Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamnDutchGuy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 12:50
Ik zoek een?
Mijn Lumia 930 is aan vervanging toe, of beter gezegd ik ben na zes jaar klaar met Windows phone/ Mobile. De constant falende camera app van Microsoft is de spreekwoordelijke druppel. Constante crashes en slinkende Windows Mobile aandeel duwen mij richting android.

Wat is je budget?
Het budget is zo'n +/- 250 euro, Zowel de P9 (via Tele2 abbo) als Mi5s vallen in dit segment.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

Wensen
  • Relatief snel toestel
  • Degelijke bouw
  • Goede camera
  • Accu die het een dag volhoudt. 4 a 5 uur SoT
  • redelijk geprijst
Gebruik
  • Browsen
  • Foto's nemen
  • Navigatie
  • en wat lichte gaming
Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Zoals aangegeven is mijn oog gevallen op de P9 en de Mi5s. Ik heb nog gekeken naar een aantal andere toestellen. Afvallers zijn de Lenovo P2 en de Moto G5 Plus. de P2 vanwege zijn middelmatige camera en de schijnbaar slechte ervaringen met de android 7 update. Voor de Moto G5 Plus was het toestel ontwerp en de matige ervaringen met de camera. Wat betreft de P9 en de Mi5s, beide toestellen geven me wat ik nodig acht. Jammer genoeg hebben ze ook hun min punten.

De P9 zal geen hogere android versie krijgen dan 7, en enkel nog maar security updates. Hopelijk voor nog een jaar of meer.

De Mi5s heeft geen Band 20, wat mijn provider keuze beperkt tot T-mobile en Ben. Verder is het geheugen niet uitbreidbaar en bij technische problemen zit je contact in China.

Welke vragen heb je hier nog over?

Hoelang kan ik nog support voor de P9 verwachten en wat is de ervaring qua bouw kwaliteit met de Mi5s en dagelijks gebruik.

Alle hulp is welkom om de keuze te vereenvoudigen, tnx.

Beste antwoord (via DamnDutchGuy op 31-07-2017 21:15)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik ben zelf van een Lumia 925 naar een Xiaomi Mi5 gegaan. Ik was eigenlijk erg tevreden over mijn 925, goed OS, goede bouwkwaliteit en een goed scherm. Maar het ding is overleden en dan was het tijd voor iets anders ;) De Mi5 voelt iets minder stevig aan maar dat is misschien omdat hij een stuk dunner is :) Ook het scherm is iets minder, geen amoled, dat miste ik toch wel het meest.

De reden dat ik voor een Mi5 heb gekozen zijn de prijs, de snapdragon cpu en daardoor ook ondersteuning van custom roms waardoor ik hoop een langere tijd er mee weg te kunnen.

Laat je echter geen zand in de ogen strooien van het update-beleid van Xiaomi, er komen inderdaad met de regelmaat van de klok updates uit. Maar het is niet omdat je bijvoorbeeld van Miui 7 naar 8 gaat (en binnenkort 9) dat onderliggend ook de android-versie een update krijgt. Veel Xiaomi telefoons blijven steken op een oudere versie. Nu hoeft dat zo geen groot probleem te zijn zolang de beveiligingspatch up-to-date is. Ook zitten sommige nieuwere features van Android reeds in Miui of je krijgt ze net niet te zien omdat ze niet in Miui zitten. De Mi5 en Mi5s zitten trouwens wel op Nougat.

Ikzelf heb een tijdje Miui gebruikt maar ben er mee gestopt. Het is fijn (beetje apple-like wegens geen app-drawer) maar er kwamen steeds meer features in die ik niet wou. Vooral cloud-achtige zaken. Het is al genoeg dat Google en de Amerikaanse overheid mij bespioneren :P Ook kwam er af en toe wel een update die er voor zorgde dat de play store niet meer functioneerde, dat is wel het nadeel van vele updates ;)

Nu zitten we allebei (mijn vriendin heb ik een Mi5 cadeau gedaan ;)) op custom roms. Het grote nadeel daarvan is dat de camera minder goed en trager is.

edit:
Oh ja, dit nog vergeten; de dataverbinding is op sommige locaties bedroevend. Ik vermoed inderdaad door het ontbreken van band 20. Al valt het meestal zeer goed mee hoor. En houd rekening met importkosten!

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 30-07-2017 22:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:44
Ik weet niet hoe de support is bij Huawei wat betreft updates (binnen dezelfde versie) en upgrades (naar hogere versies. Xiaomi heeft een goede reputatie op het gebied van beveiligings updates met Miui.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:57
Ik ben van een 950 geswitched naar een 5S om dezelfde reden.
Dit zijn tot nu toe mijn bevindingen:
-De camera is prima, en vooral de front camera is verbazingwekkend goed.
Echter is de kwaliteit van de microfoons en filmkwaliteit wel een heel stuk minder.
-De vingerafdrukscanner doet het soms zeer goed en zit er soms totaal naast. Werkt niet zo geweldig.
-Bouwkwaliteit is geweldig, scherm is erg mooi, en de batterij gaat zeer lang mee.
-MIUI ben ik tevreden over, maar lijkt veel op IOS.
-Nog even een manier vinden om facebook foto's aan mijn contacten te koppelen.

Tja, verder is het een Android telefoon. De 821 maakt het allemaal erg fijn en vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamnDutchGuy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 12:50
swhnld schreef op zondag 30 juli 2017 @ 14:49:
Ik weet niet hoe de support is bij Huawei wat betreft updates (binnen dezelfde versie) en upgrades (naar hogere versies. Xiaomi heeft een goede reputatie op het gebied van beveiligings updates met Miui.
Thnx, Schijnbaar ondersteund Huawei haar toestellen voor 24 maanden, daarna EOL. De P9 heeft dan tot april 2018 support.
Pyramiden schreef op zondag 30 juli 2017 @ 15:08:
Ik ben van een 950 geswitched naar een 5S om dezelfde reden.
Dit zijn tot nu toe mijn bevindingen:
-De camera is prima, en vooral de front camera is verbazingwekkend goed.
Echter is de kwaliteit van de microfoons en filmkwaliteit wel een heel stuk minder.
-De vingerafdrukscanner doet het soms zeer goed en zit er soms totaal naast. Werkt niet zo geweldig.
-Bouwkwaliteit is geweldig, scherm is erg mooi, en de batterij gaat zeer lang mee.
-MIUI ben ik tevreden over, maar lijkt veel op IOS.
-Nog even een manier vinden om facebook foto's aan mijn contacten te koppelen.

Tja, verder is het een Android telefoon. De 821 maakt het allemaal erg fijn en vlot.
Aha, ook een Windows Mobile refugee. ;) Goed om te horen dat de Mi5S bevalt, denk dat het waarschijnlijk dan toch maar de Xiaomi wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
DamnDutchGuy schreef op zondag 30 juli 2017 @ 18:45:
[...]
Aha, ook een Windows Mobile refugee. ;) Goed om te horen dat de Mi5S bevalt, denk dat het waarschijnlijk dan toch maar de Xiaomi wordt.
Haha, klop. Jaren plezier gehad van mijn 920, maar nadat Microsoft het OS keihard heeft laten vallen en de updates de 950 onbruikbaar maakte heb ik besloten de handdoek in de ring te gooien.

Ik zocht een niet te dure telefoon met een goede processor/scherm, 3.5mm en USB-C. Uiteindelijk bij de Mi5s uitgekomen. Ik vond het wel jammer dat de zwarte/donker grijze versie heel slecht verkrijgbaar is. Daarom uiteindelijk voor de witte/zilveren gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graphy
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-05 10:50
Ben ook opzoek naar een zwarte Mi5s, aangezien ik de bezels van de witte varianten zo opvallend groot vind, of valt dit mee als je er eenmaal aan gewend bent? @Pyramiden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
graphy schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:46:
Ben ook opzoek naar een zwarte Mi5s, aangezien ik de bezels van de witte varianten zo opvallend groot vind, of valt dit mee als je er eenmaal aan gewend bent? @Pyramiden
Was ik eerst ook bang voor. Ik heb best lang op internet gezocht en daar zag ik dat de zwarte helemaal niet te krijgen was en dat dit witte eigenlijk ook steeds zeldzamer/duurder leek te worden. Daarom heb ik de knoop doorgehakt en in een fysieke winkel in het buitenland de 4GB RAM 128GB versie in het wit voor 280 euro gekocht. Voor die prijs met die specs hoopte ik dat ik mij niet zo zou storen aan het wit :)

Tot nu toe valt het mij erg mee. Ik had natuurlijk liever de zwarte gehad maar ik erger mij niet aan de witte kleur. Dit is natuurlijk erg persoonlijk, maar ik heb er geen spijt van.
Ik heb nu aan de achterkant een zwarte Nilkin case, maar heb ook een zilveren bumper in bestelling staan omdat de achterkant best mooi is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik ben zelf van een Lumia 925 naar een Xiaomi Mi5 gegaan. Ik was eigenlijk erg tevreden over mijn 925, goed OS, goede bouwkwaliteit en een goed scherm. Maar het ding is overleden en dan was het tijd voor iets anders ;) De Mi5 voelt iets minder stevig aan maar dat is misschien omdat hij een stuk dunner is :) Ook het scherm is iets minder, geen amoled, dat miste ik toch wel het meest.

De reden dat ik voor een Mi5 heb gekozen zijn de prijs, de snapdragon cpu en daardoor ook ondersteuning van custom roms waardoor ik hoop een langere tijd er mee weg te kunnen.

Laat je echter geen zand in de ogen strooien van het update-beleid van Xiaomi, er komen inderdaad met de regelmaat van de klok updates uit. Maar het is niet omdat je bijvoorbeeld van Miui 7 naar 8 gaat (en binnenkort 9) dat onderliggend ook de android-versie een update krijgt. Veel Xiaomi telefoons blijven steken op een oudere versie. Nu hoeft dat zo geen groot probleem te zijn zolang de beveiligingspatch up-to-date is. Ook zitten sommige nieuwere features van Android reeds in Miui of je krijgt ze net niet te zien omdat ze niet in Miui zitten. De Mi5 en Mi5s zitten trouwens wel op Nougat.

Ikzelf heb een tijdje Miui gebruikt maar ben er mee gestopt. Het is fijn (beetje apple-like wegens geen app-drawer) maar er kwamen steeds meer features in die ik niet wou. Vooral cloud-achtige zaken. Het is al genoeg dat Google en de Amerikaanse overheid mij bespioneren :P Ook kwam er af en toe wel een update die er voor zorgde dat de play store niet meer functioneerde, dat is wel het nadeel van vele updates ;)

Nu zitten we allebei (mijn vriendin heb ik een Mi5 cadeau gedaan ;)) op custom roms. Het grote nadeel daarvan is dat de camera minder goed en trager is.

edit:
Oh ja, dit nog vergeten; de dataverbinding is op sommige locaties bedroevend. Ik vermoed inderdaad door het ontbreken van band 20. Al valt het meestal zeer goed mee hoor. En houd rekening met importkosten!

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 30-07-2017 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:24

DirtyBird

Praktiserend denker

Mijn ervaring met Huawei is dat de accu vrij snel degradeert waardoor je het na krap een jaar geen dag meer uithoudt. Dit was wel een lite variant en het kan uiteraard een maandagmorgen exemplaar zijn geweest.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
Android versie is wel afhankelijk van de Rom. Ik draai global stable welke vorige week de laatste Android security patch heeft gekregen. Echter nog wel versie 6.0 Nougat. 7 komt wel met MIUI 9, maar die verwacht ik pas rond de jaarwisseling.

Bereik voor de Mi5s kan ik nog niet zoveel over zeggen in Nederland. In het buitenland doet hij het uitstekend op Edge, maar 3 en 4G heb ik nog niet op kunnen testen.
Mijn abonnement loopt af, dus misschien switch ik wel naar t mobile als het met KPN tegenvalt.

Een ander minpuntje is overigens de speaker. Die is niet indrukwekkend. Ondanks de negatieve punten ben ik behoorlijk blij met de telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-06 18:59
Ik snap best dat mensen naar Xiaomi kijken als telefoonmerk, aangezien ze gigantisch groot zijn in het verre oosten. Wat ik niet snap is dat je naar dit toestel kijkt. Zonder band 20 ben je toch wel erg beperkt qua mobiel internet in Nederland.
Ik wil nooit meer een telefoon zonder band 20, want in veel gebieden is het gewoon niet te doen.

Zie https://xiaomi.eu/communi...d-20-xiaomi-eu-rom.39300/ voor Xiaomi's met band 20.
Pagina: 1