC module om te testen, ik ben in elk geval benieuwd!
Mocht het zo zijn, dat ook dat niet werkt, ga ik denk ik de controller verkopen en op zoek naar wat anders, wat wel werkt. Aangezien alle disks nu clean zijn en niets erop staat, maakt het toch niets meer uit.

Wel wil ik dan een gedegen controller vinden, die dus én compatible is met ESXi 6.5 (liefst ook daarna nog) en compatible is met mijn moederbord (zie specs in topic start). Ik heb zelf de IBM ServeRAID M1015 gevonden, maar is dit het enige alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Vandaag is een tweede cache module per post gekomen, een medetweaker was zo vriendelijk eentje te leen te geven. Maar helaas; het heeft niet mogen baten. Ik ga er daarom vanuit dat het een incompatability is. Gigabyte, de fabrikant van het moederbord, heb ik ook reeds gecontacteerd, maar nog niets van vernomen, ik ga er daarom vanuit, dat ik daarop ook nooit reactie ga krijgen en als dat zo is, bedank ik hen vriendelijk en vertel ik dat ik het anders hoop op te lossen. Ik kan dus op zoek naar een RAID-/HBA-controller die wél werkt in combinatie met bovengenoemde hardware. Iemand suggesties, anders dan de IBM ServeRAID M1015? Ik kwam ook nog controllers van LSI tegen, al heb ik daarin nog niet echt verder gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taz86
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-04 01:02
niet getreurd, ik heb hetzelfde euvel met een p420i controller. enkel zie ik op esxi 6 update 3 wel alle disks maar in 6.5 niet. Heb al zitten spelen met drivers en verschillende custombuilds maar geen soelaas.

ik zie wel dat er in 6.5 een andere driver wordt geladen. de scsi-hpsa is vervangen door nhpsa. Mogelijk dat daar het issue in zit...

heb overigens nog geen oplossing
Pagina: 1