Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-04 20:56
Ik heb sinds kort een Canon 5D IV, maar ik krijg de AF tracking nog niet helemaal lekker. Ondanks dat ik de camera op AF servo heb staan lijkt die bij een burst niet het onderwerp goed te volgen. Ik heb nu 3x over test-shots gemaakt, waarbij de hond naar mij toe komt "rennen" (zo heel snel is die niet :) ).

Toch gaan er twee zaken mis:
  1. De focus ligt steevast iets te ver naar achter. Ik zou verwachten dat de camera op de neus zou scherpstellen (die is het dichtstebij), maar het is meestal de nek of nog verder naar achteren.
  2. Tussen de shots door lijkt de camera soms niet scherp te stellen. Sluitertijd staat op 1/500-ste, dus volgens mij moet er "tijd genoeg" zijn om tussentijds scherp te stellen.
Ik heb een EF 70-200 f/2.8L IS USM (eerste generatie) en in deze serie had ik de camera ingesteld op sluitertijd voorkeuze (1/500). Diafragma lekker wijd-open, zodat je het scherpstelpunt goed kunt zien (normaal zou ik kiezen voor een grotere DoF). Verder de AF op servo gezet met de AF servo instelling op case 6 (onregelmatige bewegingen en snelheidsveranderingen):

Hier een serie waar het goed te zien is (linkjes zijn klikbaar):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aoaZA5Yl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ey9soSnl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4Dy0FtRl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0T23ljCl.jpg

Dat de combinatie geen front/back focus heeft blijkt uit de volgende shot (AF single shot, f/2.8 op de ogen):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/07CtiEOl.jpg

Ik zou verwachten dat de AF van de 5D IV dit zou moeten kunnen. Ook de AF van de 70-200 schijnt vrij snel te zijn. Verwacht ik teveel, doe ik wat fout (en zo ja, heb je een idee wat) of zie ik nog wat anders over het hoofd?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Beste antwoord (via BugBoy op 25-08-2018 21:45)

Doorgaans wordt er bij de 5D4 gekozen voor het meeste contrast. Overigens lijkt vooral in je laatste voorbeeld, dat de focusmotor van de 70-200 te traag is. De scherptediepte is trouwens op FF met 200mm f/2.8 kleiner dan met aps-c met 110mm f/2.8. Daarnaast heb je meer resolutie, waardoor je de foto meer uitvergroot als je op 100% gaat kijken en de DoF nog kleiner lijkt.

Overigens kan er ook wat anders aan de hand zijn, maar bovenstaande is wat ik momenteel vermoed.

[ Voor 11% gewijzigd door Universal Creations op 30-07-2017 22:57 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe groot is je focuszone? 1 puntje? Meerdere punten? Op welke camera heb je deze lens nog meer gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
De auto-focus stond op het volledige veld ingesteld. Bij die laatste foto (stilstaande shot) heb ik het AF punt op de ogen gezet. Ik ging er altijd vanuit dat bij het volledige veld er een voorkeur is voor gezichten en anders kiest die het onderwerp dat het dichtste bij is. Tracking is vervolgens afhankelijk van de case instelling...

Als het redelijk beeldvullend is, kies ik meestal voor het volledige gebied. Daarom ook de vraag. Het kan ook zijn dat ik AF zone moet gebruiken en wat beter moet mikken. Deze shots maak ik liggend op het gras, dus dan kies ik voor die instelling.

Deze lens heb ik eerder op de 40D gehad, maar daar was de AF tracking een stuk beperkter. Daarvoor heb ik juist geupgradet naar een 5D IV. Ik wou graag een FF, maar juist de AF heeft mij doen besluiten om geen 6D II te kopen maar een 5D IV.

[ Voor 43% gewijzigd door BugBoy op 30-07-2017 14:31 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou de kleine zone gebruiken.
Kon de 70-200 in soortgelijke situaties op de 40D wel bijblijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
--- bedoelde mijn post te wijzigen, maar werd een nieuwe post :O ---

[ Voor 96% gewijzigd door BugBoy op 30-07-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Universal Creations schreef op zondag 30 juli 2017 @ 15:14:
Kon de 70-200 in soortgelijke situaties op de 40D wel bijblijven?
Ik heb de 40D weer even uit de kast getrokken en daar had ik bij de eerste serie al veel meer scherpe foto's. Die stond ook op AF-servo met alle AF punten (9 stuks). Ik heb ook het idee dat de 40D een hogere framerate haalt en met een constanter interval.

Als ik hetzelfde doe met de 5D IV dan hoor ik een veel minder constante framerate. Die lijkt af en toe wat te haperen. AI servo staat op de standaardinstelling (gelijke voorkeur) voor 1e en 2e beeldvoorkeur.

Op de 40D heb ik op 115mm geschoten en op de 5D IV op 200mm om ongeveer hetzelfde beeld te kunnen hebben. Geen idee of dit er wat toe doet, maar door het verschil in brandpuntsafstand lijkt wel de DOF op de 5D veel dunner te zijn.

Hier de serie van de 40D:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d5jgVjEl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WNoAnRTl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JVHHRaLl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6Y5IoVll.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OD3swLNl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Evi5L0Ql.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zh92x6Ol.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door BugBoy op 30-07-2017 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Heeft denk ik ook met de groep focus punten te maken die je gekozen hebt.
Hoe kan de camera gokken waar de neus/gezicht van de hond zich bevind en waar die dus moet focussen? Het verschil tussen voor-, achtergrond en onderwerp kan de camera wel bepalen, maar dan waar hij op het onderwerp moet focussen is natuurlijk niet te bepalen voor de camera. Dat moet jij doen, met een kleinere groep (middelste 5 bijv) mik jij op het gezicht van de hond.

[ Voor 48% gewijzigd door Scirocco op 30-07-2017 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik ben gewend dat de meeste AF systemen scherpstellen op het onderwerp dat het dichtste bij de camera is (als die de keuze heeft tussen meerdere onderwerpen). Dat doet mijn 40D ook en dat zou ik ook van de 5D verwachten. De 5D IV heeft ook iTR AF technology, waarbij er ook gezichts- en kleurendetectie gebruikt wordt (van de 150.000 pixel belichtingsmeter) voor de AF tracking.

Maar ik zal eens proberen een kleiner gebied te selecteren. Als ik het goed heb begrepen zou (bij juiste tracking) het object wel gevolgd worden naar andere AF punten.

Overigens heb ik een fijne plug-in gevonden voor light-room die aangeeft welke AF punten zijn gekozen (eigenlijk jammer dat dit niet standaard in Lightroom zit, want het zit wel in DPP):
Afbeeldingslocatie: http://www.lightroomfocuspointsplugin.com/img/screenshots/large/Screenshot2_1000.jpg

Het lijkt er wel op dat de camera verkeerde punten als "in-focus" ziet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qgaLgiw.png
De camera stond ingesteld op alle AF punten, maar zoals je kunt zien in het plaatje "denkt" de camera dat die op de neus heeft scherpgesteld, terwijl in werkelijkheid de focus veel verder naar achteren ligt.

[ Voor 20% gewijzigd door BugBoy op 30-07-2017 22:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!
Doorgaans wordt er bij de 5D4 gekozen voor het meeste contrast. Overigens lijkt vooral in je laatste voorbeeld, dat de focusmotor van de 70-200 te traag is. De scherptediepte is trouwens op FF met 200mm f/2.8 kleiner dan met aps-c met 110mm f/2.8. Daarnaast heb je meer resolutie, waardoor je de foto meer uitvergroot als je op 100% gaat kijken en de DoF nog kleiner lijkt.

Overigens kan er ook wat anders aan de hand zijn, maar bovenstaande is wat ik momenteel vermoed.

[ Voor 11% gewijzigd door Universal Creations op 30-07-2017 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
De meerderheid van mijn foto's zijn ook statische foto's en daarvoor heb ik de 5D IV ook gekozen. Meer dynamisch bereik, fijnere zoeker, betere ISO prestatie en kleine DoF vond ik de belangrijkste verbeteringen t.o.v. de 40D. Daarbij vond ik een focus joystick een must. Ook vond ik het jammer om in duur EF-S glas te investeren, omdat ik graag naar FF wou. Geen spijt van, maar dit issue jeukt me wel een beetje. Ik had er meer van verwacht.

Ik ben geen pixel-peeper, maar ik vind dat je zelfs op de thumbnails kunt zien dat de 40D scherpere platen trekt dan de 5D IV. De kortere DoF zal ongetwijfeld wat verschil maken. Daarbij is de 70-200mm nu ook vaker op kortere afstanden bruikbaar en daar is de slag die de focusring moet maken ook langer, dus zal ook de scherpsteltijd langer zijn. Toch lijkt me de 40D op 110mm (bij dezelfde afstand) scherper en merk ik dat die zeker consistenter is (80% bruikbaar en bij de 5D minder dan 25%).

Verder weg heb je meer hits, maar dan is je DoF ook dieper. Dichterbij wordt je DoF kleiner en moet ook de AF motor een grotere afstand overbruggen. Dat telt dubbel, dus wellicht valt de "tekortkoming" van deze lens mij nu meer op. Zal eens wat andere use-cases proberen met veel beweging.

Nog een vraagje over de weergave van de "in focus" AF punt. Is dat:
  1. Het punt waar de camera op scherp heeft gesteld en waar die de lens naartoe stuurt.
  2. Het punt waar de camera op dat moment het onderwerp in focus heeft.
Als de AF motor het bij kan houden zullen die twee geen verschil maken, maar als de AF motor het niet bij kan benen, dan zou je inderdaad dit verschijnsel kunnen krijgen. De focus ligt ook vrijwel altijd te ver naar achter, dus dat zou wel wat kunnen verklaren.

Kan het ook nog zijn dat tussen het moment van scherpstellen en daadwerkelijk de plaat trekken teveel tijd zit, waardoor het onderwerp al weer verder naar voren is? Of anticipeert de camera daarop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik heb ondertussen de EF 70-200 f/2.8L IS USM II, maar deze heeft hetzelfde issue. Deze week ook weer wat foto's van de hond geschoten en 80% kan ik werggooien. Het is niet waar ik de camera voor gekocht hebt, maar het stelt wel teleur dat een 10-jaar oude 40D scherpere resultaten geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-04 13:40

mennovanw

Canon? You can!

Ik haal redelijk goede resultaten met de combinatie servo focus en automatische puntselectie over het alle punten. Je gooit dan je focus punt (met pookje) op wat je scherp wilt hebben en houdt de focus knop half ingedrukt. De focus blijft dan het subject volgen. Dit werkt met bijvoorbeeld de 50L wide open erg goed.

Overigens werkt dit in liveview nog beter, daar is ie echt heel eng altijd in focus..

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik denk ook niet dat de AF te traag is om het bij te houden. Misschien dat je het kan proberen met live-view . De Dual Pixel AutoFocus in live-view hoort ook goed te zijn met object-tracking, maar de "normale" AF hoort dat natuurlijk ook te zijn. Wellicht dat DPAF betere resultaten oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

Garyu

WW

Ik vind dit inderdaad niet acceptabel, zo'n hond zou geen probleem meoten zijn voor het moderne AF systeem van de 5D mark IV. Welke servo-instellingen heb je verder gekozen in AF menu 1 en menu2 (en evt 4 en 5)?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• fotodeezz
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21-02-2019
Hallo,
Ik ben benieuwd hoe het nu is met de instellingen ...
Ik loop tegen hetzelfde aan met mijn nieuwe/gebruikte Mark IV ....
Het lijkt niet goed te gaan met de scherpstelling.
Ik twijfel of ik wel de goede instellingen heb.
De camera en objectief zijn beiden gekalibreerd onlangs ....
Groetjes

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:43
fotodeezz schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:07:
Hallo,
Ik ben benieuwd hoe het nu is met de instellingen ...
Ik loop tegen hetzelfde aan met mijn nieuwe/gebruikte Mark IV ....
Het lijkt niet goed te gaan met de scherpstelling.
Ik twijfel of ik wel de goede instellingen heb.
De camera en objectief zijn beiden gekalibreerd onlangs ....
Groetjes
Voilá:

• BugBoy
Ik moet zeggen dat ik niet zo vaak bewegende dingen schiet, maar de 5D IV vind ik gewoon niet geweldig wat dat betreft. Gewoon een rennende hond volgen zou met standaardinstellingen redelijk te doen moeten zijn lijkt me. Wat dat betreft zijn dSLR wel erg complex geworden.

• analogworm
BugBoy schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:40:
Ik moet zeggen dat ik niet zo vaak bewegende dingen schiet, maar de 5D IV vind ik gewoon niet geweldig wat dat betreft. Gewoon een rennende hond volgen zou met standaardinstellingen redelijk te doen moeten zijn lijkt me. Wat dat betreft zijn dSLR wel erg complex geworden.
Ik moet zeggen dat ik er ook moeite mee heb hoor. Mijn hond heeft een zwarte vacht en donkere ogen.. Dat helpt niet mee zeg maar. Met een combinatie van het gebruiken van de Centre 4 dual crosstype AF punten (met bijv zone AF), klooien met cases en Kalibratie van mijn lenzen heeft de hitrate wel omhoog gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03 08:50

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Bugboy , waar heb je de camera gekocht als ik vragen mag? ik heb de 5d4 gehad en heb deze ingeruild voor een 1DxII maar ik mis de 5d4 toch wel enorm hoor. zowel qua scherpte en touch screen.
en ik wil dan vandaag er weer een 5d4 bij gaan halen. de 1dxII gebruik ik voor de snelle dingen zoals vogels en de 5d4 wil ik gebruiken voor astro, landschappen en minder snelle actie. ik vond de AF heel erg goed van de 5D4. wellicht is er iets mis met jou camera.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 15:26
Ik denk niet dat het probleem zo zeer aan je camera/lens ligt. Ik heb vrij veel huisdieren gefotografeerd en herken dit probleem wel. Het probleem zit hem er in dat tussen het moment van scherpstellen en afdrukken de hond nog een stuk in jouw richting is bewogen. Hierdoor ligt het scherpstelpunt op het punt waar de neus van je hond 0,5 seconden eerder was. Het lijkt dus alsof de camera niet goed focust, terwijl het eigenlijk fout gaat tussen de tijd die het kost om af te drukken. Wat hierbij helpt is heel erg snel afdrukken en er vertrouwen in hebben dat je camera het juiste scherpstelpunt heeft. Altijd lastig als het onderwerp dat je wil fotograferen zich haaks op je camera beweegt..

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
mr.loepie schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:36:
Bugboy, waar heb je de camera gekocht als ik vragen mag?
Ik heb alles besteld bij CameraNu, maar dat was voornamelijk omdat die het beste reageerde op mijn vragen. Ik verwacht eigenlijk niet dat een defect aan mijn camera is, maar dat alle 5D IV modellen dit hebben. :)
nixjuh schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:47:
Ik denk niet dat het probleem zo zeer aan je camera/lens ligt. Ik heb vrij veel huisdieren gefotografeerd en herken dit probleem wel. Het probleem zit hem er in dat tussen het moment van scherpstellen en afdrukken de hond nog een stuk in jouw richting is bewogen. Hierdoor ligt het scherpstelpunt op het punt waar de neus van je hond 0,5 seconden eerder was. Het lijkt dus alsof de camera niet goed focust, terwijl het eigenlijk fout gaat tussen de tijd die het kost om af te drukken. Wat hierbij helpt is heel erg snel afdrukken en er vertrouwen in hebben dat je camera het juiste scherpstelpunt heeft. Altijd lastig als het onderwerp dat je wil fotograferen zich haaks op je camera beweegt..
Ik was er juist altijd vanuitgegaan dat de AF sensoren juist een deel prediction deden en de beweging dus kunnen inschatten. Als die dan ook weet hoe lang het duurt tussen indrukken en afdrukken, dan zou het vaker goed moeten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad: de processor zou juist deze voorspelling moeten kunnen doen en in moeten schatten waar het onderwerp zich bevindt als de foto daadwerkelijk wordt gemaakt. Dat is natuurlijk een samenwerking tussen lens en camera, dus dat kan in sommige situaties ook het probleem veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03 08:50

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

vergeet ook niet dat een object die recht op je af komt het meest lastige is voor je AF systeem. ik hab sinds gister ook weer een 5d4 erbij en zal eens testen of dit bij mij ook zo werkt.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Anoniem: 1186324

Ik heb hetzelfde probleem :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDoodles
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-08-2019
Met interesse dit topic gelezen. Heb zelf sinds anderhalf jaar een 5D Mark IV en deze geeft ook veel te veel missers. Na twee reparaties waarbij onder meer de hele AF-module is vervangen, is de hitrate iets omhoog gegaan, maar nog steeds zo'n 30% echt onscherp. En dan niet door de beperkte scherptediepte bij gebruik van bijvoorbeeld een 70-200/2,8 of een 400/2,8, maar echt helemaal er naast. Zelfs bij onderwerpen die niet of nauwelijks bewegen.

Benieuwd of iemand het heeft opgelost, en zo niet, dan is dit een prima bookmark om Canon te laten zien dat ik niet de enige ben met dit probleem. Vooralsnog doen ze erg hun best de schuld bij mij te leggen. Na 15 jaar professioneel gebruik van hun spullen (waaronder de foutloze 5D Mark III) ben ik overtuigd van een defecte camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Bij bewegende objecten (bijv. rennende hond) krijg ik het niet goed. Mijn 10 jaar oude 40D is beter. Heb nu een 70-200 2.8 Mark II en hetzelfde issue. Ik fotografeer met name landschappen en gebruik dan liefst live-view. Maar ben zeker teleurgesteld in de 5D IV. AF was een van de redenen om voor de 5D IV te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
BugBoy schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:57:
Bij bewegende objecten (bijv. rennende hond) krijg ik het niet goed. Mijn 10 jaar oude 40D is beter. Heb nu een 70-200 2.8 Mark II en hetzelfde issue. Ik fotografeer met name landschappen en gebruik dan liefst live-view. Maar ben zeker teleurgesteld in de 5D IV. AF was een van de redenen om voor de 5D IV te gaan.
Welke Autofocus instellingen gebruik je precies? Dan ga ik het zo eens even proberen met mijn eigen hond. :-D
DrDoodles schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:40:
Met interesse dit topic gelezen. Heb zelf sinds anderhalf jaar een 5D Mark IV en deze geeft ook veel te veel missers. Na twee reparaties waarbij onder meer de hele AF-module is vervangen, is de hitrate iets omhoog gegaan, maar nog steeds zo'n 30% echt onscherp. En dan niet door de beperkte scherptediepte bij gebruik van bijvoorbeeld een 70-200/2,8 of een 400/2,8, maar echt helemaal er naast. Zelfs bij onderwerpen die niet of nauwelijks bewegen.

Benieuwd of iemand het heeft opgelost, en zo niet, dan is dit een prima bookmark om Canon te laten zien dat ik niet de enige ben met dit probleem. Vooralsnog doen ze erg hun best de schuld bij mij te leggen. Na 15 jaar professioneel gebruik van hun spullen (waaronder de foutloze 5D Mark III) ben ik overtuigd van een defecte camera.
Hmmmz. Ja wat ik zelf ervaar is dat vooral de dual crosstype focuspunten in het midden het meest consistent zijn. Linker crosstype zit er met mijn 35mm vaak naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Om te testen gebruik ik het volle AF veld, waarbij de camera de beste zoekt. Normaal gesproken is dat degene die het meest dichtbij ligt, dus de neus van de hond (als die naar je toe komt rennen) zou dan scherp moeten zijn. Maar meestal ligt de focus veel verder (>30cm) naar achteren. Om achteraf te kijken wel AF punt gebruikt is gebruik ik de raw-software van Canon of een LR plugin.

Ik heb de indruk dat het vooral mis gaat bij beweging. Bij statische objecten (landschappen) is het meestal wel scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
BugBoy schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:45:
Om te testen gebruik ik het volle AF veld, waarbij de camera de beste zoekt. Normaal gesproken is dat degene die het meest dichtbij ligt, dus de neus van de hond (als die naar je toe komt rennen) zou dan scherp moeten zijn. Maar meestal ligt de focus veel verder (>30cm) naar achteren. Om achteraf te kijken wel AF punt gebruikt is gebruik ik de raw-software van Canon of een LR plugin.

Ik heb de indruk dat het vooral mis gaat bij beweging. Bij statische objecten (landschappen) is het meestal wel scherp.
Ja precies, Auto Area AF. En welke Case gebruik je? (Bijv Case 1: Versatile Multi Purpose Setting of Case 6: For Subjects that Change speed and move erratically) En staat EOS iTR AF aan of uit, of toevallig op Face Priority?

Laatste dingetje, heb je je lens gekalibreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik heb alle modi geprobeerd en nergens een goed resultaat. Mijn beide 70-200 2.8 (mark I en Ii) doen het even slecht. Lenzen zijn niet gekalibreerd, maar bij stilstaande objecten zijn ze prima. Ik ga er niet vanuit dat een nieuwe 5D IV en 70-200 2.8 II met een gezamenlijke waarde van 6K+ nog langs de fotozaak moeten. Als dat wel zo is, dan koop ik volgende keer graag een ander merk. Ik snap alleen niet waarom dit niet uit testen blijkt. Iedereen heeft het over scherpte, maar als de AF er regelmatig naast zit, dan heb je daar niet zoveel aan.

AF staat gewoon op Af Servo. Ik gebruik wel back button focus (ook zonder geprobeerd). Daarbij houd ik AF-ON ingedrukt tijdens het schieten. Gezichtstracking is misschien een goede om uit te zetten. Wellicht dat dit voor een vertraging zorgt. Moet zeggen dat AF op een 5D IV wel erg veel instellingen kent. Ben best handig met digitaal spul, maar dit is wel een beetje too much...

[ Voor 39% gewijzigd door BugBoy op 20-06-2019 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
BugBoy schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 00:14:
Ik heb alle modi geprobeerd en nergens een goed resultaat. Mijn beide 70-200 2.8 (mark I en Ii) doen het even slecht. Lenzen zijn niet gekalibreerd, maar bij stilstaande objecten zijn ze prima. Ik ga er niet vanuit dat een nieuwe 5D IV en 70-200 2.8 II met een gezamenlijke waarde van 6K+ nog langs de fotozaak moeten. Als dat wel zo is, dan koop ik volgende keer graag een ander merk. Ik snap alleen niet waarom dit niet uit testen blijkt. Iedereen heeft het over scherpte, maar als de AF er regelmatig naast zit, dan heb je daar niet zoveel aan.

AF staat gewoon op Af Servo. Ik gebruik wel back button focus (ook zonder geprobeerd). Daarbij houd ik AF-ON ingedrukt tijdens het schieten. Gezichtstracking is misschien een goede om uit te zetten. Wellicht dat dit voor een vertraging zorgt. Moet zeggen dat AF op een 5D IV wel erg veel instellingen kent. Ben best handig met digitaal spul, maar dit is wel een beetje too much...
Het kalibreren gaat om de micro adjustments, dat is inherent aan (d)SLR's omdat de focus module los van de sensor zit ipv zoals bij mirrorless op de sensor. Ik heb het heel lang zonder gedaan. Maar eenmaal goed gekalibreerd is mijn hitrate wel om hoog gegaan. Zeker met gebruik van 1.4
Ik heb deze methode gebruikt, gratis en voor niets, op basis van Moire. http://www.northlight-ima...amera-af-microadjustment/

De reden dat ik zo exact mogelijk je instellingen wil weten, is omdat ik het wil reproduceren voor je. Als bijvoorbeeld instellingen en type fotoshoot gelijk zijn. Kunnen we verder met ontmantelen van het probleem. Wie weet leren we onderweg nog wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDoodles
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-08-2019
Update van mijn kant: alle spullen liggen al een tijd bij Canon en de lenzen worden afgesteld op mijn camera. Ik denk zelf niet dat het gaat helpen.

Afgelopen maand met een geleende 5D4 en 400/2,8 van Canon Duitsland gewerkt. Met het licht in de rug ging dat verbazend goed wat me sterkte in het idee dat mijn camera gewoon niet goed was. Afgelopen drie weken echter in Afrika geweest en daar er achter gekomen dat de geleende camera met name bij tegenlicht compleet faalt. Series van 10 stuks allemaal onscherp, en niet zo'n beetje ook. Met de 100-400 ging het veel beter. Mijn voorzichtige conclusie is dat de 5d4 en de 400mm een onmogelijke combinatie zijn. Niet wetschappelijk onderbouwd maar als het met twee afzonderlijke sets zo slecht is, moet het daar wel aan liggen.

Ik kijk nog even aan hoe het met mijn gerepareerde spullen gaat, maar als dat ook tegenvalt is het adieu Canon en ga ik naar een ander merk. Na anderhalf jaar aanmodderen en de ene teleurstelling na de andere bij het terugkijken van mijn beelden, ben ik het plezier in de fotografie compleet kwijt. Dat ga ik dan maar terugvinden bij een ander merk.
Pagina: 1