Bekabeling surround bij verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p1lot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-03 21:08
Hallo Tweakers,

We zijn momenteel met een grondige renovatie bezig en ik ben bezig met het leggen van buizen en kabels voor de elektra.

In de woonkamer zijn reeds inbouwdozen voorzien in de hoeken van de ruimte, achter de middenste bank, perfecte locatie voor luidsprekerkabel dus; voor de surround left en surround right speaker. (ik wil een 5.1 systeem. dit heb ik altijd gehad, maar ik wil dit nu hebben met zoveel mogelijk weg gewerkte kabel. alles liep tot nu toe over de vloer en dat is geen zicht)

Vraag 1: ik zie dat er zowel "gewone" zwart-rood inbouwdoosjes van Niko bestaan als ook cinch- inbouwdoosjes. Wat zijn de voor en nadelen van beide systemen voor gebruik voor de surround speakers? zijn cinch-connectors uberhaupt een goed idee voor audio?

Vraag 2: via een van deze inbouwdozen wil ik ook de aansluiting voor de subwoofer voorzien. Mijn subwoofer is van het "actieve" soort. vroeger werkte ik met een subwooferkabel (RCA connector (?toch?), maar dan coaxial cable, kan dat?). die kabel wil ik nu liever niet meer over de vloer hebben liggen en wil ik dus inbouwen. is dit "gewone" coax kabel die ook voor tv dient? kan ik daar gewoon connectors op aan sluiten aan beide kanten? zoniet, welke kabel (zonder connector, dat krijg ik nooit door het buisje) moet ik gebruiken om later de connectors op vast te zetten?
Bestaan er wandconctactdozen die ik kan gebruiken voor de connectie naar de sub?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Beste antwoord (via p1lot op 31-07-2017 12:00)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:28
p1lot schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:24:
Ik snap dat je de afscherming nodig hebt omdat het signaal onversterkt naar de sub gaat en dus gevoelig is aan interferentie.
Line level ("onversterkt") is niet per definitie gevoeliger voor interferentie, maar die mantel is inderdaad om interferentie tegen te gaan.
De kabel van de shop die je linkt lijkt echter gewoon dubbel-aderig te zijn? De cinch van een sub heeft toch maar 1 kern en 1 mantel?
Die muurdoosjes hebben vaak (niet altijd) twee RCA-aansluitingen, voor stereo-signaal. De kabel van die shop heeft twee afgeschermde kabels met iedere een koperen mantel en een rode en een witte kabel (waar uiteraard ook weer koper in zit) die daar doorheen loopt. Op het derde plaatje is dit goed te zien.

Uiteraard hoef je niet voor die kabel te gaan, er zijn meer opties (ook beter afgeschermde versies als je bang bent voor interferentie), maar dat is het type kabel dat je nodig hebt. Coax voor je TV heeft een andere impedantie dan die voor je line level
Wat voor connector moet ik aan beide zijden voorzien?
De RCA inbouwdoosjes :) Tussen je receiver en de wall outlet een normale RCA-RCA kabel, en tussen de wall outlet en de sub ook.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

p1lot schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:18:
Vraag 1: ik zie dat er zowel "gewone" zwart-rood inbouwdoosjes van Niko bestaan als ook cinch- inbouwdoosjes. Wat zijn de voor en nadelen van beide systemen voor gebruik voor de surround speakers? zijn cinch-connectors uberhaupt een goed idee voor audio?
Waarom uberhaubt de tussenkomst van een inbouwdoos en geen rechtstreekse kabel? Al dan niet via de betreffende leiding. Het toevoegen van een "tussenstation" voegt toch niets toe?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Omdat je dan iedere keer dat je de speaker een meter verderop wil zetten (of de indeling van de kamer wil aanpassen) nieuwe kabels kan trekken.

De zwart/rood inbouwdoosjes zijn voor passieve speakers, de cinch / RCA / tulp doosjes voor actieve. Voor veruit de meeste thuis-setups zijn die doosjes gewoon goed.

Een RCA-kabel is wel coax in de zin dat er een mantel omheen zit, het is niet dezelfde kabel als voor je TV. Voor RCA gebruik je iets als https://www.bax-shop.nl/a...00-r-signaalkabel-1-meter Er zijn ook dubbel en driedubbel afgeschermde varianten voor als je overspraak krijgt, maar je gaat het toch niet allemaal bij elkaar opbossen dus dat valt wel mee.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p1lot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-03 21:08
Paul schreef op maandag 31 juli 2017 @ 07:49:
Een RCA-kabel is wel coax in de zin dat er een mantel omheen zit, het is niet dezelfde kabel als voor je TV. Voor RCA gebruik je iets als https://www.bax-shop.nl/a...00-r-signaalkabel-1-meter Er zijn ook dubbel en driedubbel afgeschermde varianten voor als je overspraak krijgt, maar je gaat het toch niet allemaal bij elkaar opbossen dus dat valt wel mee.
Thanks voor de verduidelijking! Dan voorzie ik voor de surround speakers de zwart rode doosjes. Voor de subwoofer begrijp ik het nog niet helemaal. Ik snap dat je de afscherming nodig hebt omdat het signaal onversterkt naar de sub gaat en dus gevoelig is aan interferentie. Bij de coax die ik ken is die dan ook voorzien van een dubbele mantel. De kabel van de shop die je linkt lijkt echter gewoon dubbel-aderig te zijn? De cinch van een sub heeft toch maar 1 kern en 1 mantel?
Of zit ik er nu helemaal naast? Bijkomende vraag. Wat voor connector moet ik aan beide zijden voorzien? Thanks again!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Paul
p1lot schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:24:
Ik snap dat je de afscherming nodig hebt omdat het signaal onversterkt naar de sub gaat en dus gevoelig is aan interferentie.
Line level ("onversterkt") is niet per definitie gevoeliger voor interferentie, maar die mantel is inderdaad om interferentie tegen te gaan.
De kabel van de shop die je linkt lijkt echter gewoon dubbel-aderig te zijn? De cinch van een sub heeft toch maar 1 kern en 1 mantel?
Die muurdoosjes hebben vaak (niet altijd) twee RCA-aansluitingen, voor stereo-signaal. De kabel van die shop heeft twee afgeschermde kabels met iedere een koperen mantel en een rode en een witte kabel (waar uiteraard ook weer koper in zit) die daar doorheen loopt. Op het derde plaatje is dit goed te zien.

Uiteraard hoef je niet voor die kabel te gaan, er zijn meer opties (ook beter afgeschermde versies als je bang bent voor interferentie), maar dat is het type kabel dat je nodig hebt. Coax voor je TV heeft een andere impedantie dan die voor je line level
Wat voor connector moet ik aan beide zijden voorzien?
De RCA inbouwdoosjes :) Tussen je receiver en de wall outlet een normale RCA-RCA kabel, en tussen de wall outlet en de sub ook.

Rhàshan - Aditu Sunlock