Overstap Windows naar Mac

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:52
Dag Tweakers,

Nee, niet de zoveelste vraag of ik moet overstappen. Die keuze heb ik al gemaakt.
Voor mijn werk, ben ik het grootste gedeelte van de dag bezig met Windows.

Om eens wat anders te proberen, heb ik een MacBook Pro 2012 aangeschaft. Heerlijk apparaatje.
Met onderdelen die ik nog had rondslingeren heb ik 'm geupgrade naar 16GB ram en een 500GB SSD.

Een tijd OSX gedraaid, werkt allemaal mooi en vloeiend. Toch heb ik er niet volledig aan kunnen wennen. Ik ben weer terug bij af, doordat ik OSX eraf geknikkerd heb en W10 erop gezet... O-)

Toch wil ik het apparaat gebruiken waarvoor het is bedoelt, dus wil weer terug naar OSX.

Maar loop tegen het volgende aan:

- Het gebruik van de file manager/finder.
Ik heb het idee dat ik niet kan opslaan waar ik wil en dat alle data maar door elkaar staat. Is dit een kwestie van wennen en meer organiseren, of heeft iemand hier tips voor?

- Vanaf Windows 7 kun je eenvoudig vensters slepen en zodoende twee programma's naast elkaar zetten. Is hier een goed alternatief/addon in OSX voor?

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.learnwise.nl/wp-content/uploads/2015/10/Windows-10-vensters.png

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en feedback!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Vensters naast elkaar draaien kan sinds El Capitan als ik mij niet vergis. Gewoon op het groene bolletje klikken en deze ingedrukt houden en naar een zijkant slepen, daarna klik je het andere venster aan die je erbij wilt hebben. Dit kan je met twee vensters per desktop doen. Switchen tussen desktops met ctrl+pijltjestoetsen of drie-vinger swipe :)

Wat de Finder betreft deel ik je problematiek niet, dus daar heb ik geen advies voor.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 17:53
Voor twee: snaptool.

Voor één: je kan wel degelijk organiseren, maar je zal wel de mappen aan moeten maken. Spotlight ken je ongetwijfeld al.

Zelf ben ik nu veel bezig met tags op folders en files.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:23
Ik zou zeggen kijk eens op youtube. Daar staan een aantal videos die een en ander wel verduidelijken.

Ik heb het idee dat jouw "finder problematiek" gaat over het opslaan en dat er dan geen map view beschikbaar is maar alleen een enkele lokatie en wat bovenliggende mappen. Als dit gebeurt kan je twee dingen doen. Of in het dropdownmenuutje klikken op 'Anders' of op het pijltje naar beneden klikken naast dat menuutje. Dan krijg je gewoon een normale mappen layout met navigatiemogelijkheden.

Ik zou echter documenten zo veel mogelijk in iCloud zetten. Dan kun je er op andere apparaten ook nog mee werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_n21
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:33
Voor de vensters kun je magnet gebruiken. Linkje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Better Touch Tool lost het probleem met de vensters op en geeft je de mogelijk het exact! hetzelfde te hebben als Windows 7 en hoger. In mijn optiek is de Windows implementatie stukken fijner dan die van Apple.

Wat betreft je problemen met Finder; dit zit heel anders in elkaar en is niet 1 op 1 te vergelijken met Windows. Een programma is vaak niets anders dan een map met ingebouwde shortcut. In die map zit vervolgens grotendeels alle data die het programma nodig heeft. In die optiek is het weer vergelijkbaar met Program Files van Windows.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor het opslaan van bestanden weten veel gebruikers niet dat het driehoekje naast de locatie betekent dat het uitgeklapt kan worden zodat met mappen zichtbaar worden. Van daar uit hun je overal heen navigeren waar je maar wilt, zo lang het binnen je gebruikersmap staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Bedankt iedereen. :)

Morgen maar eens Windows verwijderen en OSX weer installeren. Jullie tips neem ik mee!
Hoop dat het mijn OSX ervaring zo kan maken zodat ik niet meer terug neig naar Windows. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 21:29

WTM

Ik vond het ook wennen, nu heb ik het omgekeerde! Succes :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:31
Ik gebruik Magnet
Werkt zoals je het in Windows gewend bent, slepen naar de zijkant van het scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 10:53
Over Finder; je applicaties staan allemaal in één map bij elkaar. Hierin zelf structuur proberen aan te brengen is niet aan te raden, sommige applicaties gaan er echt vanuit dat ze op die locatie staan. Toen ik begon met OSX ergerde ik me daar aan, en heb ik alle Apple applicaties in een map iZooi gezet, dat ging toch aardig mis :).

In je documenten kun je zelf de structuur aanbrengen die je wil.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
En sowieso zou ik in de Finder de sidebar, statusbar en de Pathbar inschakelen:

Afbeeldingslocatie: https://chrishauk.com/wp-content/uploads/2017/03/Finder_View_and_Menubar.jpg

En kijk ook even in Finder - Preferences. Daar kun je o.a. 'Deze computer' toevoegen aan de sidebar en andere dingetjes.

Wat ik nog kan herinneren is dat ik altijd uit de sidebar Programma's naar de dock sleepte, zodat je in je dock een snelkoppeling krijgt. En naast Programma's deed ik altijd een mapje Downloads in de dock. Dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.online-tech-tips.com/wp-content/uploads/2010/01/mac-dock.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Mick1990 op 31-07-2017 09:52 ]

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Bas. Bij een schone installatie zijn er altijd nog een paar dingen die ik configureer / installeer en waar ik echt niet zonder kan, hier een overzichtje uit mijn hoofd.

* Finder: Customize Toolbar (Nieuwe map aanmaken + Prullenbak icoon om een bestand te verwijderen)
* Finder: Zijbalk aanpassen (De naam van je Mac toevoegen, en je favorieten locaties)
* Finder: Show pathbar, Show statusbar, Show tabbar

* Safari: Customize Toolbar (Home iccon voor homepagina + Venster overzicht (Super handig als je bijvoorbeeld Safari vensters van andere (i)OS apparten wilt openen.
* Safari: Extensions ( Ad Block)

* Instellingen: Dock Applicatie minimaliseren in icoon
* Instellingen: Interactieve hoeken (Rechterbovenhoek Mission Control) Linkerbovenhoek Scherm uit)
* Instellingen: Back2mymac activeren/configureren en de naam van de Mac veranderen.

* Bettertouch tool voor trackpad shortcuts en window snapping zoals je gewend bij bij Windows.

[ Voor 13% gewijzigd door Greatsword op 31-07-2017 21:29 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Wauw dank jullie wel allemaal! Ik neem het mee tijdens het configureren van een schone OSX installatie.

Ik laat jullie zeker weten hoe het me bevalt volgende week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:23
Unidentified schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:20:
@Bas. Bij een schone installatie zijn er altijd nog een paar dingen die ik configureer / installeer en waar ik echt niet zonder kan, hier een overzichtje uit mijn hoofd.

* Finder: Customize Toolbar (Nieuwe map aanmaken + Prullenbak icoon om een bestand te verwijderen)
* Finder: Zijbalk aanpassen (De naam van je Mac toevoegen, en je favorieten locaties)
* Finder: Show pathbar, Show statusbar, Show tabbar

* Safari: Customize Toolbar (Home iccon voor homepagina + Venster overzicht (Super handig als je bijvoorbeeld Safari vensters van andere (i)OS apparten wilt openen.
* Safari: Extensions ( Ad Block)

* Instellingen: Dock Applicatie minimaliseren in icoon
* Instellingen: Interactieve hoeken (Rechterbovenhoek Mission Control) Linkerbovenhoek Scherm uit)
* Instellingen: Back2mymac activeren/configureren en de naam van de Mac veranderen.

* Bettertouch tool voor trackpad shortcuts en window snapping zoals je gewend bij bij Windows.
Haha dus eigenlijk wil je er windows van maken ;)

Nee zonder gekheid. Als je een teackpad hebt kun je dat venster overzicht van safari ook krijgen door uit te zoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Ook relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:31
Kijk ook eens op macmiep.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik kan @MazeWing en @Unidentified beamen in het aanraden van BetterTouchTool voor het 'snap' gedrag van vensters. Standaard ondersteunt BetterTouchTool 'snap areas', waar je geloof ik ook nog het gedrag van aan kan passen. Zelf heb ik daarnaast ook keyboard shortcuts ingesteld voor een aantal 'snap' acties, zoals bijvoorbeeld:
  • Cmd + Opt + pijltje omhoog: Venster maximalizeren
  • Cmd + Opt + pijltje links: Venster maximalizeren op de linkerhelft
  • Cmd + Opt + pijltje rechts: Venster maximalizeren op de rechterhelft
En zo nog wat combinaties, o.a. voor vensters in de kwarten van het scherm plaatsen of in de bovenste/onderste helft.

Verder gebruik ik BetterTouchTool ook voor de nodige Trackpad gestures, zoals openen/sluiten van tabs (gesture gekoppeld aan Cmd + T, werkt dus bijvoorbeeld ook in Finder), switchen tussen tabs, etc. Ik vind het erg fijn dat je het vrijwel volledig aan je eigen voorkeuren kan aanpassen, en BetterTouchTool biedt veel standaard acties die je aan gestures of keyboard shortcuts kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
En niet vergeten dat je met BetterTouchTool vrijwel elke non-Apple muis goed kunt instellen voor MacOS. Bijvoorbeeld op de linker zijkant van de muis zitten vaak twee knoppen. In Windows kun je dat gebruiken voor het vorige of volgende venster in verkenner / Internet browser. Bij MacOS werkt dat vaak niet goed en in bettertouchtool kun je dat instellen met
⌘ + [
en
⌘ + ]
En mijn muis (Logitech) heeft een extra knop aan de bovenkant zitten onder het scrollwiel. Die had ik destijds toegewezen met Mission Control, ook in Bettertouchtool. Was een lekker snelle workflow op die manier :)

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tegenwoordig ligt er hij de meeste Bruna's ook een tijdschrift met de titel "Mac voor beginners" (of iets in die geest), erg handig boekwerk. https://www.fnl.nl/comput...oor-beginners-sierra.html
Pagina: 1