Interne HDD of NAS HDD voor back up schijfen ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RAMillu
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-11-2025
Ik wil een cold storage aanleggen waar ik mijn de bestanden die ik niet meer lokaal wil van mijn huidige externe harde schijf clone naar twee losse 1TB HDD's die daarna los gekoppeld worden, in een kluis gaan en niet meer gebruikt worden tot er iets bij moet als dat nog past en anders 2 nieuwe schijven.

Nu heb je schijven die geclassificeerd zijn als intern , NAS of archive (bijv : blue / red / green van WD)
Heeft het in mijn scenario nog voordelen om een NAS of Archive HDD te kopen of kan ik net zo goed een interne kopen ?

Ik wil de kosten graag minimaal houden (daarom geen uitgebreide NAS oplossingen zoals sommigen hier) maar als er wezenlijke voordelen zijn aan bijvoorbeeld NAS type schijven is mij dat mogelijk meer waard.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Windows 10 laptop, een seagate 5TB externe HDD en een USB 3 dock voor twee HDD met een functie om HDD's te clonen
...

Beste antwoord (via RAMillu op 30-07-2017 21:24)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Gewone schijven , is voldoende voor wat jij wilt.

Maak eerst een back-up plan,
dan je hardware gaan kopen/uitzoeken.

En zorg dat je meerdere kopieën hebt.
Hoe lang werkt een hd, binnen 2 seconde is een hd defect.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Gewone schijven , is voldoende voor wat jij wilt.

Maak eerst een back-up plan,
dan je hardware gaan kopen/uitzoeken.

En zorg dat je meerdere kopieën hebt.
Hoe lang werkt een hd, binnen 2 seconde is een hd defect.

• RAMillu
Dankjewel.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Een domme vraag waarschijnlijk, maar die kluis staat die in hetzelfde gebouw als die pc/server? Bij een brand in dat gebouw, ben je dan natuurlijk beiden kwijt...

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• RAMillu
Nee geen domme vraag. Dat argument hoor je vaker. volgens mij is mijn strategie wel in orde. Het zal vast beter kunnen wat betreft back-up strategie maar ik voel mij hier voldoende veilig bij. het gaat zelfs om twee kluizen 1 thuis en 1 op een andere locatie. al moet ik zeggen dat ik meer angst heb voor een disk failure dan een brand.

EDIT:
wil ik toevoegen dat ik eigenlijk alleen kluizen gebruik omdat ik er toevallig twee beschikbaar heb anders zou ik dat denk ik niet doen en het bij twee aparte locaties houden.

[ Voor 21% gewijzigd door RAMillu op 31-07-2017 10:37 . Reden: toevoeging ]