Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Opzoek naar een nieuwe camera (DSLR of Systeem)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FabianAkker
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 13-08 22:43
Hallo allemaal!

Het kan zijn dat deze topic al vaker voorkomt op de site, maar zo snel kon ik niet 1 vinden die mijn vraag 100% beantwoord.

Ik heb samen met mijn vrouw een videografie bedrijf en nu zijn we opzoek naar een upgrade.
Op het moment filmen wij met de Canon 80D (en hier zijn we echt super blij mee)

Nu zijn wij opzoek naar een upgrade naar een 4K camera voor een leuk budget (rond de 1600 inclusief lens of lenzen) Daarnaast wil ik graag mijn audio kunnen monitoren (Het liefste via een headphone)
Ik heb al een aantal camera's gezien maar allemaal hebben ze negatieve en positieve punten die ik allemaal erg belangrijk vindt. Camera's die ik op het oog heb zijn de Sony A6300, Panasonic GH4(r) maar ook de Nikon 7500 en de Blackmagic pocket cinema (geen 4K, dat weet ik)

Heeft iemand ervaring met 1 (of allemaal) van deze camera's en kun je mij vertellen waarom je gekozen hebt voor die camera en of je eventuele problemen hebt ervaren en hoe je deze misschien verholpen hebt.

Mocht je een andere camera weten die ik over het hoofd heb gezien dan hoor dat ik dat zeer graag!!!

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:56
Wat zijn je verdere eisen die je hebt? Welke lenzen gebruik je op de 80D? Wat bevalt je goed aan de 80D? Wat niet? Werk je met autofocus? Low-light? Kleine scherptediepte?
Wat zijn die negatieve en positieve punten in jouw ogen aan die camera's die je noemt?
Kortom: vul de informatie aan, dan kunnen wij je helpen.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• FabianAkker
Bedankt voor je reactie.
Qua 80D de lenzen die ik gebruik zijn de Canon 17-40 f4, 50mm f1.8 en de 70-200 f4. Daarnaast gebruik ik heel af en toe een Tamron 70-300mm (vooral bij motorsport wat ik 1 a 2x per jaar film). Daarnaast filmen we veel trouwerijen, bedrijfsvideo's en aftermovies.

Belangrijk aan een nieuwe camera is:
Lowlight prestaties ivm trouwerijen en aftermovies
Audio monitoren ivm trouwerijen en bedrijfsvideo's
Scherpte diepte (is natuurlijk ook bereikbaar door een lichtsterke lens)
Autofocus (ik focus vooral manueel maar toch kan dit zeer handig zijn)

Positieve punten
80D: Autofocus, headphone jack, draaischerm, dynamisch bereik
A6300: 100fps, Low light prestaties, zeer scherpe beelden, autofocus
GH4: Headphone Jack, draaischerm voor moeilijke hoeken, lens selectie
Nikon D7500: Headphone jack, lens selectie
BlackMagic: Geweldige dynamisch bereik, optie om RAW te filmen, lens selectie (mft mount), headphone jack

Negatieve punten
80D: Geen 4K, matige lowlight prestaties
A6300: Rolling shutter, batterijduur en oververhitting problemen
GH4: Slechte lowlight, kleine sensor, crop van 2x
Nikon 7500: (persoonlijk) geen fan van Nikon, grote body. fps
BlackMagic: Geen 4K, Geen mogelijkheid tot fotografie

Met de 80D heb ik zelf natuurlijk ervaring. De rest van de camera's helemaal niet. Daarom zijn de positieve en negatieve punten puur uit reviews genomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 00:15

DaMarcus

Moderator Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by 

To be honest, ik denk dat je met het gestelde budget niet ver genoeg komt. Ja, er zijn mogelijkheden om in 4K te filmen met gestelde budget maar genoemde camera's hebben allemaal minpunten.

Mocht je in 4K voor je klant willen filmen, zou ik eerder aanraden om camera te huren die in 4K kan opnemen zoals een 5D MK 4. Met het budget wat je nu hebt, ga je uiteindelijk niet tevreden zijn over hetgeen wat je aanschaft denk ik :)

• FabianAkker
Huren is altijd op een optie inderdaad. Helaas is het probleem met huren dat ik het noorden van NL woon Assen, Drenthe om precies te zijn. Er zijn weinig tot geen bedrijven die deze camera verhuren in mijn regio.
Er zijn ook genoeg bedrijven waarbij je het kan versturen natuurlijk.

Maar dan nog vindt ik het fijn om zelf een camera in bezit te hebben. Vooral voor de last-minute shoots. In mijn netwerk komt dit (helaas) nogal vaak voor. Ik snap inderdaad dat er met dit budget consessies moeten worden gedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
De 5D Mk4 kan 4K maar is daar ook niet ideaal voor, vind ik zelf. Heb hem liggen maar hij cropt heel sterk. Dat is er nog niet uitgehaald door de nieuwe firmware volgens mij.

Daarnaast wordt de Mk4 heel snel warm en dan houdt-ie op met filmen. Moet dit zelf nog stress-testen maar ik hoor wat negatieve verhalen hierover.

Edit: en de Mk4 is minstens 2x je budget zonder lenzen.

CurtPoindexter wijzigde deze reactie 31-07-2017 10:49 (8%)

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21-08 12:30

Koeitje

Back-up tiems now?

4K en in het donker? A7S2 is volgens mij daar wel de meest voor de hand liggende keuze, alleen qua budget niet echt. Je zou deze eens kunnen huren.

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 19:31
Kan je de boel nog oprekken als je de huidige setup verkoopt omdat je het hebt over een upgrade, of zal het een tweede set worden ernaast?

5D3 | 7D | 14 2.8 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 300 4 | 10-18 | 16-35 4 | 15-85 | 24-105 4 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:22

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

quote:
A6300: Rolling shutter, batterijduur en oververhitting problemen
Hiervoor is er zover bij mij bekend een firmware update geweest. Ik hoor een kennis van mij niet meer over deze uitdaging.

Waar je de camera voor in wilt zetten dan is ook mijn eerste gedachten de Sony a7s II. Maar helaas boven budget.

-_- Mijn plekje op het web -_- Workshops fotografie -_-

• Universal Creations
Je vergeet in je verhaal ook de prijzen van lichtsterke lenzen. De 80D gebruikt niet de hele oppervlakte (line skipping) waardoor je meer ruis bij hoge iso's krijgt. Maar met lichtsterk glas vang je ook veel op en dat is wel redelijk betaalbaar. Wil je met manueel focuslenzen gaan werken? Dan kun je de kosten wat lager houden. Denk dan aan Samyang die mooie lenzen produceert voor een schappelijke prijs.
Het dynamisch bereik van een Blackmagic is niet zo hoog als ze het doen lijken. Een A6300/6500 haalt meer door de grotere sensor (wel in S-log filmen).
De GH4 heeft een kleinere sensor, maar met lichtsterk glas compenseer je die 1/2-2/3 stop ook wel. Sony is wel leuk en aardig, maar je bent dan bijna verplicht om voor Samyang lenzen te kiezen. De eigen lenzen zijn of niet echt goed, of heel duur (en vaak voor fullframe gemaakt).
Nikon moet je achterwege laten. Goed voor fotografie, maar voor video niet echt geschikt.

Wat betreft huren. Wat wil je kunnen huren? Een GH4? Bij Konijnenberg in Den Ham verhuren ze die in ieder geval.

Zeiss 21mm f/2.8

• FabianAkker
Bedankt voor alle reacties. Met bijna alle reacties kan ik wel iets
Ik heb inmiddels een Sony A6300 te leen en tot nu toe ben ik onder in de indruk van het apparaat. Rolling Shutter is zeker aanwezig maar minder sterk dan wat ik zie in verschillende YouTube video's, ook de temperatuur problemen blijken zich niet zo snel voor te doen. De persoon waar ik hem van leen heeft al meerdere keren gebruikt tijdens trouwerijen en heeft nog nooit ondervonden dat de camera problemen had hiermee.

Met bijna alle reacties kan ik wel iets. Maar huren is gewoon geen optie ivm aanbod in mijn directe omgeving .Ook Konijnenberg is nog een uur rijden voor mij, laat staan als ik met het OV moet. Daarnaast heb ik ervaring met het 'bezorgen' van huurspullen en dit wil ik niet weer doen.

In ieder geval super bedankt voor alle input!

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
Universal Creations schreef op maandag 31 juli 2017 @ 20:32:
De eigen lenzen zijn of niet echt goed, of heel duur (en vaak voor fullframe gemaakt).
Hoe groot is dit probleem bij video? Zelfs op 4k. Ik denk dat het wel meevalt.

• Universal Creations
Voor filmen heb je een punt, maar ook met 4k ga je dit zien.

Zeiss 21mm f/2.8

• Rayban89
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 20-08 20:06
Ik zou gaan voor de GH-4 als het je echt om de video's draait.. persoonlijk zou ik nooit een Nikon halen als ik er veel mee ging filmen.. tis echt een fotocamera merk dat ver achter loopt op de concurrentie op dat gebied. Foto's daarentegen ben ik persoonlijk erg tevreden nog altijd met nikon

https://www.flickr.com/photos/133617783@N08/

• Afroman9
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19-08 01:08
Ik zelf ben ook op zoek naar ene nieuwe camera en heb dit jaar besloten mijn hele Canon arsenaal te verkopen om over te stappen op een systeemcamera.

Zelf ga ik voor de Fujifilm X T-2. Waarom?

Ik merk dat de innovatie bij Canon al jaren niet echt vooruit gaat. Hun camera's draaien nog op oude techniek, tenzij je een Canon 5D IV haalt maar die kost ook al 3500 euro.

Met een systeemcamera gaan de ontwikkelingen supersnel qua alles. (Compactheid, schermtechnologie, autofocussysteem, 4K etc).

Ik heb dan veel pro features zoals 4K filmen, duoslot voor sd kaarten, usb 3.0, spatwaterdicht, en dat voor 1600 euro. Daar hoef je bij Canon en Nikon echt niet mee aan te komen.

Wat ik wil zeggen, check eens andere systeemcamera's. Zelf geloof ik niet meer in de toekomst van Canon. Of de DSLR.

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
Afroman9 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:37:
Ik zelf ben ook op zoek naar ene nieuwe camera en heb dit jaar besloten mijn hele Canon arsenaal te verkopen om over te stappen op een systeemcamera.

Zelf ga ik voor de Fujifilm X T-2. Waarom?

Ik merk dat de innovatie bij Canon al jaren niet echt vooruit gaat. Hun camera's draaien nog op oude techniek, tenzij je een Canon 5D IV haalt maar die kost ook al 3500 euro.

Met een systeemcamera gaan de ontwikkelingen supersnel qua alles. (Compactheid, schermtechnologie, autofocussysteem, 4K etc).

Ik heb dan veel pro features zoals 4K filmen, duoslot voor sd kaarten, usb 3.0, spatwaterdicht, en dat voor 1600 euro. Daar hoef je bij Canon en Nikon echt niet mee aan te komen.

Wat ik wil zeggen, check eens andere systeemcamera's. Zelf geloof ik niet meer in de toekomst van Canon. Of de DSLR.
D500...Ok, die is 400 euro duurder maar biedt dat allemaal. Heeft zelfs een beter AF systeem. Ik weet niet hoe goed de 4k functuonaliteit is, maar ook bij Fuji heb ik daar mijn twijfels over.

Fuji heeft geen directe concurrent voor een 5D4 of andere full frame camera.

Koeitje wijzigde deze reactie 01-08-2017 08:58 (3%)

• FabianAkker
quote:
Afroman9 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:37:
Klopt. Aangezien we ook nog een stukje fotografie doen (5D Mark II) wil ik voor fotografie Canon wel blijven gebruiken. Op het gebied van video moet ik er gewoon van af. De reden waarvoor ik voor video voor de 80D koos vorige jaar was omdat ik zelf nog niet in de kracht van systeemcamera's geloofde. Ik had destijds ookal een GH4 in gedachten maar die was op dat punt net even iets te duur nog.
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True