Beste Tweakers,
Ik wil graag een computer gaan bouwen. Ik wil hem voornamelijk gaan gebruik voor het produceren van muziek. Mijn DAW is Presonus Studio One.
Ook wil ik af en toe ermee kunnen gamen ter ontspanning op High/Ultra.
Ik heb vorige maand al een MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1 videokaart gekocht voor €260
Ik wil met dit nieuwe systeem ongeveer 4-5 jaar vooruit kunnen.
Ik twijfel op dit moment heel erg tussen Intel i7 7700K of een AMD Ryzen 1700
Intel 7700K heeft een Klokfrequentie van 4.2 - 4,5 GHz met 4 Cores en 8 Threads.
Ryzen 1700 heeft een Klokfrequentie van 3.0 - 3.7 GHz met 8 cores en 16 Threads.
Dit zijn argumenten die ik vaker voorbij zie komen:
* Intel is beter met Latency.
* Audio moet het meer hebben van een betere singlecore.
* De single-core van Ryzen ligt 25% lager, maar je kunt wel het dubbele aantal instances tegelijk gebruiken.
* Ryzen is meer future proof.
of:
* Clock speed is a lot less crucial than it used to be. I’d recommend to mainly look at the amount of cores instead of the clock speed.
* 'In my experiences higher clock speed per single thread is the most important thing in audio'.
* Clock speed is not the only aspect indicating performance level so potentially woolly thinking there.
* It doesn't matter how many cores you have with audio because no daw properly spreads the cpu load across the cores efficiently. Its basically one track per core. If you add too much to a track and the cpu has a low clock speed you will get playback issues even though you may have 7 cores open doing nothing.
* Wait till it matures. For audio it is not as good as Intel. More cores are not always better unless you work in video. So far Ryzen is impressive for video rendering. Running low latency audio is not there yet.
* The more cores the better.
Ik heb geen idee wat nu het beste voor mij is om aan te schaffen. Het is mij niet helemaal duidelijk of je nou meer hebt aan een hogere singlecore, of meer hebt aan lagere singlecore met een dubbel aantal cores?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een snel systeem voor muziekprogramma's zoals Presonus Studio One/FLstudio.
Ik werk voornamelijk met VST Plugins als Sylent1, Xfer Serum.
Ook wil ik zo nu en dan kunnen gamen op High/Ultra.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is €900. Een tientje meer of minder is geen probleem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
LG Ultrawide Monitor
MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1
KRK Rokit RP8-G2 Monitor Speakers (2 stuks in totaal 160 watt verbruik)
M-Audio M-Track 2X2
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede CPU. 16 GB Ram. 500GB SSD. Een goede voeding.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet een snel systeem worden om vooral muziek mee te produceren. Ook wil ik hiermee dus af en toe kunnen gamen op High/Ultra.
Ik hoef geen duur moederbord met allemaal toeters en bellen en ledverlichting erop. Ik wil een goed moederbord voor wat ik nodig heb.
Met 4 DDR4 Slots, zodat ik in de toekomst de mogelijkheid heb om te kunnen uitbreiden van 16 naar 32 Ram als ik die behoefte heb.
Ik zou ook erg graag advies willen krijgen welke voeding goed is.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie willen meedenken en mij feedback/tips kunnen geven wat ik het beste kan aanschaffen.
Deze builds heb ik voor nu samengesteld:
AMD
Intel
Ik heb geen idee welke het (aller)beste is om aan te schaffen. Normaal heb ik altijd Intel gehad, maar ik sta ook zeker open voor AMD Ryzen.
Mijn DAW maakt wel gebruik van Multi-Core. Kan je met de Ryzen echt 2x zoveel instanties tegelijk runnen?
Ik hoop dat hier mensen zijn die er verstand van hebben en mij advies kunnen geven waar betere prestaties mee te behalen valt.
Moet ik voor Ryzen 1700 gaan of voor Intel 7700K?
Zie ik iets over het hoofd? Kan ik nog ergens op besparen? gaan alle onderdelen goed met elkaar samen?
Ik wil graag een computer gaan bouwen. Ik wil hem voornamelijk gaan gebruik voor het produceren van muziek. Mijn DAW is Presonus Studio One.
Ook wil ik af en toe ermee kunnen gamen ter ontspanning op High/Ultra.
Ik heb vorige maand al een MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1 videokaart gekocht voor €260
Ik wil met dit nieuwe systeem ongeveer 4-5 jaar vooruit kunnen.
Ik twijfel op dit moment heel erg tussen Intel i7 7700K of een AMD Ryzen 1700
Intel 7700K heeft een Klokfrequentie van 4.2 - 4,5 GHz met 4 Cores en 8 Threads.
Ryzen 1700 heeft een Klokfrequentie van 3.0 - 3.7 GHz met 8 cores en 16 Threads.
Dit zijn argumenten die ik vaker voorbij zie komen:
* Intel is beter met Latency.
* Audio moet het meer hebben van een betere singlecore.
* De single-core van Ryzen ligt 25% lager, maar je kunt wel het dubbele aantal instances tegelijk gebruiken.
* Ryzen is meer future proof.
of:
* Clock speed is a lot less crucial than it used to be. I’d recommend to mainly look at the amount of cores instead of the clock speed.
* 'In my experiences higher clock speed per single thread is the most important thing in audio'.
* Clock speed is not the only aspect indicating performance level so potentially woolly thinking there.
* It doesn't matter how many cores you have with audio because no daw properly spreads the cpu load across the cores efficiently. Its basically one track per core. If you add too much to a track and the cpu has a low clock speed you will get playback issues even though you may have 7 cores open doing nothing.
* Wait till it matures. For audio it is not as good as Intel. More cores are not always better unless you work in video. So far Ryzen is impressive for video rendering. Running low latency audio is not there yet.
* The more cores the better.
Ik heb geen idee wat nu het beste voor mij is om aan te schaffen. Het is mij niet helemaal duidelijk of je nou meer hebt aan een hogere singlecore, of meer hebt aan lagere singlecore met een dubbel aantal cores?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een snel systeem voor muziekprogramma's zoals Presonus Studio One/FLstudio.
Ik werk voornamelijk met VST Plugins als Sylent1, Xfer Serum.
Ook wil ik zo nu en dan kunnen gamen op High/Ultra.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is €900. Een tientje meer of minder is geen probleem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
LG Ultrawide Monitor
MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1
KRK Rokit RP8-G2 Monitor Speakers (2 stuks in totaal 160 watt verbruik)
M-Audio M-Track 2X2
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede CPU. 16 GB Ram. 500GB SSD. Een goede voeding.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet een snel systeem worden om vooral muziek mee te produceren. Ook wil ik hiermee dus af en toe kunnen gamen op High/Ultra.
Ik hoef geen duur moederbord met allemaal toeters en bellen en ledverlichting erop. Ik wil een goed moederbord voor wat ik nodig heb.
Met 4 DDR4 Slots, zodat ik in de toekomst de mogelijkheid heb om te kunnen uitbreiden van 16 naar 32 Ram als ik die behoefte heb.
Ik zou ook erg graag advies willen krijgen welke voeding goed is.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie willen meedenken en mij feedback/tips kunnen geven wat ik het beste kan aanschaffen.
Deze builds heb ik voor nu samengesteld:
AMD
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler | € 306,95 | € 306,95 |
| 1 | MSI B350 PC Mate | € 87,50 | € 87,50 |
| 1 | Seagate Barracuda, 1TB | € 45,95 | € 45,95 |
| 1 | Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Wit | € 84,11 | € 84,11 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 135,52 | € 135,52 |
| 1 | BitFenix Whisper BWG450M | € 79,50 | € 79,50 |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 162,50 | € 162,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 902,03 | |
Intel
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-7700K Boxed | € 338,55 | € 338,55 |
| 1 | MSI B250 PC Mate | € 90,65 | € 90,65 |
| 1 | Seagate Barracuda, 1TB | € 45,95 | € 45,95 |
| 1 | Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Wit | € 84,11 | € 84,11 |
| 1 | Arctic Freezer 33 | € 27,85 | € 27,85 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14 | € 143,95 | € 143,95 |
| 1 | be quiet! Pure Power 10 400W | € 53,49 | € 53,49 |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 162,50 | € 162,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 947,05 | |
Ik heb geen idee welke het (aller)beste is om aan te schaffen. Normaal heb ik altijd Intel gehad, maar ik sta ook zeker open voor AMD Ryzen.
Mijn DAW maakt wel gebruik van Multi-Core. Kan je met de Ryzen echt 2x zoveel instanties tegelijk runnen?
Ik hoop dat hier mensen zijn die er verstand van hebben en mij advies kunnen geven waar betere prestaties mee te behalen valt.
Moet ik voor Ryzen 1700 gaan of voor Intel 7700K?
Zie ik iets over het hoofd? Kan ik nog ergens op besparen? gaan alle onderdelen goed met elkaar samen?