File sharing server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhaesejan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-07-2017
Hallo,

ik zoek een server systeem voor het werk (kleine KMO) puur om files (word, xls, pdf, jpg...) te delen tussen maximum 10 werknemers. Momenteel huur ik een cloud, maar het lijkt me goedkoper om dit in eigen beheer te doen.
Doel is dat elke werknemer aan eenzelfde directory kan (in windows verkenner) voor alle werk bestanden.
Zodanig dat je rechtstreeks de bestanden kan openen en bewerken.

Een tweede vereiste is dat de server niet noodzakelijk in kantoor dient te staan en dat backups automatisch gemaakt worden naar een andere server.

Gewenste grootte: 1TB
Budget: rond de 2000eur.
Geen voorkeur qua O.S.

Ik heb zelf een Synology NAS thuis staan, maar dit lijkt me niet geschikt voor op het werk te gebruiken.
Die heeft wel een cloud systeem, maar de grootte hiervan is beperkt.
Als je op LAN zit kan je hier wel aan via windows verkenner. Als je buiten je LAN zit, dien je te connecteren met quickconnect en dat is niet ideaal.
Ik wil in feite zelf een soort dropbox hebben, dat groot genoeg is en backups kan maken.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen.28
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 16:17
Ik weet niet of je iets kant en klaar zoekt maar je zou zelf wat in elkaar kunnen knutselen. En er dan Ubuntu + owncloud ( is een soort dropbox maar dan host je het zelf )op kunnen zetten.
Qua hardware is een Intel Pentium met 8 GB ram al prima. Nou weet ik niet hoe het zit met je internet provider aangezien ze bij consumenten nog wel eens het externe IP wijzigen maar dat kan je dan met een no-ip domein naam oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat de handigste oplossing is qua hardware ligt een beetje aan waar je zelf aan zit te denken. Persoonlijk zou ik een zelfbouw-NAS bouwen, en dan op basis van een OS zoals FreeNAS (met ZFS als bestandssysteem).

Afhankelijk van je kennis op dit gebied kan het natuurlijk zijn dat je liever iets kant-en-klaars wilt. In dat geval kom je met jou gebruiksdoel (1 TB, 10 gebruikers) toch wel bij de consumer-NASen (Synology e.d.) uit.
Doel is dat elke werknemer aan eenzelfde directory kan (in windows verkenner) voor alle werk bestanden.
Zodanig dat je rechtstreeks de bestanden kan openen en bewerken.
Dat kan je realiseren met Samba. Elke werknemer kan dan over SMB bij de share op de centrale fileserver de bestanden rechtstreeks benaderen.
dhaesejan schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 23:14:
Ik wil in feite zelf een soort dropbox hebben, dat groot genoeg is en backups kan maken.
NextCloud is precies wat je zoekt: in feite gewoon een 'self-hosted' Dropbox.

[ Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 30-07-2017 20:16 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes