GPU voor 4K Playback (+HDR)

Pagina: 1
Acties:

• Jaspils
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-11-2025
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een geschikt systeem om te dienen als HTPC. Gezien ik recentelijk een nieuwe TV heb gekocht met 4K en HDR ondersteuning, wil ik dat mijn HTPC hieraan voldoet. Nu claimt tegenwoordig iedereen dat 4K soepel kan worden afgespeeld op hun hardware, alleen ben ik hier een beetje sceptisch over. Voornamelijk omdat ik een tijd geleden een PopcornHour A-500 Pro heb gekocht die dit ook beweerde, maar vrijwel elke 4K video die ik op 'm afspeel hapert.

De HTPC zal draaien op OpenELEC met Kodi, of iets soortgelijks (suggesties zijn welkom). De GPU kan maximaal een Low-Profile PCIe kaart zijn.

Mijn vraag is:

Welke GPU heb ik minimaal nodig om 4K HDR soepel af te kunnen spelen? En om het in de praktijk te vergelijken, waar ligt de grens bij deze demo's.

In het specifiek ben ik op zoek naar mensen die mij hun ervaringen en/of demo resultaten kunnen vertellen van de volgende GPU's:
  • Intel Core i3 7100 integrated GPU (Intel HD Graphics 630)
  • Nvidia GT1030
  • Nvidia GTX1050
  • Nvidia GTX1050Ti
  • Of soortgelijke GPU's

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De PopcornHour A-500 Pro heeft slechts HDMI 1.4 en support dus geen 4K @ 60 FPS en ook geen HDR. Verder zal bij 4K 10-bit of zeer hoge bitrate content het afspelen niet soepel verlopen maar stotteren. Netflix 4K zal ook niet werken. In mijn ogen is dat apparaat dan ook een complete miskoop geweest met z'n, inmiddels verouderde, HDMI 1.4. Je loopt dan direct achter de feiten aan :)

Een Nvidia 1030 kan lachend 4K @ 60 FPS weergeven, of het nou HDR of 10-bit content is maakt niet uit. Zelfs de zwaarste video op http://jell.yfish.us/ , dus de laatste file van 1.4GB @ 400 Mbit, zal geen probleem zijn. Zie ook de onderste review van een tweaker hier; hij bevestigt dat deze content smooth afgespeeld kan worden.

Ik zou daarom voor een passief gekoelde Nvidia 1030 gaan die low-profile is. Check wel even of de dikte van de heatsink geen issue gaat zijn in je kast. De ideale HTPC kaart met HDMI 2.0b (4K @ 60 FPS 4:4:4 chroma subsampeling) is in mijn ogen momenteel: pricewatch: EVGA GeForce GT 1030 2GB SC Passive Low Profile

Edit: wellicht nog even handig om aan te geven hoe je HTPC eruit komt te zien. Wat ben je van plan te kopen? Misschien dat je hierin ook nog wat advies kan gebruiken, lijkt me nooit verkeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 30-07-2017 12:50 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Camulos
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-01 15:58

Camulos

Stampert

Als HTPC zou ik zeker ook kijken naar de Intel NUC's, hebben HDMI 2.0 (6e gen) of HDMI 2.0A (7e gen).
Vooral de form-factor is een pluspunt (10x10 cm, en mogelijkheid om via VESA mount op te hangen aan TV).

Ik draai zelf een i3 NUC 6e gen, en gaat moeiteloos om met alle video's die ik hem voer.
Zie dat er een review is die precies jou vraag beantwoord; productreview: Intel NUC NUC7i7BNH review door Tortelli

Not just an innocent bystander

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

• Jaspils
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-11-2025
Allereerst excuses, ik heb dit helaas niet goed gelezen. Bedankt voor het overplaatsen van het topic.
stin00 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 12:11:
De PopcornHour A-500 Pro heeft slechts HDMI 1.4 en support dus geen 4K @ 60 FPS en ook geen HDR. Verder zal bij 4K 10-bit of zeer hoge bitrate content het afspelen niet soepel verlopen maar stotteren. Netflix 4K zal ook niet werken. In mijn ogen is dat apparaat dan ook een complete miskoop geweest met z'n, inmiddels verouderde, HDMI 1.4. Je loopt dan direct achter de feiten aan :)

Een Nvidia 1030 kan lachend 4K @ 60 FPS weergeven, of het nou HDR of 10-bit content is maakt niet uit. Zelfs de zwaarste video op http://jell.yfish.us/ , dus de laatste file van 1.4GB @ 400 Mbit, zal geen probleem zijn. Zie ook de onderste review van een tweaker hier; hij bevestigt dat deze content smooth afgespeeld kan worden.

Ik zou daarom voor een passief gekoelde Nvidia 1030 gaan die low-profile is. Check wel even of de dikte van de heatsink geen issue gaat zijn in je kast. De ideale HTPC kaart met HDMI 2.0b (4K @ 60 FPS 4:4:4 chroma subsampeling) is in mijn ogen momenteel: pricewatch: EVGA GeForce GT 1030 2GB SC Passive Low Profile

Edit: wellicht nog even handig om aan te geven hoe je HTPC eruit komt te zien. Wat ben je van plan te kopen? Misschien dat je hierin ook nog wat advies kan gebruiken, lijkt me nooit verkeerd.
Kijk, hier kan ik wat mee! _/-\o_
Mijn enige vraag is hoe de Intel Integrated GPU's hier tegenover staan.
--------
De A-500 Pro is inderdaad een miskoop. Het was een impuls-aankoop toen hij nog op Kickstarter werd aangekondigd, en vooral omdat ik erg tevreden was over de gebruiksvriendelijkheid van mijn A-400. Maar de upgrade voor het geld (zelfs met de korting van Kickstarter) is het verre van waard.
--------
Mijn huidige wenslijst: (feedback nog niet toegepast)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100T Boxed€ 126,18€ 126,18
1Asus Strix ROG B250I GAMING€ 113,50€ 113,50
1MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 77,-€ 77,-
1Silverstone Milo ML06-E€ 100,50€ 100,50
1Noctua NH-L9i€ 39,40€ 39,40
1Crucial Ballistix BLS8G4D240FSB€ 68,95€ 68,95
1Epsilon Mele F10 Deluxe€ 24,13€ 24,13
1Corsair SF450€ 79,-€ 79,-
1Samsung 850 EVO M.2 120GB€ 84,99€ 84,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 713,65

Maar ik sta open voor alle suggesties. Heb wel een stiekeme voorkeur naar Intel, en in het specifiek zelfs de core i-series.

In principe wordt het alleen een HTPC, maar heb ook wel eens nagedacht over de mogelijkheden om 'm gelijk als een soort gameconsole te gebruiken door middel van SteamOS of iets dergelijks als dual-boot te configureren. Maar heb me hier nog niet voldoende in verdiept. Dus mocht iemand hier nog tips voor hebben, graag. Anders richt ik m'n systeem gewoon enkel op de HTPC functie.
Camulos schreef op zondag 30 juli 2017 @ 17:49:
Als HTPC zou ik zeker ook kijken naar de Intel NUC's, hebben HDMI 2.0 (6e gen) of HDMI 2.0A (7e gen).
Vooral de form-factor is een pluspunt (10x10 cm, en mogelijkheid om via VESA mount op te hangen aan TV).

Ik draai zelf een i3 NUC 6e gen, en gaat moeiteloos om met alle video's die ik hem voer.
Zie dat er een review is die precies jou vraag beantwoord; productreview: Intel NUC NUC7i7BNH review door Tortelli
Ik snap volkomen waarom NUC's zo veel als HTPC worden gebruikt, alleen is dat niks voor mij. Dat is puur een persoonlijke kwestie. Ik hou namelijk graag de hobby in het spel door 'm zelf te bouwen. Dat geeft leuke mogelijkheden tot uitbreidingen in de toekomst of leuke aanpassingen in het systeem.

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
gt 1030 (2gb, passief) speelt die laatste video van 1.4GB prima af met de standaard movie/video app van windows 10, ook als ik de gpu + memory clock en voltages op het laagst zet met asus gpu tweak ii

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-01 20:39
Voor mensen die hier nog terecht komen via Google: een 1030 kan dus geen Netflix 4K omdat hij niet genoeg VRAM zou hebben (minimaal 3GB, aldus Nvidia). Terwijl een Intel HD 610 het wel gewoon doet.

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

Pagina: 1