Twee powerline "netwerkjes" in één huis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Via XS4All heb ik thuis glasvezel triple-play internet. Het signaal komt het huis binnen via de door XS4All geleverde Fritz!Box 7490 router. Het IPTV signaal gaat via de gereserveerde 4e LAN poort naar een switch, en van daaruit naar 4 TVs - 1 TV is rechtstreeks via Ethernet op de switch aangesloten, de andere 3 TVs via Devolo Powerline adapters.

De router geeft een 10.0.10.0/24 netwerk af, en is ingesteld als open host. Dit laatste omdat mijn verdere thuisnetwerk verloopt via een Ubiquiti USG, die op zijn beurt een 192.168.1.1/24 netwerk afgeeft. Alles werkt momenteel prima.

Nu heb een bedrade LAN aansluiting nodig in mijn schuur. Die kabel loopt er uiteraard niet naartoe, en is praktisch gezien ook niet te trekken. Ik bedacht dus om daar ook een powerline verbinding voor te gebruiken, maar kan dat eigenlijk wel?
Het powerline "netwerk" dat nu al aanwezig is valt onder het 10.0.10.0 netwerk; het nieuwe powerline netwerk moet onder het 192.168.1.1 netwerk vallen. Kan ik een startersetje van een merk anders dan Devolo kopen, inprikken en aan de praat krijgen, of gaat dit interfereren met het Devolo netwerkje?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Ik zou exact dezelfde kopen en dan via de tool ze een andere network name/password geven dan die je nu al hebt. Inprincipe blijven ze dan uit elkaars vaarwater. De bandbreedte wordt wel gedeeld mits je groepenkast vanaf 1 fase gevoed wordt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:03:
[...]

Nu heb een bedrade LAN aansluiting nodig in mijn schuur. Die kabel loopt er uiteraard niet naartoe, en is praktisch gezien ook niet te trekken. Ik bedacht dus om daar ook een powerline verbinding voor te gebruiken, maar kan dat eigenlijk wel?
Het powerline "netwerk" dat nu al aanwezig is valt onder het 10.0.10.0 netwerk; het nieuwe powerline netwerk moet onder het 192.168.1.1 netwerk vallen. Kan ik een startersetje van een merk anders dan Devolo kopen, inprikken en aan de praat krijgen, of gaat dit interfereren met het Devolo netwerkje?
Ja, ja en ja.

Hou even drie dingen uit elkaar:
- alles op layer 3 (IP-adressen enzo)
- vendor-specifieke layer 1/2 dingen (Devolo vs concurrent)
- puur fundamenteel layer 1 gedrag van PLC.

Eerste gaat geen probleem zijn zolang je het goed instelt, tweede kan problemen geven maar kun je o.a. vermijden door zelfde vendor/type te nemen, maar derde loop je op vast.

Bij PLC is het stroomnet namelijk een gedeeld medium: er kan nooit meer dan één apparaat tegelijk zenden erop. Zodra jij dus twee netwerken (ongeacht merk, ongeacht type, ongeacht IP) op zelfde stroomnet gaat inzetten, moeten ze beide op elkaars pakketjes wachten. Als beide netwerken tegelijk actief zijn, halveer je de totale capaciteit die elk netwerk afzonderlijk zou kunnen hebben. Sterker nog, je verliest meer dan de helft, door de extra overhead van collision-avoidance technieken.

Is dat erg? Hangt totaal af van je eisen in de schuur vs de eisen van DTV. Voor DTV is de harde grens de bitrate van je video stream. Zakt het daaronder? Dan werkt TV niet meer...

In totaal 5 PLC-adapters op een stroomnet (1x bij router voor TV, 3x bij TV, 1x bij USG voor internet, 1x in schuur) klinkt mij als veel, allicht te veel in de oren. Ik zou sterk overwegen om te kijken of je meer van de TV's bedraad aan kunt sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 31 juli 2017 @ 01:44:
[...]

Bij PLC is het stroomnet namelijk een gedeeld medium: er kan nooit meer dan één apparaat tegelijk zenden erop. Zodra jij dus twee netwerken (ongeacht merk, ongeacht type, ongeacht IP) op zelfde stroomnet gaat inzetten, moeten ze beide op elkaars pakketjes wachten. Als beide netwerken tegelijk actief zijn, halveer je de totale capaciteit die elk netwerk afzonderlijk zou kunnen hebben. Sterker nog, je verliest meer dan de helft, door de extra overhead van collision-avoidance technieken.
Is niet helemaal correct. Als PLC van merk A op 250 MHz aan het zenden is, en merk B doet dat op 340 MHz, dan storen ze elkaar niet.

Je hebt gelijk, als deze merken hetzelfde zijn, en op dezelfde frequenties zenden. En dan nog. denk ik dat ze onderling wel de boel kunnen verdelen. Net als bij TCP/IP, die doet ook niet anders via een gedeeld medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:58:
[...]

Is niet helemaal correct. Als PLC van merk A op 250 MHz aan het zenden is, en merk B doet dat op 340 MHz, dan storen ze elkaar niet.

Je hebt gelijk, als deze merken hetzelfde zijn, en op dezelfde frequenties zenden. En dan nog. denk ik dat ze onderling wel de boel kunnen verdelen. Net als bij TCP/IP, die doet ook niet anders via een gedeeld medium.
PLC op 250/340MHz :?

HomePlug AV 1 en 2 en G.hn zitten qua spec ongeacht merk allen tussen de 2-86Mhz op het stroomnet, in praktijk zie je ze (om niet in de knoop te komen met FM radio) allemaal tussen de 2 en 68MHz werken. Dus ja, het is één frequentieblok en dus één gedeeld medium waar ze aan timesharing moeten doen :o

Oslik blyat! Oslik!