Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is het tijd om te een nieuwe PC aan te schaffen?

Pagina: 1
Acties:

• CarlosEnzone
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-12-2024
Beste lezers,

Ik heb een vrij verouderd game-systeem (6 Jaar oud met paar upgrades). Ik heb onlangs Player Unknown's Battle Ground aangeschaft maar dit vindt mijn PC niet zo leuk (50-100 fps op laagste settings). Verder stream ik altijd graag spellen bv Path of Exile en Counterstrike maar dat begint mijn computer steeds moelijker te vinden.

Huidige PC specificaties:
  • Case: Cooler Master CM 690 II met paar extra fans erin.
  • Power Supply: Scythe Chouriki 2 SPCR2-750P
  • Motherboard: MSI P67A-GD65 (B3)
  • CPU: Intel Core i5 2500K overgeclocked naar 4.4 Ghz met Scythe Mugen 2 koeler.
  • Memory: Corsair XMS3 2x4GB @ 1600 MHz
  • Hard Drives: Samsung SpinPoint F3 2x1GB in RAID-0, Crucial RealSSD C300 64GB (windows). Later toegevoegd: Samsung 850 PRO 256GB (voor games)
  • Video Card: MSI 970 GTX geüpgraded van 560ti een jaar ofzo geleden.
  • Monitors: BenQ (XL2411), 2x iiyama ProLite E2472HD
Ik heb en 144hz monitor dus de lage FPS speelt niet fijn. Verder krijgt het systeem soms bluescreens bij bijvoorbeeld twitch streams kijken(oververhitting?). Het systeem is "op" en upgraden heeft weinig tot geen zin dunkt mij. Dus het wordt tijd voor een nieuw systeem.

Het belangrijkste vind ik de prijs/kwaliteit. Nu ben ik niet heel goed geïnformeerd in de huidige hardware markt dus hier heb ik jullie hulp hard bij nodig. Wat raden jullie mij aan? Geheel nieuw systeem met alles erop en eraan zodat ik twee werkende pc's heb of enkele onderdelen hergebruiken en deze eventueel later upgraden?

Wat is gewenst:
  • Nieuwe games op 144 fps of hoger draaien op redelijke grafische instellingen en deze kunnen livestreamen (720p/40-60fps)
  • Kunnen gamen en Film/Serie/Stream op tweede monitor kunnen afspelen.
  • Redelijke opslag voor data (2TB)
  • SSD voor games (250+GB)
  • Windows SSD met eventueel software
  • Onderhoudsvriendelijk.
  • Koel systeem.
  • Niet te luidruchtig.
  • 3-4 jaar nieuwste games draaien op medium/high settings, eventueel upgrades van hergebruikte onderdelen
  • Buget onbelangrijk zolang prijs/kwaliteit redelijk is (geen super high-end)
Verder:
  • Zelf ben ik altijd zeer tevreden met MSI producten maar mochten jullie iets anders aanraden sta ik hier zeker voor open.
  • Vroeger heb ik een AMD Grafische kaart gehad, maar dit viel erg tegen. Erg veel lawaai en was snel stuk. Hoe zit dit met processoren? Heb wel eens gehoord dat driver updates voor AMD producten problemen met zich mee kan brengen en dat men dan terug moet gaan naar oudere, stabielere drivers.
  • Overclocken vind ik wel interessant om er nog wat extra's uit te halen wanneer het systeem wat ouder is, maar is dit het het extra geld waard of is het beter om de pc wat eerder af te schrijven en voor niet overclockbare processor te gaan?
  • Ik koop mijn onderdelen altijd bij Azerty.nl want dit bevalt mij goed.
Dit is wat ik tot zover heb. Veel vanuit Desktop Best Buy Guide Maart 2017.
Ik weet niet of mijn huidige voeding handig is om over te nemen/hoe lang zoiets meegaat.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 304,95€ 304,95
1MSI B250I GAMING PRO AC€ 102,-€ 102,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Arctic Liquid Freezer 120€ 62,57€ 62,57
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1Samsung 850 Pro 256GB€ 127,-€ 127,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 732,04

Verbeterde versie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 335,50€ 335,50
1MSI Z270 SLI Plus€ 143,-€ 143,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1Corsair RM550x Zwart€ 89,95€ 89,95
1Samsung 850 Pro 256GB€ 127,-€ 127,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 880,96

Heel erg bedankt voor het lezen.

Groetjes,

Sander.

[ Voor 50% gewijzigd door CarlosEnzone op 31-07-2017 19:43 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
bluescreens door hitte? Raakt jouw processor TJmax tijdens het kijken van streams? Tenzij je dat onderzocht hebt en zeker bent dat het temperatuur is zou ik de Vcore van je processor maar eens verhogen. Of controleren of je pc bluescreent onder load en of hij bluescreent door processor hitte of gewoon instabiliteit. Dat een overclock stabiel was wil niet zeggen dat dit altijd zo blijft. Processors degraderen over tijd.
Ik zie een gesoldeerde sandy bridge i5 niet oververhitten onder een mugen 2 als de koelpasta nog goed is.
Persoonlijk neem ik altijd een k sku. Ik kan de extra 60 euro voor een Z270 bord wel missen verspreid over de levensduur van mijn moederbord en processor. Een 7700K is al niet veel duurder dan een 7700 en draait uit de doos al significant sneller.
Of je het extra geld eraan wil uitgeven is aan jou.
De framerate verschillen tussen een 7700 en een 7700K zijn nihil met een 970. Beide processors zijn overkill voor de 970.
Persoonlijk vind ik een R5 1600 een betere combi met een GTX 970. Ryzen 1600 streamt prima door zijn 12 threads.
High refreshrate is daarentegen niet Ryzens sterkste punt. Al halen ze de 240+ fps in counterstrike wel, wat ik persoonlijk genoeg vindt, al speel ik het op meer dan 300. Multitasking zoals streaming is waar Ryzen tot zijn recht komt.
Alle Ryzen chips zijn unlocked, met een B350 of X370 bord kun je ze overclocken. Ze hebben wel 3000 MHz of sneller RAM nodig om goed te functioneren als een gaming cpu, heeft met de werking van Ryzen's cache te maken.

Voeding zou ik zeker vervangen. Een Bitfenix Whisper 450 zou moeten voldoen. Een TX550M v2 of een RM550x is ook een goede optie. Beide Corsair.

Opslag en kast zou ik gewoon hergebruiken. Als de processor ook bluescreent op stock settings is hij ook niet geschikt voor een ander soort systeem lijkt mij. Ik zou hem on display zetten op een plankje.

RAID 0? Dapper. Hopelijk staat er geen data op die belangrijk is en geen back up heeft. Als 1 drive stopt is alles weg.

Welke processor je ook kiest van de twee, ik zou er een Scythe Mugen 5 PCGH op zetten. Prima koeler en goed voor een redelijke overclock.

Overigens vind niemands pc PUBG erg leuk. De game is erg vermakelijk en populair, maar de optimalisatie is echt een eerste klas grap. Early access game dus niet vreemd.

Waarom is moederbord overigens mini itx? Is het het goedkoopste bord met socket 1151 en wifi soms. Ik zou nooit gamen laat staan streamen over iets inconsistents als wireless verbinding dus ik zou geen meerprijs betalen voor wifi in jouw geval. Als je geen router bij je pc in de buurt hebt zou ik kijken naar powerline adapters. Dan kun je een ethernet verbinding tot stand brengen met behulp van stopcontacten.

[ Voor 40% gewijzigd door youridv1 op 31-07-2017 00:13 ]

• CarlosEnzone
Allereerst bedankt voor je reactie Youri.

Het zou kunnen dat hij niet meer stabiel is. Ik heb ook nog nooit de koelpasta vervangen maar de cpu is 70+C bij full CPU utilization. Maar dat terzijde ook al was hij stabiel denk ik niet dat dit systeem de huidige games op 144 fps kan laten draaien, de ram is altijd max (8gb) en dit upgraden heeft weinig zin denk ik. Het moederbord kan geen sneller ram aan.

Voorheen heb ik zelf ook altijd K versies verkozen ook al overclock ik het niet direct. Zal de 7700k er inzetten met een MSI 270 Pro Carbon MSI Z270 SLI Plus.

Misschien is de processor overkill het bied wel opties voor upgraden naar een betere video kaart over 1 a 2 jaar. Ik denk dat de 970GTX nog wel een jaartje mee gaat en nu een 10xx serie kopen misschien zondegeld is. Wat is jou mening hierover?
Verder heb ik geen ervaring met AMD processoren daarom was ik veilig voor een intel gegaan.

**EDIT**

Ik lees net je edit, hier mij reactie erop:

Destijds had ik alleen een windows SSD en de games op de RAID-0 configuratie, SSDs waren 6 jaar geleden net nieuw en best prijzig.
Mijn volgende setup zal data disks in Raid-5 of Raid-10 zetten denk ik.

Je verkiest een lucht koeler over een waterkoeler? Ik heb zelf nog nooit een waterkoeler gehad maar ik weet wel dat mijn Mugen2 altijd vol stof zit. Dacht dat waterkoelers wat onderhoudsvriendelijker waren.

Ja, maar naar 6 jaar is het wel eens tijd voor een upgrade denk ik. Path of Exile loopt ook te stotteren en ik speel hardcore modus en als je dood gaat ben je je character kwijt, werd ik beetje gedemotiveerd van. Boven dat wil ik graag het opnemen/streamen en dat gaat echt niet meer op mijn huidige setup.

Ik had het moederbord overgenomen uit de best buy guide, ik had niet heel veel vooronderzoek gedaan toen ik dit topic startte. Ik ben mij nu weer wat aan het verdiepen in de hardware. En inderdaad gamen over WiFi is niet te doen.

Nogmaals bedankt.

[ Voor 35% gewijzigd door CarlosEnzone op 31-07-2017 19:43 ]

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:57
Je zal door je CPU te vernieuwen en 16 GB RAM of meer nou niet echt vooruit gaan in performance in games,wel een x aantal fps maar niet de hoeveelheid die je zou willen.
Je zal echt je kaart moeten upgraden wil je 144 FPS gaan halen in games;)
Ik heb zelf een 970 en een 144 HZ scherm, maar ik ben de afgelopen tijd redelijk al mijn instellingen naar beneden aan het schroeven.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
Een waterkoeler onderhoudsvriendelijker? Neuh. Ik heb een NZXT Kraken X62 en de software die erbij zit is een onderhoud opzich. Een bequiet silent loop of een fractal design celsius heeft geen software dus dat kan. Ze koelen als beesten, maar ze zijn daarbij in principe niet stiller dan iets als een Bequiet Dark Rock Pro 3. Daarbij kun je fans altijd vervangen als ze doodgaan. Een pomp is een heel ander verhaal. Desondanks zijn ze wel een optie als zo'n grote luchtkoeler niet past, of wanneer je vaak met je pc sleept naar bijvoorbeeld lans. Dan is zo'n mega koelblok nogal zwaar voor je moederbord.
Ik zou een Mugen 5 PCGH nemen als je voor bang for the buck gaat.
Ik zou een Dark Rock Pro 3 of NH D14 of D15 nemen als je voor koelkracht gaat.

Zoals hierboven staat: Je fps zal nou niet echt skyrocketen omhoog. De streaming performance gaat wel omhoog. Net als de fps tijdens het streamen. Dat is iets waar de R5 1600(x) en de i7 7700(k) meer ruimte voor hebben. Als je RAM nu al gemaxt is zou ik in ieder geval voor 16GB gaan.
Voor 1080p144Hz is een GTX 970 gewoon niet echt vlot genoeg. Niet dat een GTX 1060 of een RX 580 een gigantische improvement zal zijn. Een 1070 of waarschijnlijk Vega 56 is waar je naar kijkt voor consistent 144 fps op hoge settings.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Ik speel dit spel ook op full HD op high settings (shadows op medium dacht ik) en haal gemiddeld 60 fps, met drops als het effe druk is in beeld.

Systeem: i5 3570k, 8GB, GTX970 4GB, game staat op een gewone HDD.

Wel heb ik heeeeeel vaak connectie problemen, waar ik een seconde of een fractie van een seconde effe een hapering heb.

Nu speel ik dit speel heel casual en niet op een 144Hz monitor dus mijn eisen liggen wat lager. Maar ons systeem is gelijkaardig dus het is toch vreemd dat je op de laagste settings er niet meer uit krijgt.
Het is ook niet zo'n twitchy shooter, dus meer dan 60 fps vind ik nu ook niet zo'n noodzaak.

Verder lijkt het er op dat vooral m'n GPU belast wordt, dus als je dan die upgrade gaat doen die je voorstelt vraag ik me af of je der wel zoveel op vooruit zal gaan...

• CarlosEnzone
Heren bedankt voor jullie reacties, stel ik zeer op prijs.

@ dfbt

Ik denk dat naar snellere en meer ram het spel wel wat soepeler gaat draaien. Maar denk jij dat het de investering niet waard is op dit moment? En het feit dat ik het kan streamen/opnemen vind ik leuk voor vrienden/familie. Zat er zelf aan te denken om mijn beeldscherm op 120Hz met custom ICC profile. Had dit voorheen altijd en beviel me eigenlijke wel. Klik voor reddit artiekel

@ yourdidv1

Oke, ik ben over de mugen 2 ook altijd positief geweest dus ga ik voor de mugen 5. Moet ik hier koelpasta bij bestellen of wordt dat bijgeleverd? Zo ja, wat is een goed merk?
Ik vind de 1070GTX (600€) momenteel wat aan de prijzige kant, daarom dacht ik de 970GTX eerst te hergebruiken totdat de prijzen dalen/of de opvolger van 10xx serie aan te schaffen.

@ Inrage

Ik heb het idee dat bij veel spellen de ram een probleem is op mijn systeem en niet de video kaart. Met alleen google chrome en achtergrond programmas (Spotify/beveiliging) gebruikt mijn pc al 4GB ram.
Verder speel ik competitieve spellen altijd op lage settings i.v.m. beter zicht dus ik hoop dat mij 970je het nog ff volhoud. Vind het jammer om hem na een jaar alweer weg te doen.

**Edit**

Upgrades heb ik besteld, bedankt voor alle hulp.

**Edit 2**

Het installeren van Windows 7 met USB stick was erg problematisch op de MSI z270 SLI Plus.

Deze error kwam tevoorschijn:
"A required CD/DVD drive device driver is missing. If you have a driver floppy disk, CD, DVD, or USB flash drive, please insert it now. Note: If the Windows installation media is in the CD/DVD drive, you can safely remove it for this step."
Schijnt iets te zijn met USB 3.0. De oplossing is om gebruik te maken van MSI Win 7 Smart Tool. Als je al een bootable sticky hebt kun je gewoon add USB drivers doen. Zie hier de User Guide.

[ Voor 26% gewijzigd door CarlosEnzone op 02-08-2017 22:42 ]

Pagina: 1