• WDHBGS
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-11 23:41
Hallo allemaal,

Na de zomervakantie begin ik met de opleiding HBO-ICT. Hiervoor heb ik een laptop nodig. Omdat ik deze elke dag mee moet nemen, vind ik het belangrijk dat de laptop niet teveel weegt en ook niet te groot is. Mijn huidige laptop uit 2015 (gebaseerd op een Clevo N170SD) voldoet aan de eisen maar ik ben op zoek naar een lichtere laptop en een kleiner scherm.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Ik ga de laptop voor mijn opleiding gebruiken. Na 20 weken kies ik welke differentatie ik ga doen. Ik denk dat dat Network & Systems Engineering gaat worden (het vroegere Technische Informatica).
Of ik ga gamen op de laptop weet ik niet. Zo ja, dan zullen het games zijn zoals Live For Speed en Euro Truck Simulator 2 welke grafisch niet veel meer gaan eisen dan nu (waarschijnlijk). Mijn huidige Clevo-laptop met een NVIDIA GTX960M heeft daar absoluut geen moeite mee. Ik denk dat het met een iets minder goede grafische kaart ook moet lukken om deze games te spelen.

Dit zijn de door de opleiding opgestelde (minimum) systeemeisen:
  • Intel Core i5 (liefst i7 voor NSE)
  • Windows, Linux of OS X (Windows is nodig voor bepaalde dingen maar virtualiseren mag ook)
  • 4 GB werkgeheugen (8 GB aanbevolen en toekomstgericht 16 GB aanbevolen)
  • 512 GB opslag
  • minimaal 14 inch scherm (sterk aanbevolen minimaal 15 inch)
  • minimale schermresolutie 1366x768
  • minimaal 2 USB-aanslutingen
  • wifi
  • aansluiting voor koppeling aan een tweede scherm (VGA/HDMI bijv. via USB-adapter)
  • een werkende, actuele virusscanner
  • Microsoft Office 2007 of een latere versie
Wat is je budget?
Er is geen vastgesteld budget, zolang er maar aan de eisen voldaan wordt.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik zal de laptop elke dag veel meenemen. Het lijkt me niet handig als de laptop groter dan 15 inch is. Daarnaast vind ik het belangrijk dat de laptop niet te veel weegt (laten we zeggen niet > ca. 2 kg).
Een goede accuduur is ook belangrijk

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb al een aantal laptops gevonden, een BTO X•BOOK 15CL73, een ASUS ZenBook UX510UX-CN188T en een ASUS VivoBook R516UX-DM466T. Met Acer en Dell heb ik ook goede ervaringen. Ik betwijfel wel de bouwkwaliteit van de BTO-laptop. ASUS staat statistisch gezien bekend als een betrouwbaar laptopmerk.

EDIT: Ik kwam er net achter dat het gewicht van de BTO-laptop 2,5 kg is, die valt dus af.

Wat vinden jullie?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten, WDHBGS

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:04
Ik zou gaan voor de Dell XPS, heel snel en je kan hem customizen op basis van wat je wilt en het grootste voordeel is het gewicht en grootte, als je er elke dag mee reist is dat toch een van de grootste eisen waar het aan zou moeten voldoen, althans voor mij.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Eens met @Tolga07 .
Zou verder gewoon direct voor 16gb ram gaan.

Vind overigens de laatste "eisen" een tikkeltje vreemd
- hoezo is 14" sterk aanbevolen? :?
- de gestelde resolutie is gewoon bagger. Houd het liever op > 1080p
- hoezo minimaal 2 USB aansluitingen? Wat zou je er perse op aan moeten kunnen sluiten?
- Wifi? Serieus? En dat voor een ICT opleiding 8)7

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• WDHBGS
Bedankt voor jullie reacties!

Minimaal 15 inch is sterk aanbevolen en 14 inch is het absolute minimum.
Over de resolutie: tja, het zijn minimumeisen hé.
Waarschijnlijk zal ik er i.i.g. ooit een Arduino op moeten aansluiten. Waarom er minimaal 2 USB-aansluitingen nodig zijn weet ik niet.

De Dell XPS ziet er inderdaad goed uit. Qua specs is hij te vergelijken met de HP Pavillion Power 15-cb040nd. Omdat een ander type van de Pavilion Power 15 goed uit de test kwam van de Best Buy Guide van deze maand denk ik dat ik voor deze laptop ga. Deze is ook een stuk goedkoper dan de Dell XPS. De Dell heeft ook geen ethernetaansluiting (alleen m.b.v. een USB type-C naar ethernet-adapter).

Dus ik denk dat ik voor de HP Pavilion Power 15-cb040nd ga.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Switchie schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:14:
- Wifi? Serieus? En dat voor een ICT opleiding 8)7
Wifi zal een algemene eis van scholen zijn. In ICT lokalen zullen ze *misschien* goede aansluitingen hebben (ook nog lastig met zo veel laptops), in algemenere lokalen gaat dat echt niet lukken.

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:23

Galinsky

--------->

Ik doe ook een ICT studie op hanze. (Business IT and management) echter hebben we bij veel vakken dus niet per se een laptop nodig. Ik heb het altijd met een 14" gedaan echter had ik een groter scherm fijn gevonden. Heel veel applicaties passen er net niet lekker op en met code werken was helemaal een ramp. Met compiler aan de onderkant en aan de zijkant de file manager kon je maar een paar regels code lezen en die vaak ook nog horizontaal gescrold diende te worden.
Imo zou ik voor 15,6 inch gaan. Ook al heeft de 14inch een hoge resolutie.

In het 2de jaar word er bij mij (Hanze hogeschool) inderdaad met Arduino gewerkt voor SE en NSE. Dus daarvoor USB. Waarvoor ze de 512gb HDD als eis stellen zou ik niet kunnen bedenken. De rest spreekt voor zich.

(Is alleen uit ervaring eigenlijk geen tips voor laptop)

I7-6950x @4.3Ghz, GTX 1080, 48GB, Asus X99 Deluxe, NVMe Firecude 510 2TB, Corsair RM650x, NZXT X72, Corsair Obsidian 450D

• Anoniem: 953927
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Post Verwijderd

[Voor 103% gewijzigd door Anoniem: 953927 op 06-03-2020 19:44]

• WDHBGS
Bedankt voor jullie reacties!

Om te internetten is er een WiFi-netwerk (eduroam, voor zover ik weet bij zo'n beetje elke onderwijsinstelling) en daarom is WiFi nodig. Een netwerkpoort is geen eis maar lijkt me wel nodig voor het opzetten van netwerken in het lab (al staan daar ook dekstops die daarvoor gebruikt kunnen worden).
Ik ga voor een 15,6 inch scherm.
Een i7 lijkt me, zeker als ik de hele opleiding dezelfde laptop wil gebruiken, wel fijn.

Waarschijnlijk ga ik voor een HP Pavilion Power 15 met 16GB RAM (upgraden schijnt lastig te zijn bij dit model).
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee