Upgrade voor Stoffel, een 8 jaar oude game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik zoek een?
Dat mijn game pc uit 2009 (!), die nu als Stoffel door het leven gaat, een upgrade nodig heeft, lijkt mij wel duidelijk. Echter in al die tijd ben ik nooit echt ontevreden geweest over de prestaties van Stoffel. Ik ben inmiddels ook wel wat ouder geworden, heb nu kleine kinderen en een hypotheek. Waar vroeger bakken met geld uitgegeven werd aan een nieuwe upgrade elke 2 jaar (als ik het daarvoor niet kon laten op de HCC dagen), hoeft het tegenwoordig ook niet meer zo. Ik ben ook meer een "Patient Gamer" geworden, d.w.z. ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste te spelen, het mag best wel een paar jaar oud zijn.

Ik ben er qua i5/i7 CPUs en Intel chipsets helemaal uit (= ik zie door de bomen het bos niet meer) en Ryzen klinkt ook wel erg interesant. Ik weet alleen echt niet wat op dit moment gewoon het beste "bang voor the buck" vormt... ik neig zelf naar een Ryzen 5 1600 maar ik zou niet weten welk chipset en mobo daar het beste voor is, of dit uberhaupt gaat werken met mijn PSU en of het nu niet te vroeg is om naar Ryzen over te stappen?

Wat is je budget?
ca. €300-ish? voor mobo+cpu+ram met behoud van GPU of wellicht het zoeken van een andere gebruikte GPU na deze upgrade. Ik ben zowiezo ook open voor gebruikte onderdelen als jullie denken dat daar met mijn budget meer uit te halen valt.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor Intel vs AMD (Ryzen 5). Qua merken voor mobo heb ik zelf altijd goede ervaringen gehad met Asus en ben geen fan van Asrock. Qua geheugen heb ik zelf wat mindere ervaringen gehad met Corsair en juist goede ervaringen met G.Skill. Maar dat is puur persoonlijk natuurlijk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gaming op 1080 en 60Hz - ik heb vooralsnog geen plannen om mijn S-IPS 23" HP scherm te vervangen. En al zou deze vervangen worden dan zou het wellicht bij 1080 gaming blijven, ik heb niet te ruimte om daar een lel van een 32" scherm neer te zetten of een 3-monitor setup neer te zetten. Overklokken ben ik niet vies van maar ik ga er vanuit dat ik mijn upgrade eerst stock zal draaien. Qua omgeving is het gewoon mijn werk kamer.

HUIDIGE SYSTEEM
CPU: Q9550 @ 3.4Ghz
KOELING: Cooler Master Hyper 212 EVO
RAM: 8GB G.Skill DDR2
MoBO: Asus P5Q SE2
GPU: EVGA GTX 760 2GB
SSD: Samsung EVO 840 120GB (Win7 x64) + Corsair MX300 275GB (Games)
HDD: WD 2TB + 2x 1TB (all Caviar Black), 2x Seagate 320GB in RAID-0 op aparte RAID controllertje
DVD: LG 24x DVD-RW (SATA)
PSU: Corsair 650 Watt
Case: Thermaltake Element S met veel fans.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Beste antwoord (via tazzman op 01-03-2018 08:40)

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:12
Voor dat budget zou ik inderdaad 2e hands kijken.
300 euro is te krap aangezien bijvoorbeeld een Ryzen 1600 al 220 euro kost.

Misschien zoiets:

V&A aangeboden: I5-4460 upgradesetje

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:12
Voor dat budget zou ik inderdaad 2e hands kijken.
300 euro is te krap aangezien bijvoorbeeld een Ryzen 1600 al 220 euro kost.

Misschien zoiets:

V&A aangeboden: I5-4460 upgradesetje

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 08:19
Een Ryzen 1600 is de perfecte upgrade denk ik alleen krijg je dan alleen het moederbord en processor voor 300 euro, voor 380 euro kan het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door ETHART op 30-07-2017 11:33 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Dank jullie wel. Mocht het qua budget niet helemaal gaan lukken om een nieuwe Ryzen 1600 aan te schaffen, zou een i5 zoals de 4460 een goede upgrade zijn?

Zijn er bepaalde generaties van i5/i7 die af te raden zijn? Zo kreeg ik onlangs een goedkope i7 920 aangeboden maar ik niet het gevoel dat ik daar zoveel op vooruit zou gaan.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ter afsluiting. Ik ben inderdaad gaan kijken naar tweedehands en mijn PC is inmiddels stapsgewijs geupgrade naar StoffelPlus :)

Een i7 3770 op een Intel DQ77MK met 16GB DDR3 (4x4GB) en een Gigabyte GTX 970 4GB OC Edition.

Er valt weinig aan te overklokken ben ik bang, door zowel de gelockte CPU als het Q77 chipset maar CPU, moederbord en RAM waren ongeveer 200 euro bij elkaar (komt volgens mij uit een Dell of HP workstation?) en ongeveer 160 euro voor de 970.

Al met al is Stoffel er wel flink op vooruit gegaan en kan ik nu ook gewoon PUBG etc spelen. :)