Toon posts:

Pc Build voor oudere classic games.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn vraag is als je games wilt spelen uit laten we zeggen periode 2004 tot ongeveer 2012
Is het dan beter om een systeem te hebben met componenten die aansluiten op de componenten van toen ?
Zoals bijvoorbeeld DDR3 Ram in plaats van DDR4 Ram ?

De reden van mijn vraag is dat ik naast een recente pc build met moderne componenten, mijn oude pc will upgraden en gebruiken als workstation en ook de mogelijkheid om een paar games te kunnen spelen maar hoeft dus geen bakbeest te worden, en kwa games kijk ik dan ook naar de wat oudere games en niet de aller nieuwste en aller zwaarste games. Omdat ik die op men nieuwe build speel en natuurlijk kan ik daar ok wat oudere games op draaien, maar ik zou graag wat willen doen met men oude pc en daar nog iets leuks van willen maken voor er naast.

Voor die upgrade van mij oude pc wil ik dus de kast gebruiken is een oudere HP kast uit geloof ik 2012 - 2013.
De harde schijf die er in zit is een HDD maar die neem ik dan mee.
Ik zou dan het moederbord en processor willen upgraden en een redelijke low end videokaart, zoals de RX 460 - 560, of GTX 1050.
En ook ga ik dan de voeding upgraden.
Een SSD bij plaatsen
En de ventilatoren vervangen
En de ram vervangen er zit nu nog DDR3 8GB Ram in ik geloof de 667 of 1333 MHz

Er zit nu een amd workstation processor in met dito moederbordje,
Nu kan ik ik dus wellicht voor een Pentium G4560 kiezen of een i3
Met een RX 460 of 560 of GTX 1050 kaart.
En dan DDR4 8GB geheugen.

Of is het beter Om bijvoorbeeld bij DDR3 te blijven maar dan bijv de 1600MHz Ram
en een cpu uit die tijd, zoals bij een amd Phenom II x4 955
en dan een Videokaart uit die tijd zoals bijv, een GTX 650 of 750 of een Amd HD 6870 aftermarket zoals van MSI Enzevoort...

Waarom deze vraag, Omdat ik ooit al is een keer heb meegemaakt dat bij een andere Pc van mij ik games wou draaien die wat ouder waren en toen niet gedraaid konden worden omdat mijn componenten veels te nieuw / snel waren, Nu is dit al een behoorlijke tijd geleden, Maar is dat nu dus nog steeds zo?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2017 18:15 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-08-2017 17:06)

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:05
De compatibility mode werkt vrij simpel. Je installeert een game zoals je dat gewend bent te doen. Vervolgens kun je met een rechtermuisklik op ofwel de snelkoppeling, ofwel de .exe file waar de snelkoppeling naar verwijst, de eigenschappen aanpassen. Via het tabblad Compatibility kun je aangeven dat deze specifieke game moet starten in Windows XP Compatibility mode. Zij bijv. dit screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2010/02/17comp.png.pagespeed.ce.dvDEKJcL3K.png

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Alle reacties

• Strokjer2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05-2025
Hya, heb even geen bron. Maar online kan je emulators downloaden om je oude spellen te kunnen spelen op een recentere desktop/ laptop. Kijk even rond op YouTube zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
ok thx

• Railgunner
Qua hardware verwacht ik geen problemen, ik zou vooral naar de software kijken. Als je bijv. spellen wilt spelen die problemen geven met Win 8/8.1/10, is het wellicht slimmer om Windows 7 te installeren.

Ik speel zelf op mijn moderne PC veel games uit het tijdperk van Windows XP en 7 (2002-2012) en dat gaat zonder problemen. Het enige dat soms tegenvalt is de lage resolutie van het spel op een grote monitor.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

Topicstarter
Thx @Railgunner

Ik zoek dus eigenlijk wat jij doet De spellen waar ik het over heb zijn ook Windows XP en vista Tijdperk.
Ik heb in het verre verleden, volgens mij zo als ik het mij goed herrinner dus wel problemen gehad met hardware in samenwerking met oudere games, en daarbij was het probleem ook de nieuwere software.
Nu heb ik op men nieuw systeem Windows 10 draaien en zou dat eigenlijk zo willen houden maar mischien toch dan maar terug naar 7

Maar vroeg mij dus af of dat nog steeds kan voorkomen kwa hardware dan Ik had zelf al rondgekeken op Internet, YouTube en bepaalde sites en daar kwamen ook veel van die emulators (emulatoren) naar voren.

En aangezien ik nog een ouwe kast heb staan, met ouwe componenten erin ongeveer 2012. dacht ik misschien die anders upgraden naar een tegenwoordige low spec machine en het daarmee proberen met dan windows 7 eventueel erop., Of proberen nog wat componenten te krijgen uit die tijd. Waarom niet die ouwere kast volledig gebruiken zoals die is ? omdat de cpu ervan naar de klote is ;-)

bedankt voor je reactie

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
My 2 cts :
Onlangs voor een vriend zoiets in elkaar gezet, al was dat allemaal met 'oudere' hardware bij elkaar geschraapt.
Core2duo, 8GB en 256GBSSH / 2TB HDD

Wat wel gedaan is dus een moderne SSD voor de OS ( 3x )
Er is een versie van XP, een Win7 pro en een Win10 in dualboot geinstalleerd.
Met BCD (https://www.boyans.net/) het bootmenu aangepast voor duidelijkheid.

Hij moet dus wel keuze's maken, maar 90% van zijn shit draait prima op XP, Win7 zijn maar een paar spellen, en Win10 is na install volgens mij nooit meer opgestart ( PC is niet zijn hoofdmachine )

Mijn tips, ga voor niet TE oude hardware, maar hou in de gaten dat het niet het laatste/nieuwste is ook
Zorg voor een goede 'zuinige' voeding, maar bovenal hou de veiligheid in de gaten.
Zijn XPgames hebben geen netwerk nodig, dus na de full install hetwerkadapter uitgezet, en de pc is offline.

( voor bootmenu moet je in de gaten houden om van oudste naar nieuwste te installeren, anders kom je in het gezeur van incompatible OS'en )

Verwijderd

Topicstarter
@FreshMaker

Ok Thx, Ga dat ook zeker verder onderzoeken. Is er dan eventueel nog een oplossing voor die veiligheid ? want sommige xp games waar ik het over heb eisen ook een netwerk (Multiplay)
Of is een goeie antivirus voldoende, Ik heb zelf G-Data op hoofdmachine, plus een apart malware / spyware programma lopen.

• FreshMaker
  • Niet online
Als je het netwerk veilig kan houden, kan je zelfs met de eigen windows firewall alles dichtzetten, behalve de benodigde poorten van de game.

Zeker op XP is het dan ook van belang om een virusscanner te hebben die dat nog ondersteund

Verwijderd

Topicstarter
Ok Thx ! Ga dat onderzoeken.

• Railgunner
Windows XP wordt niet meer ondersteund door MS en zou ik vanwege mogelijke veiligheidsissues dan ook niet meer installeren. Als alternatief zou ik er of voor kiezen om een XP virtual machine te draaien vanaf een ondersteund OS (7/8/8.1/10) of om een oudere game in XP compatibility mode te draaien op een modern OS. In mijn ervaring is dat overigens lang niet altijd nodig bij games uit het XP tijdperk: vaak draaien ze zonder problemen op een Windows 7 machine.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vergeet het beeldscherm niet.

Soms kunnen oudere games niet met breedbeeldresoluties overweg. 16:9 was zeker niet de standaard net na de millenniumwissel. 16:10 misschien, en natuurlijk 4:3 en 5:4.

Tip: Zoek naar laatste patches van games, misschien zitten er nieuwe features in zoals ondersteuning voor breedbeeldresoluties.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Railgunner
Klopt, al betekent dat niet dat je geen modern beeldscherm kunt gebruiken. Op mijn 27" breedbeeldscherm (2560*1440) kan ik probleemloos 4:3-games uit eind jaren '90 spelen (bijv. in 1024*768), al is het natuurlijk niet te vergelijken met een game met een moderne resolutie. Je hoeft dus geen ouder type beeldscherm aan te sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Thx ! @Railgunner en @PD2JK

Ben daar ook zeker nog in aant onderzoeken, passen en meten, Ik Denk dat Win 7 Zou moeten kunnen, meeste games die ik erop zou willen spelen ondersteunen dat ook gewoon, ik geloof dat er mischien een aantal zijn die alleen XP / vista nodig hebben of zelfs Win 2000, Maargoed dan praat je ook over de games uit tijdperk 2000 - 2003 die ondersteunen meestal, Win 2000 ,Win XP en Win vista.

Als het gaat over zon Virtual machine draaien ben ik daar nog niet echt in thuis, dus zal dat moeten uitpluizen. Ik denk dat het makkelijkst is om het in Win 7 te doen, en dan die games die niet overweg kunnen met Win 7 die dan in de Xp compatibilty mode te spelen, Maar dat zal ik ff moeten uitpluizen hoe dat precies werkt. Zelf nog niet echt iets over gehoord dus is voor mij toch wel iets onbekends.

Acties:
  • Beste antwoord

• Railgunner
De compatibility mode werkt vrij simpel. Je installeert een game zoals je dat gewend bent te doen. Vervolgens kun je met een rechtermuisklik op ofwel de snelkoppeling, ofwel de .exe file waar de snelkoppeling naar verwijst, de eigenschappen aanpassen. Via het tabblad Compatibility kun je aangeven dat deze specifieke game moet starten in Windows XP Compatibility mode. Zij bijv. dit screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2010/02/17comp.png.pagespeed.ce.dvDEKJcL3K.png

Verwijderd

Topicstarter
@Railgunner Ok Thx ! Dat zou denk ik de oplossing zijn ;-) Ga dat zeker is ff proberen !

• FreshMaker
  • Niet online
Spellen als Civilisation en transport tycoon willen onder compatibilitymode ook niet altijd even goed werken
Maar probeer het met jouw spel aanbod, YMMV natuurlijk

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 20:47
De meeste games uit de periode 2004-nu zijn prima te spelen op windows 7 en hoger. Daar hoef je veelal geen oude hardware voor te gebruiken.

Welke games wil je spelen en welke werken nu niet goed?

Pas wanneer je games wilt spelen uit het DOS/Win95/98 tijdperk, kom je in de "problemen" met huidige hardware.

Mocht je nog een retro pc bouwen, bedenk dan ook welke games je wilt spelen.
3dfx spellen zijn bijvoorbeeld redelijk goed te spelen op moderne pc's met een glide wrapper (nGlide, Zeckensacks, dgvoodoo2)
Dos spellen zijn veelal goed te spelen op dosbox, maar dat is soms wel puzzelen.

Wanneer je een windows 98 xp pc wilt bouwen, check dan ook eerst of er geschikte drivers zijn voor de hardware die je wil gebruiken. Grote kans dat er geen drivers zijn voor een RX460 of GTX1050!

Verwijderd

Topicstarter
Thx @GromuhlDjun

Ik denk dat Railrunners antwoord gaat helpen met een behoorlijk aantal games, die ik dan op men moderne (Hoofd pc) kan afdraaien, Ik heb idd ook nog wel wat games liggen die van rond 1998 tot 2002 zijn, dus dan praat je idd over Win98 en Win2000 games, een aantal kunnen zelfs ook op Win95, Ik ga dus het antwoord van Railrunner proberen voor op men hoofd machine, Maar misschien toch die oudere pc waarvan de Cpu naar de gallemiezen is ook omtoveren tot nog iets leuks, Daarbij heb ik nog geloof het of niet, een hele ouwe Win95 pc staan compleet en orgineel, behalve dan met geupgrade CD writer Volgens mij doet ie het nog heb em al een hele tijd nie meer opgestart maar is werkend weg gezet, ja niet met power aan en hij loopt al 10 jaar non stop in de kast maar bedoel hij was in werkende conditie toen ie de kast inging, Dus zou daar misschien ook nog wat mee kunnen doen, Al weet ik niet of daar nog hardware voor te krijgen is. mocht er toch iets vervangen moeten worden. zoals kijken hoe het zit met de voeding en dergelijke.

@Razkin Thx !

Mocht ik met die ouwe 2012 pc nog iets willen doen, dan zat ik zelf te denken ook omdat het zo ongeveer het enige is wat nog te krijgen is op pricewatch uit die tijd, hoewel, 2009 aan een Phenom II x4 955, Ik had niet al te lang gelee ook nog een core2duo E8400 gezien op pricewatch die nog verkocht werd maar die is er nie meer.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2017 19:16 ]

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:44
Sommige oude games werken niet perfect onder Windows 7(al dan geen comp. modus). Ik heb zelf problemen gehad met 3 games en er zullen er vast meer zijn:
Bioshock > geen surround
Mass Effect > surround na een hoop gehannes, vage crashes.
Fallout 3/New Vegas > cpu bottleneck op de raarste momenten, met hevige stotters als gevolg.
Gepoogd te draaien met een R9 290, 4790, 16GB RAM ruim qua specs iig.

Onder Windows XP hier geen last van gehad. Qua GPU zit de limiet aan een R9 280X/GTX960, qua cpu alles pre Haswell geloof ik.

iRacing Profiel

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Razkin schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 19:12:
Sommige oude games werken niet perfect onder Windows 7(al dan geen comp. modus). Ik heb zelf problemen gehad met 3 games en er zullen er vast meer zijn:
Bioshock > geen surround
Mass Effect > surround na een hoop gehannes, vage crashes.
Fallout 3/New Vegas > cpu bottleneck op de raarste momenten, met hevige stotters als gevolg.
Gepoogd te draaien met een R9 290, 4790, 16GB RAM ruim qua specs iig.
Bioshock heb ik helaas nog nooit gespeeld, ik heb alleen wel gehoord dat Bioshock en dan ook de Remastered Edition erg problematisch kunnen zijn.

Fallout 3 incl. alle DLC en New Vegas draaien bij mij prima onder Windows 7. Nooit rare dingen meegemaakt qua stotteren? Ik heb beide games onder Windows 7 geheel uitgespeeld zonder enige problemen op een Q9550, 8 GB DDR2 en met een HD4890 1GB. Mindere hardware dan jouw setup maar wel hardware uit de periode dat die games uitkwamen. Misschien heeft het er mee te maken dat je hardware te nieuw is en daarom timings verkeerd lopen, etc?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:44
Ja, het kan best ook aan de hardware(drivers) liggen. In ieder geval met of zonder mods en met oudere of nieuwe drivers liep het niet optimaal.
Bioshock geluid heeft te maken EAX en de wijze waarop onder Windows 7 de hardware aangesproken wordt en zodoende heb ik een WinXP pc neergezet met een GTX580, Athlon II en 4GB RAM.

iRacing Profiel

Pagina: 1