Toon posts:

Advies gevraagd: Full HD tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik ben opzoek naar een nieuwe tv. Ik moet eerlijk toegeven dat ik weinig verstand van tv's heb. Zal wel een vrouwen ding zijn lol.

Ik heb er wel veel over gelezen en ik geloof dat een 100 Hertz paneel het beste is qua kijkplezier. Mijn budget is rond de 500 euro.

Nu heb ik deze tv gevonden:

pricewatch: Samsung UE50J6240 Zwart

Ik ga er voornamelijk films en series mee kijken is dit een beetje een goede keuze? Of is er wellicht een beter alternatief in ongeveer dezelfde prijs klasse?

Ik hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen met advies

Alvast bedankt :-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
En wat is de reden dat een 100Hz het beste is voor het kijkplezier? Maar sowieso op dat formaat is dit zo'n beste wat je kunt krijgen qua prijs-kwaliteit-formaat ... (dus die 100Hz is iig mooi meegenomen; al zitten er nog wat haken en ogen aan om die ten optimale te benutten bij dit model)

Meer doorslaggevende vraag is misschien wel of je voornamelijk van recht van voren naar de tv kijkt of bijv. op een bank vanuit een hoek van 30-45 graden? Dan is misschien een model met een IPS scherm handiger ...
En daarbij nog of je in het volledig donker (of daartegenaan) kijkt of met wat meer sfeerverlichting nog aan.

[ Voor 23% gewijzigd door apis29 op 30-07-2017 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
apis29 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:48:
En wat is de reden dat een 100Hz het beste is voor het kijkplezier? Maar sowieso op dat formaat is dit zo'n beste wat je kunt krijgen qua prijs-kwaliteit-formaat ... (dus die 100Hz is iig mooi meegenomen; al zitten er nog wat haken en ogen aan om die ten optimale te benutten bij dit model)

Meer doorslaggevende vraag is misschien wel of je voornamelijk van recht van voren naar de tv kijkt of bijv. op een bank vanuit een hoek van 30-45 graden? Dan is misschien een model met een IPS scherm handiger ...
En daarbij nog of je in het volledig donker (of daartegenaan) kijkt of met wat meer sfeerverlichting nog aan.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Nou toen ik nog samenwoonde met mijn ex-vriend hadden we een 50 inch Sony tv met 100Hz techniek. Dat keek erg fijn, ik heb vrij gevoelige ogen. Nu heb ik gelezen dat Sony tv's erg goed zijn en dat zie je ook terug in de prijs. Het liefste zou ik een 50 inch Sony kopen met 100Hz, maar die kan ik nergens vinden :s.

Ik zit zelf vrijwel altijd recht voor de tv, daarbij komt de tv op een verrijdbaar tvmeubel te staan dus ik kan de tv altijd draaien naar de gewenste kijkrichting indien nodig. Echter kijk ik ook wel eens films samen met vrienden. Gaat dit een probleem opleveren met deze tv m.b.t de kijkhoek?

Als ik tv kijk, kijk ik het liefst met zo weinig mogelijk verlichting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:14
Als je meestal alleen tv kijkt en er recht voor zit kan je beter een tv kopen met een VA paneel. Een tv met een VA paneel biedt over het algemeen een beter contrast in vergelijking met een IPS paneel, dit is vooral merkbaar als je (zoals in jouw geval) tv kijkt met zo weinig mogelijk verlichting. IPS biedt veel betere kijkhoeken.

Doordat fabrikanten nu de focus leggen op 4K en HDR zijn helaas de HD tv's wat meer op de achtergrond geraakt en qua specs zelfs wat achteruitgegaan vergeleken met een paar jaar geleden. Dit is ook de reden waarom je geen 100Hz tv kan vinden van Sony (en in het algemeen) rond jouw budget.

Zoals al hierboven wordt vermeld zitten er idd wat ogen en haken aan om de 100Hz te kunnen benutten (was iets met andere software erop zetten) bij de Samsung model die jij hebt gevonden.

Onderstaande tv is misschien ook een optie, weliswaar geen 100Hz maar dit model heeft wel de beste afwerking (aluminium frame) en biedt een goede beeldkwaliteit in zijn prijsklasse.

https://www.tvstore.nl/product/712068/sony-kdl-49wd750.html

[ Voor 7% gewijzigd door Freshouttheoven op 31-07-2017 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:23:
[...]

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Nou toen ik nog samenwoonde met mijn ex-vriend hadden we een 50 inch Sony tv met 100Hz techniek. Dat keek erg fijn, ik heb vrij gevoelige ogen. Nu heb ik gelezen dat Sony tv's erg goed zijn en dat zie je ook terug in de prijs. Het liefste zou ik een 50 inch Sony kopen met 100Hz, maar die kan ik nergens vinden :s.

Ik zit zelf vrijwel altijd recht voor de tv, daarbij komt de tv op een verrijdbaar tvmeubel te staan dus ik kan de tv altijd draaien naar de gewenste kijkrichting indien nodig. Echter kijk ik ook wel eens films samen met vrienden. Gaat dit een probleem opleveren met deze tv m.b.t de kijkhoek?

Als ik tv kijk, kijk ik het liefst met zo weinig mogelijk verlichting :)
Dan zou ik gewoon die Samsung nemen. Qua kijkhoek is dit een goed voorbeeld omdat er nog vrijwel hetzelfde paneel in de 50" Samsung zit: reviews: Vijf tv's rond de 50" voor 800 euro (vergelijk hem tegenover de LG die een IPS paneel heeft; vooral naar de kleuren kijken)
Kijkhoek is verder niet zo'n probleem voor de rest, het is niet alsof je niks meer ziet en de panelen die in de 50" zitten hebben nog een redelijke kijkhoek

100Hz doet verder niks voor de ogen qua vermoeidheid bij LCD tv's, het is niet alsof het rustgevender is door de hogere verversingssnelheid (bij ouderwetse CRT tv's nog wel). De meest rustgevende tv's zouden de Sony's moeten zijn overigens omdat ze flicker free zijn (zie YouTube: Flicker-Free - BenQ VA LED Monitor GW2760HS voor een voorbeeld van wat dat inhoud). Op zich zou dus die bovengenoemde pricewatch: Sony Bravia KDL-49WD750 Zwart een aardige optie zijn ivm ogen en kijkhoek aangezien die een IPS paneel heeft, maar dat zou ik dan weer niet doen als je met zo weinig mogelijk verlichting kijkt en dan een VA paneel zoals in de Samsung een mooier, contrastrijker beeld geeft.

[ Voor 10% gewijzigd door apis29 op 31-07-2017 20:05 ]