Probleem met ventilatieregelaar na vervangen schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10
In al mijn slaapkamers heb ik een Buva Q-Stream Quali's in de muur zitten om CO2 waardes te meten en de snelheid van de woonhuisventilator te kunnen bedienen (hoewel dat vrij kansloos is, aangezien de slaapkamers geen van allen over een ventiel beschikken).
Deze Quali's zitten aangesloten op 220v en zitten elk boven de lichtschakelaar in elke kamer.

Afgelopen week heb ik in één van de kamers de standaard lichtschakelaar (GIRA Standaard 55) vervangen door Zwave touch-schakelaar met LED backlight.

Bij het losmaken van de schakelaar viel me op dat er twee bruine (licht en donker) naar de lichtschakelaar loopt en één zwarte kabel. Aangezien ik hier een blauwe kabel (nuldraad) verwachtte was het even gokken welke welke was.

Na het aansluiten van de nieuwe schakelaar kreeg deze netjes stroom (LED verlichting ging branden) maar schakelen van de lamp deed niets. Het relais in de schakelaar schakelde wel, maar de lamp ging niet branden.
We dachten dat het wellicht te maken had met het feit dat er een 2W LED-lamp in de fitting zat maar na het vervangen door een 60W gloeilamp werkte het nog steeds niet. Op dit punt deed het kastje van de ventilatie het nog gewoon.

We hebben toen de lichtbruine en donkerbruine kabels naar de lichtschakelaar omgewisseld en de lamp deed het. Mooi weer alles vast- en dichtgemaakt en we dachten klaar te zijn. Later kwam ik tot de constatering dat de bediening van de ventilatie niet meer wekte. Deze blijkt na een revert naar de oude schakelaar wel gewoon te werken (pfew, die dingen kosten 260 euro per stuk :X )

Met de spanningszoeker zag ik dat de oude schakelaar stroom kreeg op zowel N als L. Als ik de nieuwe schakelaar pak zit er alleen stroom op L. Als je de N losmaakt van deze schakelaar, gaat hij uit. Maar doordat N geen stroom heeft, krijgt de Quali geen stroom meer dus.

Na het verdere troubleshooten heb ik de Quali van de muur gehaald, daar gaat dus de blauwe kabel in en komt de lichtbruine kabel uit die naar de schakelaar loopt.

Samenvattend:
  1. Blauw gaat Quali in, Lichtbruin gaat de Quali uit.
  2. Donkerbruin, Lichtbruin en Zwart gaan de schakelaar in.
  3. De oude schakelaar geeft stroom op L en N maar de nieuwe alleen op L.
De grote vraag is nu; wat moet er veranderen om beide te laten werken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Lichtbruin en donkerbruin is hetzelfde. Uit de leiding loopt 1 L draad naar je schakelaar en die is doorgelust naar die quali waar je het over hebt. Een lichtschakelaar heeft normaal helemaal geen nuldraad nodig. Die nieuwe wel, vanwege de verlichting en de z wave chip.

Als je de nuldraad van je quali niet kunt doorlussen, dan zul je hem met een lasklem moeten splitsen. Je z wave schakelaar heeft waarschijnlijk kunnen werken door de nuldraad die op je quali aangesloten zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Sypher schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:22:
Bij het losmaken van de schakelaar viel me op dat er twee bruine (licht en donker) naar de lichtschakelaar loopt en één zwarte kabel. Aangezien ik hier een blauwe kabel (nuldraad) verwachtte was het even gokken welke welke was.
Doet bij mij al alarmbellen rinkelen.
Sowieso een andere 'tint' bruin geeft al aan dat er later aanpassingen zijn gedaan.
Verder, zoals je zelf al aangeeft, is een combinatie 2 * bruin + 1 * zwart niet logisch.
We hebben toen de lichtbruine en donkerbruine kabels naar de lichtschakelaar omgewisseld en de lamp deed het. Mooi weer alles vast- en dichtgemaakt en we dachten klaar te zijn.
Vind het wel een tikkeltje link dat je hier vervolgens mee "experimenteert".
Met 2 bruin 1 zwart klopt er per definitie al niets van. Laat staan hier ook nog eens mee te trial & erroren.
Met de spanningszoeker zag ik dat de oude schakelaar stroom kreeg op zowel N als L. Als ik de nieuwe schakelaar pak zit er alleen stroom op L. Als je de N losmaakt van deze schakelaar, gaat hij uit. Maar doordat N geen stroom heeft, krijgt de Quali geen stroom meer dus.
De nuldraad behoort ook geen stroom te geven.
Na het verdere troubleshooten heb ik de Quali van de muur gehaald, daar gaat dus de blauwe kabel in en komt de lichtbruine kabel uit die naar de schakelaar loopt.
Dan weet je bij deze zeker dat het elektra totaal verkeerd is aangelegd.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Switchie schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:56:
[...]

Sowieso een andere 'tint' bruin geeft al aan dat er later aanpassingen zijn gedaan.
Verder, zoals je zelf al aangeeft, is een combinatie 2 * bruin + 1 * zwart niet logisch.

[...]

Met 2 bruin 1 zwart klopt er per definitie al niets van. Laat staan hier ook nog eens mee te trial & erroren.

[...]

[...]

Dan weet je bij deze zeker dat het elektra totaal verkeerd is aangelegd.
Dit hoort dus gewoon zo. Die meters zijn wellicht later toegevoegd, maar lijken prima volgens de kleurcode aangesloten te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:14
Denk inderdaad dat BazzH gelijk heeft. Door de nieuwe schakelaar in serie te zetten met de Quali krijgt hij voldoende spanning om aan te gaan. Donkerbruin en lichtbruin moeten dus bij elkaar in de nieuwe schakelaar. (of samen in een las en dan naar de nieuwe schakelaar L) De blauwe die de Quali in gaat moet je of doorlussen (geen idee of die Quali die mogelijkheid heeft) of lassen met een steeklasdop zoals hierboven ook al aangegeven wordt. Met die nieuwe blauwe draad kun je je nieuwe schakelaar N aansluiten. De zwarte draad zit waarschijnlijk wel goed als de lamp schakelt die kun je dan laten zitten waar die zit.

Je hebt overigens best geluk dat alles nog werkt, zaken als bruin (of het nou donker of lichtbruin is maakt niet uit) op de N gaan aansluiten vind electronica vaak niet zo leuk 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Jim423 op 30-07-2017 21:47 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat in zo'n situatie weleens helpt, is alle schakelingen uittekenen. We hebben het hier over 3 schakelingen:

1. De lamp geschakeld via de z wave schakelaar.
2. De electronics in de z wave schakelaar
3. De CO2 meter

Alle 3 hebben ze fase en nul nodig. De lamp heeft de nul in de centraaldoos en krijgt de fase via de zwarte schakeldraad. In de huidige situatie krijgt de quali zijn fase doorgelust uit de schakelaar en hij heeft een aangesloten nuldraad. De huidige schakelaar is "dom" en heeft geen nul nodig omdat hij zelf geen stroom verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
Switchie schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:56:
[...]

De (onder)aannemer die het aanlegde leek het wel logisch :/ Dit is zoals het huis (nieuwbouw) is opgeleverd, daar is door mij verder geen verandering in aangebracht. Tot nu dan, waarbij de schakelaar vervangen is.
[...]

Dat was inderdaad niet zo heel slim.
[...]

Dan is het toch vreemd dat de oude schakelaar op beide kabels volgens de spanningszoeker spanning geeft?
Jim423 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:42:
Denk inderdaad dat BazzH gelijk heeft. Door de nieuwe schakelaar in serie te zetten met de Quali krijgt hij voldoende spanning om aan te gaan. Donkerbruin en lichtbruin moeten dus bij elkaar in de nieuwe schakelaar. (of samen in een las en dan naar de nieuwe schakelaar L) De blauwe die de Quali in gaat moet je of doorlussen (geen idee of die Quali die mogelijkheid heeft) of lassen met een steeklasdop zoals hierboven ook al aangegeven wordt. Met die nieuwe blauwe draad kun je je nieuwe schakelaar N aansluiten. De zwarte draad zit waarschijnlijk wel goed als de lamp schakelt die kun je dan laten zitten waar die zit.

Je hebt overigens best geluk dat alles nog werkt, zaken als bruin (of het nou donker of lichtbruin is maakt niet uit) op de N gaan aansluiten vind electronica vaak niet zo leuk 8)
L+N bij elkaar gaat niet, want zodra je de N losmaakt in de schakelaar (die dus naar de Quali loopt nu) stopt de schakelaar er mee.

Maar begrijp ik het goed als ik een paar stukjes draad en wat lasklemmen nodig heb?
Om vervolgens de blauwe aftakken en één in de Quali stoppen en de andere in de N van de schakelaar.
En de donkerbruine die bij de schakelaar afkomt (wat L is) aftakken om vervolgens in L van de schakelaar en de huidige bruine van de Quali te stoppen?

Dit is hoe het oorspronkelijk aangesloten zat:

De Quali:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/g5o1rvo8xm57y9k/IMG_20170727_194557.jpg?dl=1

De oorspronkelijke schakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/rlrkxoo6rg5njzh/IMG_20170726_191642.jpg?dl=1

[ Voor 5% gewijzigd door Sypher op 31-07-2017 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 39993 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:58:
[...]

Dit hoort dus gewoon zo. Die meters zijn wellicht later toegevoegd, maar lijken prima volgens de kleurcode aangesloten te zijn.
Met 2 bruin heb je:
- of 2 groepen, dan moet je je zorgen maken
- of 1 groep, dan moet je ze verbinden met een lasklem

De oplossing die TS beschrijft is in ieder geval zeker niet hoe het hoort.
En ja, wellicht was ik iets te stellig maar met elektra kun je naar mijn mening niet voorzichtig genoeg zijn :)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:42

Exigence

dnkroz

Switchie schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:34:
[...]

Met 2 bruin heb je:

En ja, wellicht was ik iets te stellig maar met elektra kun je naar mijn mening niet voorzichtig genoeg zijn :)
Huh? :S

Dit is gewoon een doorgeluste fase vanaf de schakelaar. Daarvoor zit er juist vaak een dubbele faseaansluiting op schakelaars en wcd's. Waarom zou dat niet mogen?

Helemaal niks aan de hand dus.
Sypher schreef op maandag 31 juli 2017 @ 19:52:
[...]
Maar begrijp ik het goed als ik een paar stukjes draad en wat lasklemmen nodig heb?
Om vervolgens de blauwe aftakken en één in de Quali stoppen en de andere in de N van de schakelaar.
En de donkerbruine die bij de schakelaar afkomt (wat L is) aftakken om vervolgens in L van de schakelaar en de huidige bruine van de Quali te stoppen?
Als je nieuwe schakelaar zelf niet de mogelijkheid heeft om af te takken (zoals het in de oorspronkelijke situatie was) dan klopt jouw verhaal hier boven 100% :)

[ Voor 34% gewijzigd door Exigence op 31-07-2017 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Dubbel...

[ Voor 98% gewijzigd door Exigence op 31-07-2017 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 00:21
Sypher schreef op maandag 31 juli 2017 @ 19:52:

Dan is het toch vreemd dat de oude schakelaar op beide kabels volgens de spanningszoeker spanning geeft?
Je oude schakelaar heeft helemaal geen nul. Beide bruine draden zijn gewoon fase, doorgelust op de schakelaar. Die 2 insteekcontacten zitten inwendig gewoon aan elkaar vast (zie het als 1 contact waar toevallig 2 draden inpassen). Niets raars aan dat je dan op allebei spanning hebt.

De originele situatie klopt perfect. Jij moet alleen zorgen dat de bruine met elkaar verbonden blijven (dit kan met een lasklem, die zou eventueel ook achter die Quali kunnen als je ruimte tekort zou komen bij de z-wave schakelaar en je moet de blauwe aftakken naar je nieuwe schakelaar...

Zorg voor bruin+blauw op die quali en bruin+blauw+zwart op de Z-wave schakelaar. Alles van dezelfde kleur moet aan elkaar verbonden zijn. Dan komt het goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 01-08-2017 00:19 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Exigence schreef op maandag 31 juli 2017 @ 23:28:
[...]

Huh? :S

Dit is gewoon een doorgeluste fase vanaf de schakelaar. Daarvoor zit er juist vaak een dubbele faseaansluiting op schakelaars en wcd's. Waarom zou dat niet mogen?

Helemaal niks aan de hand dus.

[...]

Als je nieuwe schakelaar zelf niet de mogelijkheid heeft om af te takken (zoals het in de oorspronkelijke situatie was) dan klopt jouw verhaal hier boven 100% :)
Laten we het er op houden dat we allebei gelijk hebben :)

Ik ben zelf niet zo'n fan van doorlussen indien de inbouwdozen niet direct naast elkaar zitten maar het kan inderdaad wel.

En toegegeven dat ik bij mijn eerste reactie niet verder keek dan mijn neus lang is en ik onterecht van een 2 polige schakelaar (met nuldraad) uitging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Switchie schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 00:20:
[...]

Laten we het er op houden dat we allebei gelijk hebben :)

Ik ben zelf niet zo'n fan van doorlussen indien de inbouwdozen niet direct naast elkaar zitten maar het kan inderdaad wel.

En toegegeven dat ik bij mijn eerste reactie niet verder keek dan mijn neus lang is en ik onterecht van een 2 polige schakelaar (met nuldraad) uitging.
Laten we het er helemaal maar niet op houden dat we beide gelijk hebben. Je post onjuiste informatie welke ook nog eens impliceert dat de originele situatie onjuist aangelegd was.

In je eerste post schrijf je:
Doet bij mij al alarmbellen rinkelen
Om dit in de laatste post nog eens aan te zetten met:
Dit laatste zaait onnodig verwarring bij iemand die er wellicht minder kaas van heeft gegeten. Zeker nadat er er al een aantal maal is genoemd dat het het doorlussen betreft.

De originele situatie is doodnormaal, het kan, het mag en is gewoon gebruikelijk. Niet meer niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Exigence schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 00:33:
Laten we het er helemaal maar niet op houden dat we beide gelijk hebben. Je post onjuiste informatie welke ook nog eens impliceert dat de originele situatie onjuist aangelegd was.
Vind ik nog steeds hoor.
Fase doorlussen? Prima, mits naar een direct aangekoppelde wcd.

Fases doorlussen naar een wcd verderop maakt het schema onoverzichtelijk dus ben ik op tegen. Neemt wederom niet weg dat het niet kan.
Dit laatste zaait onnodig verwarring bij iemand die er wellicht minder kaas van heeft gegeten. Zeker nadat er er al een aantal maal is genoemd dat het het doorlussen betreft.
Volgens mij was het juist de huidige installatie waar de onduidelijkheid ontstond. Ironisch dat je mij beticht maar zelf hetgeen verdedigt dat de aanstichter is van dit hele verhaal.
De originele situatie is doodnormaal, het kan, het mag en is gewoon gebruikelijk. Niet meer niet minder.
En ik ben er geen fan van. Niet meer niet minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:14
Ik zou de fase/bruin vanaf boven/plafond achter de Quali doorknippen (wel genoeg lengte houden vanaf boven!). Die in een steeklas stoppen. Dan 1 fase/bruin (uit de steeklas) naar de Quali en 1 fase naarbeneden naar de nieuwe schakelaar. Nul/blauw welke nu in de Quali zit haal je los en stop je ook in een steeklas. Dan weer hetzelfde trucje; vanuit de steeklas 1 nul naar de Quali en 1 nul naarbeneden naar de nieuwe schakelaar. De zwarte/schakeldraad laat je zoals die is net als de aardedraad. Dan blijft alles een beetje overzichtelijk op deze manier ipv weer terug naar boven gaan voeden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
Jim423 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 01:22:
Ik zou de fase/bruin vanaf boven/plafond achter de Quali doorknippen (wel genoeg lengte houden vanaf boven!). Die in een steeklas stoppen. Dan 1 fase/bruin (uit de steeklas) naar de Quali en 1 fase naarbeneden naar de nieuwe schakelaar. Nul/blauw welke nu in de Quali zit haal je los en stop je ook in een steeklas. Dan weer hetzelfde trucje; vanuit de steeklas 1 nul naar de Quali en 1 nul naarbeneden naar de nieuwe schakelaar. De zwarte/schakeldraad laat je zoals die is net als de aardedraad. Dan blijft alles een beetje overzichtelijk op deze manier ipv weer terug naar boven gaan voeden.
Dat is hetzelfde als wat ik aangaf toch? Afknippen zou niet nodig hoeven zijn toch, of doe je dat om te voorkomen dat je weer een paar cm onnodige kabel hebt opgerold in de inbouwdoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Switchie schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:34:
[...]

Met 2 bruin heb je:

Stel je hebt een stopcontact en een schakelaar naast elkaar, ieder in zijn eigen inbouwdoos. Dan zie ik toch meestal dat er geen lasklem gebruit wordt om de schakelaar van fase te kunnen voorzien. Dan wordt er gewoon een kort stukje bruine draad tussen het stopcontact en de schakelaar gebruikt. De aansluitklemmen zijn eigenlijk altijd dubbel uitgevoerd. Alleen gaat het hier niet om een stopcontact, maar een CO2 meter naast een schakelaar.

Mocht dat inderdaad niet mogen volgens de NEN, dan houden veel elektriciens zich daar niet aan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:22:
[...]

Stel je hebt een stopcontact en een schakelaar naast elkaar, ieder in zijn eigen inbouwdoos. Dan zie ik toch meestal dat er geen lasklem gebruit wordt om de schakelaar van fase te kunnen voorzien. Dan wordt er gewoon een kort stukje bruine draad tussen het stopcontact en de schakelaar gebruikt. De aansluitklemmen zijn eigenlijk altijd dubbel uitgevoerd. Alleen gaat het hier niet om een stopcontact, maar een CO2 meter naast een schakelaar.

Mocht dat inderdaad niet mogen volgens de NEN, dan houden veel elektriciens zich daar niet aan .
Als schakelaar en stopcontact naast elkaar zitten (wcd's gekoppeld) dan zou ik het inderdaad ook op die manier doen omdat in dat geval in 1 oogopslag te zien is hoe o.a. de fase loopt.
Een fase doorlussen naar een "blinde" plek zou ik liever vermijden en enkel vanuit een centraaldoos doen

Pagina: 1