Geluidskaart of Realtek ALC892 chip?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-06 17:29
Beste Tweakers,

Al een geruime tijd ben ik het bezit van de Concept C100 speakerset van Teufel. Deze speakerset heeft in totaal zo'n €170 gekost. Deze speakerset heb ik aangesloten op een 3.5MM jack aansluiting.

Op dit moment maak ik gebruik van een MSI Z77-G45 moederbord. Nu heb ik gelezen dat deze gebruik maakt van de volgende onboard geluidskaart: Realtek ALC892.

Nu vroeg ik mij het volgende af:
Heeft het voor mij zin om een geluidskaart te kopen? Of ga ik het geluidsverschil met een geluidskaart (~€100-200) niet merken?

Kosten van de geluidskaart maken mij niet zoveel uit, zo lang ik maar het maximale uit mijn speakerset haal. :)

Beste antwoord (via -Bas op 08-08-2017 13:19)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het is absurd om een geluidskaart te kopen die ongeveer even duur is als je 170 euro kostende luidsprekers. Je kan dan beter je eigen setje verkopen en die 100-200 euro die je rekent voor een geluidskaart gebruiken om te investeren in betere luidsprekers. De audiochip op je moederbord zal niet snel een bottleneck vormen.

Een (dure) geluidskaart zal geen beter geluid toveren uit die mini satelliet speakertjes :+

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 31-07-2017 14:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen.28
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-04 22:28
Tegenwoordig zijn de integrated audio chips best goed.
Goed genoeg dat je het verschil tussen een geluidskaart en de chip niet gaat merken.
In ieder geval niet met boxen van €170.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Hi Bas,

Zolang de onboard chip doet wat je verwacht en je niets geks wil met DTS/Dolby encodings of digitale outputs ga je geen verschil merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Ik heb ook een z77 en er een Asus geluidskaart bijgezet omdat als de pc geen geluid produceerde er toch een ruis te horen was in mijn hoofdtelefoon.
Verder is het geluid wel echt anders... maar om het nou beter of slechter te doen durf ik niet te zeggen. :p

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het is absurd om een geluidskaart te kopen die ongeveer even duur is als je 170 euro kostende luidsprekers. Je kan dan beter je eigen setje verkopen en die 100-200 euro die je rekent voor een geluidskaart gebruiken om te investeren in betere luidsprekers. De audiochip op je moederbord zal niet snel een bottleneck vormen.

Een (dure) geluidskaart zal geen beter geluid toveren uit die mini satelliet speakertjes :+

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 31-07-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125548

Ook ik heb een desktop waar op het moederboard de Realtek ALC-892 zit.
Kan ik winst in geluidskwaliteit boeken door met via Toslink/S/PDIF naar een externe DAC te gaan?
Bijv. met een DAC-chip CS-4344.
Of is de DAC van de ALC-892 best wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QLMJ648y
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-06 10:36
Ik heb de Asus Xonar Essence STX II aangekocht, volgende week dinsdag heb ik hem.

In samenwerking met mijn AKG-702 hoofdtelefoon moet dit wel vuurwerk geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:19
Om maar eens een oud topic te kapen :+

Eigenlijk zit ik met dezelfde vraag. Ik heb een moederbord met een Realtek ALC892 geluidschip erop. Werkt voor mij prima, heb ook bepaald geen fancy speakers (Logitech X-230). Ik overweeg echter wel nieuwe speakers te kopen en een stapje omhoog te zetten in geluidskwaliteit.

- is er winst in geluidskwaliteit te behalen door een geluidskaart te kopen?

- heeft dit überhaupt enige zin als ik muziek vrijwel uitsluitend luister via Spotify?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maertenr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-07 23:42
Hangt er een beetje vanaf welke speakers je wil kopen, dat zal bepalen of je eventueel iets kan verbeteren.

Heeft je moederbord een digitale uitgang? Dan zou ik altijd voor een DAC'je met versterker gaan. Maar nogmaals, dat heeft weinig/geen zin bij luidsprekers van bijvoorbeeld 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
maertenr schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:20:
Hangt er een beetje vanaf welke speakers je wil kopen, dat zal bepalen of je eventueel iets kan verbeteren.

Heeft je moederbord een digitale uitgang? Dan zou ik altijd voor een DAC'je met versterker gaan. Maar nogmaals, dat heeft weinig/geen zin bij luidsprekers van bijvoorbeeld 200 euro.
Moederbord is de MSI B450M PRO-VDH Max, geen digitale geluidsuitgang.

Qua speakers zat ik te kijken naar de Edifier S880 DB, die heeft een USB-ingang en een ingebouwde DAC. Of de Edifier S351DB, maar die heeft dat weer niet en die zou ik via RCA moeten aansluiten.

Waar ik naar op zoek ben is balans tussen de geluidsbron (spotify dus), de geluidschip en de speakers. Niet dat ik een geluidskaart koop en een set speakers, maar dat de bron dan de bottleneck blijkt te zijn.

Eigenlijk is de vraag dus: welke speakers/geluidskaart laten spotify het beste klinken? :)
En misschien zit ik met een simpel setje van een paar tientjes dan al aan de max, dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maertenr
Spotify kan best aardig klinken, ook op een 'echte' geluidsset met versterker en betere luidsprekers. Al zal het altijd wat minder zijn dan bijvoorbeeld Tidal of een (SA)CD.

Het nadeel in dit geval is dat je moederbord geen digitale uitgang heeft, je zit daarom vast aan de analoge uitgangen of je moet een losse geluidskaart kopen, maar dat is het niet waard als je naar speakers van 200-300 kijkt. Dan is die Edifier met USB of een ander setje actieve luidsprekers met ingebouwde DAC wel een mooie oplossing. Spotify zal in dat geval niet de bottleneck zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door maertenr op 17-06-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maertenr
Of het budget wat oprekken voor de Edifier S1000MKII. Dan heb je alleen nog een USB naar spdif convertertje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:26
Je moet wat kijken naar wat voor geluidssetje je aan je pc hebt hangen. Daarnaast is onboard vaak wél slechter, zeker in combo met sterkere videokaarten. Igor's Lab heeft daar een paar dagen geleden nog een goed artikel over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maertenr
Ook een goede optie: audioengine a2+
Met USB ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
maertenr schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:52:
Spotify kan best aardig klinken, ook op een 'echte' geluidsset met versterker en betere luidsprekers. Al zal het altijd wat minder zijn dan bijvoorbeeld Tidal of een (SA)CD.

Het nadeel in dit geval is dat je moederbord geen digitale uitgang heeft, je zit daarom vast aan de analoge uitgangen of je moet een losse geluidskaart kopen, maar dat is het niet waard als je naar speakers van 200-300 kijkt. Dan is die Edifier met USB of een ander setje actieve luidsprekers met ingebouwde DAC wel een mooie oplossing. Spotify zal in dat geval niet de bottleneck zijn.
maertenr schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:12:
Of het budget wat oprekken voor de Edifier S1000MKII. Dan heb je alleen nog een USB naar spdif convertertje nodig.
Hoi, bedankt voor je antwoord!

Even kijken of ik je goed begrijp:

het nadeel van geen digitale uitgang is dat ik, via de analoge uitgang, de geluidschip op mijn moederbord gebruik? Mijn moederbord moet dan de omzetting van digitaal naar analoog doen en die is daar niet zo goed in?

Maar, de S351DB heeft een digitale ingang, dus die zou dan toch ook die omzetting moeten kunnen doen? Maw. bij de S880DB (met een USB-ingang) staat expliciet vermeld dat ie een DAC aan boord heeft, maar die moet de S351DB (zonder USB-ingang, maar wel met digitale ingang) dan toch ook hebben? Of heeft alleen een apparaat met een USB-ingang een DAC aan boord? De S1000MKII heeft ook geen USB-ingang, wel optisch (net als de S351DB).

Dan zou ik er toch moeten zijn met een verloopje van USB naar optisch, ook bij de S351DB? En zelfs dat zou niet per se nodig zijn als ik hem analoog aansluit, alleen dan gebruik ik dus de geluidschip op mijn moederbord.

Ik aarzel erg tussen de S351DB en de S880DB, die eerste heeft een subwoofer en ik ben bang dat ik die toch wel mis als ik voor de S880DB ga. De S1000MKII is weer een stapje beter maar daardoor ook duurder, er is natuurlijk altijd nog een betere optie voor net iets meer geld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maertenr
migchiell schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:39:
Hoi, bedankt voor je antwoord!

Even kijken of ik je goed begrijp:

het nadeel van geen digitale uitgang is dat ik, via de analoge uitgang, de geluidschip op mijn moederbord gebruik? Mijn moederbord moet dan de omzetting van digitaal naar analoog doen en die is daar niet zo goed in?
Exact, in dat geval is dat de bottleneck.
Maar, de S351DB heeft een digitale ingang, dus die zou dan toch ook die omzetting moeten kunnen doen? Maw. bij de S880DB (met een USB-ingang) staat expliciet vermeld dat ie een DAC aan boord heeft, maar die moet de S351DB (zonder USB-ingang, maar wel met digitale ingang) dan toch ook hebben? Of heeft alleen een apparaat met een USB-ingang een DAC aan boord? De S1000MKII heeft ook geen USB-ingang, wel optisch (net als de S351DB).
Klopt, het verschil is dat je bij een USB aansluiting deze gewoon direct op je PC kan aansluiten en dat je bij een digitale ingang een USB -> SPDIF of COAX converter nodig hebt.
Dan zou ik er toch moeten zijn met een verloopje van USB naar optisch, ook bij de S351DB? En zelfs dat zou niet per se nodig zijn als ik hem analoog aansluit, alleen dan gebruik ik dus de geluidschip op mijn moederbord.
Klopt inderdaad.
Ik aarzel erg tussen de S351DB en de S880DB, die eerste heeft een subwoofer en ik ben bang dat ik die toch wel mis als ik voor de S880DB ga. De S1000MKII is weer een stapje beter maar daardoor ook duurder, er is natuurlijk altijd nog een betere optie voor net iets meer geld :)
Als je graag wat extra laag hebt, bijvoorbeeld voor games, dan is een subwoofer wel fijn inderdaad. De S1000MKII is echter nauwelijks duurder toch? (329 euro versus 299 voor de S351DB). Vergelijking nog gevonden hier: https://forum.lowyat.net/topic/5076922 (TLDR: voor meer bass de S351DB/S350DB, neutraler geluid de S1000MKII). Denk dat je met beide blij zal zijn, maar bij beide zou ik wel een (goedkope) USB -> SPDIF gebruiken om je moederbord DAC te omzeilen. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.aliexpress.com/item/4000245379703.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
maertenr schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:20:
[...]
Exact, in dat geval is dat de bottleneck.

[...]
Klopt, het verschil is dat je bij een USB aansluiting deze gewoon direct op je PC kan aansluiten en dat je bij een digitale ingang een USB -> SPDIF of COAX converter nodig hebt.

[...]
Klopt inderdaad.

[...]

Als je graag wat extra laag hebt, bijvoorbeeld voor games, dan is een subwoofer wel fijn inderdaad. De S1000MKII is echter nauwelijks duurder toch? (329 euro versus 299 voor de S351DB). Vergelijking nog gevonden hier: https://forum.lowyat.net/topic/5076922 (TLDR: voor meer bass de S351DB/S350DB, neutraler geluid de S1000MKII). Denk dat je met beide blij zal zijn, maar bij beide zou ik wel een (goedkope) USB -> SPDIF gebruiken om je moederbord DAC te omzeilen. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.aliexpress.com/item/4000245379703.html
Thanks voor de verheldering!

De S1000MKII is inderdaad niet gek veel duurder, ik heb de afgelopen dagen zoveel speakersets opgezocht dat ik wat prijzen door elkaar haalde :) Alsnog kies ik m liever niet vanwege omvang van de speakers en ontbreken van subwoofer.

Ik zoek trouwens naar zo'n converter bij Nederlandse webshops (in de hoop dat die sneller kunnen leveren dan Ali), maar die lijken zoiets niet te hebben? Onlinekabelshop, allekabels, Megekko (waar ik ook de speakers wil bestellen) hebben alle mogelijke soorten kabels en verloopjes, maar precies deze niet? Of zoek ik gewoon niet goed genoeg?

[ Voor 12% gewijzigd door migchiell op 20-06-2022 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maertenr
Zoiets? pricewatch: Startech.com USB Stereo Audio Adapter External Sound

Ook goed om even te testen versus je moederbord DAC, als je geen verschil hoort kan hij weer terug. Maar ik verwacht van wel.. Overigens altijd handig om in de toekomst een moederbord met digitale uitgang te nemen, voor mij inmiddels echt een deal breaker ;)

[ Voor 42% gewijzigd door maertenr op 20-06-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-07 10:00

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Mag ik je nog FXsound aanraden? Ik gebruik die nu al een tijdje en eerst heb ik ervoor betaald maar nu is ie volledig gratis. Echt een top app als je veel met geluid bezig bent en je wat meer oomph wilt dan Windows je standaard kan bieden.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
maertenr schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:32:
Zoiets? pricewatch: Startech.com USB Stereo Audio Adapter External Sound

Ook goed om even te testen versus je moederbord DAC, als je geen verschil hoort kan hij weer terug. Maar ik verwacht van wel.. Overigens altijd handig om in de toekomst een moederbord met digitale uitgang te nemen, voor mij inmiddels echt een deal breaker ;)
Even voor alle zekerheid, want ik zie nu door de kabels het bos niet meer...

Ik heb een coax audiokabel nodig om van dat kastje naar de speakers te gaan. Als ik daarop zoek dan kom ik veel de term RCA tegen, maar ik dacht dat RCA die oude kabels waren met rood en wit voor geluid links en rechts, en eventueel met geel erbij voor video. Bij de speakers worden RCA-kabels meegeleverd, maar die zijn dus rood en wit en hebben twee stekkers aan elke kant, waar ik aan elke kant maar één stekker nodig heb.

Zoek ik een snoer met aan elke kant één RCA stekker? En moet ik verder nog ergens op letten, koper, staal, verguld, door elfen bij maanlicht gesmeed? Ik zie kabels met diameter 4,5 mm, 5 mm,

https://www.megekko.nl/pr...-0-m-Zwart-CAGP24170BK10-

Is dit wat ik zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maertenr
migchiell schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:36:
[...]

Even voor alle zekerheid, want ik zie nu door de kabels het bos niet meer...

Ik heb een coax audiokabel nodig om van dat kastje naar de speakers te gaan. Als ik daarop zoek dan kom ik veel de term RCA tegen, maar ik dacht dat RCA die oude kabels waren met rood en wit voor geluid links en rechts, en eventueel met geel erbij voor video. Bij de speakers worden RCA-kabels meegeleverd, maar die zijn dus rood en wit en hebben twee stekkers aan elke kant, waar ik aan elke kant maar één stekker nodig heb.

Zoek ik een snoer met aan elke kant één RCA stekker? En moet ik verder nog ergens op letten, koper, staal, verguld, door elfen bij maanlicht gesmeed? Ik zie kabels met diameter 4,5 mm, 5 mm,

https://www.megekko.nl/pr...-0-m-Zwart-CAGP24170BK10-

Is dit wat ik zoek?
Bijna.. er worden twee soorten digitale kabels voor geluid gebruikt: COAX and SPDIF. Dit kastje heeft een SPDIF uitgang en de Edifier 351DB heeft een SPDIF ingang, dus die moet je hebben. Een SPDIF kabel is er eentje met een 'rode laser'. En je hebt geluk, ze leveren de goede kabel namelijk mee met de 351DB:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Kb0yHhF/Screenshot-2022-06-20-211010.png

Geen verdere kabel nodig dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

migchiell schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:40:
[...]

Thanks voor de verheldering!

De S1000MKII is inderdaad niet gek veel duurder, ik heb de afgelopen dagen zoveel speakersets opgezocht dat ik wat prijzen door elkaar haalde :) Alsnog kies ik m liever niet vanwege omvang van de speakers en ontbreken van subwoofer.

Ik zoek trouwens naar zo'n converter bij Nederlandse webshops (in de hoop dat die sneller kunnen leveren dan Ali), maar die lijken zoiets niet te hebben? Onlinekabelshop, allekabels, Megekko (waar ik ook de speakers wil bestellen) hebben alle mogelijke soorten kabels en verloopjes, maar precies deze niet? Of zoek ik gewoon niet goed genoeg?
Dit is een prima optie;

https://www.hifistudio79....mos-24bit-192khz/?lang=en

Het is nogal een niche product, de meesten zullen de speakers gewoon direct de PC in pluggen. Ik zou dat jou ook aanraden, en dan eventueel zo'n DAC'je kopen zoals hierboven gelinkt en kijken of je het verschil hoort. Zo niet, terugsturen. Ik gok namelijk dat je het echt niet zal horen.

Edit: SMSL is een zeer gerespecteerd merk in de audio wereld, dus ik zou die veel liever aan je willen aanbevelen dan dat Startech geval dat je zelf had gevonden.
maertenr schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:14:
[...]

Bijna.. er worden twee soorten digitale kabels voor geluid gebruikt: COAX and SPDIF. Dit kastje heeft een SPDIF uitgang en de Edifier 351DB heeft een SPDIF ingang, dus die moet je hebben. Een SPDIF kabel is er eentje met een 'rode laser'. En je hebt geluk, ze leveren de goede kabel namelijk mee met de 351DB:

[Afbeelding]

Geen verdere kabel nodig dus :)
RCA of coax kan ook gewoon op die speakers.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomas op 20-06-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maertenr
Thomas schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:31:
[...]

Dit is een prima optie;

https://www.hifistudio79....mos-24bit-192khz/?lang=en

Het is nogal een niche product, de meesten zullen de speakers gewoon direct de PC in pluggen. Ik zou dat jou ook aanraden, en dan eventueel zo'n DAC'je kopen zoals hierboven gelinkt en kijken of je het verschil hoort. Zo niet, terugsturen. Ik gok namelijk dat je het echt niet zal horen.

[...]

RCA of coax kan ook gewoon op die speakers.
Dat kastje kan ook inderdaad, SMSL is een prima audio merk.

Maar het idee is juist om de DAC van de luidsprekers te gebruiken in plaats die van het moederbord. Dus dan wil je alleen iets van USB -> SPDIF hebben, zoals bijvoorbeeld jouw kastje. De SPDIF -> SPDIF kabel zit immers al bij de luidsprekers.

En dan inderdaad luisteren of je het verschil hoort, ik verwacht juist van wel, gemiddelde moederbord DAC is heel matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

maertenr schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:35:
[...]

Dat kastje kan ook prima inderdaad. Maar het idee is juist om de DAC van de luidsprekers te gebruiken in plaats die van het moederbord. Dus dan wil je alleen iets van USB -> SPDIF hebben, zoals bijvoorbeeld jouw kastje. De SPDIF -> SPDIF kabel zit immers al bij de luidsprekers.

En dan inderdaad luisteren of je het verschil hoort, ik verwacht juist van wel, gemiddelde moederbord DAC is heel matig.
In die startech moet ook wel een DAC zitten omdat er een analoge uitgang op zit ;). Ik denk nog steeds dat die SMSL de beste keuze is, maar uiteindelijk ga je er zelf over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maertenr
Thomas schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:45:
[...]

In die startech moet ook wel een DAC zitten omdat er een analoge uitgang op zit ;). Ik denk nog steeds dat die SMSL de beste keuze is, maar uiteindelijk ga je er zelf over.
Nou hij is voor @migchiell, niet voor mij ;) Maar ik denk ook dat de SMSL de betere keus is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
Thanks guys, ik heb dat ding van SMSL besteld, en de speakers zijn ook onderweg *O*

Ben ook wel benieuwd of ik nou verschil hoor tussen de DAC op mijn moederbord en die losse DAC, dat laat ik nog wel weten. Wordt alleen lastig blind testen in mijn eentje :)

[ Voor 51% gewijzigd door migchiell op 21-06-2022 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maertenr
Ben ook wel benieuwd :)
In ieder geval veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
maertenr schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:00:
Ben ook wel benieuwd :)
In ieder geval veel plezier ermee!
Om toch nog maar even terug te komen op de centrale vraag van dit topic:

ik hoor eigenlijk geen verschil tussen de Realtek ALC892 (aangesloten via RCA) die op mijn moederbord zit, en de losse DAC (aangesloten met optisch S/PDIF).

Disclaimer: ik heb geen audiofiel gehoor, en ik heb niet blind getest, en ik luister op bescheiden volume op korte afstand van de speakers. Aangezien ik voor die DAC heb betaald zou ik, psychologisch, geneigd zijn om die als beter te betitelen, maar ik hoor het echt niet.

Wat ik zeker wel hoor zijn die nieuwe speakers! Ook hier ben ik natuurlijk geneigd om mijn aankoop (van €300) te rechtvaardigen, maar ze klinken echt een stuk beter dan mijn oude Logitech X-230.

En waar ik vooraf sceptisch over was maar wat toch ook een behoorlijk verschil maakt is die app FXSound, eigenlijk een vrij uitgebreide equalizer met wat extra foefjes om het geluid te bewerken. Muziek klinkt er echt lekkerder door.

Al met al ben ik blij met mijn nieuwe speakers en klinkt mijn muziek nu echt beter dan voorheen, al was de Realtek ALC892 dus geen belemmering daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maertenr
migchiell schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:12:
[...]

Om toch nog maar even terug te komen op de centrale vraag van dit topic:

ik hoor eigenlijk geen verschil tussen de Realtek ALC892 (aangesloten via RCA) die op mijn moederbord zit, en de losse DAC (aangesloten met optisch S/PDIF).

Disclaimer: ik heb geen audiofiel gehoor, en ik heb niet blind getest, en ik luister op bescheiden volume op korte afstand van de speakers. Aangezien ik voor die DAC heb betaald zou ik, psychologisch, geneigd zijn om die als beter te betitelen, maar ik hoor het echt niet.

Wat ik zeker wel hoor zijn die nieuwe speakers! Ook hier ben ik natuurlijk geneigd om mijn aankoop (van €300) te rechtvaardigen, maar ze klinken echt een stuk beter dan mijn oude Logitech X-230.

En waar ik vooraf sceptisch over was maar wat toch ook een behoorlijk verschil maakt is die app FXSound, eigenlijk een vrij uitgebreide equalizer met wat extra foefjes om het geluid te bewerken. Muziek klinkt er echt lekkerder door.

Al met al ben ik blij met mijn nieuwe speakers en klinkt mijn muziek nu echt beter dan voorheen, al was de Realtek ALC892 dus geen belemmering daarvoor.
Fair enough, als je het niet hoort dan hoor je het niet, dan weer terug sturen :)

Mooi dat de luidsprekers bevallen!

Heb zelf ook veel gewisseld met de audio bij de PC. Nu het onderstaande staan, naast nog 4 luidsprekers ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RBfmVSt/IMG-20220629-202820.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door maertenr op 30-06-2022 21:32 ]

Pagina: 1