Laptop als desktop gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankesteijn
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-07-2024
De computer die ik nu heb is al heel oud en werkt steeds slechter. Daarom heb ik een nieuwe computer nodig. En over een jaar ga ik een studie volgen waarvoor ik ook een laptop nodig heb.

Ik had al eerder op internet gezien dat mensen een laptop hebben en die ook gebruiken als desktop, met een kabel naar een beeldscherm en eventueel een keyboard en muis erbij. Ik zag dit met name bij mensen die apple laptops hebben.

Ik vroeg me af of het voor mij ook een goed idee zou zijn om een laptop te kopen en die ook als desktop te gebruiken (aangezien ik een nieuwe desktop en laptop nodig heb). Op deze manier zou ik mijn budget voor een computer en laptop samen aan één laptop kunnen besteden en daarom een duurdere laptop zou kunnen kopen.

Ik heb verder nog niet echt een merk op het oog, maar ik vroeg me gewoon af in de algemene zin of dit goed te doen zou zijn. En wat voor voordelen er zijn er met het hebben van een aparte desktop en laptop?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Volgens mij geef je zelf al antwoord op je eigen vraag. Het is in het kader van kosten en onderhoud zeker een goed idee om een laptop met extern beeldscherm/muis/toetsenbord als desktop te gebruiken. Je hoeft zo ook niet twee systemen up to date te houden. Voordeel van 2 aparte systemen is dat als de een ermee ophoudt, je alsnog door kan werken (in het kader van studiedeadlines)

Zelf heb ik een aparte laptop en een desktop. Had al een laptop en wilde altijd al een iMac hebben, omdat alles daar zo mooi in elkaar geïntegreerd zit. Mijn bestanden synchroniseer ik met Dropbox.

Heb je er iets aan?
Blankesteijn schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 18:33:
De computer die ik nu heb is al heel oud en werkt steeds slechter. Daarom heb ik een nieuwe computer nodig. En over een jaar ga ik een studie volgen waarvoor ik ook een laptop nodig heb.

Ik had al eerder op internet gezien dat mensen een laptop hebben en die ook gebruiken als desktop, met een kabel naar een beeldscherm en eventueel een keyboard en muis erbij. Ik zag dit met name bij mensen die apple laptops hebben.

Ik vroeg me af of het voor mij ook een goed idee zou zijn om een laptop te kopen en die ook als desktop te gebruiken (aangezien ik een nieuwe desktop en laptop nodig heb). Op deze manier zou ik mijn budget voor een computer en laptop samen aan één laptop kunnen besteden en daarom een duurdere laptop zou kunnen kopen.

Ik heb verder nog niet echt een merk op het oog, maar ik vroeg me gewoon af in de algemene zin of dit goed te doen zou zijn. En wat voor voordelen er zijn er met het hebben van een aparte desktop en laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Je kunt prima een laptop als desktop gebruiken.

Mijn Dell van het werk zit ook het meeste van zijn tijd in het docking station.

De nadelen van laptops als desktop zijn:
- WiFi van een dichtgeklapte laptop kan teleurstellend zijn.
- Laptops zijn over het algemeen duurder omdat ze compacter en zuiniger zijn dan gelujkwaardige desktop hardware. Maar de huidige GPU schaarste trekt dit wellicht onderuit.
- Als je geen docking station kan gebruiken ben je dagelijks vrij veel stekkers aan het aansluiten. En wellicht kom je USB tekort.
- Niet alle laptops kunnen twee externe schermen hebben.

Voordelen zijn natuurlijk:
- Ingebouwde ups.
- Je kunt hem meenemen.
- Zuinig met energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:59
Ik zou sws wel gaan kijken hoe je zoiets met de accu gaat doen. Het is namelijk neit aan te raden om een laptop 24/7 te hebben aangesloten op netstroom. Na een jaartje is je accu dan helemaal lui, waarna die niets meer doet.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
@Jantje2000 Als hij de laptop voor zijn studie gaat gebruiken, neem ik aan dat hij op school op de accu wordt gebruikt en thuis aan de lader ligt. Dan ontlaadt de accu alsnog vaak genoeg, daar zou ik me niet druk om maken.

Edit: voor het gebruik van een laptop icm een externe monitor heb je een paar opties:
- Veel zakelijke laptops hebben nog een docking port. Voor Dell latitudes bijvoorbeeld heb je in ieder geval tot de Exx70 modellen E-port replicators waar je alle kabels voor je monitor/ethernet/muis/toetsenbord/oplader in kan pluggen. De laptop leg je er dan op en dan kan je meteen aan de slag zonder extra kabels in te prikken.
- Sommige nieuwe laptops hebben thunderbolt 3 aansluitingen die zowel data als opladen ondersteunen. Dan kan je met 1 kabel een dongle/dock aansluiten waar je dan weer de kabels van je monitor/ethernet/muis/toetsenbord/lader in kan pluggen. Dus maar 1 kabel los-/aankoppelen aan de laptop.
- Anders wordt het ouderwets alles individueel aansluiten en loskoppelen elke keer als je de laptop meeneemt/terugplaatst.

[ Voor 65% gewijzigd door LukasW op 29-07-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankesteijn
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-07-2024
Bedankt voor de reacties. Ik gebruik mijn computer wel veel. Het grootste deel van de dag. Ik zit voornamelijk op het internet. En ik wil in de toekomst video bewerking gaan doen. Zou dat een probleem kunnen zijn met de koeling of de accu?

Ik doe op het moment nog geen studie waarvoor ik een laptop nodig zal hebben. Maar over een jaar ga ik met een studie beginnen ik wel een laptop voor nodig zal hebben. Dus in de tussen tijd zal hij zo'n beetje de hele tijd op mijn bureau staan.

Er werd aangegeven door jullie dat hij moet ontladen wanneer hij lang aan de netstroom zit. Zou ik hem dan de ene dag aan het netstroom moeten doen en hem dan de volgende dag eruit moeten halen en hem dan laten leeglopen, omdat anders de batterij kapot gaat?

Moet je er bij een laptop kopen nog rekening mee houden of er daarvoor een docking station beschikbaar is?

Lijkt het jullie vooralsnog beter om dan toch een aparte desktop computer te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888629

Blankesteijn schreef op zondag 30 juli 2017 @ 15:44:
Lijkt het jullie vooralsnog beter om dan toch een aparte desktop computer te nemen?
Een desktop is veelal goedkoper met dezelfde specs die je nodig hebt. Het gaat er voornamelijk om of je mobiel wenst te zijn of niet inzake een pc.

Een desktop is dus altijd beter...zeker over een langere termijn, maar zoals gezegd heb je dan geen mobiliteit.

Het ontladen van een accu heeft te maken met de kracht van de accu. Opladen...van de stroom af en leeg laten trekken totdat hij aangeeft dat hij weer netstroom behoeft om op te laden. Dan kun je m.i. het meeste uit je accu halen. Ook kun je besluiten om de laptop aan de netstroom te laten. Verwijder dan wel gewoon de accu en laat de laptop aan de stroomkabel hangen. Je hebt daar niet perse een dockingsstation voor nodig. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 888629 op 30-07-2017 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Blankesteijn schreef op zondag 30 juli 2017 @ 15:44:
Bedankt voor de reacties. Ik gebruik mijn computer wel veel. Het grootste deel van de dag. Ik zit voornamelijk op het internet. En ik wil in de toekomst video bewerking gaan doen. Zou dat een probleem kunnen zijn met de koeling of de accu?
Niet persé. Laptops hebben natuurlijk minder koelingsmogelijkheden dan desktops. Het moet wel mogelijk zijn om acceptabele temperaturen te behouden, maar een laptop zal daarbij in de regel meer geluid produceren dan een desktop. Als je gaat videobewerken op de accu zal deze snel leeggaan en zo meer cycles maken en verslijten. Als hij aan de netstroom zit zou dit voor de accu niet uit moeten maken, zolang hij maar niet te heet wordt.
Ik doe op het moment nog geen studie waarvoor ik een laptop nodig zal hebben. Maar over een jaar ga ik met een studie beginnen ik wel een laptop voor nodig zal hebben. Dus in de tussen tijd zal hij zo'n beetje de hele tijd op mijn bureau staan.

Er werd aangegeven door jullie dat hij moet ontladen wanneer hij lang aan de netstroom zit. Zou ik hem dan de ene dag aan het netstroom moeten doen en hem dan de volgende dag eruit moeten halen en hem dan laten leeglopen, omdat anders de batterij kapot gaat?
Dat valt wel mee. Het is voor een accu niet goed als hij constant helemaal vol of helemaal leeg is. Als je hem af en toe zonder de lader erin gebruikt is dat misschien beter, maar dat hoeft heus niet elke dag. Ik zou me er niet zo druk om maken en anders kun je een laptop kiezen met een accu die eenvoudig te vervangen is.
Moet je er bij een laptop kopen nog rekening mee houden of er daarvoor een docking station beschikbaar is?
Dat is wel zo handig ja. Zakelijke laptops hebben meestal aansluitingen die alleen werken met een dock van dat merk, consumentenlaptops met thunderbolt 3 werken met meer verschillende docks. Je kan ook zonder docking station, maar dan zal je elke keer wat meer kabels in moeten pluggen.
Ligt eraan wat voor laptop je studie gaat vereisen. Als je voor je studie bijvoorbeeld ook moer videobewerken op school, dan heb je daar een duurdere laptop nodig dan wanneer je er alleen mee moet tekstverwerken. Met alleen tekstverwerken zou je bijvoorbeeld thuis een desktop van €800 neer kunnen zetten en een laptop van €600 ernaast kunnen halen. Als je op je laptop moet kunnen videobewerken zal je daarvoor al snel richting de €1000 gaan, dan zou ik er geen desktop meer naast pakken. Dat is dan ook niet nodig omdat de laptop al best krachtig zal zijn.
Pagina: 1