KPN stopt met ondersteuning ADSL1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Vanaf 1 maart 2020 stopt KPN met de ondersteuning van ADSL1. ADSL1 komt niet veel meer voor behalve in enkele buitengebieden en sommige speciale gebieden die niet door KPN worden beheerd, waaronder de ADSL nummercentrales van Schiphol Telematics. Stopt alleen KPN met de ondersteuning van ADSL1? Of ook de onderleveranciers die nummercentrales aan KPN verhuren? De nummercentrales van ST zijn bijvoorbeeld nog niet over op VDSL, evenals andere nummercentrales in speciale gebieden. Wat gebeurt er met die verbindingen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
KPN stop met ADSL1, dus ook de wholesale partners van KPN.
Wel is het zo dat geloof ik Tele2 via de eigen DSLAM's mogelijk nog wel ADSL1 aanbieden.

Beste kan je die vraag aan Tele2 stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Als ik zoek op opvolger adsl1 vind ik oa https://www.dds.nl/adsl/watisadsl.php\
Zover ik zie is adsl2+ een opvolger, heeft oa als voordeel dat het ook sneller dan 8Mb/s kan.

Ik weet niet wat je bron is en of daar ook over adsl2 wordt gesproken, even er van uitgaande dat dat nog blijft, zal het probleem alleen zijn dat modems die alleen adsl1 aankunnen, niet meer werken.
Volgens mij waren dat alleen de modems uit de begin jaren, toen kon het idd nog niet sneller dan 8mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Bron

Er zijn echter een handjevol nummercentrales in Nederland die niet in beheer van KPN zijn, maar wel door KPN Wholesale worden gebruikt. Deze centrales zijn nog niet altijd over op VDSL en soms nog niet eens op ADSL2. Er zitten bijvoorbeeld nog MxStream aansluitingen op. Vandaar mijn vraag.

-edit-
Ik kan er ook vreemd genoeg geen artikel vinden op de hoofdpagina van Tweakers. Toch is het echt door KPN bekend gemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Trommelrem op 29-07-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
De centrales zelf(fysiek) zijn van KPN en daarop kan bijv een Tele2 een eigen DSLAM plaatsen(MDF).
En het is al een tijdje bekend dat KPN van ADSL1 afwil en dat is nu dan blijkbaar helemaal rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Niet alle centrales zijn van KPN. Bijvoorbeeld die van ST zijn niet van KPN, maar KPN huurt daar wel de DSLAM's. Daarom mijn vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Trommelrem schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:16:
Niet alle centrales zijn van KPN. Bijvoorbeeld die van ST zijn niet van KPN, maar KPN huurt daar wel de DSLAM's. Daarom mijn vraag :)
Als je ruimte hebt, kun je je materiaal vernieuwen ? Maar is ADSL zo'n grote markt op Schiphol ? Dat terrein ligt waarschijnlijk vol met glasvezel... ADSL op Schiphol is waarschijnlijk een niche-markt, waar mij nauwelijks vraag naar lijkt.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:06
Ik denk dat er best wel wat DSL lijntjes liggen daar. Pinautomaten, kassa's, winkels etc draaien daar prima op. En hier en daar nog een internetlijntje.

Latency op ADSL1 lijntjes zijn ook vrij laag, er zit weinig tot geen interleaving op, dus lekker lage ping.

Zou ook best kunnen dat er veel epacity verbindingen liggen zodat een deel niet over internet loopt maar er alleen een DSL lijntje ligt waar je zelf vervolgens je netwerk aan knoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
krakendmodem schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:34:
Ik denk dat er best wel wat DSL lijntjes liggen daar. Pinautomaten, kassa's, winkels etc draaien daar prima op. En hier en daar nog een internetlijntje.
In de hoofdgebouwen ? Daar zijn patchkasten met glas...
Latency op ADSL1 lijntjes zijn ook vrij laag, er zit weinig tot geen interleaving op, dus lekker lage ping.
Op Schiphol wordt gewerkt, niet gegamed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Het zal je verbazen hoe veel DSL er op Schiphol ligt. Allemaal ADSL1, omdat ST geen VDSL mogelijk heeft gemaakt. Inderdaad pinautomaten, maar ook heel veel backupverbindingen, verkeerslichten en andere IoT devices van Rijkswaterstaat en Schiphol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:40
Mja, mijn telefoonlijn zit dus op een ADSL 1 centrale. Dus die gaat dan naar ADSL 2 of 2+? :+
Zou wel eens een keer tijd worden zeg! Het is maar goed dat hier Ziggo mogelijkk is, anders zat ik nu met 2mbps Netflix te kijken. :X

Dus KPN, als je meeleest, upgrade dit nu eindelijk eens ff:
https://www.google.nl/map...bX1Srw!2e0!7i13312!8i6656

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Trommelrem schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:37:
Het zal je verbazen hoe veel DSL er op Schiphol ligt. Allemaal ADSL1, omdat ST geen VDSL mogelijk heeft gemaakt. Inderdaad pinautomaten, maar ook heel veel backupverbindingen, verkeerslichten en andere IoT devices van Rijkswaterstaat en Schiphol.
Ja, maar dat zijn toepassingen die vroeger ook prima over verbindingen <1 mbps konden... Nu trouwens ook nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
rimave schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:40:
Mja, mijn telefoonlijn zit dus op een ADSL 1 centrale. Dus die gaat dan naar ADSL 2 of 2+? :+
Zou wel eens een keer tijd worden zeg! Het is maar goed dat hier Ziggo mogelijkk is, anders zat ik nu met 2mbps Netflix te kijken. :X

Deze centrale lijkt wel op een KPN centrale. Aangezien ISDN er ook uit gaat, grote kans dat ze de hele centrale slopen. Je wordt vermoedelijk op VDSL overgezet via een straatkastje :P
Oekiejoekie schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:37:
Gamen kan toch ook werken zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Trommelrem schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:51:
[...]

Deze centrale lijkt wel op een KPN centrale. Aangezien ISDN er ook uit gaat, grote kans dat ze de hele centrale slopen. Je wordt vermoedelijk op VDSL overgezet via een straatkastje :P
[...]

Gamen kan toch ook werken zijn?
Dat denk ik niet. Schiphol is in het geheel prive-terrein, en zeker airside wil je niet dat elke kabelboer daar gaat graven... Heb je er zelf belang bij of zo ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Oekiejoekie schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:37:
[...]

In de hoofdgebouwen ? Daar zijn patchkasten met glas...

[...]

Ik ben niet heel bekend met het terrein van Schiphol, maar ik neem aan dat er zat via DSL gaat. Zoals hierboven al is genoemd.

Gamen heeft niks met lage latency te maken. Je wil gewoon zo snel mogelijk je data van A naar B en daarvoor is ADSL1 prima geschikt. (Qua latency dan).

Ik kom dagelijks bij bedrijven over de vloer met ADSL1 lijntjes van 8/1Mbit en dat gaat meestal wel goed. (Citrix loopt over die verbinding heen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Trommelrem schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:51:
[...]

[...]
Dat is ook een KPN centrale, mijn opa en oma zijn ook op die centrale aangesloten, die wonen er in de buurt.

Sommige centrales zijn er gebouwd in de stijl van de woningen/panden die daar staan. In Friesland zien de centrales qua bouw weer anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
rimave schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:40:

Die centrale doet gewoon ADSL2+. (Mijn grootouders zijn op die centrale aangesloten ;))

Je woont er alleen te ver vanaf, dus blijf je met ADSL2+ gewoon dezelfde snelheid krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
krakendmodem schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 23:04:
[...]

Die centrale doet gewoon ADSL2+. (Mijn grootouders zijn op die centrale aangesloten ;))

Je woont er alleen te ver vanaf, dus blijf je met ADSL2+ gewoon dezelfde snelheid krijgen.
Mhh, volgens de adsl check van bbned is het nog adsl1.
Een andere centrale in een groter dorp vlakbij geeft wel adsl2 aan.
Het zijn architectonisch wel leuke gebouwtjes, zo staat bij ons in het dorp ook nog een mooi Enxis stroomgebouwtje compleet met dakpannen op het dakje.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
rimave schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 23:07:
[...]

Mhh, volgens de adsl check van bbned is het nog adsl1.
Een andere centrale in een groter dorp vlakbij geeft wel adsl2 aan.
Het zijn architectonisch wel leuke gebouwtjes, zo staat bij ons in het dorp ook nog een mooi Enxis stroomgebouwtje compleet met dakpannen op het dakje.
Nope, er komt wel ADSL1 uit, maar ook gewoon ADSL2 en VDSL2.

Ik heb namelijk kort geleden ADSL2 uit die centrale laten leveren. In Grijpskerk staan er bij de Rabobank en tegenover de Hubo nog kabelverdelers, sommigen al met glasvezel.

Niet ver van die centrale staat ook zo'n stroom huisje, met die fiets dacht ik. Maar misschien bedoelde je die ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Nee, ik bedoel dit stroomhuisje: https://goo.gl/maps/f5bkTrvfmaR2
Als je klikt op foto’s dan is het de eerste.

[ Voor 28% gewijzigd door rimave op 29-07-2017 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Navraag leert dat het de klassieke MxStream verbindingen zijn die er definitief uit gaan. De DSLAM's worden gewoon naar ADSL2 gezet. De centrales die niet van KPN zijn (bijv. Schiphol, Rozenburg en wellicht op de grotere industrieterreinen zoals de haven van Rotterdam) daar is momenteel geen info over, dat hangt af van de beheerder van de centrale. Het zou zo maar kunnen dat die wel ADSL1 blijven ondersteunen.

Dat betekent dat er heeeeeel misschien een paar leuke DSLAM's op marktplaats terecht komen. Stel dat je op je landgoed wilt experimenteren met de voorloper van ADSL2, dan kun je al je gazebo's voorzien van een DSL modem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*. Spam.

[ Voor 94% gewijzigd door rens-br op 07-02-2018 15:40 ]

Pagina: 1