Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat betektent "calibreren" bij een kleuren laser printer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:28
Ik heb sinds kort de HP Color Laserjet Pro MFP 477 FDW.

Af en toe geeft mijn kleurenlaserprinter de melding dat ie gaat calibreren.
Nou weet ik wel wat calibreren bij een inktjet printer inhoud, maar kan me totaal geen voorstelling maken bij een laserprinter wat er dan gebeurt. Ja ik weet hoe een laserprinter werkt. Maar wat je aan een laserprinter zou kunnen calibreren is mij een groot raadsel.

Vrijwel elke kleurenlaserprinter heeft deze optie, maar wat doet deze optie daadwerkelijk..

Iemand een idee?

Beste antwoord (via Gabriel_Knight op 13-08-2017 11:19)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Z-Dragon schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:36:
Het lijkt mij dat dit betrekking heeft op het in overeenstemming brengen van de kleuren op papier met de kleuren op het scherm.
Niet echt.
Omdat er 4 kleuren in een printer zitten, en je alle andere kleuren krijgt door te mengen, moeten alle 4 de printkoppen (of transfer rollen in een laserprinter) op dezelfde plek de inkt laten vallen om correcte mening te krijgen.
Als de lokaties uit het lood liggen, krijg je b.v. een rood, blauw of geel randje langs de randen van de bedrukte delen van het papier en kloppen de kleuren niet.

Dat heeft verder niks met je scherm te maken in het geval de printer zelf meld dat hij calibreert of een calibratie wil uitvoeren (met assistentie van de gebruiker).

Echter, je kan wel calibreren op exacte kleurweergave. Dat doet de printer alleen niet, maar dat doe je met printprofielen op je PC, in combinatie met een speciaal apparaatje die de printkleur leest.
Eigenlijk hetzelfde als wat je doet met een schermcalibratie tool, maar dan leg je hem op het testprintje.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:38
Wat doet het bij een inktjet volgens jou?

Ik denk dat er bij een laserprinter met 4 afzonderlijke drums meer te calibreren valt dan bij een inktjet met een vaste inktkop waar de 4 kleuren uitkomen.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:22
Het lijkt mij dat dit betrekking heeft op het in overeenstemming brengen van de kleuren op papier met de kleuren op het scherm.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • Beste antwoord

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Z-Dragon schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:36:
Niet echt.
Omdat er 4 kleuren in een printer zitten, en je alle andere kleuren krijgt door te mengen, moeten alle 4 de printkoppen (of transfer rollen in een laserprinter) op dezelfde plek de inkt laten vallen om correcte mening te krijgen.
Als de lokaties uit het lood liggen, krijg je b.v. een rood, blauw of geel randje langs de randen van de bedrukte delen van het papier en kloppen de kleuren niet.

Dat heeft verder niks met je scherm te maken in het geval de printer zelf meld dat hij calibreert of een calibratie wil uitvoeren (met assistentie van de gebruiker).

Echter, je kan wel calibreren op exacte kleurweergave. Dat doet de printer alleen niet, maar dat doe je met printprofielen op je PC, in combinatie met een speciaal apparaatje die de printkleur leest.
Eigenlijk hetzelfde als wat je doet met een schermcalibratie tool, maar dan leg je hem op het testprintje.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?