Nieuwe monitor - videokaart combi

Pagina: 1
Acties:

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik maak al 12 jaar gebruik van 3 Samsung 930Bf's naast elkaar met een gecombineerde resolutie van 3840x1024. Alle 3 doen ze het eigenlijk nog goed (aankoop ergens 2005), maar voornamelijk het gamen gaat niet meer door de vervelende randen van de schermen.

Het is dus ook 12 jaar geleden dat ik me in de monitor markt heb verdiept en er lijkt nogal het eea veranderd te zijn :-). Vooral FreeSync, G-sync en refreshrate lijken belangrijk. Daarnaast wil ik wel een upgrade in resolutie naar minimaal 1440 hoogte pixels. Ik was eigenlijk al zeker van dit scherm, de samsung CH711 (32'', 30'' + is wel wenselijk), maar reviews op de Amerikaanse amazon lijken nogal mixed, plus het is maar 60hz (alhoewel ik niet weet hoeveel 'last' ik daar van ga hebben). Nu ben ik de weg een beetje kwijt. Ik moet ook een nieuwe videokaart, maar dat hangt dus ook af van G-Sync en FreeSync. Heeft iemand misschien advies?

Overigens heb ik, voordat ik stopte met gamen, "pro" level FPS gespeeld op 1 van mijn huidige schermen (wel altijd in 5:4). Ik heb geen idee hoe dat zit met refreshrate, maar back in the days was het vooral responsetijd wat "hot" was. Ik betwijfel daarom wel enigszins de hoge nood voor 144hz... but correct me if im wrong :-). Overigens zal ik nooit meer op hoog niveau FPS spelen, die tijd heb ik niet meer.

Heel erg bedankt alvast!

Ik zoek een?
Monitor / videokaart combi

Wat is je budget?
Monitor ~550, videokaart ~225

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Verwijderd

Voor €225,- haal je niet veel om op 1440 p te gamen en al helemaal niet als het een 144 Hz monitor is. Welke videokaart heb je nu?

• Yordi-
  • Niet online
Dank voor je reactie. Ik realiseer me dat ik nog niet goed genoeg heb nagedacht over de resolutie en performance combinatie. Ik heb nu een oude HD6850 en die draait de indie games nog gewoon OK in mijn huidige resolutie. Ik had gehoopt dat de kaarten wel dusdanig geëvolueerd zouden zijn dat 1440p geen issue meer was. Nog lang niet dus. Ik denk dat >60hz voor ≥1440p dan nu ook niet echt nodig is? Ja, of je moet ultra high-end videokaarten installeren...

Verwijderd

Als je met een HD6850 nu nog goed uit de voeten kunt dan is een upgrade naar een GTX 1050 Ti al een enorme stap. Ruim 2,5x zo snel. Pak je voor dezelfde prijs een gebruikte GTX 970 dan ben je al 3,5x zo snel.

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Als je eenmaal gewend bent om met een hoge refreshrate te gamen wil je echt niet meer terug naar 60hz.
Dan is er nog de keuzen voor TN of IPS technologie, IPS heeft voordelen als betere contrast, kleuren en inkijkhoek. TN heeft als voordelen dat het goedkoper dan IPS en een snellere reactietijd (1ms) heeft dan IPS dat vaak 4ms of hoger is. Is dat merkbaar? Velen zeggen van niet maar ik vermoed dat het ook afhangt van welke spellen je speelt. 1440p met hoge refreshrate (100hz+) is mijn inziens het beste met minimaal een GTX1070 of vergelijkbare GPU, ongeacht of het een TN of IPS panel betreft. Ga je voor 2560x1440 of zelfs een 3440x1440 scherm is zelfs een GTX 1080 aan te raden. UHD of 4K zou ik niet eens willen proberen zonder 2x GTX 1080 in SLI te hebben, vaak zijn de schermen ook nog eens niet sneller dan 60hz....

Ik besef dat ik hogere eisen stel aan de GPU dan de meesten maar een GPU koop je niet voor een jaar of 2 jaar en ontwikkelingen op grafisch gebied in games staat ook niet stil. Hetzelfde met een scherm, deze gaat vaak meerdere systemen mee en op het moment is 1440p mijn inziens de slimmere keuze gezien de performance impact dat 4K met zich meebrengt.

Wat G-sync of freesync betreft heb ik geen ervaring maar wat ik begrijp is dat het tearing kan voorkomen waarbij de refreshrate van de monitor lager is dan het aantal frames per seconde de GPU levert. Tearing: Wikipedia: Tearing
Een monitor met een hoge refreshrate zou theoretisch daar dus geen last van hebben en met name als je de grafische kwaliteit van het spel zo hoog mogelijk zet.

• Yordi-
  • Niet online
Bedankt voor jullie meningen :-). De twijfel gaat nu tussen een 480/580 kaart of toch meer performance met een gtx1070 zonder FreeSync. Heeft misschien iemand de overstap gemaakt naar freesync en hoe groot was dat voordeel?

Bedankt opnieuw!

Verwijderd

Hoe ziet de rest van het systeem eruit? Als dat ook uit de tijd van een HD 6850 komt kan dat wel eens een flinke bottlekneck gaan vormen voor een RX 480/580 GTX 1060/1070.

• Yordi-
  • Niet online
Dat is 16 GB geheugen, en een i7 4771. Die i7 doet op alle fronten eigenlijk nog wel wat ik wil, m'n systeem is overigens niet primair een game unit dus. Volgens mij kan die 4771 nog behoorlijk mee?

De hoofdreden om een nieuwe kaart te kopen is om mn nieuwe beeldscherm aan te sturen, en het liefst ook nog eens af en toe een game op 1440p te kunnen draaien. En ja, als graphics freak dan het liefst ook op zo hoog mogelijke settings natuurlijk.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:27
Yordi- schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:45:
Bedankt voor jullie meningen :-). De twijfel gaat nu tussen een 480/580 kaart of toch meer performance met een gtx1070 zonder FreeSync. Heeft misschien iemand de overstap gemaakt naar freesync en hoe groot was dat voordeel?

Bedankt opnieuw!
Of je wacht nog even en neemt een Vega. Verwacht dat die je prijs/performance heeft van een 1070. Maar wel freesync. En komt 14 augustus. Alleen bestaat de kans dat miners hem eerst voor absurde prijs opkopen.

En ja kan ook nog naar VA panelen kijken. Dat is in mijn ogen voor gamers het beste van TN en IPS gecombineerd.

• Yordi-
  • Niet online
Edit: Excuus, dat lijkt niet te kloppen. Bedankt voor de tip!

[ Voor 72% gewijzigd door Yordi- op 09-08-2017 18:34 ]

Pagina: 1