Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Muziek Productie - Desktop PC

Pagina: 1
Acties:

• SGates
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-11 01:16
Beste Tweakers,

Ik wil graag een computer gaan bouwen. Ik wil hem voornamelijk gaan gebruik voor het produceren van muziek. Mijn DAW is Presonus Studio One.
Ook wil ik af en toe ermee kunnen gamen ter ontspanning op High/Ultra.
Ik heb vorige maand al een MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1 videokaart gekocht voor €260
Ik wil met dit nieuwe systeem ongeveer 4-5 jaar vooruit kunnen.

Ik twijfel op dit moment heel erg tussen Intel i7 7700K of een AMD Ryzen 1700
Intel 7700K heeft een Klokfrequentie van 4.2 - 4,5 GHz met 4 Cores en 8 Threads.
Ryzen 1700 heeft een Klokfrequentie van 3.0 - 3.7 GHz met 8 cores en 16 Threads.

Dit zijn argumenten die ik vaker voorbij zie komen:
* Intel is beter met Latency.
* Audio moet het meer hebben van een betere singlecore.
* De single-core van Ryzen ligt 25% lager, maar je kunt wel het dubbele aantal instances tegelijk gebruiken.
* Ryzen is meer future proof.

of:
* Clock speed is a lot less crucial than it used to be. I’d recommend to mainly look at the amount of cores instead of the clock speed.
* 'In my experiences higher clock speed per single thread is the most important thing in audio'.
* Clock speed is not the only aspect indicating performance level so potentially woolly thinking there.
* It doesn't matter how many cores you have with audio because no daw properly spreads the cpu load across the cores efficiently. Its basically one track per core. If you add too much to a track and the cpu has a low clock speed you will get playback issues even though you may have 7 cores open doing nothing.
* Wait till it matures. For audio it is not as good as Intel. More cores are not always better unless you work in video. So far Ryzen is impressive for video rendering. Running low latency audio is not there yet.
* The more cores the better.

Ik heb geen idee wat nu het beste voor mij is om aan te schaffen. Het is mij niet helemaal duidelijk of je nou meer hebt aan een hogere singlecore, of meer hebt aan lagere singlecore met een dubbel aantal cores? :?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een snel systeem voor muziekprogramma's zoals Presonus Studio One/FLstudio.
Ik werk voornamelijk met VST Plugins als Sylent1, Xfer Serum.
Ook wil ik zo nu en dan kunnen gamen op High/Ultra.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is €900. Een tientje meer of minder is geen probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
LG Ultrawide Monitor
MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1
KRK Rokit RP8-G2 Monitor Speakers (2 stuks in totaal 160 watt verbruik)
M-Audio M-Track 2X2

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede CPU. 16 GB Ram. 500GB SSD. Een goede voeding.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet een snel systeem worden om vooral muziek mee te produceren. Ook wil ik hiermee dus af en toe kunnen gamen op High/Ultra.
Ik hoef geen duur moederbord met allemaal toeters en bellen en ledverlichting erop. Ik wil een goed moederbord voor wat ik nodig heb.
Met 4 DDR4 Slots, zodat ik in de toekomst de mogelijkheid heb om te kunnen uitbreiden van 16 naar 32 Ram als ik die behoefte heb.
Ik zou ook erg graag advies willen krijgen welke voeding goed is.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie willen meedenken en mij feedback/tips kunnen geven wat ik het beste kan aanschaffen.

Deze builds heb ik voor nu samengesteld:

AMD
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 306,95€ 306,95
1MSI B350 PC Mate€ 87,50€ 87,50
1Seagate Barracuda, 1TB€ 45,95€ 45,95
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Wit€ 84,11€ 84,11
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,50€ 79,50
1Samsung 850 EVO 500GB€ 162,50€ 162,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 902,03

Intel
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 338,55€ 338,55
1MSI B250 PC Mate€ 90,65€ 90,65
1Seagate Barracuda, 1TB€ 45,95€ 45,95
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Wit€ 84,11€ 84,11
1Arctic Freezer 33€ 27,85€ 27,85
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 143,95€ 143,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 53,49€ 53,49
1Samsung 850 EVO 500GB€ 162,50€ 162,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 947,05

Ik heb geen idee welke het (aller)beste is om aan te schaffen. Normaal heb ik altijd Intel gehad, maar ik sta ook zeker open voor AMD Ryzen.
Mijn DAW maakt wel gebruik van Multi-Core. Kan je met de Ryzen echt 2x zoveel instanties tegelijk runnen?

Ik hoop dat hier mensen zijn die er verstand van hebben en mij advies kunnen geven waar betere prestaties mee te behalen valt.
Moet ik voor Ryzen 1700 gaan of voor Intel 7700K?
Zie ik iets over het hoofd? Kan ik nog ergens op besparen? gaan alle onderdelen goed met elkaar samen?

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
Met de i7 zit je redelijk veilig, het zal prima voldoen, veel games zijn nog singlecore, maar hangt er echt vanaf wat voor plugins je wilt gebruiken of je te weinig cores hebt of niet.

Ik wil bijv veel CineSamples gebruiken en die zijn nogal cpu intensief, waardoor ik persoonlijk voor de Ryzen heb gekozen. Ook schijnt het voor de hobbyist wel mee te vallen qua Latency effect en heb ik ook verschillende verhalen gelezen van anderen die er tevreden mee zijn.
daarnaast wil ik ook veel Star Citizen spelen dat ook gemaakt wordt voor multi-core.
En tot slot had ik een strak budget en heb ik uiteindelijk gekozen voor de Ryzen 1600, met het idee om over 3-4 jaar een upgrade te doen.

Ben niet heel erg thuis in de huidige Intels, maar volgens mij heb je een Z270 (of geüpdatet Z170) bord nodig om te kunnen overklokken

[ Voor 9% gewijzigd door Metaalhoofd op 29-07-2017 17:32 ]

Star Citizen Referral Code

• SGates
Metaalhoofd schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 17:30:
Met de i7 zit je redelijk veilig, het zal prima voldoen, veel games zijn nog singlecore, maar hangt er echt vanaf wat voor plugins je wilt gebruiken of je te weinig cores hebt of niet.
Ik gebruik op dit moment stock plugins en veelal Sylenth1 en Xfer Serum. Ik probeer er wel rekening mee te houden als ik Kontakt Library's of andere cpu intensieve plugins in de toekomst wil gebruiken.
Ik wil bijv veel CineSamples gebruiken en die zijn nogal cpu intensief, waardoor ik persoonlijk voor de Ryzen heb gekozen. Ook schijnt het voor de hobbyist wel mee te vallen qua Latency effect en heb ik ook verschillende verhalen gelezen van anderen die er tevreden mee zijn.
daarnaast wil ik ook veel Star Citizen spelen dat ook gemaakt wordt voor multi-core.
En tot slot had ik een strak budget en heb ik uiteindelijk gekozen voor de Ryzen 1600, met het idee om over 3-4 jaar een upgrade te doen.
Dat is ook precies de reden waarom ik een Ryzen overweeg, ondanks ik altijd intel heb gehad. Je hebt een lagere singlecore maar wel meer cores voor intensieve plugins. Maar ik lees dus regelmatig dat Singlecore belangrijker moet zijn en betere prestaties zou moeten opleveren. Hoe bevalt Ryzen jou met cpu intensieve plugins? Hoeveel tracks kan jij runnen voordat je cpu bijvoorbeeld vol raakt?
Ben niet heel erg thuis in de huidige Intels, maar volgens mij heb je een Z270 (of geüpdatet Z170) bord nodig om te kunnen overklokken
Ik ben niet van plan om te gaan overklokken. Ik heb echter wel even gekozen voor de i7 7700K versie omdat deze een hogere singlecore heeft dan de standaard i7700.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
Je kan het single core gat deels dichten door te overclocken, of voor een 1700X te gaan. Naar mijn mening is overclocking iets wat verstandig is als de hardware er niet significant meer om kost. Aangezien je op het nu geselecteerde moederbord gewoon no problem kunt overclocken en het ook met de stock koeler gewoon gaat, zou ik het zeker doen. Een overclock naar 3.7GHz, oftewel, maximum boostclock all day everyday, is makkelijk te bereiken op Ryzen. Aangezien het voltage op B350 borden niet vastgezet kan worden zoals op X370, zul je met een offset moeten werken. Het komt bij Ryzen regelmatig voor dat je het voltage een negatieve offset kunt geven bij 3.7GHz op de 1700. Dat betekent dat je het voltage effectief dus verlaagt ten opzichte van default.
Als je echt niet wil overclocken is de 1700X ook een optie. Bij de 1700X is de koeler die je bij de 7700K koos ook een goede optie.

Verder is merken kijken bij voedingen niet zo handig. Alle fabrikanten maken schijt voedingen en veel van de fabrikanten die je hier voorbij ziet komen maar zowel schijt als erg goede voedingen.
Die bitfenix whisper is een goede voeding.
De Be quiet pure power is oke, maar niet geweldig. Ik vind hem zelf wat te low end voor deze build.
Een corsair TX550M v2 is een erg goede voeding voor het geld, net als de RM550x. De RM550x is wat prijziger en kost rond de 90 euro, maar is een voeding die het niveau "high end" te boven gaat en de titel enthusiast staat de RMx beter.

Op de vraag over de tweemaal zoveel instances kan ik je geen antwoord geven, sorry. Qua hardware en kwaliteit weet ik aardig waar ik het over heb, maar in de muziekproductiewereld ben ik niet thuis.

• Metaalhoofd
SGates schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 18:06:
[...]

Ik gebruik op dit moment stock plugins en veelal Sylenth1 en Xfer Serum. Ik probeer er wel rekening mee te houden als ik Kontakt Library's of andere cpu intensieve plugins in de toekomst wil gebruiken.

[...]

Dat is ook precies de reden waarom ik een Ryzen overweeg, ondanks ik altijd intel heb gehad. Je hebt een lagere singlecore maar wel meer cores voor intensieve plugins. Maar ik lees dus regelmatig dat Singlecore belangrijker moet zijn en betere prestaties zou moeten opleveren. Hoe bevalt Ryzen jou met cpu intensieve plugins? Hoeveel tracks kan jij runnen voordat je cpu bijvoorbeeld vol raakt?

[...]

Ik ben niet van plan om te gaan overklokken. Ik heb echter wel even gekozen voor de i7 7700K versie omdat deze een hogere singlecore heeft dan de standaard i7700.
Ik heb mijn nieuwe systeem pas 1 week in gebruik en had mijn Cubase dongel nog niet binnen, dus nog niet echt veel multitrack werk kunnen doen. Een enkele kontakt instance werkte uiteraard probleemloos

Mijn laptop met 2nd gen i-7 had soms wat moeite, maar volgens alle benchmarks is de Ryzen 1600 een enorme verbetering, dus ik verwacht weinig problemen de komende jaren tot ik volledige orkesten ga doen met talloze articulaties, maar voor ik zover ben, ben ik ook 3 jaar verder

• SGates
youridv1 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 18:07:
Je kan het single core gat deels dichten door te overclocken, of voor een 1700X te gaan. Naar mijn mening is overclocking iets wat verstandig is als de hardware er niet significant meer om kost. Aangezien je op het nu geselecteerde moederbord gewoon no problem kunt overclocken en het ook met de stock koeler gewoon gaat, zou ik het zeker doen. Een overclock naar 3.7GHz, oftewel, maximum boostclock all day everyday, is makkelijk te bereiken op Ryzen. Aangezien het voltage op B350 borden niet vastgezet kan worden zoals op X370, zul je met een offset moeten werken. Het komt bij Ryzen regelmatig voor dat je het voltage een negatieve offset kunt geven bij 3.7GHz op de 1700. Dat betekent dat je het voltage effectief dus verlaagt ten opzichte van default.
Als je echt niet wil overclocken is de 1700X ook een optie. Bij de 1700X is de koeler die je bij de 7700K koos ook een goede optie.
Ik ben eigenlijk niet van plan om te gaan overclocken. Ik heb dit nog nooit gedaan en ben hier niet zo bekend mee. In dat geval zou de 1700X dan een betere optie kunnen zijn.
Verder is merken kijken bij voedingen niet zo handig. Alle fabrikanten maken schijt voedingen en veel van de fabrikanten die je hier voorbij ziet komen maar zowel schijt als erg goede voedingen.
Die bitfenix whisper is een goede voeding.
De Be quiet pure power is oke, maar niet geweldig. Ik vind hem zelf wat te low end voor deze build.
Een corsair TX550M v2 is een erg goede voeding voor het geld, net als de RM550x. De RM550x is wat prijziger en kost rond de 90 euro, maar is een voeding die het niveau "high end" te boven gaat en de titel enthusiast staat de RMx beter.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb het fout erneer gezet alsof ik niet naar het type voeding kijk 8)7
Op de vraag over de tweemaal zoveel instances kan ik je geen antwoord geven, sorry. Qua hardware en kwaliteit weet ik aardig waar ik het over heb, maar in de muziekproductiewereld ben ik niet thuis.
Geen probleem! Heel erg bedankt voor je reactie! Ik zal even naar 1700X gaan kijken.

• Metaalhoofd
Wat de 1700X kan, kan je ook met de 1700. Overklokken is echt simpel en bespaart je een hoop geld.

• SGates
Metaalhoofd schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 18:20:
Wat de 1700X kan, kan je ook met de 1700. Overklokken is echt simpel en bespaart je een hoop geld.
Ik heb net even op YouTube een video gekeken, en volgens mij is dit inderdaad prima te doen :)
Ik ben nu van plan om voor de Ryzen 1700 te gaan, en deze te gaan overklokken.
Pagina: 1